جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
از این طرف اومدی: 
رفتار شناسى پوشش اسلامى

رفتار شناسى پوشش اسلامى

فهرست مطالب

رفتار شناسى پوشش اسلامى‏


در نظام شخصیتی زن مسلمان موکول عقیدتی ویژه ای به نام قداست پوشش وجود دارد، هرگاه فعل ارزشمند پوشش رخ می دهد، تعادل روانی بر اثر هماهنگی فکر و عمل و همچنین لذتی معنوی و سرشار به خاطر کسب رضای خدا در روان زن حاکم می گردد. پوشش، محصول معنویتی خاص و ویژه جنس زن می باشد، و آراستگی روحانی از این لذت و بهره بی مانند تنها نصیب زن مسلمان می شود.


ويژگى ‏هاى كلى پوشش اسلامى زن‏
حدود و ويژگى‏ هاى پوشش اسلامى، در هر زمان و مكانى از طريق موارد چهارگانه زير روشن مى ‏گردد.
1- تمام بدن را بپوشاند به غير از صورت و دست‏ ها تا مچ.
2- تنگ نباشد و ح
جم بدن را نشان ندهد
.
3- رنگ محرك نداشته باشد.
4- الگو و طرح مهيج نداشته باشد.
شرايط متفاوت و پوشش اسلامى‏
با در نظر داشتن اينكه اسلام بنا بر شرايط زمانى و مكانى احكام مختلف دارد، با توجه به حضور همه جانبه زنان مسلمان در تمامى فعاليت ‏هاى اجتماعى، انتخاب نوع پوشش نيز بايد با توجه به شرايط موجود حاكم باشد.
1- فرهنگ ملى حاكم و فرهنگ محلى محيط زندگى زن.
2- شرايط كارى كه مى‏ خواهد انجام دهد مانند: ورزش، كار در كارخانه ، موقعيت سياسى و كارهاى ديپلماتيك، موقعيت فرهنگى و فعاليت ‏هاى آموزشى، كارهاى نظامى افسران پليس و … .
3- موقعيت و شأن اجتماعى خود زن (معلم، محصل، خانه ‏دار، پزشك)
4- موقعيت شغلى ويژه برخى مشاغل ،  لباس كار مخصوص مى ‏طلبد مانند برخى مهندسان و متخصصان. برخى مشاغل مى ‏بايست موارد امنيتى و لباس ايمنى ويژه داشته باشند حتى يك جراح زن نيز لبا
س خاص خود را مى‏ طلبد
.
5- در نظر گرفتن سن و سال زن (كودك، نوجوان، جوان، بزرگسال و سالخورده)
تعامل پوشش اسلامى با آراستگى ظاهرى‏
آراستگى ظاهرى معنايى مساوى نظم و زيبايى و تناسب دارد و رنگ و طرح نماد مهم و اساسى آراستگى است. ولى پرسش اساسى مطرح اين است كه:
رنگى كه محرك نباشد و طرحى كه مهيج نباشد و به پوشش اسلامى آراستگى دهد چه رنگ و طرحى است ؟ هر زن مسلمان براى گزينش مناسب رنگ و طرح بايد با مبحث روانشناسى ادراك رنگ و طرح، آگاهى پيدا كند زيرا اين مبحث مى ‏تواند شناختى از رنگ محرك و طرح مهيج به ما بدهد.
يكى از مصاديق جذابيت، ظاهر و پوشش زن است، اگر رنگ و طرحى داشته باشد، كه موجب تحريك و تهييج دستگاه بينايى مرد گردد، پوشش اسلامى نيست. حال بايد دانست رنگ‏ها چگونه محركند و طرح‏ها چگونه مهيج مى ‏شوند.
رنگ ‏ها داراى سه بعد اصلى مى ‏باشند:
1- فام : كيفيتى است كه آن را با نام رنگ به بهترين وجه مى ‏توان توصيف كرد مثل: قرمز و زرد.
</SPAN&g t;بر اساس فام، رنگ‏ها به محرك و غير محرك و سرد و گرم تقسيم مى ‏شوند: الف) رنگ گرم: رنگ محرك و تحريك‏ كننده است مانند: قرمز و نارنجى؛ ب) رنگ سرد: رنگ غير محرك است مانند: آبى و سبز.
رنگ قرمز در تمام فرهنگ ‏ها گرم و تحريك ‏كننده مى ‏باشد. زيرا به لحاظ روانى بر دستگاه بينايى تما
م گونه انسانى اثر يكسانى مى
‏گذارد.
2- درخشندگى : مقدار نورى كه از هر سطح رنگى بازتابانده مى ‏شود كه سفيد درخشنده ‏ترين رنگ و سياه تيره ‏ترين است.
براساس درخشندگى نيز مى‏توان رنگ‏ها را به محرك و غير محرك تقسيم كرد. برخى رنگ‏ها اگر چه سرد هستند اما به دليل درخشندگى، مى‏توانند محرك باشند. چنانچه سفيد به لحاظ فام گرم نيست. اما به دليل درخشندگى دستگاه بينايى را در شب يا روز به شدت تحريك مى‏كند. پس زن بايد شرايط نور محل ‏هايى كه
با نا محرم ارتباط دارد نيز در نظر بگيرد. حتى گاهى در برخى مصاديق با
وجود آنكه رنگ از نوع فام ‏هاى غير اصلى و سايه‏اى مى‏ باشد به دليل درخشندگى و نور محل بازتابش زيبايى و تحريك‏ كنندگى خاص دارد.
3- اشباع : به درجه خلوص رنگ مربوط مى ‏شود به اين معنا كه رنگ كاملاً اشباع شده (ارغوانى) اصلاً حاوى خاكسترى نيست ولى رنگ اشباع نشده (صورتى) مخلوطى از قرمز و سفيد است.
بنا بر شناخت رنگ گرم ، و محرك بودن آن، انتخاب رنگ‏ هاى گرم براى پوشش اسلامى مناسب نمى ‏باشد. رنگ ‏هاى اصلى و با درجه خلوص بالا شامل :  زرد، آبى و قرمز مى‏ گردد. اين رنگ ‏ها حاصل رنگدانه ‏ها (رنگ ‏هاى نقاشى) مى ‏باشند. رنگ ‏هاى حاصل از طول موج‏ ها شامل: زرد، سبز و قرمز مى‏شود.
از تركيب طول موج ‏هاى متفاوت رنگ‏ هاى جديدى به وجود مى ‏آيد (تركيب افزايشى) حال اگر همه سه طول موج زرد و سبز و قرمز تركيب شوند نور سفيد تشكيل مى ‏گردد. همچنين از تركيب رنگدانه‏ ها نيز رنگ‏هاى
متفاوتى ايجاد مى ‏شود
(تركيب كاهشى) كه اگر سه رنگ اصلى تركيب شود رنگ سياه به وجود مى ‏آيد.
در واقع با تركيب رنگ ‏ها مى ‏توان درجه خلوص را كم يا زياد نمود و هر چه درجه خلوص كمتر گردد، تحريك آن رنگ كمتر مى ‏شود مگر آنكه درخشندگى زياد باشد و يا در تقابل با رنگ ديگرى قرار گيرد.
4- تضاد رنگ‏ ها: تقابل يا تضاد رنگ ‏ها ملاك ديگر در تحريك و عدم تحريك رنگ ‏ها مى ‏باشد. دو رنگ متضاد در كنار يكديگر تصاوير را به شدت تحريك‏كننده مى‏نمايد. رنگ‏هاى اصلى قرمز و سبز دو رنگ متضاد مى ‏باشند. همچنين زرد و آبى دو رنگ مت
ضاد ديگر هستند. البته رنگ‏هاى سايه‏ اى و غير اصلى نيز مى ‏توانند
در تقابل يكديگر قرار گرفته و باعث تحريك بينايى شوند.
نمود طرح‏
نماد ديگر در آراستگى ظاهرى پوشش ، طرح و الگوى آن است. آنچه از بيان روايات حاصل مى‏ گردد اين نكات مى ‏باشد:
1- پوشش به بدن نچسبد (تنگ نباشد(
2- بدن ‏نما نباشد.
3- پوشش با زيورها و برش‏هاى خاص باعث تحريك چشم نگردد.
طراحى دوخت يكى از رشته‏ هاى مربوط به اين بحث است كه با برش‏ هاى متفاوت از پارچه، لباس ‏ها و پوشش‏ هاى زيبا را عرصه مى ‏دارند. اگر طرح و الگو تنگ نباشد بدن ‏نما هم نباشد اما محرك و مهيج باشد مناسب پوشش اسلامى نخواهد بود.


www.lailatolgadr.com

به این مطلب امتیاز دهید:

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید