ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

فجر امید

فجر امید

در خجسته سحرگاهان نیمه شب جمعه ماه شعبان سال ۲۵۵قمری از افق ختم و صیانت طلوع نمود که بقیه الله است و ذخیره الله.

 

بهار آمده ای یار دلنواز بیا  

 

به جان خسته دلان بیش از این متاز بیا

 

هزار باد بهارآمد وگذشت وهنوز 

 

توئی به گوشه خلوت سرای راز بیا

 

 

 

مقدمه:

 

در خجسته سحرگاهان نیمه شب جمعه ماه شعبان سال ۲۵۵ ه. ق از افق ختم وصیانت طلوع نمود که بقیه الله است وذخیره الله.

 

در آن زمان که پروردگار متعال کاروان هستی را به حرکت در آورد و پیامبران و حجت های الهی در هر زمان زمام این قافله را به دست گرفته و به سوی خدا و وادی توحید سوق می دادند و دراین راه جان ومال و هستی آنان توسط جباران و ستمگران به باد فنا می رفت و سخت ترین شکنجه ها و آزارها را متحمل می گشتند و آنگاه که در سرزمین خونین کربلا حجت بالغه الهی امام و رهبر اسلام و پاره تن رسول گرامی و امیرالمومنین و فاطمه(علیه السلام) حسین(ع) با یاران وهمراهان، مظلومانه به شهادت می رسیدند وبالاخره تا این زمان که در راه اسلام و اعتدال وپاسداری از مکتب نبوت وولایت و جمهوری اسلامی ایران خون هزاران شهید زمین را سیراب کرده وخواهد نمود وخلاصه ملک ملکوت در انتظار آن بوده وهستند که آن ذخیره الله در عالم هستی و آن بقیه الله آخر الزمان با دست یداللهی خود ذوالفقارانتقام از نیام برکشد و بنا بر وعده تخلف ناپذیر الهی که«وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ »(قرآن کریم،‌سوره قصص، آیه ۵) ظالمان و گردنکشان و دشمنان خدا را از دم تیغ بگذراند وزمین را ازلوث وجودشان تطهیر فرماید ومستضعفان تاریخ وارث زمین نموده وجهان مرده امروز را زنده وبه گلستان الهی مبدل خواهد فرمود وجهان را پر از عدل وداد خواهدکرد بعد ازاین که ظلم وستمگری جهان بشریت را فراگرفته باشد.

 

حکومت عدل جهانی واحد که آخرین نقطه خط سیر تکامل جوامع بشری وحرکت تاریخ وهمان جامعه موعود قرآنی است بنابراعتقاد اسلام عزیز که متکی بر ده ها آیه قرآن وهزاران روایت کتب اسلامی است همان حکومت جهانی امام عصر(عج) است که دنیا را مملوازعدل و داد خواهد فرمود.

 

بررسی احادیث وروایات اسلامی وتوجه به عینیت وکیفیت گستره دین مقدس اسلام واحکام وقوانین آن که وعده جهانی شدنش به دست منجی انسان ها امام مهدی (عج) از جانب خداوند در قرآن وهم اخبار داده شده به خوبی ما را رها می نماید که مسئله انتظار دارای ابعاد گوناگون وبهم پیوسته است که مطالعه و پژوهش در پیرامون آن وقدم نهادن در مکتب واعتقاد وعمل در مسیر آرمانشان باید درهمه زمینه ها انجام پذیرد، ابتدا باید به بررسی متون اسلامی در این باره پرداخت تا پرده از روی این دیده حیات بخش فطری،انسانی، زیبا وآسمانی تا حدی کنار رود.

 

دراین بررسی حداقل به سه بعد اساسی از ابعاد این اصل انسان ساز یعنی انتظار برمی خوریم که عبارتند از:

 

۱- شناخت

 

۲- آمادگی

 

۳- وظایف

 

 

 

بعد اول؛ آگاهی و شناخت:

 

شناخت و آگاهی شرط اول و ورود در هر امر و اقدام به هر کاراست و دراین جهت، درمادی و معنوی یا کوچک و بزرگ بودن موضوع تفاوتی نیست.برای درک موضوع انتظارابتدا باید شخص منتظر را شناخت آنچه در مکتب تشیع اصالت دارد علم و حیات زندگی آگاهی و شناخت، هشیاری و بیداری،حرکت و جنبش است نه جهل و مردگی نا آگاهی،گمراهی،خواب و خمودی، شیعه باید بداند امام و رهبر اوکیست حکومت و نظام
مستقر در سراسر گیتی چه نظامی بوده و تحقق آن به دست چه کسی خواهدبود. آرمان و اهداف آن چیست. ویژگی ها و خصوصیات این رهبر چیست و برنامه اش چه خواهد بود، شیعه باید بداند که دیده به راه چه کسی دوخته.

 

هرچه این آگاهی و شناخت وسیع تر و بهتر باشد انتظار انسان منتظر نیز از کیفیت و محتوای عالی تری برخوردارخواهد بود. لذا پیشوایان دین (ع) دراحادیث بسیار برآن تاکید فراوان کرده و اهمیت و آثار آن را بیان فرموده اند.

 

سیری کوتاه در احادیث شناخت امام (ع) نشان
می دهد که ایمان و شناخت نسبت به خداوند رابطه مستقیم با شناخت امام دارد.(اصول کافی،ص ۲۵۴)

 

۲- هر ضلالت و گمراهی و تباهی در هر درجه جزدراثر جهالت وعدم شناخت امام (ع) نیست (اصول کافی، ص ۲۵۴)

 

۳- انسانی که امام زمانش را نشناسد مانند گوسفندی است که از چوپان خود دورافتاده و در اثر این جدائی جز بر حیرت و سرگردانی او افزوده نمی گردد و عاقبت طعمه گرگ شده و از بین خواهد رفت. (اصول کافی، ص ۲۵۴ )

 

۴- ثبات قدم در راه هدایت و سعادت و نیل به درجات عالی کمال و ترقی در دنیا و آخرت مصونیت در برابر گمراهی فتنه ها- بلاها تنها در اثر پیمودن مسیر صحیح شناخت امام (ع) است. ( کمال الدین،باب ۳۱،ح ۸)

 

احادیث دیگری هم هست که به همین مقدار اکتفا می‌شود.

 

بنابراین قبل از هرچیز یک منتظر باید پایه های شناخت و آگاهی خود را نسبت به امام زمان و فرهنگ عمیق و پرمحتوایش استحکام بخشد تا توان آنرا داشته باشد که بار سنگین و پر مسئولیت انتظار را بردوش کشد.

 

 

 

بعد دوم؛ آمادگی:

 

واین خود برسه اصل استوار است

 

الف) خودسازی و تهذیب نفس

 

امام صادق (ع)فرمود: «من دین الائمه الورع و العفه و الصلاح و انتظارالفرج؛ از دین امامان پرهیزگاری و پاکدامنی و صلاح و سراد و انتظار روح است.» (بحارالانوار،ج ۲۷،ص ۱۶۶)

 

در حدیث دیگر امام صادق (ع) فرمود
ند حضرت مهدی (عج) را غیبتی خواهد بود که درآن بنده باید از خدابترسد و لازمه دینش باشد. (اصول کافی، ص ۲۵۴)

 

بنابراین خودسازی از اصولی است که شخص منتظر را چاره ای از آن نیست و پاداش و ثواب زیادی را هم که برای انتظار بیان فرموده اند فرع براین اصل دانسته اند بطور کلی خود سازی و اصلاح درون همواره بوده که خداوند و اولیاء دین برروی آن تاکید داشته اند.

 

کسی که بخواهد انسان ها را در مسیر الهی شدن بسازد بدون اینکه قبلا خویشتن را مهذب و به اخلاق اسلامی آراسته باشد هیچگاه ازعهده چنین کاری بر نخواهد آمد. بنابراین انتظار یک رهبر و منجی جهانی با آن برنامه و سیعش معنایی جز آماده باش کامل مادی و معنوی روحی و فکری نخواهد داشت.

 

ب) ساختن جامعه

 

قیام امام عصر (عج) محمدود به مکان نیست و در تمامی نقاط عالم اسقرارخواهد یافت و چون تحقق آن نیازمند به آمادگی و ایجاد زمینه درهمه افراد است بنابراین تنها مسئله خود سازی نمی تواند این بارسنگین رابه منزل برساند. باید در سطحی گسترده در ساختن اجتماع و دیگرسازی در مسائل مادی و معنوی تلاش کرد. چنان برنامه ای هماهنگی و همیاری بسیار لازم دارد منتظران واقعی هیچگاه نسبت به یکدیگر بی تفاوت نیستند، بلکه همانگونه که برای ساختن خود می کوشند برای آمادگی و اصلاح دیگران نیز می کوشند.

 

ج) آمادگی رزمی و انتظار برای پیکار در رکاب امام عصر (عج)

 

از نظرگاه تشیع تلاشگرانی که برای اقامه امر و تحقق حکومت براساس قرآن می کوشند منتظرین امر نامیده می شوند و مرگ منتظرین امر که آن را مرگ انتظار می نامیم، مرگ به شهادت است.

 

علی (ع) فرمود: کسیکه در انتظار دولت ما می باشد مانند کسی است که در راه خدا به خون خویش بغلتد. (کمال الدین، ج ۲،ص ۶۴۵)

 

و باز امام صادق (ع) فرمود: خودتان رابرای ظهوردولت حق و نهضت قائم ما آماده سازیدولو به ذخیره کردن یک تیر باشد. (بحارالانوار،ج ۵۲،‌ص ۳۶۶)

 

 

 

بعد سوم؛ وظایف منتظران در زمان غیبت امام عصر (عج):

 

۱- معرفت و محبت امام زمان (عج)

 

۲- آراستگی به فضائل و پیراستگی از رذایل

 

۳- ولایت پذیری و ولایت مداری

 

۴- امیدواری شجاعانه برای قیام

 

۵- خدامحوری و بینش عمیق دینی

 

۶- خدمت رسانی به مردم

 

۷- ساده زیستی و روحیه ایثار

 

۸- عدالت و عدالت خواهی

 

۹- استقامت در انتظار و یقین به ظهور<o:p&g t;

 

۱۰-آشنا کردن افراد به فرهنگ امام مهدی (عج)

 

 

 

نکته آخر اینکه اگر ما انشاءالله شاهد حکومت حضرت مهدی (عج) بودیم مختصات حکومت جهانی امام عصر(عج) چیست؟

 

۱- پیروزی صلح،تقوی، عدالت و آزادی،غلبه بر ظلم و استکبار

 

۲- عمران و آبادانی همه زمین

 

۳- رسیدن بشریت به تکامل واقعی

 

۴- برقراری مساوات میان انسان ها

 

۵- نابود شدن رذایل اخلاقی و حاکمیت فضائل اخلاقی

 

۶- حاکمیت صلح و صفا و محبت در بین مردم و متنفی شدن جنگ و خون ریزی

 

۷- حداکثربهره گیری از مواهب زمین

 

۸- استقرارعدالت در جامعه بشریت

 

امید آن داریم که به زودی این انقلاب به انقلاب جهانی امام عصر(عج) متصل گردد و آن چنان که امام عزیز فرمودند: انشاءالله این کشور را ما به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) تحویل دهیم.

 

www.ido.ir

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید. فجر امید.
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید