ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آیا روزه ماه رمضان بر امّت های پیشین واجب بوده است؟

سوره بقره آیه ۱۸۳


یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلىَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(۱۸۳)


ترجمه


اى کسانى که ایمان آوردید، روزه بر شما واجب شد، هم چنان که بر پیشینیان شما واجب بود، شاید پرهیزکار
شوید. (۱۸۳)


تفسیر


 الخصال، ج‏۲، ص: ۵۳۱


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الرَّقِّیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَهَ عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَسَأَلَهُ أَعْلَمُهُمْ عَنْ مَسَائِلَ فَکَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَنْ قَالَ لِأ
َیِّ شَیْ‏ءٍ فَرَضَ اللَّهُ الصَّوْمَ عَلَى أُمَّتِکَ بِالنَّهَارِ ثَلَاثِینَ یَوْماً وَ فَرَضَ عَلَى الْأُمَمِ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَکَلَ مِنَ الشَّجَرَهِ بَقِیَ فِی بَطْنِهِ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى ذُرِّیَّتِهِ ثَلَاثِینَ یَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ وَ الَّذِی یَأْکُلُونَهُ تَفَضُّلٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِمْ کَذَلِکَ کَانَ عَلَى آدَمَ فَرَضَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَى أُمَّتِی ثُمَّ تَلَا رَسُولُ اللَّهِ ص هَذِهِ الْآیَهَ
کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ  أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ قَالَ الْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّد


حسن بن عبد اللَّه از پدرانش، از جدّش حسین بن على بن ابى طالب (ع) نقل مى ‏کند که گروهى از یهودى ‏ها نزد پیامبر خدا (ص) آمدند و دانشمندترین آنان مسائلى از آن حضرت پرسید، از جمله این که گفت: خداوند براى چه بر امّت تو روزه گرفتن در روز را سى روز واجب کرده ولى بر امّت هاى دیگر بیش تر از آن را واجب نموده است؟ پیامبر (ص) فرمود: وقتى آدم از آن درخت ممنوعه خورد، سى روز در شکم او ماند و لذا خداوند بر ذریّه او سى روز گرسنگى و تشنگى را واجب کرد و هر چه مى‏ خورند تفضّلى از جانب خدا بر آنان است، بر آدم چنین واجب شده بود و بر امّت من نیز چنین واجب شد، سپس پیامبر خدا (ص) این آیه را تلاوت کرد: «روزه گرفتن بر شما واجب شده همان گونه که بر پیشینیان واجب شده بود، باشد که تقوا پیشه کنید، و آن روزهاى شمارش‏ شده‏ اى است.» یهودى گفت: راست گفتى اى محمّد.



من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ص: ۱۰۰


&a mp;nbsp;وَ رَوَى سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْمِنْقَرِیُّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ النَّخَعِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ لَمْ یَفْرِضِ اللَّهُ صِیَامَهُ عَلَى أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ قَبْلَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ‏ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ قَالَ إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ صِیَامَ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى الْأَنْبِیَاءِ دُونَ الْأُمَمِ فَفَضَّلَ بِهِ هَذِهِ الْأُمَّهَ وَ جَعَلَ صِیَامَهُ فَرْضاً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَلَى أُمَّتِه


و در من لا یحضره الفقیه از حفص ابن غیاث روایت کرده که او گفت: من از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم که می گفت: صوم شهر رمضان بر هیچ امّتى قبل از ما واجب نشده بود، پس من گفتم: چه مى‏فرمایى در قول خداى تعا
لى که میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» حضرت در جواب فرمود: که صوم شهر رمضان پیش از ما بر انبیاء واجب بود و بس ، نه بر امم، و حق تعالى این امت را بر سایر امم فضیلت بخشیده صوم شهر رمضان را هم بر پیغمبر و هم بر امّت او واجب گردانید، بنا برین حدیث مراد از «مِنْ قَبْلِکُمْ» أنبیاء خواهند بود.



عیون أخبار الرضا (ع)
  ترجمه غفارى و مستفید    ج‏۲    247    باب ۳۴ عللى که فضل بن شاذان ذکر کرده است…..  ص : ۱۹۹


امام رضا (ع) فرمودند: اگر بپرسد چرا روزه واجب شده است؟ پاسخ آنست که درد گرسنگى و تشنگى را بدانند، و از این راه پى به فقر و بى ‏زاد و کم ‏توشه‏ گى آخرت ببرند، و براى این که روزه دار بر اثر ناراحتى که از گرسنگى و تشنگى برایش پیش آمده فروتنى کند و کوچکى نماید و نیازمندى نشان دهد تا اجر برد و به حساب آورد کار خویش را و بشناسد و پایدارى و مقاومت کند بر آن، و
از این جهات مستحقّ اجر و ثواب گردد، با فوائد دیگرى که در آنست از قبیل جلوگیرى از طغیان شهوات و کنترل هواها، و اینکه موجب عبرت و موعظه ‏اى باشد ایشان را در این دنیا و تمرینى باشد براى آماده‏ سازى آنان به انجام تکالیف، و راهنمائى باشد ایشان را به شدّت امر و مشقّت عالم دیگر، و نیز بدانند که به فقرا از گرسنگى و بینوائى در این دنیا چه می گذرد، و آنچه را که خداوند در اموالشان براى مساکین و تهى دستان واجب نموده ادا نمایند.



توضیح استاد:


روزه ی ماه مبارک رمضان بر امّت های پیشین واجب نبوده بلکه بر انبیای امم گذشته واجب بوده لذا خداوند به برکت پیامبر و اولاد گرامش بر امّت اسلام منّت نهاده و آنان را به واسطه حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بر سایر امم فضیلت بخشیده و روزه ماه مبارک رمضان را بر آنان واجب کرده تا به واسطه آن پی به فقر و احتیاج خود ببرند و درجه معرفت خود به خدا را با بندگی در این ماه بالا برند و بدانند که ما برای لذت به این دنیا نیامده ایم ، هدف اسلام آخرت است و دنیا سکویی برای پرواز به آخرت.


www.dinemosaffa.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید