منوی اصلی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی

مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی

فهرست مطالب

مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی

كتاب: فروغ ولايت ص 299، نويسنده: استاد جعفر سبحانى

 

در سال چهاردهم هجرى در سرزمين «قادسيه‏» نبرد سختى ميان سپاه اسلام و ارتش ايران رخ داد كه سرانجام به پيروزى مسلمانان

انجاميد و رستم فرخ زاد فرمانده كل قواى ايران و گروهى از لشكريانش به قتل رسيدند. سراسر عراق به زير نفوذ سياسى و

نظامى مسلمانان در آمد و مدائن كه مقر حكومت‏ شاهان ساسانى بود، در تصرف مسلمانان قرار گرفت و سران سپاه ايران به

داخل كشور عقب نشينى كردند.

 

مشاوران و سران نظامى ايران بيم آن داشتند كه سپاه اسلام كم كم پيشروى كند و سراسر كشور را به تصرف خود در آورد.

براى مقابله با اين حمله خطرناك، يزدگرد سوم، پادشاه ايران، سپاهى متشكل از يكصد و پنجاه هزار نفر به فرماندهى فيروزان ترتيب داد

تا جلو هر نوع حمله را بگيرند و در صورت مساعد بودن وضع، خود، حمله را آغاز كنند.

 

سعد وقاص فرمانده كل‏ قواى اسلام (وبه نقلى عمار ياسر) كه حكومت كوفه را در اختيار داشت، نامه اى به عمر نوشت و

او را از وضع آگاه ساخت و افزود كه سپاه كوفه آماده است كه نبرد را آغاز كند و پيش از آنكه دشمن بر آنان حمله آورد آنان براى

ارعاب دشمن نبرد را شروع كنند. خليفه به مسجد رفت وسران صحابه را جمع كرد و آنان را از تصميم خود كه مى ‏خواهد مدينه را ترك گويد و در منطقه اى ميان بصره و كوفه فرود آيد و

از آن نقطه رهبرى سپاه رابه دست‏ بگيرد، آگاه ساخت.

 

در اين هنگام طلحه برخاست و خليفه را بر اين كار تشويق كرد و سخنانى گفت كه بوى تملق به خوبى از آن استشمام مى ‏شد.

عثمان برخاست و نه تنها خليفه را به ترك مدينه تشويق كرد بلكه افزود كه به سپاه شام و يمن بنويس كه همگى آن دو نقطه را ترك كنند

و به تو بپيوندند و تو با اين جمع انبوه بتوانى با دشمن روبرو شوى.

 

در اين موقع امير مؤمنان – عليه السلام برخاست و از هر دو نظر انتقاد كرد و فرمود:سرزمينى كه به زحمت و جديدا به تصرف مسلمانان درآمده است نبايد از ارتش اسلام خالى بماند.

اگر مسلمانان يمن و شام را از آن مناطق فراخوانى، ممكن است‏ سپاه حبشه يمن و ارتش روم شام را اشغال كنند و

فرزندان و زنان مسلمان كه در يمن وشام اقامت دارند صدمه ببينند. اگر مدينه را ترك گويى،

اعراب اطراف از اين فرصت استفاده كرده فتنه اى برپا می ‏كنند كه ضرر آن بيشتر از ضرر فتنه ‏اى است كه به استقبال آن مى ‏روى.

فرمانرواى كشور مانند رشته مهره هاست كه آنها را به هم پيوند مى ‏دهد. اگر رشته از هم بگسلد مهره ‏ها از هم مى ‏پاشند.

 

اگر نگرانى تو به سبب قلت‏ سپاه اسلام است، مسلمانان به جهت ايمانى كه دارند بسپارند.

تو مانند ميله وسط آسيا باش و آسياى نبرد را به وسيله سباه اسلام به حركت در آور. شركت تو در جبهه مايه‏ جرات دشمنان مى ‏شود،

زيرا با خود مى ‏انديشند كه تو يگانه پيشواى اسلام هستى و مسلمانان به جز تو پيشوايى ندارند و

اگر او را از ميان بردارند مشكلاتشان برطرف مى ‏شود و اين انديشه، حرص آنان را بر جنگ و كسب پيروزى دو چندان مى ‏سازد. (1)
خليفه پس از شنيدن سخنان امام – عليه السلام از رفتن منصرف شد و گفت:
راى، راى على است و من دوست دارم كه از راى او پيروى كنم. (2)

 

مشورت در فتح بيت المقدس:

 

در فتح بيت المقدس نيز عمر با على – عليه السلام مشورت كرد و از نظر آن حضرت پيروى نمود.
مسلمانان يك ماه بود كه شام را فتح كرده بودند و تصميم داشتند كه به سوى بيت المقدس پيشروى كنند.

فرماندهان قواى اسلام ابوعبيده جراح و معاذ بن جبل بودند. معاذ به ابوعبيده گفت:

نامه اى به خليفه بنويس و درباره پيشروى به سوى بيت المقدس بپرس. ابوعبيده چنان كرد.

خليفه نامه را براى مسلمانان قرائت كرد و از آنان راى خواست.

 

امام – عليه السلام عمر را تشويق كرد كه به فرمانده سپاه بنويسد كه به سوى بيت المقدس پيشروى كند و پس از فتح آن از

پيشروى باز نايستد و به سرزمين قيصر داخل شود و مطمئن باشد كه پيروزى از آن اوست و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم

از اين پيروزى خبر داده است. خليفه فورا قلم و كاغذ خواست و نامه اى به ابوعبيده نوشت و او را به ادامه نبرد و پيشروى به سوى

بيت المقدس تشويق كرد و افزود كه پسر عموى پيامبر به ما بشارت داد كه بيت المقدس به دست تو فتح خواهد شد. (3)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

علی با حق و حق با علی است و از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند.[1]

و آن حضرت می فرماید: علی با قرآن و قرآن با علی است و از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.[2]

پى ‏نوشت ها:

 

1- نهج البلاغه عبده، خطبه 144، تاريخ طبرى، ج‏4، ص 238 – 237، تاريخ كامل، ج‏3، ص‏3، تاريخ ابن كثير، ج‏7، ص‏107، بحار الانوار،

ج‏ 9، ص 501، ط كمپانى.

 

2 – نهج البلاغه عبده، خطبه 144، تاريخ طبرى، ج‏ 4، ص 238 – 237، تاريخ كامل، ج‏3، ص‏3، تاريخ ابن كثير، ج‏7، ص‏107، بحار الانوار،

ج‏9، ص 501، ط كمپانى.

 

3 – ثمرة الاوراق، در حاشيه المستطرف، نگارش تقى الدين حموى، ج‏2، ص 15، ط مصر، 1368ه. ق

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

https://www.imamali.net/?fid=2

مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی. مشاوره‏ هاى سياسى عُمَر با امام علی.
به این مطلب امتیاز دهید:

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید