ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

شِمّه ای از شمیم رحمت

شِمّه ای از شمیم رحمت

 

خیلی مناسب است تا به بهانه سال روز وفات رسول گرامی اسلام – صلی الله علیه وآله وسلم – سری به قرآن کریم بزنیم و سیمای مبارکش را در آینه کلام الهی بنگریم چرا که بهترین ستایشگر و بهترین حمد کننده ، حضرت حق می باشد «یا خیر الحامدین»(۱) و پیامبر ما نیز «محمّد» است چرا که خدایش او را این چنین نامیده است.(۲)

تجلی رحمت و رأفت الهی

 

خداوند در چندین آیه از قرآن ، خود را به دو صفت «رۆوف و رحیم » توصیف نموده است که صفت رۆوف برای مبالغه می باشد ، به عنوان مثال : «ربنا إنک رئوفٌ رحیمٌ »(۳) معنای «رئوف و رحیم» نیز شاید نیازی به توضیح نداشته باشد اما نکته جالب این جاست که خداوند همین دو صفت را برای رسول رحمتش اثبات نموده در آن جا که فرمود:

 

«لقد جائکم رسولٌ من أنفسکم عزیزٌ علیه ما عنتّم حریصٌ علیکم بالمۆمنین رئوفٌ رحیمٌ » (۴(

 

فرستاده ای به سوی شما آمده است که از خودتان است ، سخت است بر او آنچه شما را می رنجاند ، بر [هدایت و نجاتِ] شما حریص است ، نسبت به مۆمنین با رأفت و رحمت برخورد می کند !

 

توصیف رأفت و رحمت از این زیباتر ممکن نیست و حقا در حد اعلای اعجاز می باشد و اگر نبود در وصف پیامبر- صلی الله علیه وآله وسلم – جز این یک جمله در قرآن که : « عزیز علیه ما عنتم » همین یک جمله او را در شرافت و افتخار بس بود!

 

آری اگر چیزی شما را بیازارد ، او آزرده می شود چرا که نسبت او به امت خود، نسبت روح است به جسد و شاید اشاره به همین معنی باشد آن جمله معروف در زیارت جامعه کبیره که:

 

«و ارواحکم فی الأرواح و أنفسکم فی النفوس و أجسادکم فی الأجساد.»

 

و آن قدر نسبت به نجات و هدایت امت خود نگران بود که خدایش فرمود: «حریص علیکم» بر هدایت شما حرص می ورزد !

 

و در پایان آیه همان طور که خداوند خود را در پایان بسیاری از آیات قرآن به رئوف و رحیم توصیف نموده، پیامبرش را نیز به خلعت همین دو صفت مزین نموده است !

 

شاید به این دلیل فرموده است بر او درود و رحمت بفرستید که خود مشمول رحمت شویم چرا که وقتی خدا و ملائکه مقربین بر او درود می فرستند ، دیگر او را با درود و رحمت ما چه کار ؟!

 

و این حقیقتِ وسعتِ رحمت پیامبر – صلی الله علیه وآله وسلم – را خداوند در آیات دیگری از قرآن ، باز هم به شکل اعجاز گونه بیان نموده است :

 

«و ما أرسلناک إلا رحمه للعالمین» (۵)

 

ما تو را فقط به خاطر رحمت و ترحم بر جهانیان فرستادیم </SPA N>!

 

«فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک » (۶)

 

فقط به خاطر رحمتی ویژه از جانب خدا بود که تو با مردم نرمخو شدی و اگر شخصی دل سخت و درشتخو می بودی همه از اطراف تو می گریختند !

 

«و صلّ علیهم إن صلوتک سکن لهم » (۷)

 

هنگام گرفتن زکات از مردم بر آنان درود و رحمت بفرست چرا که درود و دعای تو مایه آرامش و سکینه برای آنان خواهد بود !

 

و چرا چنین نباشد؟! وقتی کسی به مقامی رسید که خداوند و جمیع ملائکه اش و بسیاری از مردم دائما بر او درود و صلوات می فرستند ، پس به طور حتم درود و دعای او مایه رحمت و آرامش خواهد بود:

 

« إن الله و ملائکته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما » (۸)

 

ای مۆمنین چون خدا و ملائکه اش بر پیامبر !

 

شاید به این دلیل فرموده است بر او درود و رحمت بفرستید که خود مشمول رحمت شویم چرا که وقتی خدا و ملائکه مقربین بر او درود می فرستند ، دیگر او را با درود و رحمت ما چه کار ؟!

 

و شاید به همین دلیل است که در همین سوره احزاب بعد از آن که لزوم احترام به پیامبر – صلی الله علیه وآله وسلم –  را با جملاتی بیان نموده ، فرموده است</SPAN > :

 

«هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات إلی النور و کان بالمۆنین رحیما » (۹).

 

اوست خدایی که به همراه ملائکه اش بر شما درود می فرستد تا از این طریق شما را از ظلمات و تاریکی گمراهی و گناهان به سمت سرزمین نور و روشناییِ هدایت و اعمال صالحه ببرد و خدا یا پیامبرش نسبت به مۆمنین رحیم اند!!</o:p&g t;

 

غرض این که در این آیه صلوات خدا و ملائکه بر ما به عنوان وسیله ای برای خروج از ظلمت معرفی شده است که شاید معلول همان احترام به پیامبر – صلی الله علیه وآله وسلم و درود بر او باشد که در آیه ۴۰ و۵۶ بیان شده که قبل و بعد از آیه مذکور می باشند !

 

و این همان مطلب را تأیید می نماید که علت مأمور شدن ما به صلوات بیشتر خودمان هستیم تا این که پیامبر – صلی الله علیه وآله وسلم – به آن محتاج باشد ، فلذا در زیارت جامعه می خوانیم :&lt ;o:p>

 

« و جعل صلاتنا علیکم و ما خصنا به من ولایتکم طیبا لخلقنا و طهاره لأنفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا

 

و خداند درود و رحمت ما بر شما
را
مایه پاکی آفرینش ما و طهارت روحمان و کفاره گناهانمان قرار داد !!!

 

اللهم صل علی محمد و آله أجمعین کأفضل ما صلیت و بارکت علی أحد من خلقک !

 

 پی نوشت ها :

 

1- دعای جوشن کبیر ، بند سوم .

 

2- سوره محمد ص / ۲ و آل عمران / ۱۴۴ و فتح / ۲۹ و احزاب / ۴۰ .

 

3- حشر /۱۰ و همچنین : توبه / ۱۱۷ ونور / ۲۰ .

 

4- توبه / ۱۱۷</SPAN > .

 

5- انبیاء / ۱۰۷.

 

6-
آل عمران / ۱۵۹
.

 

7- توبه / ۱۰۳ .

 

8- احزاب /۵۶ .

 

9- احزاب /۴۳ .

 

 حمید حاج علی، مدرس حوزه علمیه              

 

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت. شِمّه ای از شمیم رحمت
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید