ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت غیبت حضرت حجت(عج)

حکمت غیبت

حکمت غیبت حضرت حجت(عج)

 

مسأله غیبت حضرت و سِر و علل آن هم یکی از کلمات الهی است که خود معصومین(ع) تصریح کرده اند که علت
غیبت و موانع ظهورش، بطور کامل
معلوم نخواهد شد مگر بعد از ظهور حضرت (عج) چنانچه حکمت کارهای حضرت خضر معلوم نشد در زمان مصاحبت با موسی(ع) مگر بعد از مفارقت.(۱)

 

از اینرو غیبت حضرت حجت (عج) نیز دارای حکمت هایی است که برخی از آنها برای ما بیان شده و برخی
نامشخص و نامعلوم است. برخی از امور را می توان از حکمت های
غیبت ،بر شمرد:

۱- امتحان و آزمایش بندگان خدا.(۲).امام باقر (علیه السلام ) در روایتی فرموده اند: «لیعلم الله من یطیعه بالغیب و یؤمن به».(۳) و از روایات دیگر استفاده می شود که امتحان به غیبت از ۲ جهت از شدیدترین امتحانات است:

الف) چون اصل غیبت که بسیار طولانی می شود بیشتر مردم در شک و ریب می افتند و جز اشخاص مخلص و دارای معرفت کامل کسی بر عقیده به امامت باقی نخواهد ماند چنانچه پیامبر(ص) فرمود «لا یثبت فیها الامن امتحن الله قلبه للایمان».(۴)

ب) جهت دوم ناگواری ها و سختی هایی که در زمان غیبت رخ می دهد که امام صادق(ع) فرمود که هر کس بخواهد در عصر غیبت به دینش ملتزم باشد مثل کسی است که خارهای درخت خرما را با دست کنار بزند و غیبت طول می کشد تا سیه رویان در این محک معلوم شوند.(۵)

محفوظ ماندن& lt;SPAN lang=AR-SA dir=ltr style=”FONT-SIZE: 9pt; COLOR: black; LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'”> از بیعت با ستمکاران و حفظ جان امام (ع) از گزند دشمنان .(۶)

۳- حفظ اولاد مؤمن افراد کافر. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: خدا در صلب کافران و منافقان نطفه ی افراد با ایمانی را به ودیعه نهاده است به همین جهت بود که علی (ع) از کشتن پدران کافر خودداری نمود تا اولاد مؤمن از آنان به وجود آید و بعد از آن به هر یک از آنان دست می یافت به قتلش مبادرت می کرد. همچنین قائم (عج) ما اهل بیت ظاهر نمی شود تا اینکه امانت های الهی از صلب کافران خارج شوند بعد از آن ظاه
ر می شود و کفار را به قتل می رساند.(۷)

۴- پیدا شدن قابلیت در منتظران: یعنی مردم به این سطح از معرفت برسند که قوانین بشر
ی در اجرای عدالت کافی نیست پیشرفت ها ولو در همه زمین
ها به نابسمانانی ها و بی عدالتی ها پایان نمی دهد بلکه روز به روز بیشتر می شوند و بفهمند که فقط در پرتو ظهور حضرت عدالت کامل پیاده می شود و مردم استعداد و آمادگی برای اجرای عدالت توسط حضرت را داشته باشند نه مانند زمان علی(ع) که مردم قابلیت و تحمل اجرای عدالت او را نداشتند که «قتل لشده عدله» و این زمانی است ک
ه ظلم و تعدی
همه عالم را فرا گیرد و تلخی ظلم به کام همه برسد تا همگان تشنه عدالت شوند چون تا انسان تلخی ظلم را نچشیده باشد نسیم عدالت را تشخیص نمی دهد. «یملأ الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا؛ زمین را پر از عدل و قسط می نماید بعد از این که پر از ظلم و جور شد».(۸)

۵- کردار بد بعضی شیعیان و دوستداران و منتظران.

۶- عدم آمادگی یاران (۳۱۳ یار خاص) و فقدان ناصر و یاری کننده.

با این وجود، گذشته از مواردی که برای علل و حکمت های غیبت و موانع ظهور برشمریم همه ی علل غیبت آن حضرت برای ما شناخته شده نیست؛چنانکه بعضى از روایات‏ بیانگر این نکته‏اند که امامان معصوم ازعلت اصلى غیبت آگاهند، اما مأمور به بیان آن نیستند؛ لذا سر بسته و به طور اجمالحکمت‏هایى از آن را بیان کرده‏اند؛ دلیل این ادّعا روایت عبداللّه بن فضل هاشمى ازامام صادق( علیه‏السلام ) است که امام به وى فرمود:

براى صاحب امر غیبتى است که چا
ره‏اى از آن نیست. هر مبطلى در آن شک
مى‏کند. به او گفتم: فدایتان شوم، (غیبت) براى چیست؟ فرمود: براى امرى که اجازه ی کشف آن را براى شما نداریم. گفتم: حکمت غیبت او چیست؟ فرمود: حکمت غیبت او همان حکمت غیبت حجت‏هاى خداوند قبل از او است. حکمت آن کشف نمى‏شود مگر بعد از ظهور او. همان طورکه حکمت سوراخ کردن کشتى و کشتن پسر و برپایى دیوار توسط حضرت خضر(ع (براى حضرت موسى(ع) کشف نشد مگر هنگام جدایى آن‏ها.(۹)

پاورقی

 

1. مضمون روایت امام صادق در کتاب منتخب الاثر آیت الله صافی گلپایگانی، باب ۲۸، فصل ۲.
۲. بحار، ج ۵۲، ص ۱۱۳.
۳. جهان در آینده، محمد حسن موسوی کاشانی، ص ۱۳.
۴. منتخب الاثر، آ
یت الله صافی گلپایگانی، فصل ۱، باب ۸، حدیث ۴۵
.
۵. کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۱۶، بنقل از پایگاه اینترنتی جواب، با کمی تغییر و تصرف.
۶. بحار، ج ۵۱، ص ۱۵۲.
۷. اثبات الهداه، ج ۷، ص ۱۰۵.
۸. کمال الدین، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۸۹.
۹. بحار، ج ۵۲، ص ۹۱، بنقل از پایگاه اسلام کوئست، با کمی تغییر.

 

www.askdin.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت. حکمت غیبت.
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید