ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

میلاد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

 نیمه‏ی شعبان، روز میلاد امام زمان است. ماه شعبان هشتمین ماه از سال هجری قمری است. سال هجری، تاریخی است که مبدأ آن، هجرت پیامبر اکرم است از مکه به مدینه. سال هجری، دو گونه است: سال هجری شمسی (خورشیدی)، و سال هجری قمری، سال هجری قمری را «هلالی» نیز می گویند، زیرا که هر ماه آن با دیدن هلال آغاز می شود. سال قمری، ۱۲ ماه دارد، و از ماه محرم آغاز می گردد. در روز پنجشنبه، پانزدهم شعبان، در سال ۲۵۶ هجری قمری، حضرت حجت بن الحسن امام زمان علیه السلام تولد یافت. حضرت حجت، امام دوازدهم است، و فرزند امام یازدهم حضرت امام حسن عسکری است، و با سه واسطه، فرزند امام رضا، و با
پنج [صفحه ۲۳]
واسطه، فرزند امام جعفر صادق، و با هشت واسطه، فرزند امام حسین و با نه واسطه، فرزند حضرت علی و فاطمه -دختر پیامبر اکرم و مادر امامان- می باشد. امام دوازدهم، حضرت حجت، به این نام ها نیز خوانده می شود: مهدی، موعود، قائم، آل محمد، منتقم، امام منتظر، امام غایب، صاحب الامر، صاحب الزمان، ولی عصر، ابا صالح‏ چون او و ظهور او، وعده داده شده است،و خدا و پیامبران و اولیا و پیامبر اکرم، وعده داده‏اند که او می آید و جهان را پر از عدل و داد می کند، «موعود» نامیده شده است. چون برا
ی نشر دین حق و بر پا داشتن
عدالت قیام می کند و به پا می خیزد، «قائم» نامیده شده است. چون انتقام انبیا و مردان خدا را از جباران می گیرد، و هم انتقام بشریت را و انتقام خون های پاک مردان حق و انسان‏های بزرگ و شهدای راه حق و عدالت را، «منتقم» نامیده شده است. چون مسلمانان در انتظار اویند، بلکه بشریت -در شعور معقول و وجدان اجتماعی خویش – چنان معلم و نجات دهنده‏ای را می‏طلبد و انتظار می کشد، «منتظر» نامیده شده است. و چون از دیدگاه عموم پنهان است، «امام غائب»، و چون او [ صفحه ۲۴] صاحب امر خداست، صاحب الامر، و چون صاحب زمان است، به ولایت خدایی، صاحب الزمان، و چون ولی خدا در این عصرها و روزگاران اوست، ولی عصر، نامیده شده است. چنان که گفتیم، یکی از نام های امام زمان، «موعود» است. باید دانست که موعود، در ادیان آسمانی دیگر نیز وجود داشته است. بدین معنی که برخی از پیامبران، پیامبر و معلم و مصلحی را که از آن پس می آمده است معرفی می کرده و ذهن جامعه را برای پذیرش پیامبر و مصلح بعدی آماده می ساخته‏اند. موعود موسی (یعنی کسی که حضرت موسی علیه السلام، آمدن او را خبر داده بو
ده است)
حضرت عیسی است. موعود حضرت عیسی علیه السلام، حضرت احمد (احمد فارقلیط) است چنان که در قرآن مجید تصریح شده است. [۱] نیز اتفاق می افتاده است که پیامبران گذشته، به آمدن موعود آخرالزمان -یعنی مهدی موعود- اشاره می کرده‏اند[۲] . این گونه بوده است تا به هنگام ظهور دین اسلام، در دین اسلام، «موعود» به طور دقیق، معین و معرفی گشت، یعنی مهدی آخر الزمان. در اینجا باید در نظر داشته باشیم که مساله‏ی مهدی و ظهور و قیام او، موضوعی نیست که فقط به
کسانی که دارای مذهب‏ [صفحه ۲۵]
تشعیند مربوط باشد، بلکه این موضوع، یک مسأله‏ی اسلامی است. خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بارها آمدن مهدی را در آخرالزمان، و این که مهدی از اولاد علی و فاطمه است، فرزند بی واسطه‏ی امام حسن عسکری است، و قیام نهایی دین و توحید به دست او است، مژده داده و گوشزد کرده است. در قرآن کریم نیز آیات چندی است که حتی مفسران اهل سنت، آن آیات را مربوط به ظهور مهدی دانسته اند. [۳] و به همین مناسبت، که در احادیث و گفته‏های پیامبر اکرم، سخن از مهدی بسیار آمده است، علمای سنت، در بیشتر از ۲۰۰ کتاب از کتاب های معتبر خویش، مناقب مهدی، و مسائل مربوط به مهدی، و چگونگی ظهور او، و شرایط نزدیک یا مقارن زمان ظهور او را ذکر کرده اند، و بیش از ۳۰ کتاب، ویژه‏ی «مهدی» تألیف کرده‏اند. نیز به همین دلیل است که در تاریخ می نگریم که از حدود ۱۵۰ سال پیش از ولادت مهدی (مثلا از سال ۱۳۲ هجری، آغاز خلافت عباسی به بعد)، کسانی ادعا می کرده‏اند که همان مهدی که پیام
بر گفته است ایشانند. و این به علت شیوع مسأله‏ی مهدی بود، از زمان خود پیامبر، و از
زبان او. پس اصل مسأله‏ی مهدی، و خروج او در [صفحه ۲۶] آخرالزمان (برای اصلاح جهان و خوار ساختن جباران، و انتقام گرفتن از ستمگران و عزت بخشیدن به محرومان و زیردستان و اجرا کردن کلیه‏ی احکام قرآن) جزو تعالیم اسلام است، و مژده‏ی این خروج را خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داده است. و از این جهت همه‏ی فرقه‏های مسلمان به اصل مسأله‏ی «مهدی» معتقدند. چنان که گفتیم، بر مبنای بشارات کتاب های پیشینیان، و روایات اسلامی، اشتهار یافته بود که از امام حسن عسکری، فرزندی به وجود می آید که بر هم زننده‏ی اساس حکومت ها و واژگون کننده‏ی تاج و تخت‏ها و دولت هاست. از این رو، بی درنگ، از سوی خلیفه‏ی عباسی آن روز، المعتمد دستور هجوم به خانه‏ی امام حسن عسکری و تفتیش آن، و جلب و احیانا قتل فرزند او مهدی، صادر شد، و ماموران به خانه‏ی امام ریختند…اینجا بود که ضمن مقارناتی، علل ناپدیدی امام فراهم آمد، و دوازدهمین پیشوای شیعه به فرمان الهی از نظرها پنهان گشت… [۴] . دانشمندان مسلمان، راجع به حضرت مهدی علیه السلام،و مسأله‏ی طول عمر او، و فواید وجودی او، در حال غیبت، و مسائل مربوط به خروج او، سخنان بسیار گفته اند، همین گونه عرفا و فلاسفه، به [صفحه ۲۷] تصریح و اشاره، بدین مسأله توجه داده اند، مانند محیی الدین ابن عربی، در کتاب «فتوحات مکیه». وابن سینا، در کتاب عظیم خود «شفا».یکی از دانشمندان و ریاضیدانان و متفکران بزرگ، خواجه نصیرالدین طوسی نیز، درباره‏ی «مهدی» چنین می گوید: «حرمان خلق از امام و علت غیبت او چون معلوم است که از جهت خدای -سبحانهنباشد و از جهت امام نبود، پس لابد از جهت رعیت بود. و تا آن علت زایل نشود، ظاهر نگردد. و استبعاد از درازی عمر حضرت مهدی علیه السلام نمودن، چون امکانش معلوم است و از غیر او متفق [۵] جهل محض بود [۶]». باید بدانیم که در زمان غیبت حضرت حجت، مسلمان نباید در انجام دادن تکالیف خود کوتاهی کند. همه‏ی دستورات دین، در این زمان نیز، به حال خود باقی است، واجب واجب است و حرام حرام، بویژه تکالیف و وظیفه‏های اجتماعی. مثلا اگر در جامعه‏ای فساد رایج شد، ظلم پا گرفت. مسلمان نمی تواند بگوید، بگذار باشد، امام زمان می آید و درست می‏کند و اصلاح می فرماید.آنچه امام‏ [ صفحه ۲۸] زمان درست می کند و اصلاح می فرماید، تکلیف دینی خود آن امام است که از لحظه و روز ظهور او شروع می شود. تا پیش از آن لحظه و آن روز، هر مسلمانی به همه‏ی تکالیف خود مکلف است، همینطور که باید نماز بخواند و روزه بگیرد، باید امر به معروف و نهی از منکر کند، با ظلم و ظالم بستیزد، به داد مظلوم برسد، برای از بین بردن ستم و بر پاشدن عدل و داد، بکوشد، و…و... جوانان عزیز، درباره‏ی حضرت حجت و مسائل مربوط به او، و آینده‏ی جهان از نظر مذهب، و تحلیل دقیق فلسفه‏ی انتظار، می توانند این کتاب ها را بخوانند&lt ;SPAN dir=ltr>: 1. آینده‏ی جهان از نظر مکتب ما. ۲.انتظار، مذهب اعتراض. ۳.دادگستر جهان. ۴.در فجر ساحل. ۵.<SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: 'Tahoma','sans-serif'; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'" lang=AR-SA&g t;خورشید مغرب. [۷] . در پایان این گفتار، یکی از مشهورترین سخنان پیامبر را که درباره‏ی مهدی فرموده است، و علمای مذاهب اسلامی نقل کرده‏اند، نقل می کنیم، سخنی که از نظر دینی و اعلام نمودن شخص‏ [ صفحه ۲۹] پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، قطعیت مسأله را می رساند. «اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نماند، خدا همان روز را آن قدر طولانی و دراز کند تا مهدی -فرزند من- ظاهر شود و جهان را، در حالی که از ستم پر شده باشد، از عدالت
و دادگری پر کند». و چنان که می نگریم مسیر کلی بشر، از نظر فقدان عنصر معنوی در حرکت ها و زندگی ها، رو به حالتی است که در نهایت – چنان که پیامبر گفته است – نیاز به کسی که بتواند اصلاحی همه جایی و همگانه پدید آورد، و این همه ستم ها و اختلاف ها را بر طرف سازد، و معنویت را به زندگی بشر باز گرداند، محسوس است.
[۸] .


www.akhlagh.net

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید