منوی اصلی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت4_میراث گرانبها

حکمت4_میراث گرانبها

فهرست مطالب

حکمت4_میراث گرانبها

 

وَ قال علیه السلام: نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى وَ الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ

 

واژگان مهم:

قَرِین: همنشین

حُلَل: زیورها

مُجَدَّدَةٌ: تازه و نو

مِرْآةٌ: آینه

 

 

ترجمه:

خشنودی [از قضا و قدر الهی] نیکو همنشینی است و علم و دانش میراثی شریف و گرامی است، رفتارهای پسندیده زیورهایی نو و تازه‎اند، و اندیشه، آینه‎ای شفاف و گویاست.

 

 

چکیده مفاهیم

امام علیه السلام در این حکمت با توصیفاتی زیبا به ارزش چهار چیز اشاره می‎فرمایند:

1. رضا به قضاء الهی: بهترین همنشین؛

2. علم: ارثی گران‏بها؛

3. آداب: زیورهای نو؛

4. تفکر: آینه‎ای شفاف و گویا.

در بخش نکات به تبیین بیشتر این صفات خواهیم پرداخت.

 

 

نکته ها

1- منافع علمی که به ارث می‎رسد، از مال بیشتر است؛ چرا که علم هم برای وارث مفید است و هم برای دیگران؛

از این رو باقیات صالحات برای میت می‎باشد؛ اما مال ممکن است چنین نباشد.

 

2- ادب، رعایت منظم سنت‎های شرعی در برابر خداوند و مردم یا سنت‎های نیکوی عرفی است که خدا از آن نهی نکرده باشد، مانند آداب تلاوت قرآن، آداب غذا خوردن، آداب میهمان‎ نوازی.

 

3- امام علیه السلام از اصول اخلاقی و آداب به حُلَل و زیورها یاد کرده است و این تعبیر، گویای جایگاه ادب در زیبا‌سازی زندگی و سالم سازی روابط انسانی است.

 

4- آینه‌ای که صاف و شفاف باشد، نه صورت را بزرگتر می‎نمایاند، نه کوچکتر، نه به صورت انسان چیزی می‎افزاید،

و نه از نشان دادن و زشتی چهره فروگذار می‌کند. فکر نیز چون از درون انسان سرچشمه می‌گیرد، نه دشمن او است که فقط عیب‌جویی کند و نه دوست چاپلوسی است که عیب‎ها را بازگو نکند؛

بلکه همچون آینه‎ای صاف، صادقانه و بی‎غل و غش، حقیقت سیرت انسان را بیان می‌کند.

 

 

پیـــــــام‌ها

1- شادمانی و انبساط خاطر به قضای خداوند، گویای مقام رضا،برای بنده است . از این رو صاحب چنین مقامی، هرگز لب به شکوه باز نمی‌کند.

 

2- زینت درختان، شکوفه ها و برگ‌های تازه است؛ زینت زندگی دنیا، مال و فرزندان است؛ مردان با خضاب خود را زینت می‎دهند و زنان با طلا و جواهر؛اما زینت واقعی انسان ادب اوست.

انسان با رعایت منظم و مرتب آداب بندگی و با انجام دادن اعمال واجب و مستحب، ترک محرمات و مکروهات و حسن معاشرت با مردم،خود را با صفات عالی زینت می‎بخشد

و هر لحظه در وجود خود طراوت و تازگی را تجدید می‌کند. پس آنچه درواقع فرد را آراسته می‎کند، ادب اوست و انسان باید با نگریستن در آینه اندیشه، زشتی‌های خود را اصلاح کند.

 

3- برای بقاء و دوام دوستی، مخفی نمودن عیب های دوست ضروری است.

 

 

لطـــــــــــــــائف

هنگامی که حضرت ابراهیم علیه السلام را به جرم توحید و بت‌شکنی به آتش می‎افکندند، جبرئیل نزد او آمد و گفت اگر حاجتی داری بگو! ابراهیم علیه السلام از روی ادب، عرض حاجت به غیر خدا نکرد و در جواب گفت: «با تو، نه!»

جبرئیل گفت: «پس نجات خود را از خداوند طلب کن.» فرمود: «حَسِبی مِن سُؤالی عِلمُه بِحالی؛ همین که خدا می‎داند در چه حالی هستم کافی است، دیگر نیازی به درخواست من نیست.»

***
از خدا خواهیم توفیق ادب بی‎ادب محروم مانداز لطف رب
بی‎ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد
***
رضا خوش قرین است از کف مده چو دانش بری ارث، ارجش بنه
ادب، جامه فاخری است نو به نو ز اندیشه پاک آینه کن درو

 

 

 

خودآزمایی

1. دلیل تشبیه نمودن تفکر به آیینه ای صاف چیست؟
2. زینت و زیور حقیقی انسان چه می باشد؟

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید:

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید