ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چگونه همسر انتخاب کنیم؟/2

سلامت عقل و تفكر
گاهي اوقات افراد از روي ترحم با فردي ازدواج مي كنند كه از نظر هوشي در سطح پاييني است. مي خواهند ايثار كنند، ولي سخت در اشتباهند. زندگي با افراد كم هوش، بسيار مشكل است. كسي كه تفكر و هوش خوبي دارد، توانايي فراواني در مديريت دارد زيرا يكي از اركان اصلي مديريت، تفكر خوب است.

طبق بررسيها و مطالعات آسيب شناسي خانواده، اصليترين علت اختلافات خانوادگي، سرديها و بيرغبتيها، اخمها و قهرها، بيتفاوتيها و افسردگيها، بدزبانيها و تنديها، طردها و فرار از خانه، پريشانيها، و اختلالات رواني، برخي آسيب پذيريهاي رفتاري و كژرويهاي اجتماعي همسران و سرانجام طلاق و جدايي و ريشه ي اصلي تمام ناسازگاريهاي زناشويي، عدم تناسب در عقل و انديشه بين زوجين است.

شريعت اسلام براي جلوگيري از ضايعات احتمالي كه در اثر وراثت پيش مي آيد، تأكيد مي كند كه برخي از ازدواجها صورت نپذيرد. اسلام افراد را از ازدواج با انسان احمق كه از نظر هوشي عقب مانده است، برحذر مي دارد. چنان كه امام صادق(ع) ميفرمايد: ايّاكم و تزويج الحَمقاء فَانَّ صُحبَتَها بَلاءٌ و ولدها ضياع11؛ بپرهيزيد از ازدواج با احمق! زيرا، مصاحبت و زندگي با او بلاست و فرزندانش نيز تباه مي شوند و نيز فرمود: عقل چيزي است كه خداوند رحمان به وسيله ي آن پرستش و عبادت ميشود و بهشت به وسيلهي آن به دست مي آيد.12

5 – زيبايي و شا
دابي
همسري كه از چنين صفاتي برخوردار باشد، غالباً ضامن جلوگيري همسرش از انحرافات و چشم چراني ها مي گردد و معمولاً اين موضوع با خوش اخلاقي همراه است؛ زيرا زيبارويان در اغلب موارد داراي اخلاق ملايم و جذاب هستند.
زيبايي يك امتياز است و در شيريني و سعادت زندگي زناشويي تأثير بهسزايي دارد.

گرچه زيبايي ظاهري، معنوي، فرهنگي و… امري پسنديده است و در انتخاب همسر بايد مورد توجه قرار گيرد، ولي نبايد از حد معمول تجاوز كند و به صورت مشكل پسندي درآيد و انسان را از ازدواج به موقع باز دارد. اگر هر دو طرف از زيبايي نسبي برخوردار بودند و دين و اخلاق يكديگر را پذيرفتند، بهتر است بعد از تحقيقات و شناخت كافي – در همه ي زمينه ها – از يكديگر، با توكل بر خداوند و راهنمايي والدين، با يكديگر ازدواج نمايند و مطمئن باشند كه عقل و ايمان و اخلاق نيك و خانوادهي اصيل و با شرافت، بسياري از كمبودها را جبران خواهد نمود.

همچنين بهتر است زن و مرد در مراسم خواستگاري، با اجازه و رضايت والدين، يكديگر را ببينند و واقعيتها را به هم بگويند. براي شناخت لازم و تشخيص زيبايي و شادابي همسر مورد نظر، شايسته است مرد، مادر يا خواهر و يا يكي از خويشان نزديك و مورد اعتماد را براي ديدن انتخاب كند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببينند و ويژگي هايش را براي او توضيح دهند.

امام خميني (ره) فرمود: هر يك از زوجين ميتوانند در مراسم خواستگاري مستقيماً از يكديگر درباره ي هم تحقيق كنند، مشروط به آن كه اين تحقيق مستلزم حرام نباشد. هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرايط زير به منظور تحقيق، ببينند:
1- نگاه به قصد لذت و ريبه نباشد. 2- ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد. 3- مانعي از ازدواج اين دو در ميان نباشد… . 4- بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد. 5 – بايد اين نگاه آخرين تحقيقي باشد كه هر يك از زوجين انجام مي دهند و… .13

بنابراين، صحبت كردن زن و مرد به قصد لذت، يا خلوت كردن آنها در محيط بسته و يا نگاه كردن به قصد لذت و يا لمس كردن يكديگر، حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.

تناسب سني و تحصيلي
به طور تناسب سني و جسمي در زناشويي مسئلهي مهمي است و عدم توجه به آن عواقب ناگواري را در پي دارد. سن زن و
مرد در ازدواج از دو جنبه داراي اهميت است:
1- جنبه ي رواني: انسان در فرآيند رشد از نظر رواني، در سنين مختلف، داراي ويژگيهاي متفاوت است.
2- جنبهي فيزيولوژيكي: علاوه بر جنبه هاي رواني، ارضاي غرايز جنسي خود مسئلهي مهمي است.
سن ازدواج در شرايط جغرافيايي و اقليمي مختلف، متفاوت است. معمولاً در مناطق گرمسير، سن بلوغ و ازدواج پايين تر از مناطق سردسير و كوهستاني است. مهم نيست كه فرد در چه سني بالغ مي شود، مسئله ي مهم اين است كه فرد احساس كند كه از نظر فيزيولوژيكي و رواني نياز به ازدواج دارد. تشخيص زمان مناسب ازدواج و فاصله ي سني زوجين از سوي افراد تازه بالغ، مشكل است. در اين مورد، استفاده از راهنماييهاي والدين و مشاوران خانواده ضروري است.

معمولاً چون دختران از نظر رشد بدني و رواني از پسران جلوترند و رشد آنان سريعتر است و زودتر به سن تكليف شرعي و بلوغ بدني مي رسند، آمادگي بيشتري جهت انتخاب همسر و شروع زندگي زناشويي دارند.

در روايات اسلامي، درباره ي سن ازدواج و فاصلهي سني زن و شوهر، اشاره به موضوع بلوغ شده و اين كه طرفين در سنين پايين، يعني اوايل بلوغ، ازدواج كنند. به همين علت در اسلام سن تكليف شرعي دختران 9 سال تمام قمري و پسران 15 سال تمام قمري است و تفاوت سن دختر و پسر (در ازدواج) با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي و عوامل فرهنگي متفاوت است. با توجه به تحقيقات انجام شده و بلوغ زودرس، در بعضي مناطق و موقعيتهاي مختلف جغرافيايي، فرهنگي، اقتصادي و…، بهترين سن ازدواج براي دختران 16 الي20 سالگي و براي پسران 18 الي 23 سالگي مي تواند باشد و مناسب ترين فاصله ي سني در ازدواج 1 الي 5 سال است. اگر هم، سن آنها مساوي باشد و يا اين كه زن چند سال از مرد بزرگتر باشد، اشكالي ندارد. ولي فاصله ي سني ذكر شده از نظر روانشناسي و فيزيولوژي ارجحيت دارد.

اين تفاوت بدين جهت است كه زنها در اثر بارداري و زايمان و شير دادن به كودك، غالباً زودتر از مردها پير و فرسوده مي شوند و طراوت و شادابي خويش را از دست مي دهند. زن اگر چند سالي از شوهر كوچكتر باشد، مدت بيشتري مي تواند نظر شوهر را به خود جلب كند و تمايلات روحي، رواني و جنسي او را ارضاء نمايد؛ در نتيجه، براي هميشه صلح، صفا، دوستي، عشق و محبت در كانون گرم خانوادگي آنان حاكم خواهد شد.

& lt;B>عفاف و پاكي از آلودگي ها
در دستور العمل هايي كه از پيامبر اكرم(ص) و پيشوايان معصوم(ع) رسيده، به لزوم رعايت اين امر بسيار تأكيد شده است.

از نظر اسلام با كسي كه مرتكب شرب خمر مي شود نبايد ازدواج كرد. چنان كه پيامبر اسلام(ص) مي فرمايد: شارب الخمر لايزوج، اذا خطب14؛ شرابخوار اگر خواستگاري كند، به او دختر داده نمي شود.

همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: من زوج كريمته من شارب الخمر فقد قطع رحمها15؛ كسي كه دخترش را به شرابخوار بدهد، با اين كار خود قطع رحم كرده است.

شايد مراد از قطع رحم در اين روايت اين باشد كه با اين ازدواج سبب نازايي او شده است و يا اين كه او را از يك پيوند درست و ازدواج محكم و استوار محروم ساخته است.

امام رضا(ع) مي فرمايد: وَ اِيّاكَ اَنْ تُزَوِّجَ شارِبَ الْخَمْرِ، فَاِنْ زَوَّجْتَهُ فَكَأَنَّما قَدَّمَتْ اِلَي الزِّنا16؛ بترس از اين كه دختر به شرابخوار بدهي كه اگر او را به چنين تبهكاري شوهر دهي، گويا آن عفيفهي كريمه را به زنا داده اي!!

آري، آن كه پاي بند به واجبات الهي نيست و از فسق و فجور پرهيز ندارد و آن كه از اخلاق نيك و عقل و درايت بهره اي ندارد، و آلوده به بداخلاقي است شايسته نيست كه دختري پاك و مؤمنه كه امانت الهي است به او سپرده شود، در اين صورت نه تنها دختر ضايع مي گردد بلكه فرزندان آنها متأثر از آثار سوء وجودي آن شوهر زشت كردار خواهند شد. قبل از اين كه دانش بشر به اين حقيقت برسد، حضرات معصومين(ع) اين حقيقت را اعلام فرموده اند: الْحَرامُ يبينُ فِي الذُّرِّيَّه17؛ آثار حرام در نسل آشكار مي گردد!!

از اين روايات مي توان فهميد كه چون شرابخوار، هتك حرمت فرمان خداوند كرده و به آن بي اعتنايي نموده و دست به سركشي و طغيان زده است، نسبت به همسر و فرزندانش نيز چنين خواهد كرد؛ حرمتشان را خواهد دريد، حقوقشان را ادا نخواهد كرد و موجبات آزار و اذيتشان را فراهم خواهد ساخت و در نهايت، صفات رذيله و ناپسند او – چنان كه گذشت – به همسر و فرزندانش منتقل شده، فطرت پاكشان را آلوده خواهد كرد.

روشن است كمابيش همان علتي كه در شرابخوار، موجب سركشي او شده و رابطه اش را با خدا و خانواده اش تيره و تار كرده و او را مطرود جامعه ساخته است، در افراد معتاد، ق
اچاقچي، بي بندوبار و لاابالي نيز وجود دارد اين افراد خود را پايبند به هيچ مقرراتي نمي دانند و براي تأمين نيازشان، دست به هر اقدام زشت و وقيح مي زنند. آنها ارزشهاي خانوادگي را زير پا مي گذارند و حقوق همسر و فرزندان را رعايت و ادا نمي كنند، ازاين رو، ازدواج با اين گونه افراد، ازدواج موفّقي نخواهد بود.

نكته اي كه در پايان اين نوشتار تذكر آن ضروري به نظر مي رسد اين است كه معيارهاي ديگري نيز از لابهلاي روايات و آموزه هاي ديني فهميده مي شود كه بايد افزون بر آنچه ذكر شد، مراعات گردد كه فهرست وار به آنها اشاره مي شود.18

دوشيزگي همسر، جهت نسل پروري و زايايي او، پاكدامني و عفت، درستكاري، – در صورت جامعيت معيارهاي ذكر شده – زيبايي، هزينه كردن درست و بهجا و رعايت اقتصاد، نگهباني از عرض و مال، ميل به استقبال از همسر و مشايعت او در آمد و شد، همراهي و معاونت با همسر و … از جمله معيارهاي درجه دو در انتخاب همسر هستند كه اگر مراعات شود، زندگي بسيار شيرين مي شود.

رسول خدا(ص) فرمود: بهترين زنان شما زني است كه فرزندآور (ولود)، مهربان، پاكدامن، نزد قوم خود عزيز و محترم، در مقابل شوهر متواضع و فروتن، آرايشكنندهي خود براي شوهر، بي اعتناء نسبت به ديگران، در خلوت مطيع فرمان شوهر و در اختيارش باشد و مثل بعضي از مردان مبتذل نباشد.19
اميد است با به كار بستن دستورات حيات بخش اسلام، شادي و خوشبختي به روي تمام زوجها، بهويژه جوانان عزيز آغوش گرمش را به نحو مطلوب بگشايد.


پي نوشت:
1. وسائل الشيعه، ج14، ص79.
2- ب
قره/223.
3- اعراف/58.
4- ابراهيم/24.
5- سفينه البحار، ج1، ص410.
6- شرح غرر الحكم و درر الكلم آمدي، ج3، ص328، دانشگاه تهران.
7- وسائل الشيعه، ج14، ص22.
8- قلم/4.
9- محجه البيضاء، ج5، ص90.
10- نحل/60.
11. همان، ص56، ح1؛ فروع كافي، ج5، ص354.
12- اصول كافي، ج1،عقل و الجهل، ح3.
13- تحريرالوسيله، كتاب نكاح، مسئله28.
14 فروع كافي، ج5، ص348؛ وسائل الشيعه، ج14، ص53، ح2.
15- همان، ص347، وسائل الشيعه، ج14، ص53.
16- بحار الانوار، ج79، ص142.
17- وسائل الشيعه، ج17، باب1، ص81، ح 22043.
18- براي شناخت از اين معيارها به وسايل الشيعه، ج14، ابواب متعدهي آن در مقدمات نكاح مراجعه فرماييد.
19- همان، ج14، ص14.

منبع : ماهنامه پيام زن – شماره 234


برداشت از: http://etghannews.org

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید