ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد 110

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد

فهرست مطالب

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد:پیامبر اسلام ص : إِنَّ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي كُلِّ مَوْطِنٍ أَكْثَرُكُمْ عَلَيَّ صَلَاةً فِي دَارِ الدُّنْيَا؛

نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت کسی است که در دنیا بر من و آل من بیشترین صلوات را فرستاده است.

رسول اکرم؟ص؟: هر بنده‌ای که آرزو دارد روز قیامت، روبه‌روی پیامبرش (حضرت محمد؟ص؟) بنشیند و او را ببیند در حالی که پیامبر نیز او را می‌بیند بعد از هر نماز واجب، ده مرتبه بر محمد و آل محمّد(ص) صلوات بفرستد.

حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها:
هر کس می‌خواهد تمام انبیاء را از خود خشنود گرداند و آنها را شفیع خود قرار دهد، شب‌ها قبل از خواب بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستد.

امام صادق؟ع؟: (در حدیث خلقت آدم) أَنَّهُ لَمَّا اسْتَيْقَظَ مِنْ نَوْمِهِ وَ رَأَى حَوَّاءَ أَرَادَ أَنْ يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيْهَا فَنَهَاهُ عَنْهُ الْمَلَائِكَةُ فَقَالَ أَ مَا خَلَقَهَا اللَّهُ تَعَالَى لِي فَقَالُوا بَلَى حَتَّى تُؤَدِّيَ مَهْرَهَا فَقَالَ فَمَا مَهْرُهَا فَقَالُوا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ؛
امام صادق؟ع؟: خداوند مهریه حضرت حوا همسر حضرت آدم را سه بار صلوات بر محمد و آل محمد قرار داد.

امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد خداوند شفاعت هزار نفر از پیامبران خود را شامل او کند در شب جمعه دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه «آیة الکرسی» و 25 مرتبه «سوره‌ی توحید» بخواند، سپس هزار مرتبه بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

 

 

 

 

رسول اکرم(ص):

مَا مِنْ قَوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ، فَلَمْ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يُصَلُّوا عَلى‏ نَبِيِّهِمْ، إِلَّا كَانَ ذلِكَ الْمَجْلِسُ حَسْرَةً وَ وَبَالًا عَلَيْهِم‏؛
هیچ گروهی از مردم در مجلسی نمی‌نشینند که باعث غم و اندوه و مایه‌ی حسرت و زیان آن‌ها باشد مگر آن که در آن مجلس نام خدا را ببرند و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستند.

امام صادق؟ع؟: یکی از نشانه‌های انسان مغرور این است که نام مبارک پیامبر؟ص؟ به گوش او می‌رسد و او بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نمی‌فرستد.

امام صادق؟ع؟: لَمْ يَبْقَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى ذَلِكَ الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلَائِكَتِهِ وَ لَا يَرْغَبُ عَنْ هَذَا إِلَّا جَاهِلٌ مَغْرُورٌ وَ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ؛
تمام خلایق بر آن شخص صلوات می فرستند، زمانی که او بر محمّد و آل محمّد یک صلوات می‌‌فرستد.

رسول اکرم؟ص؟: ما اجتمع قوم ثم تفرقوا من غير ذكر اللَّه عز و جل و صلاة على النبيّ صلّى اللَّه عليه و سلّم إلا تفرقوا عن أنتن من جيفة؛
هر جمعی که در مجلسی بنشینند و متفرق شوند، بوی گند و ناخوشی از آن مجلس برمی‌خیزد که از هر بویی ناخوش‌تر است اگر در آن مجلس، بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستند.

 

 

 

 

 

رسول الله(ص):

من سم الورد الاحمر و لم یصل علی و علی آلی فقد جفایی؛
بر من جفا کرده است کسی که گلی را ببوید و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ عزوجل؛
خدای تعالی آن شخص را از بهشت دور می‌کند که نام من را بشنود و ترک کند که صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: وَ لَا أُذْكَرُ عِنْدَ مُسْلِمٍ فَلَا يُصَلِّي عَلَيَّ إِلَّا قَالَ لَهُ الْمَلَكَانِ لَا غَفَرَ اللَّهُ لَكَ وَ قَالَ اللَّهُ وَ مَلَائِكَتُهُ آمِينَ.
خداوند دو فرشته را موکول من قرار داده تا در حق بنده چنین بگویند: خدا او را نیامرزد اگر نام من نزد او برده شود و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَنَسِيَ الصَّلَاةَ عَلَيَّ أُخْطِئَ بِهِ طَرِيقَ الْجَنَّةِ؛
بهشت را گم خواهد کرد کسی که نام پیامبر؟ص؟ را بشنود و فراموش کند بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

 

 

 

 

 

امام باقر(ع):

روز قیامت خداوند نشانی متفاوتی بر پیشانی کسی می‌نهد که کاهلی می‌کند در فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟.

امام کاظم؟ع؟: خداوند، خوار و بی‌اعتبار می‌کند کسی را که بعد از شنیدن نام پیامبر، در فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ کاهلی کند.

رسول خدا؟ص؟: أَجْفَى النَّاسِ رَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ؛
جفاکارترین مردم کسی است که نام مرا بشنود و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ دَخَلَ النَّارَ وَ أَبْعَدَهُ اللَّهُ؛
داخل آتش می‌گردد هر کس که به عمد، ترک کند صلوات بر محمّد و آل محمّد را.

رسول اکرم؟ص؟: از مقربان درگاه الهی دور خواهد شد کسی که از روی عمد صلوات بر محمّد و آل محمّد را ترک کند.

امام باقر؟ع؟: سه چیز نزد خداوند به اندازه‌ی بال مگسی ارزش ندارد:
الف- نمازی که بدون حضور قلب خوانده شود.
ب- ذکری که از روی غفلت گفته شود.
ج- بدون رعایت حرمت رسول الله و دین او بر محمد و آل محمد صلوات فرستادن.

رسول الله؟ص؟: هر کس می‌خواهد خداوند نماز و روزه‌ی او را قبول کند، بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: صلاتکم علی زکاة لاعمالکم؛
اعمال خود را پاکیزه و تطهیر کنید با فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟.

 

 

 

 

 

 

امام مجتبی(ع):

ان قلب الانسان فی حق و علی الحق طبق، فاذا هو صلی علی محمد و آل محمد صلاة تامة انکشف ذلک الطبق عن ذلک الحق فاضاء القلب و ذکر الرجل ما نسی؛

دل مرد در حقه‌ای قرار دارد و روی آن طبقی است، هنگامی که او بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات کامل می‌فرستد، آن طبق از روی حقه برداشته می شود و قلبش روشن می‌گردد و آن چیزی که فراموش کرده، به یاد می‌آورد.

امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد درهای آسمان به روی او گشوده شود بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ بسیار صلوات بفرستد.

رسول گر امی اسلام؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيَةِ؛
درِ عافیت را به روی خود باز کنید، با ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر کس می‌خواهد دیگران او را دوست بدارند و محبوب دیگران باشد، بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: در نظر دیگران بزرگ و محترم باشید،‌با فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟.

امام رضا؟ع؟: خداوند 30 حاجت دنیا و 30 حاجت آخرت کسی را برآورده می‌کند که در روز جمعه صد مرتبه بگوید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.

پیامبر اکرم؟ص؟: کسی که می‌خواهد من به فریاد او برسم در زمانی که محتاج است، هر صبح و شام بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

 

 

 

 

 

امام صادق(ع):

هر کس می‌خواهد بین دو جمعه (به مدت یک هفته) در پناه خداوند باشد بعد از نماز [ظهر روز] جمعه بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد خداوند نام او را جزء حجاج خانه‌ی خود قرار دهد، بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول الله؟ص؟: «کثرة الذکر و الصلاة علی تنفی الفقر»؛ هر کس می‌ترسد در آینده دچار فقر و تنهایی شود، برای رهایی از آن بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول خدا؟ص؟: اگر می‌خواهید محتاج خلایق نشوید بر محمّد بسیار صلوات بفرستید.

رسول اکرم؟ص؟: الصَّلَاةُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ؛ نفاق از بین می‌رود با صلوات بر محمد و آل محمد.

امام صادق؟ع؟: هرگاه گلی را استشمام کردید، خداوند تمام گناهان شما را می‌بخشد، به شرط آن که بعد از بوییدن گل، آن را بر دیده گذاشته و بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستید.

رسول خدا؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ حُبّاً لِي وَ شَوْقاً إِلَيَّ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ذُنُوبَهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ وَ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛ خداوند گناهان آن شخص را می‌بخشد که از روی شوق و محبت، سه مرتبه بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات فرستاده باشد.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر کس می‌خواهد خداوند مرگ را بر او آسان نماید، بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول گرامی اسلام؟ص؟: هر کس می‌خواهد مرگ او شهادت در راه خدا باشد،‌بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ؛
خداوند ثواب هفتاد و دو شهید را به کسی عطا می‌کند که یک بار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امام سجاد؟ع؟: در آسمان، دریایی است به نام «دریای برکات» و بر لب آن دریان درختی است به نام «تحیّات»، بر آن درخت آشیانه‌ی مرغی است به نام «مرغ صلوات»؛ زمانی که بنده‌ی مؤمنی در ماه شعبان بر سیّد پیغمبران؟ص؟، صلوات بفرستد، خدا به آن مرغ امر می‌کند تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد، سپس به اندازه‌ی قطراتی که از پرهای آن مرغ بریزد خداوند فرشتگانی خلق می‌کند که تا روز قیامت به ذکر الهی مشغول می‌شوند و ثواب تمام این اذکار در نامه‌ی عمل آن شخص فرستنده صلوات ثبت خواهد شد.

امام صادق؟ع؟: هنگام تراشیدن قلم (هنگام نوشتن) سه مرتبه بر محمّد و آل محمد؟ص؟ بفرستید.

 

 

 

 

 

امام صادق(ع):

هنگامی که غروب پنجشنبه و شب جمعه می‌شود فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که قلم‌هایی از طلا و دفترهایی از نقره به همراه دارند و از غروب پنجشنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب آفتاب چیزی نمی‌نویسند مگر صلوات بر محمد و آل محمد.

امام صادق؟ع؟: مَا مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ؛ در روز جمعه هیچ عملی برتر از صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ نیست.

رسول اکرم؟ص؟: حسرت و اندوه روز قیامت را از خودتان دور کنید، با بسیار فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟.
رسول خدا؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَى يَمِينِهِ نُوراً وَ عَلَى شِمَالِهِ نُوراً وَ عَلَى فَوْقِهِ نُوراً وَ عَلَى ظَهْرِهِ نُوراً وَ عَلَى تَحْتِهِ نُوراً وَ فِي جَمِيعِ أَعْضَائِهِ نُوراً؛ هر کس می‌خواهد در روز قیامت از همه‌ی اعضایش نور ساطع شود، بر محمّد و آل محمّد؟ص؟، صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: وقتی به معراج رفتم فرشتگانی را دیدم که بی‌کار نشسته‌اند! پرسیدم: شما چرا بیکار نشسته اید؟ آنها جواب دادند: ما منتظریم تا قصری بسازیم برای کسی از امت شما که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: إِنَّهُ لَا يُصَلِّي عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا وَ يُصَلِّي عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ هر کس می‌خواهد هفتاد هزار ملک، از فرشتگان بهشتی بر او صلوات بفرستند بسیار بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

 

 

 

 

 

امام رضا(ع):

مهریه‌ی حورالعین، صد مرتبه «الله اکبر»، «الحمدلله» «سبحان الله»، «لا اله الّا الله» و یک مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ است.

رسول گرامی اسلام؟ص؟: مَنْ كَانَ آخِرُ كَلَامِهِ الصَّلَاةَ عَلَيَّ وَ عَلَى عَلِيٍّ دَخَلَ الْجَنَّةَ؛ داخل بهشت خواهد شد کسی که در این دنیا آخرین کلام او صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ و صلوات بر امیر المؤمنین؟ع؟ باشد.

امام رضا؟ع؟: قُلْ بَعْدَ الْفَجْرِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مِائَةَ مَرَّةٍ يَقِي اللَّهُ بِهِ وَجْهَكَ مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ؛ هر کس می‌خواهد خداوند او را از حرارت آتش جهنم نگاه دارد،‌بعد از نماز نافله صبح صد مرتبه بر محمّد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امیر مؤمنان؟ع؟: مَا مِنْ دُعَاءٍ إِلَّا وَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ السَّمَاءِ حِجَابٌ حَتَّى يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِذَا فَعَلَ ذَلِكَ انْخَرَقَ الْحِجَابُ فَدَخَلَ الدُّعَاءُ وَ إِذَا لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ لَمْ يُرْفَعِ الدُّعَاءُ؛ دعای شما بین زمین و آسمان می‌ماند و مستجاب نمی‌شود تا زمانی که بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستید.

امام صادق؟ع؟: إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ وَ لَمْ يَذْكُرِ النَّبِيَّ ص رَفْرَفَ الدُّعَاءُ عَلَى رَأْسِهِ فَإِذَا ذَكَرَ النَّبِيَّ ص رُفِعَ الدُّعَاءُ؛ هر گاه یکی از شما دعا کند، دعای او بالای سرش پر می‌زند و بالا نمی‌‌شود تا زمانی که بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امام صادق؟ع؟: هیچ دعایی به عظمتِ صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ نیست.

 

 

 

 

 

پیامبر اکرم(ص):

کل کلام لا یذکر الله فیه فیبدأ به و بالصلاة علی فهو أقطع ممحوق من کل برکة؛ هر کار و کلامی بدون برکت است، مگر این که آغاز شود با نام خدا و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

رسول خدا؟ص؟: من رأی اولادی فصل علی طائعا راغبا زاده الله تعالی فی السمع و البصر؛ خداوند قدرت بینایی و شنوایی آن بنده را روز به روز زیادتر می‌کند که هنگام دیدن یکی از فرزندان فاطمه‌ی زهرا؟عها؟ بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: لَا تَضْرِبُوا أَطْفَالَكُمْ عَلَى بُكَائِهِمْ فَإِنَّ بُكَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الدُّعَاءُ لِوَالِدَيْهِ؛ کودکان خود را به خاطر گریه کردن نزنید؛ زیرا گریه طفل، در چهار ماه اول، شهادت به یگانگی خدا، در چهار ماه دوم، دعا در حق پدر و مادر و در چهار ماه سوم، صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ است.

پیامبر اکرم؟ص؟: إذا نسيتم شيئا فصلوا على تذكروه إن شاء اللّه؛ مسائل فراموش‌شده‌ی خود را به یاد آورید، با فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمد؟ص؟.

پیامبر اکرم؟ص؟: شیطان بر دو قسم است: شیطان جنّی و إنسی. به وسیله‌ی گفته «لا حول و لا قوة إلا بالله العلیّ العظیم» شیطان‌های جنّی از انسان دور می‌شوند ولی شیطان انسی به وسیله‌ی گفتن ذکر صلوات بر محمد و آل محمد.
رسول الله؟ص؟: هر کس بعد از موت من مرا زیارت کند مثل کسی است که به سوی من هجرت کرده است امّا کسانی که توان مالی و پولی برای زیارت قبر من ندارند بر من سلام و صلوات بفرستند.

 

 

 

 

 

پیامبر گرامی اسلام؟ص؟ می‌فرماید:

فَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تُدِيمُوا عَلَى إِبْلِيسَ سُخْنَةَ عَيْنِهِ وَ أَلَمَ جِرَاحَاتِهِ فَدُومُوا عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ ذِكْرِهِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ كُنْتُمْ أُسَرَاءَ إِبْلِيسَ فَيَرْكَبُ أَقْفِيَتَكُمْ بَعْضُ مَرَدَتِه‏؛
اگر می‌خواهید جراحات بر ابلیس باقی باشد و دائما متاثر و غمناک باشد، بر اطاعت خدا و یاد او مداومت داشته باشید و صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ بفرستید و اگر چنین نکردید اسیر ابلیس گشته و بعضی از لشگریان او بر شما سوار می‌شوند.
رسول خدا؟ص؟ فرموده‌اند: «کسی که بر من صلوات بفرستد خدای تعالی و ملائکه‌اش بر او صلوات می‌فرستند پس هر کس می‌خواهد کم بفرستد، هر کس می‌خواهد زیاد بفرستد.

مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ كُتِبَتْ لَهُ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مَنْ ذَكَرَ رَسُولَ اللَّهِ ص كُتِبَتْ لَهُ عَشْرُ حَسَنَاتٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَرَنَ رَسُولَهُ بِنَفْسِهِ؛
کسی که خدا را یاد کند خدا ده حسنه برای او در نامه اعمالش می‌نویسد و کسی که پیامبر را یاد کند خدای تعالی برای او ده حسنه در نامه اعمالش می‌نویسد زیرا خدای تعالی پیامبرش را با خودش قرین قرار داده است.

حضرت فاطمه زهرا؟عها؟: هر کس می‌خواهد تمام انبیا را از خود خشنود گرداند و آنها را شفیع خود قرار دهد شب‌ها قبل از خواب بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستد.

امام صادق؟ع؟: (در حدیث خلقت آدم) «أَنَّهُ لَمَّا اسْتَيْقَظَ مِنْ نَوْمِهِ وَ رَأَى حَوَّاءَ أَرَادَ أَنْ يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيْهَا فَنَهَاهُ عَنْهُ الْمَلَائِكَةُ فَقَالَ أَ مَا خَلَقَهَا اللَّهُ تَعَالَى لِي فَقَالُوا بَلَى حَتَّى تُؤَدِّيَ مَهْرَهَا فَقَالَ فَمَا مَهْرُهَا فَقَالُوا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛
امام صادق؟ع؟: خداوند مهریه حضرت حوا همسر حضرت آدم را سه بار صلوات بر محمد و آل محمد قرار داد.

پیامبر اسلام؟ص؟: إِنَّ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي كُلِّ مَوْطِنٍ أَكْثَرُكُمْ عَلَيَّ صَلَاةً فِي دَارِ الدُّنْيَا؛
نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسی است که در دنیا بر من و آل من بیشترین صلوات را فرستاده است.

 

 

 

 

 

رسول اکرم(ص):

هر بنده‌ای که آرزو دارد روز قیامت، روبه‌روی پیامبرش (حضرت محمّد؟ص؟) بنشیند و او را ببیند در حالی که پیامبر نیز او را می‌بیند بعد از هر نماز واجب، ده مرتبه بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

از حضرت محمد؟ص؟ پرسیدند: یا رسول الله! منظور از صلوات بسیار بر شما چقدر است؟ حضرت فرمودند: تا صد مرتبه و اگر زیادتر شود بهتر است.

رسول اکرم؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ؛
شفاعت آن شخص بر من واجب است هر چند اهل گناهان کبیره باشد به شرط آنکه هر روز و هر شب بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.
امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد خداوند شفاعت هزار نفر از پیامبران خود را شامل او کند، در شب جمعه دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه «آیة الکرسی» و 25 مرتبه «سورۀ توحید» بخواند، سپس هزار مرتبه بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: مَا مِنْ قَوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ وَ لَمْ يَذْكُرُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يُصَلُّوا عَلَيَّ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْمَجْلِسُ حَسْرَةً عَلَيْهِمْ؛
هیچ گروهی از مردم در مجلسی نمی‌نشینند که باعث غم و اندوه و مایه‌ی حسرت و زیان آن‌ها باشد مگر آن که در آن مجلس نام خدا را ببرند و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستند.

امام صادق؟ع؟: یکی از نشانه‌های انسان مغرور این است که نام مبارک پیامبر؟ص؟ به گوش او می‌رسد و او بر محمّد و آل محمد؟ص؟ صلوات نمی‌فرستد.

امام صادق؟ع؟: لَمْ يَبْقَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى ذَلِكَ الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلَائِكَتِهِ وَ لَا يَرْغَبُ عَنْ هَذَا إِلَّا جَاهِلٌ مَغْرُورٌ وَ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ؛
تمام خلایق بر آن شخص صلوات می‌فرستند، زمانی که او بر محمد و آل محمد یک صلوات می‌فرستد.

امام صادق؟ع؟: برای انسان جاهل همین بس که پس از شنیدن نام پیامبر بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات نفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: ما اجتمع قوم ثم تفرقوا عن غير ذكر اللّه عز و جل، و صلاة على النبي صلى اللّه عليه و سلم .. إلا قاموا عن أنتن جيفة؛
هر جمعی که در مجلسی بنشینند و متفرق شوند، بوی گند و ناخوشی از آن مجلس برمی‌خیزد که از هر بویی ناخوش‌تر است اگر در آن مجلس، بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات نفرستد.

رسول الله: من سم الورد الاحمر و لم یصل علی و علی آلی فقد جفایی؛
بر من جفا کرده است کسی که گلی را ببوید و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ دَخَلَ النَّارَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ؛
خدای تعالی آن شخص را از بهشت دور می‌کند که نام من را بشنود و ترک کند صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: وَ لَا أُذْكَرُ عِنْدَ مُسْلِمٍ فَلَا يُصَلِّي عَلَيَّ إِلَّا قَالَ لَهُ الْمَلَكَانِ لَا غَفَرَ اللَّهُ لَكَ وَ قَالَ اللَّهُ وَ مَلَائِكَتُهُ آمِينَ؛
خداوند دو فرشته را موکل من قرار داده تا در حق بنده چنین بگویند: خدا او را نیامرزد اگر نام من نزد او برده شود و بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات نفرستد.

 

 

 

 

 

 

پیامبر اکرم(ص):

مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَنَسِيَ الصَّلَاةَ عَلَيَّ أُخْطِئَ بِهِ طَرِيقَ الْجَنَّةِ؛
راه بهشت را گم خواهد کرد کسی که نام پیامبر؟ص؟ را بشنود و فراموش کند بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امام باقر؟ع؟: روز قیامت خداوند نشانی متفاوت بر پیشانی کسی می‌نهد که کاهلی می‌کند در فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

امام کاظم؟ع؟: خداوند، خوار و بی‌اعتبار می‌کند کسی را که بعد از شنیدن نام پیامبر، در فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ کاهلی می‌کند.

رسول خدا؟ص؟: أَجْفَى النَّاسِ رَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ؛
جفاکارترین مردم کسی است که نام مرا بشنود و بر محمّد و آل محمد؟ص؟ صلوات نفرستد.
رسول اعظم؟ص؟: مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ دَخَلَ النَّارَ وَ أَبْعَدَهُ اللَّهُ؛

رسول اکرم؟ص؟: از مقربان درگاه الهی دور خواهد شد کسی که از روی عدم صلوات بر محمّد و آل محمّد؟ص؟ را ترک کند.

امام باقر؟ع؟: سه چیز نزد خداوند به اندازه‌ی بال مگسی ارزش ندارد:
الف- نمازی که بدون حضور قلب خوانده شود.
ب- ذکری که از روی غفلت گفته شود.
ج- بدون رعایت حرمت رسول الله و دین او بر محمد و آل محمد صلوات فرستادن.

رسول الله: هر کس می‌خواهد خداوند نماز و روزه‌ی ا و را قبول کند، بسیار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: صلاتکم علی زکاة لاعمالکم؛ اعمال خود را پاکیزهع و تطهیر کنید با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد درهای آسمان به روی او گشوده شود، بر محمد و آل محمد؟ص؟ بسیار صلوات بفرستد.

رسول گرامی اسلام؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيَةِ؛
درِ عافیت را به روی خود باز کنید،‌با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر کس می‌خواهد دیگران او را دوست بدارند و محبوب دیگران باشد، بسیار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول اکرم؟ص؟: در نظر دیگران بزرگ و محترم باشید، ‌با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

امام رضا؟ع؟: خداوند 30 حاجت دنیا و 30 حاجت آخرت کسی را برآورده می‌کند که در روز جمعه صد مرتبه بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد.

پیامبر اکرم؟ص؟: کسی که می‌خواهد من به فریاد او برسم در زمانی که محتاج است؛ هر صبح و هر شام بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر کس می‌خواهد در دنیا توانگر و غنی شود بر محمد و آل محمد بسیار صلوات بفرستد.

امام صادق؟ع؟: هر کس می‌خواهد خداوند نام او را جزء حجاج خانه‌ی خود قرار دهد، بسیار بر محمدو آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول الله؟ص؟: كثرة الذكر، و الصلاة عليّ تنفى الفقر؛
هرکس می‌ترسد در آینده دچار فقر و تنهایی شود، برای رهایی از آن بسیار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

 

 

 

 

 

 

رسول خدا؟ص؟:

اگر می‌خواهید محتاج خلایق نشوید، بر محمد بسیار صلوات بفرستید.

امام صادق؟ع؟: هر گاه گلی را استشمام کردید، خداوند تمام گناهان شما را می‌بخشد، به شرط آن که بعد از بوییدن گل، آن را بر دیده گذاشته و بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید.

رسول خدا؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ حُبّاً لِي وَ شَوْقاً إِلَيَّ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ ذُنُوبَهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ وَ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛
خداوند گناهان آن شخص را می‌بخشد که از روی شوق و محبت،‌سه مرتبه بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات فرستاده باشد.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر کس می‌خواهد خداوند مرگ را بر او آسان نماید، بسیار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

رسول گرامی اسلام؟ص؟: هر کس می‌خواهد مرگ او شهادت در راه خدا باشد،‌بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: مَنْ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ؛
خداوند ثواب هفتاد و دو شهید را به کسی عطا می‌کند که یک بار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امام سجاد؟ع؟: در آسمان، دریایی است به نام «دریای برکات» و بر لب آن دریا درختی است به نام «تحیّات» بر آن درخت آشیانه‌ی مرغی است به نام «مرغ صلوات»؛ زمانی که بنده‌ی مؤمنی در ماه شعبان بر سیّد پیغمبران صلوات الله علیه و آله صلوات بفرستد، خدا به آن مرغ امر می‌کند تا در آن دریا غوطه‌ خورد و پرهای خود را بفشارد، سپس به اندازه‌ی قطراتی که از پرهای آن مرغ بریزد خداوند فرشتگانی خلق می‌کد که تا روز قیامت به ذکر الهی مشغول می‌شوند و ثواب تمام این اذکار در نامه‌ی عمل آن شخص فرستنده صلوات ثبت خواهد شد.

امام صادق؟ع؟: هنگام تراشیدن قلم (هنگام نوشتن) سه مرتبه بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستید.

امام صادق؟ع؟: هنگامی که غروب پنج‌شنبه و شب جمعه می‌شود فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که قلم‌هایی از طلا و دفترهایی از نقره به همراه دارند از غروب پنج‌شنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب آفتاب چیزی نمی‌نویسند مگر صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

امام صادق؟ع؟: مَا مِنْ عَمَلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ؛
در روز جمعه هیچ عملی برتر از صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ نیست.

رسول اکرم؟ص؟: حسرت و اندوه روز قیامت را از خودتان دور کنید، با بسیار فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

رسول خدا؟ص؟: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَى يَمِينِهِ نُوراً وَ عَلَى شِمَالِهِ نُوراً وَ عَلَى فَوْقِهِ نُوراً وَ عَلَى ظَهْرِهِ نُوراً وَ عَلَى تَحْتِهِ نُوراً وَ فِي جَمِيعِ أَعْضَائِهِ نُوراً؛
هر کس می‌خواهد در روز قیامت از همه‌ی اعضایش نور ساطع شود، بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: َ إِنَّهُ لَا يُصَلِّي عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا وَ يُصَلِّي عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛
هر کس می‌خواهد هفتاد هزار ملک، از فرشتگان بهشتی بر او صلوات بفرستند بسیار بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

امیر مؤمنان؟ع؟: مَا مِنْ دُعَاءٍ إِلَّا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ السَّمَاءِ حِجَابٌ حَتَّى يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ انْخَرَقَ الْحِجَابُ فَدَخَلَ الدُّعَاءُ وَ إِذَا لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ لَمْ يُرْفَعِ الدُّعَاءُ؛
دعای شما بین زمین و آسمان می‌ماند و مستجاب نمی‌شود تا زمانی که بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستید.

امام صادق؟ع؟: إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ وَ لَمْ يَذْكُرِ النَّبِيَّ ص رَفْرَفَ الدُّعَاءُ عَلَى رَأْسِهِ فَإِذَا ذَكَرَ النَّبِيَّ ص رُفِعَ الدُّعَاءُ؛
هر گاه یکی از شما دعا کند، دعای او بالای سرش پر می‌زند و بالا نمی رود تا زمانی که بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

 

 

 

 

 

 

امام صادق؟ع؟:

هیچ دعایی به عظمتِ صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟ نیست.

پیامبر اکرم؟ص؟: کل کلام لا یذکر الله فیه فیبدأ به و بالصلاة علی فهو أقطع ممحوق من کل برکة؛
هر کار و کلامی بدون برکت است، مگر این که آغاز شود با نام خدا و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

رسول خدا؟ص؟: من رأی اولادی فصل علی طائعا راغبا زاده الله تعالی فی السمع و البصر؛

خداوند قدرت بینایی و شنوایی آن بنده را روز به روز زیادتر می‌کند که هنگام دیدن یکی از فرزندان فاطمه‌ی زهرا؟عها؟ بر محمد و آل محمد؟ص؟ صلوات بفرستد.

پیامبر اکرم؟ص؟: إذا نسيتم شيئا فصلوا على تذكروه إن شاء اللّه تعالى؛
مسائل فراموش‌شده‌ی خود را به یاد آورید، با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد؟ص؟.

رسول الله: هر کس بعد از موت من مرا زیارت کند مثل کسی است که به سوی من هجرت کرده است، اما کسانی که توان مالی و پولی برای زیارت قبر من ندارند بر من سلام و صلوات بفرستند.

در روایتی از ابن القداح نقل شده که حضرت امام صادق؟ع؟ فرمود: «پدرم؟ع؟ شنید کسی را که کنار خانه خدا ایستاده بود و می‌گفت: «اللهم صل علی محمد» پس به او فرمود: «لا تبترها! لا تظلمنا حقنا قل اللهم صل علی محمد و اهل بیته» صلوات را ناقص نکنن و به ما ظلم نکن حق ما را ادا کن بگو: درود بر پیامبر و اهل‌بیتش».

عن علی بن ابیطالب؟ع؟ قال: ان الله فرض علی العالم الصلاة علی رسول الله؟ص؟ و قرننا به فمن صلی علی رسول الله؟ص؟ و لم یصل علینا لقی الله تعالی و قد بتر الصلاة علیه و ترک اوامره؛
علی بن ابیطالب؟ع؟ فرمود: خدا صلوات بر رسولش را بر مردم واجب کرد، و ما را با او قرین نمود، پس هر کس بر رسول خدا؟ص؟ صلوات بفرستد و بر ما نفرستد صلوات با خدای تعالی ملاقات می‌کند در حالی که صلوات بر رسول خدا را ناقص کرده و فرمان او را ترک نموده.

پیامبر اکرم؟ص؟ فرمود: لا تصلوا علی صلاة مبتورة بل صلوا الی اهل بیتی و لا تقطعوهم فان کل نسب و سبب یوم القیامة منقطع الا نسبی؛
بر من هرگز صلوات ناقص و مقطوع نفرستید بلکه آن را با اهل بیتم وصل کنید و آنها را از صلوات نیندازید چرا که هر نسب و سببی روز قیامت منقطع است مگر نسبت و سبب به سوی من.

امام موسی کاظم؟ع؟: صلوات از خداوند رحمت است و از ملائکه تزکیه و از مؤمنین دعا

 

 

 

 

 

 

 

امام جعفر صادق؟ع؟:

صلوات از حضرت عزت، رحمت است و از ملائکه تزکیه و از مردم دعا، سلام، تسلیم نمودن است در آنچه بر آن حضرت نازل شده است.

امام صادق؟ع؟: صلوات از خداوند به پیغمبر خود رحمت است و از ملائکه تزکیه و از مومنین دعا.

رسول اکرم؟ص؟: کسی که خدا را یاد کند خدا ده حسنه برای او در نامه اعمالش می‌نویسد و کسی که پیامبر را یاد کند خداوند برای او ده حسنه در نامه اعمالش می‌نویسد زیرا خدای تعالی پیامبرش را با خودش قرین قرار داده است.

امام موسی بن جعفر؟ع؟: هر کس در تعقیب نماز صبح و مغرب پیش از آنکه برخیزد یا با کسی سخن بگوید آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» را قرائت کند و بعد بگوید: اللهم صل علی محمد النبی و ذریته» خداوند یکصد حاجت او را روا کند، هفتاد در دنیا و سی در آخرت.

رسول اکرم؟ص؟: بسیار صلوات دهد بر من در روز جمعه که صلوات شما را بر من عرضه می‌کنند.
امام صادق؟ع؟: به درستی که از برای حق تعالی کرامت‌ها و عطاها است که مخصوص می‌گرداند به آنها بندگان خود را در شب جمعه و روز جمعه، پس بسیار کنید در آن تهلیل و تسبیح و ثنای بر خداوند و صلوات بر پیغمبر؟ص؟ را.

امام صادق؟ع؟ فرمود: صدقه دادن در روز جمعه و شب آن هزار برابر پاداش دارد و نیز پاداش صلوات بر محمد و آل محمد در شب جمعه هزار حسنه است.

امام صادق؟ع؟ منقول است که: هر کس در شب جمعه یا روز جمعه صلوات بفرستد عطا می‌شود به او هزار حسنه، و آمرزیده می‌شود از او گناه، و برای او هزار درجه بلند می‌شود، و به درستی که صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد؟ص؟ در شب جمعه روشنی می‌دهد آسمان‌ها را تا روز قیامت، و ملائکه آسمان استغفار می‌کنند از برای او، و استغفار می‌کند ملکی که موکل است به قبر پیغمبر؟ص؟ تا روز قیامت.

امام صادق؟ع؟: بهترین اعمال در روز جمعه صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد؟ص؟ است. اگر چه صد مرتبه یا یک مرتبه باشد.

امام صادق؟ع؟: هر که پس از نماز صبح و نماز ظهر و غیر آن بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم نمی‌میرد تا آن که قائم آل محمد؟ع؟ را درک نماید.

امام صادق؟ع؟: هر کس روز جمعه بعد از نماز صبح این صلوات را بخواند نوشته بر او یک سال گناه نوشته نمی‌شود و آن به این طریق است: «اللهم اجعل صلواتک و ملائکتک و حملة عرشک و جمیع خلقک و سمائک و ارضک و انبیائک و رسلک علی محمد و آل محمد».
امام صادق؟ع؟ در حدیثی فرمود: روز جمعه شفاعت می‌کند در قیامت کسی را که بسیار صلوات بفرستد در آن بر محمد و آل محمد؟ص؟.

امام جعفر صادق؟ع؟: بهترین اعمال روز جمعه صلوات بر پیغمبر و آل آن جناب است بعد از نماز عصر، و به این صورت گفته شود: «صلوات الله و ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه علی محمد و آل محمد و السلام علیه و علیهم و علی ارواحهم و اجسادهم و رحمه الله و برکاته» صد مرتبه.

عاصم بن ضمره گوید: امیرالمؤمنین؟ع؟ فرمود: «فرستادن صلوات بر رسول خدا؟ص؟ بهتر از آبی که آتش را خاموش کند گناهان را از بین می‌برد و سلام بر آن حضرت افضل است از آزاد کردن چند بنده از قید بردگی».

رسول خدا؟ص؟: من در قیامت نزد میزان اعمال باشم هر کس کفه گناهانش افزونتر از حسناتش شود آن صلوات‌هایی را که بر من فرستاده بیاورد و بر حسناتش بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید».

صباح بن سیابه گوید: امام صادق؟ع؟ به من فرمود: «آیا دعائی به تو بیاموزم که روی تو را از آتش جهنم حفظ کند؟ گوید: عرض کردم: آری. فرمود: پس از دمیدن سپیده صبح صد بار بگو «اللهم صل علی محمد و آل محمد» خداوند روی تو را از حرارت آتش دوزخ در امان دارد».

از اسحق بن فروخ روایت است که گفت: به حضور حضرت امام صادق؟ع؟ رسیدم به من فرمود: ای اسحاق هر کس یک مرتبه بر محمد؟ص؟ و آل او صلوات بفرستد خداوند و فرشتگانش صد مرتبه بر او رحمت می فرستند و هر که صد مرتبه صلوات بفرستد خداوند و فرشتگانش هزار بار رحمت بر او می‌فرستند. آیا قول خداوند را نخوانده‌ای که می‌فرماید: «هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً »؛ خدا آن کسی است که بر شما با ملائکه‌اش صلوات می‌فرستد، برای این که شما را از تاریکی‌ها به سوی نور بیرون ببرد و خدا به مؤمنین مهربان است.

امام صادق(ع):

سنگین‌ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می‌شود، درود بر محمد و اهل بیت اوست.

در جمال الاسبوع از حضرت صادق؟ع؟ مرویست که: حق تعالی موکل گردانیده است به قبر پیغمبر؟ص؟ ملکی را که نام او ظهلیل است، که هر گاه یکی از شماها صلوات بفرستد و سلام کند بر آن حضرت، آن ملک عرض می‌کند یا رسول خدا؟ص؟ فلان شخص بر شما سلام می‌کند و صلوات فرستاده پس حضرت برمی‌گرداند بر آن شخص سلام را، یعنی می‌فرماید سلام بر او باد.

رسول الله؟ص؟: جفاکارترین مردم کسی است که نام مرا بشنود و صلوات نفرستد.

رسول الله؟ص؟: صلوات بر من رشنائی است بر صراط، و کسی که بر صراط روشنائی داشته باشد از اهل جهنم نیست.
رسول الله؟ع؟: صلوات بر من باعث استجابت دعا و خشنودی خدا و زکات اعمال است.

پیامبر اکرم؟ص؟: هر که یک بار بر من صلوات فرستد باز می‌کند خدا به سوی او دری از عافیت.

امیرالمؤمنین؟ع؟: صلوات بر پیغمبر و آل آن سرور بیشتر گناهان را نابود می‌کند چنانچه آب آتش را نابود می‌کند.

امام صادق؟ع؟ به صباح بن سیابه فرمود: می‌خواهی تعلیم کنم به تو عملی را که خدا به سبب آن روی تو را از آتش جهنم نگاه دارد؟ گفت: بلی. فرمودند: بعد از نماز صبح صد مرتبه بگو: اللهم صل علی محمد و آل محمد.

رسول خدا؟ص؟: «صلوات شما بر من اجابت دعای شما و پاکیزگی اعمالتان می‌باشد».

از علی بن ابیطالب؟ع؟ نقل شده از رسول خدا؟ص؟ که فرمودند: که هیچ دعائی نیست الا این که میان آن دعا و میان خدای تعالی حجابی باشد تا آن که صلوات بر من دهند، و چون صلوات دهند آن حجاب دریده شود و دعا را اجابت بود و چون صلوات ندهند دعا بازگردد و به محل اجابت نرسد.
ابن حجر در کتاب صواعق روایت را این طور نقل کرده که پیغمبر؟ص؟ فرمود: دعاء محجوب است (یعنی به اجابت نمی‌رسد) تا این که بر پیغمبر(ص) و اهل بیتش صلوات بفرستند.

ابان بن تغلب از امام باقر؟ع؟ نقل کرده است که پیغمبر؟ص؟ فرمود: «هر که خواست به من متوسل شود و دلش می‌خواست قربی نزد من داشته باشد تا در روز قیامت او را شفاعت کنم پس بر اهل بیتم صلوات بفرستد و فرح و سرور بر قلوب آنان وارد آورد».

از قطب راوندی در لب اللباب روایتی نقل شده که روز قیامت امر می‌شود که مردی به طرف آتش برده شود پس به پیغمبر می‌گوید که برای من شفاعت کن. پیغمبر(ص) می‌فرمایند: که او را برگردانید به طرف میزان (نامه اعمالش) وقتی که او را برمی‌گردانند چیزی به اندازه بند انگشتی در آن قرار می‌گیرد و آن صلوات بر محمد و آلش است پس میزانش سنگین می‌شود، با ارزش می‌شود، و گفته می‌شود که فلانی سعادتمند شد.

امام حسن عسکری(ع): تحقیقا با فضیلت‌ترین اعمال مؤمنین در مراتبی که در آن قرار گرفته‌اند از خاک تا عرش، صلوات بر محمد و آل محمد است و طلب رحمت الهی و رضوانش برای شیعیان متقی و لعنت فرستادن برای تبعیت‌کنندگان برای دشمنان و منافقین آنها که عداوت و دشمنی خود را ظاهر می‌کنند.

 

 

شب معراج

پیغمبر اکرم؟ص؟ به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: آیا می‌دانی که شبی که به معراج رفتم در ملا اعلی در مورد تو چه شنیدم؟! شنیدم که آنها خدا را به تو قسم می‌دادند و طلب قضای حاجت حوائجشان را می‌کردند و به محبت تو به خدا نزدیک می‌شدند و با فضیلت‌ترین اعمالشان را که خدا را به وسیله آن عبادت می‌کردند صلوات بر من و تو قرار می‌دادند.

پیغمبر اکرم؟ص؟ فرمودند: قطعا شیطان‌ها دو دسته‌اند: شیاطین جنی که به گفتن لا حول و لا قوة الا بالله دور می‌شوند و شیاطین انسی که با صلوات بر محمد و آلش دور می‌شوند.

پیغمبر اکرم؟ص؟ فرمودند: هر کس بر من در هر روز و هر شب سه مرتبه صلوات بفرستد به خاطر محبت و شوقش به من، خداوند بر خود واجب می‌‌کند که گناهانش را در آن روز و شب بیامرزد.

هنگامی که گوش کسی به صدا درآید، بر من صلوات فرستد و بگوید: کسی که مرا به نیکی یاد کرد، خدا از او به نیکی یاد کند.

خضر پیغمبر؟ع؟ در محضر امام حسن مجتبی؟ع؟ حاضر شد و سوالاتی را با وی در میان نهاد و از جمله پرسید: چرا آدمی گاهی مطالبی را می‌داند اما به یاد نمی‌آورد؟ امام پاسخ فرمود: قلب بشر در پوششی است، هنگام فراموشی بر محمد و آل محمد سلام و درود کامل بفرستد این پوشش برداشته می‌شود و قلب روشن می‌شود و آن چه که از یاد برده دوباره به خاطرش می آید و اگر او صلوات بر محمد و آلش نفرستد و یا آن که صلوات ناقص بفرستد آن روپوش هم چنان بر روی قلب برقرار خواهد بود و قلب تاریک می‌شود و در این صورت است که انسان آن چه را که بوده فراموش می‌کند.

در ریاض الاحادیث از کتب عامه نقل شده که رسول خدا(ص) فرمود: در بهشت درختی است که آن را محبوبه گویند و میوه آن درخت از انار کوچکتر و از سیب بزرگتر و از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است، از آن میوه نمی‌خورد مگر کسی که هر روز مداومت نماید به گفتن: «اللهم صل علی محمد و آل محمد».

مالک جهنی می‌گوید: دسته گلی را به امام صادق؟ع؟ داد، آن را گرفتند و بویید و بر دیدگان نهادند و فرمودند: کسی که گلی را ببوید و بر دیده نهد و سپس بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد، آن گل بر زمین نمی‌افتد جز آن که خداوند وی را بیامرزد.

پیامبر اکرم؟ص؟ فرمود: سخنی که با نام خدا و صلوات بر من آغاز نشود ناپایدار وبه دور از هر گونه خیر و برکت است.

پیامبر اکرم؟ص؟ فرمود: همیشه کاروانی از ملائک به امر الهی در عالم در حرکت‌اند و هنگامی که به جلسه ذکر و صلوات می رسند به یکدیگر می‌گویند فرود آیید وقتی که فرود آمدند، اهل جلسه را در هنگام دعا با آمین گفتن و در هنگام صلوات نیز با صلوات همراهی می‌کنند و در پایان به یکدیگر می‌گویند خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید.

متقی هندی در کنزالعمال می‌گوید: پیغمبر اکرم؟ص؟ فرمودند: یا علی، هرگاه در امری محزون شدی، یعنی سختی و شدت آن امر تو را پریشان و محزون و مغموم کرد، روی بدرگاه خداوند قادر چاره‌ساز و بنده‌نواز بنما و بگو: اللهم احرسنی یعینک التی لا تنام الی آخر دعا و در آخر بگو: اسئلک ان تصلی علی محمد و علی آل محمد، یعنی صلوات بر پیغمبر؟ص؟ و آل آن حضرت بفرست و بگو: خداوندا به سبب بزرگواری و آبروی محمد و آل محمد، و به سبب رفعت و کبریایی خودت، من از تو کمک می‌طلبم در دفع دشمنان و مغلوب و منکوب کردن ستمکاران (نسبت به دین و دنیای من) و نیز می‌گوید: این روایت را دیلمی در کتاب مسند الفردوس خود از حضرت امیر المؤمنین(ع) نقل کرده است.

 

 

 

 

 

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

 

احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد. احادیث صلوات بر محمد و آل محمد.

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

https://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA

صلوات بر محمد و آل محمد صلوات بر محمد و آل محمد صلوات بر محمد و آل محمد. صلوات بر محمد و آل محمد. صلوات بر محمد و آل محمد. صلوات بر محمد و آل محمد. صلوات بر محمد و آل محمد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید