ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

خصائص‏ الحجه یا ویژگی هاى مهدى موعود عجل الله فرجه – ۲

ويژگی هاى مهدى

آیت الله علی کریمی جهرمی

 

خصایص مربوط به ایام غیبت

 

پاره‏اى از خصایص آن بزرگوار مربوط به ایام غیبت آن حضرت است، بدین ترتیب :

 

18 – طول ایام غیبت

 

یعنى علاوه بر آنکه از دیدگان مردم غائب است غیبتى بس طولانى و دور و دراز دارد. و در این باره روایات متعددى از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‏السلام وارد شده‏است.

 

حضرت صادق علیه‏السلام مى‏فرموده‏اند : «انّ لصاحب هذاالامر غیبهً فلیتّق‏اللّه‏ عبد و لیتمسک بدینه»(۳۱)، (تحقیقاً براى صاحب این امر غیبتى (عجیب و طولانى ) است پس باید بنده خدا تقواى الهى را پیشه سازد و دین خود را محکم به چنگ بگیرد)

 

و در روایتى از حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام رسیده «للقائم منّا غیبهٌ امدها طویل»، (براى قائم ما غیبتى است که دوران آن بسیار طولانى است) و آنگاه اضافه مى‏کنند، (که گویا مى‏بینم شیعه را که همچون گله‏اى مى‏شود که به هر سو در طلب چراگاه مى‏رود و آن را نمى‏یابد آگاه باشید کسیکه از شیعیان ما بر دین ثابت بماند و قلبش براى طول ایام غیبت امامش سخت نگردد، او در روز قیامت با من و در درجه من است…)(۳۲)

 

 

 

19 – مى‏بیند ولى دیده نمى‏شود

 

از خصایص حضرت حجه‏بن الحسن علیه‏السلام این است که بر حسب مصالح کلیه‏الهیه، مردم را مشاهده مى‏کند ولى آنان جمال زیبا و طلعت دل‏آراى او را زیارت نمى‏کنند، ممکن است در مجالس آنان شرکت کند و لیکن آنان ندانند و نفهمند و توجه نکنند و بالاخره او را نبینند و یا ببینند و نشناسند. عبیدبن زراره مى‏گوید : شنیدم امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمود : «یفقدالناس امامهم یشهدالموسم فیراهم و لایرونه»(۳۳)، (مردم امام‏زمان خود را نمى‏یابند او در موسم حج و منى و عرفات شرکت مى‏کند و آنان رامى‏بیند ولى آنان او را نمى‏بینند)

 

 

 

20 – همنشین مخصوص

 

از خصایص حضرت صاحب الزمان این است که از معاشرت با کفار و فاسقان در امان، و در مصاحبت حضرت خضر بسر مى‏برد. مرحوم محدث نورى رضوان‏اللّه‏ علیه گوید : همه حجتهاى خداوندى پیش از بعثت و بعد از آن (طبق مصالح خاصه) معاشرت و مصاحبت با کفار و منافقین و فاسقین داشتند اما خداى تعالى این حجت عزیز را از همه آنها نگاهداشت و از روز ولادت تاکنون ( و بعد) با کافر و منافقى مصاحبت ننموده و همدم و انیسش چون خضر و موالى مى‏باشند.(۳۴)

 

 

 

21 – کثرت وکلا

 

از مزایاى حضرت حجه‏بن الحسن و از خصایص آن حضرت این است که هیچ شخصیت الهى و معنوى به پایه آن بزرگوار در کثرت وکلا نمى‏رسد زیرا از اول غیبت آن حضرت تا روز ظهور وى همه فقها و مجتهدا
ن عادل و با تقوا جنبه نمایندگى از آن بزرگوار دارند و آنان حجت از طرف امام‏زمان بر بندگان مى‏باشند اکنون اگر طول دوران غیبت را محاسبه کنیم و اینکه در هر عصر و زمانى چقدر از علماى بزرگوار و فقهاء عادل و نامدار آمده و رفته‏اند و یا خواهند آمد، جداً انسان در شمارش نمایندگان آن بزرگوار متحیر و مبهوت مى‏ماند.

 

 

 

22 – آه و ناله سوزان شائقان

 

از خصایص و مزایاى حضرت ولى‏عصر عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه‏الشریف جریان فوق‏العاده آه و ناله‏هاى سوزان و اشکهاى پیاپى در شوق لقا و دیدار طلعت دل‏آراى آن حضرت است و حقا که این مطلب ، اعجاب‏انگیز و حیرت‏آور است و بکلى سابقه ندارد که هنگامى که عزیزى از خاندانى یا مردمى غائب است و راهى براى دیدار و ملاقات با او نیست اینهمه مردمان دلداده از نوجوان و جوان و میانسال و سالخورده ، زنان و مردان، بدینگونه اشک بریزند و آه بکشند و سوز دل اظهار کنند و با تمام وجود در فراق او بسوزند آرى همه اینها و بالاتر از اینها در دورى از امام‏زمان مشاهده مى‏شود. این دعاى شریف ندبه صحنه‏اى از حال دردمندانِ
دردِ فراق است که اینچنین ندبه مى‏کنند و زارى مى‏نمایند و ابتهال به دربار خدا و حضرت مهدى آل محمد (ص) مى‏برند و از غصه و درد فراق به خود آن حضرت و به خداى او شکایت مى‏کنند. این مطلبى است که هیچ ولى و وصیى و یا پیامبر اولوالعزمى بدان دست نیافته و مخصوص حضرت بقیه‏اللّه‏ فى‏الارضین است که سوختگان، در فراق آن حضرت سیلاب اشک شوق برگونه‏هایشان جارى است و آنگونه با سوز و گداز و آه، درد درون خود را ابراز مى‏دارند.

 

 

 

23 – پیش آمدن سخت‏ ترین شرایط

 

از خصایص دوران غیبت حضرت ولى‏اللّه‏الاعظم آن است که چون وجود مقدس حجه‏اللّه‏ از دیدگان مردم غائب است و دسترسى آن بزرگوار جز براى اَوحدىّ از مردم نیست، بدیها و ناهنجاریهاى فردى و اجتماعى پیوسته رو به فزونى مى‏رود جوانان متمایل به فساد بل که غوطه‏ور در شرارت و ناپاکى مى‏شوند و ظلم و ستم و قتل و مثله و انتحار و فحشاء و منکرات، شایع و رایج و امورى عادى خواهد گردید ظلم و فساد در همه جا راه پیدا مى‏کند و هیچگونه ابا و دریغى از آن ندارند و بر اثر پیدایش این بدیهاى بیحساب، کار
بر اهل دین بسیار مشکل و پیچیده خواهد شد چنانکه حضرت صادق علیه‏السلام فرمود : «انّ لصاحب هذاالامر غیبه التمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد»(۳۵)، (براى صاحب این امر ، غیبتى است که کسیکه بخواهند دین خود را نگهدارى کند درست مانند کسى است که درخت خاردارى را گرفته و از بالا به پایین دست بکشد و خارهاى آن را بکند و بریزد)

 

 

 

خصایص دوران ظهور و مقدمات آن

 

24 – نداى منادى در ماه مبارک رمضان

 

از خصایص آن سید ابرار این است که در ماه مبارک رمضان آن حضرت را با اسم «مهدى» یا اسم «قائم» ندا مى‏کنند چنانکه روایات، به هر دو خصوصیت آمده و میان این
روایات، تنافى نیست بلکه قابل جمعند زیرا ممکن است مکرر ندا بیاید و در هر مرتبه به یکى از این دو نام خوانده شود.

 

در روایت ابوبصیر که در غیبت نعمانى نقل شده از حضرت امام محمد باقر علیه‏السلام نقل شده که این صیحه در ماه رمضان که «شهر اللّه‏» است، خواهد بود و آن فریاد جبرئیل به این خلق است، منادى از آسمان به اسم «قائم» ندا مى‏کند پس هر کس در مشرق و در مغرب است آن را مى‏شنود، به خواب رفته‏اى نمى‏ماند جز اینکه بیدار مى‏شود و نه ایستاده‏اى مگر آنکه مى‏نشیند و نه نشسته‏اى مگر آنکه از فزع و هراس آن صوت بپا مى‏خیزد پس رحمت خداى بر کسیکه از این صوت، پند گیرد و اجابت کند ، زیرا صوت، صوت جبرئیلِ روح‏الامین است. و نیز فرمود این صوت در ماه رمضان در شب جمعه، شب بیست و سوم از آن ماه است(۳۶) و از روایتى که مرحوم صدوق نقل کرده استفاده مى‏شود که امام علیه‏السلام روى تذکر این مطلب ، عنایت داشته‏اند و مى‏نگرید که ایشان از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده که فرمود: صیحه‏اى که در ماه رمضان بلند مى‏شود در شب جمعه است آنگاه که بیست و سه شب از ماه رمضان گذشته باشد.(۳۷)

 

 

 

25 – باز شدن پرچم و نطق آن

 

از خصایص مولاى ما مهدى موعود این است که هنگام فرا رسیدن وقت ظهور، وى را آگاهى مى‏دهند و به دنبال رمز و علامت دادن غیبى، وجود مقدسش ظهور خواهد کرد چنانکه در روایت ابّى‏بن‏کعب وارد شده که چون رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از ظهور حضرت مهدى و امکانات آن سخن مى‏گفتند ابّى گفت: یا رسول‏اللّه‏ دلایل و علامت آن چیست؟ حضرت فرمود : «له عَلَم اذا حان وقت خروجه انتشروا ذلک‏العَلَم من نفسه و انطقه‏اللّه‏ تبارک و تعالى فناداه‏العَلَم اُخرج یا ولى‏اللّه‏ فاقتل اعداءاللّه‏…»(۳۸)، (براى آن حضرت، عَلَم و پرچمى‏است و چون هنگام خروج وى شود آن عَلَم خود بخود باز شود و به اذن خداوند، به سخن آمده و مى‏گوید : اى ولىّ خدا خروج کن و دشمنان خدا را بکش و نابود ساز)

 

چنانکه ملاحظه مى‏فرمایید در این قضیه، دو آیت الهى نمودار مى‏شود یکى باز شدن پرچم و خطاب به حضرت ولى‏عصر که اى ولىّ خدا خروج‏کن و اعداء خدا را بکش.

 

چون ملاحظه مى‏فرمایید در این قضیّه، دو آیت الهى نمودار مى‏شود یکى باز شدن پرچم ب
دون آنکه اراده و دست کسى در کار باشد بلکه صرفاً به امر خداوند. و دیگر به زبان آمدن پرچم و خطاب به حضرت ولیعصر که اى ولىّ خدا! خروج کن و اعداء خدا را بکش.

 

 

 

26 – بیرون آمدن شمشیر از غلاف و سخن گفتن با امام ‏زمان

 

و از خصایص حضرت صاحب‏الامر آن است که به هنگام فرا رسیدن وقت ظهور، شمشیر غلاف شده از غلاف بیرون مى‏آیدو نیز به زبان آمده و امام عصر علیه‏السلام را مورد خطاب قرار داده و او را بر حرکت و قیام علیه اعداء دین دعوت مى‏کند چنانکه در دنباله همان روایت ابى‏بن‏کعب دارد که رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و سلم فرمود : براى او شمشیرى است که در غلاف مى‏باشد ولى وقت خروج وى که فرا برسد، ناگهان از میان غلاف یبرون مى‏آید و خداوند عز و جل آن را به نطق مى‏آورد، حضرت را صدا مى‏زند : «اُخرج یا ولى‏اللّه‏ فلایحلّ لک ان تقعد عن اعداءاللّه‏»(۳۹)، (اى ولى خدا خروج کن که براى تو روا نیست که اعداء خدا را بیش از این واگذارى)، و اینجاست که آن حضرت قیام مى‏کند و دشمنان خدا را به هلاکت مى‏رساند.</SPAN& gt;

 

 

 

27 – قیام در روز عاشورا

 

از خصایص و ویژگیهاى حضرت حجت علیه‏السلام این است که قیام و ظهور آن حضرت مصادف با روز عاشورا است چنانکه ابوبصیر مى‏گوید : امام صادق علیه‏السلام فرمودند : «ینادى باسم‏القائم لیله ثلاث و عشرین و یقوم فى یوم عاشورا و هوالیوم‏الذى قتل فیه حسین بن على علیهماالسلام »(۴۰)، (تحقیقاً که قائم در شب بیست‏وسوم(رمضان) به بنام شریفش ندا مى‏شود و در روز عاشورا روزى که حسین‏بن‏على علیه‏السلام بشهادت رسید قیام خواهد فرمود)

 

و این نکته از عجائب صنع ‏اللّه‏ است که روز قیام مهدى موعود را روز عاشورا قرار دهد روزى که جدّ او امام حسین شربت شهادت نوشید حال یا با رمز اینک
ه این قیام هم امتداد آن قیام است و هر دو از یکجا الهام مى‏گیرند یا بخاطر اینکه ولىّ دم و منتقم خون مظلوم، درست در همان روز که به مظلوم ستم رفته و به شهادت رسیده‏است قیام مى‏کند تا یادآور ظلم ظالمان آن روز و مظلومیتهاى امام حسین و عزیزان او بوده باشد.

 

 

 

28 – امام در قیافه جوانان

 

روشن است که سن زیاد و عمر طولانى اقتضا مى‏کند که قیافه انسان نیز شکسته شود و چین و چروک پیرى چهره او را فرا گیرد و قامت کشیده آدمى به حالت انحناء در آید و مى‏دانیم که حضرت بقیه‏اللّه‏ فى‏الارضین عمرى طولانى و سنى ممتد و بالا دارند و در روز ظهور در سن سالخوردگانند و روى قاعده نخستین مى‏باید داراى قیافه‏اى شکسته و صورتى چین برداشته و موهایى سفید باشند ولى باذن‏اللّه‏ آن حجت بالغه الهى در سنین جوانى و در قیافه جوانان شجاع و نیرومند و با طراوت ظاهر خواهند گردید و این مطلب از خصایص و ویژگیهاى آن وجود مقدس است و گرنه همه انبیا و اولیاء و ائمه طاهرین با گذراندن سالیانى از عمر، نشاط و نیروى جوانى را از دست داده آثار پیرى و کهولت، وجود
آنان را فرا مى‏گرفت و اکنون بعضى از روایاتى که صریحا این حقیقت را در باره امام‏زمان علیه‏السلام بیان مى‏کنند: ابوالصلت هروى مى‏گوید : به حضرت رضا علیه‏السلام عرض کردم : علامات قائم شما به هنگامى که خروج کند چیست؟ فرمود : علامت او این است : در سنین پیران و به منظر جوانان است به طورى که بیننده گمان مى‏برد که چهل ساله یا کمتر است و از نشانه‏هاى اوست که با مرور روزها و شبها به پیرى نمى‏گراید، تا وقتى که اجلش فرا رسد.(۴۱)

 

قندوزى مصرى نقل مى‏کند از محمدبن یوسف گنجى شافعى از امام مجتبى علیه‏السلام که فرمود : «لو قام المهدى لَاَنکَره‏الناس لانّه یرجع الیهم شابّا و هم یحسبونه شیخاً»(۴۲)، (اگر مهدى علیه‏السلام قیام کند مردم او را انکار کرده و نمى‏پذیرند زیرا او به حال جوانى به سوى آنان مى‏آید حال آنکه آنان او را پیرمردى کهنسال براى خود تصویر مى‏کردند) واز کتاب غیبت مرحوم شیخ طوسى نقل شده که: «فى خبر انّ فى صاحب‏الزمان شَبَهاً من یونس: رجوعه من غیبته بشرخ‏الشباب»(۴۳) در روایتى آمده که در صاحب‏الزمان شباهتى از یونس است و آن بازگشت او از غیبتش با نشاط جوانى و آغاز آن است.

 

 

 

29 – قرائت آیه کریمه قرآن به هنگام قیام

 

و از خصایص و ویژگیهاى آن بزرگوار قرائت آیه مخصوص از قرآن در هنگام قیام است. امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: «اذا قام‏القائم قال : ففررت منکم لما حقتکم فوهب لى ربى حکماً و جعلنى من‏المرسلین»(۴۴)، (زمانى که قائم قیام کند مى‏گوید: پس از شما فرار کردم هنگامى که از شما ترسیدم و پروردگارم به من حکمت و دانش بخشید و مرا از پیامبران قرار داد)

 

آرى حضرت مهدى موعود با خواندن این آیه که راجع به پیامبرى حضرت موسى و آمدن به سوى مردم براى هدایت است آنان را یادآورى کرد که غیبت، مولود کار شماست و اینک من با مقامات عالیه‏اى که خدا داده است آمده‏ام.

 

 

 

30- کیفیت اطلاع اولیه مردم از ظهور

 

     چگونگى اطلاع و آگاهى مردم از ظهور مسعود حضرت صاحب‏الامر نیز از خصایص آن حضرت است چنانکه عبداللّه‏بن‏عجلان مى‏گوید: در نزد حضرت صادق علیه‏السلام از خروج «قائم» علیه‏السلام سخن گفتیم من عرض کردم : ما چگونه متوجه شویم و بفهمیم که آن حضرت خروج و ظهور کرده‏اند؟ فرمود : «یصبح احدکم و تحت رأسه صحیفه علیها مکتوب : طاعه معروفه»(۴۵)، (هرکس از شما صبح مى‏کند زیر سر او صحیفه‏اى یافت مى‏شود که بر آن نوشته «طاعه معروفه» شما طاعت خالصانه نشان دهید یا اینکه این اطاعت شایسته است). وشاید سرّ انتخاب آیه مزبور این باشد که بهترین معرفها و عالیترین عمل خیر، رسیدگى به وضع اجتماعى و پیروى حضرت بقیه‏اللّه‏ و هماهنگ‏شدن با آن سید ابرار است که مولد هزاران خیر و برکت مستمر براى همه انسانها است.

 

 

 

31 – رایت ویژه مهدى علیه ‏السلام

از مختصات آن حضرت این است که : روایت شده که در رایت و پرچم مهدى علیه‏السلام ثبت است :«البیعه للّه‏ عز و جل»(۴۶)، این بیعت، بیعت با امام‏زمان، ولى در حقیقت بیعت با خداى عزیز و جلیل است.

 

 

 

32 – نداى منادى آسمانى و فراخوانى عمومى

 

از ویژگیهاى امام‏زمان علیه‏السلام این است که به هنگام ظهور، منادى آسمانى اعلان ظهور کرده و همه مردم را به پیوستن به وجود مبارک و مسعود آن حضرت فرا مى‏خواند چنانکه در ضمن حدیثى طولانى از حضرت امام رضا غلیه‏السلام چنین آمده است: او (مهدى ) آن کسى است نداکننده آسمانى با چنان صدایى که تمامى اهل زمین بشنوند، مردم را به سوى او فرا خوانده مى‏گوید : «اَلا ان حجه‏اللّه
‏ قد ظهر عند بیت‏اللّه‏ فاتبعوه فان‏الحق معه و فیه و هو قول‏اللّه‏ عز و جل : ان نَشَأ تنزل علیهم من‏السماء آیهً فظلّت اعناقهم لها خاضعین»(۴۷)

 

(گاه با شید تحقیقاً حجت خدا در نزد خانه خدا ظهور کرده پس، از او پیروى کنید که حق با او و در اوست و این همان فرموده خداوند عزیز و جلیل است که فرموده اگر ما اراده کنیم، از آسمان بر آنان آیه‏اى نازل مى‏کنیم که گردنهایشان در برابر آن خاضع گردد)

 

 

 

33 –  بازگشت اموات به زندگى

 

از ویژگیهاى وجود مبارک مهدى موعود عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه این است که مردمان پاکدلى که عمرى را در انتظار ظهور آن حضرت گریبان آنان را
گرفت و به آرزوى خود نرسیدند در روز ظهور، مورد تفقد ، قرار مى‏گیرند و ظهور حضرت ولى‏عصر به آنان اعلام مى‏شود و حتى مخیر مى‏شوند که به دنیا برگردند و در رکاب امام‏زمان انجام وظیفه کنند یا اینکه کماکان به حال خود باقى باشند تا قیامت فرا رسد.

 

مفضل‏بن عمر مى‏گوید ما در باره قائم علیه‏السلام و کسانى که در انتظار آن حضرت از دنیا رفتند، گفتگو مى‏کردیم پس حضرت صادق علیه‏السلام به ما فرمود : «اذا قام اتى‏المؤمن فى قبره فیقال له: یا هذا انه قد ظهر صاحبک فان تَشَا اَن تَلحق به فالحق و ان تشا ان تقیم فى کرامهِ ربّک فَاَقِم»(۴۸)، (زمانى که او قیام کند، مأمور الهى به قبر مى‏رود و به او مى‏گوید: اى فلان! آقاى تو ظهور کرده اکنون اگر مى‏خواهى به او ملحق شوى ملحق شو و اگر مى‏خواهى که همچنان در همان گرامیداشت پروردگارت بمانى، بمان)

 

 

 

34 – زنده شدن اصحاب کهف براى امام‏زمان

 

محدث جبل عاملى اعلى‏اللّه‏ مقامه مى‏گوید: مولاى ما احمد اردبیلى از علماى شیعه در کتاب حدیقه‏الشیعه از تفسیر ثعلبى حدیث سوار شدن امام امیرالمؤمنین علیه‏السلام بر بساط و سلام کردن بر اهل کهف و سخن گفتن آنان با آن حضرت را نقل کرده و آن حدیثى طولانى است و درآخر آن آمده که اصحاب کهف باز به خواب خود بازگشتند و این خواب همچنان ادامه دارد تا آخرالزمان و هنگام خروج مهدى علیه‏السلام که آن حضرت نیز بر آنان سلام مى‏کند و خداوند آنان را براى وى زنده مى‏سازد، آنگاه به خوابگاه خود برمى‏گردند و از آن پس دیگر برنمى‏خیزند تا روز قیامت فرا برسد.(۴۹)

 

آرى اصحاب کهف اگر براى امیرالمؤمنین علیه‏السلام زنده شدند لیکن براى هیچ امام دیگرى چنین نشد و علاوه بعد از ظهور امام‏زمان هم که براى آن بزرگوار زنده مى‏شوند دیگر براى احدى تا روز قیامت تکرار نخواهد شد و بنابراین، اینهم از ویژگیهاى امام عصر ارواحنا فداه مى‏باشد.

 

 

 

35 – بیعت میان رکن و مقام

 

از خصایص حضرت بقیه‏اللّه‏ این است که وقت ظهور، گروههاى مختلف و چشم‏گیرى از اطراف و جوانب ، در مکه معظمه، جمع مى‏شوند و خانه خدا مرکز تجمع خواهد بود ولى محل بیعت کردن با آن سید ابرار مابین رکن و مقام است چنانکه از حضرت امام باقر علیه‏السلام روایت شده: «کانى بالقائم علیه‏السلام یوم عاشوراء یوم‏السبت قائم بین‏الرکن و المقام و جبرئیل ینادى : البیعه للّه‏ …»(۵۰)، (گویا مى‏نگرم قائم علیه‏السلام را در روز عاشورا روز شنبه که میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل فریاد مى‏زند : بیایید به سوى بیعت با خداوند)

 

 

 

36 – نصرت با رعب

 

یکى از لشکریان خداوند در جبهه‏ هاى جنگ حق و باطل لشکر رعب و ترس است که خدا آن را در دلهاى سپاه باطل و ضد حق مى‏افکند و آنان بر اثر هراس‏زدگى و خود باختگى ، عقب‏نشینى کرده و یا بکلى از حرکت و تلاش باز مى‏مانند و در نتیجه لشکر حق پیروز خواهد گردید. آرى یکى از عوامل پیروزى پیامبر اکرم صلى‏اللّه‏ علیه و یاران ، در جنگهاى سخت با کفار همین رعبى بود که خداوند در دلهاى کافران ایجاد مى‏فرمود.

 

اکنون از ویژگیهاى حضرت صاحب‏الزمان این است که در وقت ظهور و آن شرایط خاص، خداوند رعب و هراس را در دلهاى مخالفان افکند و در نتیجه آن حضرت پیروز خواهد گردید. و این مطلب در روایاتى ذکر شده‏است از جمله در روایت جابربن عبداللّه‏ انصارى آمده که رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در ضمن مطالبى که راجع به امام‏زمان ذکر مى‏کنند، مى‏فرمایند: «و ینصره بالرعب فیملاءالارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً»(۵۱)، (خداوند، او را با رعبى که در دلهاى مخالفان مى‏افکند، پیروز خواهد گردانید)

 

 

 

37- نصرت با فرشتگان

 

از مزایا و ویژگیهاى حضرت صاحب‏الزمان این است که علاوه بر عنایات و تاییدات مستقیم الهى، ملائکه آسمان و فرشتگان دربار خداوند نیز به اذن‏اللّه‏ به یارى او مى‏آیند و این چیزى است که براى پیامبر واقع شده ولى براى امامان معصوم و دیگران صورت نگرفته و تحقق نیافته است.

 

پیامبر بزرگوار راجع به مهدى موعود مى‏فرماید : «یظهر دین‏اللّه‏ و یؤیَّد بنصراللّه‏ و یُنصَرُ بملائکه‏اللّه‏…»(۵۲)، (او دین خدا در جهان آشکار مى‏کند و بانصر و یارى الهى تایید مى‏شود و با فرشتگان پروردگار، نصرت خواهد گردید)

 

و حضرت باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: «لو قد قام قائم آل محمد علیه‏السلام لنصره‏اللّه‏ بالملائکه»(۵۳)، (اگر قائم آل محمد علیه‏السلام قیام کند خداوند، او را با فرشتگان یارى خواهد فرمود.

 

قابل ذکر است که با صرفنظر از بعضى از جنگهاى پیامبر بزرگوار اسلام دیگر سابقه ندارد که «ملائکه اللّه‏» به یارى و نصرت کسى، وصیى و یا امامى به صورت رسمى حضور یافته باشند پس اینهم از خصایص مولى‏الزمان حضرت صاحب‏الامر علیه‏السلام است.

 

 

 

38 – نزول عیسى و اقتداء او به امام ‏زمان در نماز

 

از جمله خصایص بسیار افتخارآمیز حضرت مهدىِ منتظر این است که به هنگام ظهور وى پیامبر اولوالعزم الهى حضرت عیسى بن مریم علیه‏السلام نیز نازل گردیده و ظاهر مى‏شود و در کنار حضرت ولى عصر خواهد بود و حتى در نماز جزء مأمومین آن حضرت بوده و به وى اقتدا خواهد کرد و این مطلب در روایات عدیده و فراوان از طریق شیعه و اهل سنت
وارد شده است.

 

مرحوم شیخ طوسى قدس‏سره نقل فرموده که رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و سلم به فاطمه فرمود : دخترم هفت چیز به ما اهل بیت عطا شد که به احدى پیش از ما عطا نشده، پیامبر ما بهترین پیامبران است و او پدر توست، وصىّ ما بهترین اوصیاست و او شوهرتوست، شهید ما بهترین شهیدان است و او حمزه عموى پدر توست. و از ماست کسى که با دو بال خضاب شده و رنگین در بهشت پرواز مى‏کند و او عموزاده تو جعفر است و از مایند دو سبط این امت و آنان فرزندان تو حسن و حسین مى‏باشند، سوگند به خدایى که پروردگارى جز او نیست، مهدى این امت آنکه عیسى بن مریم پشت سر او نماز مى‏خواند، از ماست و آنگاه دست به منکب حسین علیه‏السلام زد و سه بار فرمود از این است(۵۴)(یعنى از نسل اوست)

 

شخصى به نام شهربن‏حوشب مى‏ گوید : حجّاج به من گفت یک آیه، در قرآن است که مرا عاجز و ناتوان ساخته (معنا و مراد آن را نمى‏فهمم) گفتم اى امیر! آن آیه کدام است؟ گفت : گفتار خداوند : «و ان من اهل‏الکتاب الا لیؤمنن به قبل موته»(۵۵) یعنى هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگ به او (حضرت مسیح) ایمان مى‏آورد. به خدا سوگند من دستور مى‏دهم یهودى و نصرانى را بکشند پس گردن آنها را مى‏زنند و بعد نگاه مى‏کنم و نمى‏بینم که بکلى لبهایشان بجنبد و حرکت کند تا اینکه خاموش مى‏شوند و مى‏میرند. گفتم معناى آیه آنچنان که تصور کرده‏اى نیست. گفت پس چیست؟ گفتم : عیسى پیش از روز قیامت به دنیا فرود مى‏آید پس باقى نمى‏ماند اهل ملتى از یهودى و یا نصرانى مگر اینکه پیش از مرگش
به او ایمان مى‏آورد و پشت سر مهدى نماز مى‏خواند، حجّاج گفت : واى بر تو اینرا از کجا به دست آوردى؟ گفتم این را محمدبن على بن‏الحسین‏بن‏على‏بن ابى طالب علیه‏السلام ( امام باقر) به من فرمود، حجّاج گفت: به خدا سوگند که این مطلب را از چشمه‏سارى صاف و زلال آورده‏اى.(۵۶)

 

شیخ صدوق از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده که پیامبر ضمن حدیثى فرمود : «و من ذریّتى‏المهدى اذا خرج نزل عیسى بن مریم لنصرته فقدمه و صلى خلفه»(۵۷)، (واز ذریّه من مهدى است که چون خروج کند، عیسى بن مریم براى یارى او فرود آید و او را جلو انداخته و پشت سر او نماز بخواند)

 

 

 

39 – ظهور گنجهاى زمین

 

از ویژگیهاى مهدى موعود سلام‏اللّه‏ علیه و على آبائه این است که زمین گنجهاى فراوان و بسیارى را که در دل خود دارد براى امام‏زمان ظاهر کرده و بیرون مى‏ریزد چنانکه این معنى در روایات متعددى آمده است از جمله : مرحوم شیخ حرّ قدس‏سره روایتى را از جابربن عبداللّه‏ انصارى از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل کرده و آن روایت حاوى فقرات متعدد و فرازهاى فراوانى راجع به امام‏زمان است که به تصریح خود جابر او همه آن جملات را از حضرت شنیده و از جمله آنها این است : «و یظهراللّه‏ له کنوزالارض و معادنها…»(۵۸)، (خداوند گنجهاى زمین و معادن آن را از براى مصلح آخرالزمان ظاهر و آشکار خواهد فرمود). بنابراین انقلاب حضرت مهدى علیه‏السلام از پشتوانه مالى و اقتصادى بسیار مهم برخوردار است و هرگز مواجه با بن‏بست اقتصادى نخواهد شد.

 

 

 

40 – مالک مشرق و مغرب زمین

 

از ویژگیهاى مولاى زمان حضرت مهدى علیه‏السلام آن است که شرق و غرب جهان مسخّر او خواهد گردید و همه یکجا در تحت فرمان او در مى‏آید و رقیب و منازعى از براى او نخواهد بود و ا
ین مطلب مفاد روایات عدیده است از جمله: در باب معجزات حضرت هادى علیه‏السلام رسیده که چون کنیز سعادتمندى را که به امر حضرت هادى از بغداد خریدارى کردم و او را به سرّمن‏راى بردم وارد برامام هادى علیه‏السلام شدیم، حضرت به او فرمودند : … من دوست دارم که تو را اکرام کنم اکنون آیا دوست دارى ده‏هزار درهم به تو بدهم یا بشارتى به تو بدهم که شرف ابد در آن باشد؟ او عرض کرد : من همان شرف جاویدان را مى‏خواهم. امام فرمود : «فابشرى بولد یملک‏الدنیا شرقاً و غرباً و یملاءالارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً»(۵۹)، (پس بشارت باد تو را به فرزندى که مالک شرق و غرب جهان مى‏شود و زمین را پر از عدل و داد مى‏نماید آنچنان که پر از ظلم و جور شده باشد)

 

و در روایت ابى‏الجارود از حضرت ابى جعفر علیه‏السلام آمده که راجع به آیه کریمه «الذین ان مکنّاهم فى‏الارض اقامواالصلاه و آتواالزکاه…»، سوره حج، آیه ۴۱، فرمودند : «هذه لآل محمد: المهدى و اصحابه یملکهم‏اللّه‏ مشارق‏الارض و مغاربها…»(۶۰) یعنى این آیه و خصوصیات از براى آل محمد(ص)، مهدى و یاران او است که خداوند، آنان را مالک مشارق و مغارب زمین خواهد فرمود.

 

حضرت صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب»، (حکمرانى او به مشرق و مغرب جهان خواهد رسید).(۶۱)

 

 

 

41 – قتل دجال

 

از جمله خصایص وجود مقدس امام‏زمان علیه‏السلام این است که دجال آن موجود پلید گمراه‏کننده و آدم‏کش به دست مبارک آن حضرت نابود خواهد شد.

 

اصبغ بن نباته به هنگامى که حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام مشغول ایراد خطابه‏اى بودند برمى‏خیزد و مى‏پرسد : یا امیرالمؤمنین دجّال کیست؟ حضرت در پاسخ او مطالبى را ذکر فرمودند از جمله اینکه او از روستایى که مربوط به یهودیهاست خروج مى‏کند چشم راست او مسطح و ممسوح است و چشم دیگر او در جبهه اوست و کاملا مى‏بیند و گویا این چشم، کاسه خون مى‏باشد او با بلندترین صداى خود که جن و انس و شیاطین مى‏شنوند مى‏گوید : اى پیروان و دلدادگان من به سوى من بشتابید «اَنَاالذى خلق فسوّى و قدّر فهدى اَنَا ربّکم الاعلى» منم آنکه آفریده و استوار کرد و تقدیر و هدایت کرد منم پروردگار اعلاى شما و اکثر پیروان او اولاد زنای
ند خداوند، او را در شام عقبه رفیق سه ساعت گذشته از روز جمعه به‏دست سیکه غیسى بن مریم با او نماز مى‏خواند(مهدى موعود علیه‏السلام ) خواهد کشت…(۶۲)

 

 

 

42 – تکمیل عقول با دست ولى‏ عصر علیه ‏السلام

 

از خصایص مهدى موعود عجّل‏اللّه‏ تعالى فرجه این است که عقول مردم به برکت آن حجت بالغه الهى کمال مى‏یابد و رشد فوق‏العاده پیدا مى‏کند بدین ترتیب آن بزرگوار که مظهر لطف به بندگان خوب خداست دست خود را بر سر آنان مى‏گذارد و در نتیجه، عقل و خرد آنان به حد کمال مى‏رسد.

 

شیخ کلینى و شیخ صدوق نقل کرده‏اند که امام باقر علیه‏السلام فرموده‏اند: «اذا قام قائمنا علیه‏السل
ام وضع یده على رؤوس‏العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم»(۶۳)، (زمانیکه قائم ما علیه‏السلام قیام کند دست خود را بر سر بندگان خدا خواهد گذاشت پس به برکت آن دست مبارک عقلهاى آنان متمرکز و جمع‏گردیده و خرد، افکار و اندیشه‏هاى آنان کامل خواهدشد)

 

این روایت را هر دو متخصص فن حدیث نقل کرده‏اند با این تفاوت که در نقل کلینى آمده: «وضع‏اللّه‏ یده…» و در نسخه شیخ صدوق کلمه «اللّه‏» ندارد اکنون با نقل صدوق که مطلب صریح است و اما در نقل کلینى که معناى عبارت ممکن است این باشد که خداوند دست قائم را بر سر مردم مى‏گذارد، باز با ضبط عبارت در کلام صدوق تفاوت نمى‏کند و اگر عبارت اینگونه معنى شود که خداوند، دست خود را بر سر بندگان مى‏گذارد …، باز هم مقصود همان است که گذشت زیرا همه مى‏دانیم خدا جسم نیست تا دست داشته‏باشد و بالاخره دست خدا همان دست تواناى حضرت ولى‏عصر امام‏زمان است که چون از سر نوازش بر سر بندگان گذاشته شود، خداوند مغز آنان را رشد مى‏دهد و زیاد مى‏کند و شعور، درک، فکر و اندیشه آنان با قدرت الهى به حد کمال مى‏رسد.

 

 

 

43 – پر شدن زمین از عدل وداد

 

از خصائص مولاناالمنتظر این است که عالم را که پر از ظلم و فسادشده چنان متحول مى‏سازد که پر از عدل و داد مى‏کند و به آنهمه ظلم و جنایت و بیدادگرى و قتل نفوس محترمه و غارت اموال و ارعاب مستضعفان و استثمار وبهره‏کشى از آنان خاتمه خواهدداد.

 

این مطلب در توان هیچ مصلحى نبوده و هیچ گروهى نتوانستند مردم را به این نقطه شفاف زندگى برسانند و هیچ حکومتى حتى حکومت انبیا و اولیاء و ائمه طاهرین و پیروان آنها اینچنین موفقیت درخشانى را به دست نیاورند تنها مهدى موعود آخرالزمان است که زمین را سرشار از عدل و داد مى‏کند.

 

قابل ذکر است که این خصوصیت و ویژگى امام‏زمان چنانست که گویا از تمام خصایص و مزایاى آن حضرت پراشتهارتر است و به مجرد ذکر جمله «یملاءاللّه‏الارض قسطاً و عدلاً…» آناً براى شنوندگان، امام‏زمان تداعى مى‏شود و شاید رمز آن کثرت تکرار این مطلب و این واژه در اخبار فریقین از شیعه و سنى است به طورى که علامه بزرگ صاحب منتخب‏الاثر ادام‏اللّه‏ بقاه فرموده‏اند صد و چهل و هشت حدیث متضمن این نکته مى‏باشد
(۶۴)

 

ابن صباغ مکى مالکى که خود از اکابر علماى اهل سنت و از فقها و محدثین جماعت است نقل کرده که رسول خدا فرمود : «لم تنقض‏الایام واللیالى حتى یبعث اللّه‏ رجلاً من اهل بیتى یواطى اسمه اسمى یملاالارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً»(۶۵)، (روزگار به پایان نمى‏رسد تا اینکه خداوند مردى را از خاندان من که همنام من است برانگیزد که زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده‏باشد. و در بعضى از مباحث گذشته نیز روایاتى که متضمن این جمله مبارکه و نوید روح‏بخش بود از نظر خوانندگان گذشت)

 

نکته بسیار قابل توجه در این فصل این است که این عدل فراگیر و جهانى مقتضاى آن ظلمهاى جهانگیر و عمومى است که همه جا را فراگرفته و کام همه را تلخ مى‏سازد اگر روزگارى بر بشر مى‏گذرد که ظلم، اجحاف، تعدى و تجاوز به حقوق هم و ناپاکى و نادرستى همه را به ستوه آورده است و همگان در آه و ناله از دست یکدیگرند، چنین وضع آشفته و رنجبارى، خود بخود روزگارى را مى‏طلبد و درخواست مى‏کند که عدل و پاکى و تقوا بر سر آن جامعه پرتو بیندازد و حلاوت عدل و عدالت کام همه را شیرین بسازد.

 

 

 

44 – داورى با علم و حکم بنحو حکم داود و سلیمان

 

اساس داورى میان مردم و رفع دعاوى عبارت از بیّنه و سوگند است یعنى با اقامه شاهد از ناحیه مدعى، قاضى حکم مى‏کند و در مواقعى با سوگند منکر ، نزاع را پایان مى‏دهد. از خصایص حضرت بقیه‏اللّه‏ ارواحنا فداه این است که آن بزرگوار منتظر شاهد و سوگند نمى‏ماند بلکه با علم خداداد خود حکم مى‏کند، او که به وقایع و حوادث بطور دقیق و بدون احتمال خطا و اشتباه،آگاهى دارد طبق آگاهى خود حکم نموده و داورى مى‏فرماید، همانگونه که دو پیامبر بزرگوار سلف حضرت داود و حضرت سلیمان نیز چنین مى‏کردند که طبق آگاهى خویش و واقع قضایا میان متنازعین فصل خصومت مى‏کردند.

 

حضرت صادق علیه‏السلام ضمن حدیثى راجع به ظهور حضرت مهدى مى‏فرماید: «فیبعث‏اللّه‏ تبارک و تعالى ریحاً فتنادى بکل واد : هذاالمهدى یقضى بقضاء داود و سلیمان علیهماالسلام لایرید علیه بینه»(۶۶)، (آنگاه خداوند تبارک و تعالى بادى را مى‏فرستد پس در هر وادى‏اى ندا مى‏کند : اینست مهدى که داورى مى‏کند به داورى داود و سلیمان
علیهمالسلام، در حکم خود دنبال بینه نیست)

 

شایان توجه است که اینگونه داورى در میان مردم دو اثر بارز و جالب دارد :

 

الف‏ـ آنکه زمان داورى به طول نمى‏انجامد و متنازعین مدتها حیران و سرگردان نمى‏مانند که شاهدى پیدا بشود یا نه و آیا شهادت شهود، پذیرفته مى‏شود یا نه بلکه حجت خدا با استماع دعوى و سخن مدعى و منکر به علم موهبتىِ خود روى آورده و بر اساس آن حکم مى‏کند و فصل دعوى و خصومت مى‏نماید.

 

ب‏ـ آنکه کاملا دعاوى، بسیار کم خواهد شد و نزاع و جدال و مشاجرات بلکه حتى منشا آنها رو به تقلیل مى‏گذارد زیرا مى‏دانند که امام علیه‏السلام با قضا و حکم خود پرده از روى خیانت، ظلم و دروغگویى فرد متخلف بر مى‏دارد از اینرو کسى به دنبال نزاع و خصومت نخواهد رفت.

 

 

 

45 – سلام مخصوص به حضرت قائم

 

    از خصایص حضرت حجه‏بن‏الحسن علیه‏السلام این است که کیفیت سلام کردن به آن بزرگوار مثل سلامهاى متداول نیست بلکه با لفظ خاص و اداء احترام مخصوص به آن حضرت سلام داده مى‏شود چنانکه شیخ صدوق اعلى‏اللّه‏ مقامه مى‏فرماید : روایت شده که نحوه سلام کردن بر قائم علیه‏السلام این است که به او گفته مى‏شود : «السلام علیک یا بقیه‏اللّه‏ فى ارضه»(۶۷)، (سلام بر تو اى که باقى مانده خدا در زمینى) و این لقب مبارک برگرفته از قرآن کریم است. که خداوند مى‏فرماید : «بقیه‏اللّه‏ خیر لکم ان کنتم مؤمنین»(۶۸) و اتفاقا بنابه فرمایش امام صادق علیه‏السلام این آیه کریمه را حضرت قائم حین خروج قبل از هر چیز تلاوت مى‏کنند وسپس مى‏فرمایند : منم بقیه‏اللّه‏ و حجت‏الهى و جانشین او بر شما، پس هیچ سلام کننده‏اى بر آن حضرت نیست مگر اینکه مى‏گوید : «السلام علیک یا بقیه‏اللّه‏ فى ارضه».(۶۹)

 

 & lt;/SPAN>

 

46 – اصحاب مهدى همگى جوانند

 

از این پیش خواندیم که حضرت مهدى منتظر، در صورت جوان مى‏باشند و آثار پیرى در قیافه زیباى وى پدیدار نیست هم‏اکنون اضافه مى‏کنیم که اصحاب و یاران مهدى علیه‏السلام نیز جوانند و البته تشابه ظاهرى در کنار تشابه معنوى هم همین را ایجاب مى‏کند و اینک بدین روایت مى‏نگریم : امام امیرالمؤمنین علیه‏السلام مى‏فرماید: «اصحاب المهدى شباب لا کهول فیهم، الا کمثل الکحل فى‏العین و الملح فى‏الزادو اقلّ‏الزادالملح».(۷۰) یعنى اصحاب و یاران مهدى جوانند . پیر در میان آنان نیست جز به مانند سرمه در چشمان، و یا نمک در زاد و توشه انسان، و کمترین چیز در طعام آدمى ، نمک است.

 

بنابراین آن حضرت با یک گروه توانمند و نیروهاى با نشاط، خروج خواهد فرمود. و این از خصایص حضرت صاحب‏الامر علیه‏السلام است.

 

 

 

47 – گنج هاى گرانبها

 

از یاران و پیروان پیامبران و خصوصا امامان معصوم شیعه سلام‏اللّه‏ علیهم اجمعین تعابیر بلند و افتخارآمیزى شده است از جمله آن تعابیر، «حواریّون» است که هم نسبت به پیروان حضرت عیسى علیه‏السلام بکار رفته و هم در مورد یاران صمیمى و دلدادگان ائمه طاهرین علیهم‏السلام . ولى تعبیر به گنج از آنها نشده تنها در باره انصارالمهدى و یاران امام‏زمان ارواحنا فداه این تعبیر بکار رفته آنهم در لسان معصوم علیه‏السلام و این هم از خصائص مهدى موعود است.

 

از امام امیرالمؤمنین علیه‏السلام روایت شده که فرمودند: «ویحاً لطالقان فانّللّه‏ عز و جلّ بها کنوزاً لیست من ذهب ولافضه و لکن بها رجال مؤمنین عرفوااللّه‏ حق معرفته و هم ایضا انصارالمهدى فى آخرالزمان»(۷۱)، (رحمت براى طالقان باد زیرا در آن گنجهایى است که از طلا و نقره نیست بلکه در آن رجالى با ایمانند که خداى را آنچنان که شایسته شناخت است شناخت
ه‏اند و آنان انصارالمهدى در آخرالزمان مى‏باشند)

 

 

 

48 – سراسر جهان در اطاعت اصحاب مهدى

 

از خصایص ولى‏اللّه‏الاعظم امام‏زمان این است که موجودات نه تنها در برابر وجود مقدس خود او بلکه در مقابل اصحاب و یاران او متواضع و سر به زیرند و کائنات از آنها فرمانبردارى مى‏کنند و بدان فخر و مباهات مى‏نمایند.

 

جابربن یزید جعفى نقل مى‏کند که حضرت محمد باقر علیه‏السلام فرمود : «کانى باصحاب القائم علیه‏السلام و قد احاطوا بما بین‏الخافقین فلیس من شى الا و هو مطیع لهم حتى سباع‏الارض و سباع‏الطیر، یطلب رضاهم کل شى حتى تفخرالارض على‏الارض و تقول : مربى‏الیوم رجل من اصح
اب‏القائم»(۷۲)، (گویا مى‏نگرم اصحاب قائم را که مابین مشرق و مغرب را احاطه کرده‏اند و همه چیز حتى درندگان زمین یا از پرندگان مطیع آنان است هر چیزى رضاى آنان را مى‏جوید تا بجایى که قطعه‏اى از زمین بر قطعه دیگر فخر مى‏کند و مى‏گوید : امروز مردى از اصحاب قائم علیه‏السلام بر من عبور کرد و گذشت)

 

 

 

49 – تنها راه فرج و رهایى امتّ است

 

آنچه که از اخبار اهل‏بیت علیهم‏السلام استفاده مى‏شود و تجربه هم آن را ثابت کرده، این است که مشکلات و مسائل نگران کننده فراوان دامنگیر انسان است و تحت هیچ یک از شرایط، انسان از گیرودار شداید، سختیها، ناراحتیها و رنجها آزاد نمى‏شود هر چند ممکن است در شرایط خاصى حجم مشکلات فردى و اجتماعى کمتر باشد ولى امید رفع آنها بکلى نخواهدبود. تنها چیزى که تمام امیدها به اوست و مسائل وخیم اجتماعى و فردى به برکت آن حل مى‏شود ظهور حضرت صاحب‏الامر است و تنها کسیکه این گره‏هاى کور و باز نشدنى را باز مى‏کند وجود مقدس امام‏زمان مى‏باشد و بالاخره اینهم از خصایص مهدى آل محمد است.& lt;/SPAN>

 

از امام صادق علیه‏السلام روایت شده‏که فرمود : «لمّا قتل‏الحسین علیه‏السلام سمع اهلنا قائلاً بالمدینه یقول : الیوم نزل‏البلاء على هذه‏الامّه فلایرون فرجاً حتى یقوم قائمکم فیشفى صدورکم و یقتل عدوّکم و ینال بالوتر او تاراً»(۷۳)، (چون امام حسین علیه‏السلام کشته شد بستگان نزدیک ما در مدینه شنیدند که یک منادى مى‏گفت: امروز بلا بر این امت فرود آمد و دیگر فرج و گشایشى نمى‏بینم تا آنگاه که «قائم» شما به پا خیزد و سینه‏هاى شما را شفا دهد و دشمنان را به قتل برساند و شدیداً انتقام بگیرد، جنایتى را که انجام شده است جبران و تلافى نماید)

 

 

 

50 – تنعم بى نظیر و بى سابقه

 

از خصایص حضرت
ولى‏عصر عجّل‏اللّه‏ تعالى فرجه‏الشریف این است که نعمتها و مظاهر رفاه و راحتى در دوران ظهور آن حضرت از هر سو بر مردم ریزش مى‏کند طبیعت، ودایع خداداد خود را از مردم دریغ نداشته بلکه بى‏دغدغه و اضطراب تحت اختیار آنان قرار مى‏دهد. چنانکه ابوسعید خدرى نقل مى‏کند که پیامبر صلى‏اللّه‏ و آله و سلم فرمود : «تتنعم امتى فى زمن‏المهدى نعمه لم یتنعموا مثلها قطّ یرسل‏اللّه‏ السماء علیهم مدراراً و لاتدع‏الارض شیئاً من نباتها الا اخرجته»(۷۴)، (امت من در زمان مهدى به طورى بهره‏مند و برخوردار از نعمتها شوند که هرگز بدان گونه متنعم نشده‏باشند، آسمان پیاپى بر آنان ریزش کرده و باران رحمت بر آنان فرو مى‏فرستد و زمین، هر چه را که روییدنى است از دل خود خارج کرده و تحت اختیار مردم قرار خواهد داد)

 

 

 

51 – سلامت و سعادت شیعه

 

از خصایص حضرت ولى‏عصر ارواحنا فداه این است که با قیام و ظهور آن بزرگوار آفتها از بین خواهد رفت سلامت و نیرومندى ، جایگزین آنها خواهدشد و شیعه از سلامتى و قدرت و شوکت برخوردار خواهد گردید و این مطلب در باره پ
یروان هیچ یک از پیامبران و امامان دیگر نقل نشده و سابقه ندارد.

 

امام على‏بن‏الحسین علیه‏السلام مى‏فرماید : «اذا قام قائمناً اذهب‏اللّه‏ عن شیعتناالعاهه و جعل قلوبهم کزبرالحدید و جعل قوه‏الرجل منهم قوه اربعین رجلاً و یکونون حکام‏الارض و سنامها».(۷۵)

 

(زمانى که قائم ما قیام کند، خداوند، آفت را از شیعیان و پیروان ما خواهد برد و قلبهاى آنان را مانند قطعات آهن قرار داده و توان و قدرت هر فردى از آنان را قدرت چهل مرد مى‏گرداند و آنان حاکمان زمین و نقطه بلند و شاخص جامعه خواهند بود.

 

بنگرید که هر چه بدى و نقطه ضعف و جهت منفى است، خداوند، به برکت امام‏زمان علیه‏السلام از شیعیان مرتفع خواهد ساخت و هرچه نقاط قوت و جهات مثبت و ارزشمند است در ظلّ آن حضرت به آنان خواهدداد قلبهاى آنان مانند قطعه آهن، محکم مى‏شود نیروى چهل مرد پیدا مى‏کنند حاکمان زمین و نقطه شاخص جامعه خواهند گردید)

 

 

 

سایر خصایص آن حضرت

 

52 – عمر طولانى آن حضرت

 

از ویژگیهاى وجود مبارک امام عصر ارواحنافداه عمر بس طولانى آن حضرت است که در این امت، یگانه و بى‏نظیر است و از امم سابقه عددى انگشت‏شمار عمرى اینچنین یا احیاناً زیادتر از آن دارند چنانکه در اخبار اهل‏بیت علیهم‏السلام آن بزرگوار را به نمادهاى طول عمر مانند خضر تشبیه کرده‏اند.

 

احمدبن اسحاق به حضور امام عسکرى علیه‏السلام مشرف مى‏شود تا از امام بعد از آن حضرت از وى بپرسد حضرت تا او را مى‏بینند پیش از آنکه پرسشى کند آغاز به سخن کرده و مى‏فرمایند : مَثَل او مَثَل خضر است مَثَل او مَثَل ذى‏القرنین است آنگاه اضافه مى‏کنند : «انّ‏الخضر شرب من ماؤالحیاه فهو حىّ لایموت حتى ینفخ فى‏الصور…»(۷۶)، (محققاً چنین است که خضر از آب حیات نوشید پس او زنده است و نمى‏میرد تا روزى که در صور دمیده شود( و همه هلاک شوند و بمیرند…)

 

 

 

53 – حفاظت مستمر

 

و از خصایص مهدى موعود آن است که وجود مقدسش در همه ادوار و حالات در تحت مراقبت مستمر و حفاظت همه جانبه پروردگار بزرگ قرار داشته و دارد از قبل از حمل و بعد از حمل و هنگام وضع حمل و پا نهادن به دنیا و ایام صباوت و دوران غیبت صغرى و ایام غیبت کبرى و نیز بعد از ظهور، دائماً در حف
اظت ذات اقدس الهى بوده و خواهد بود و رسالت عظیم و آسمانى و جهانى او همین را ایجاب مى‏کند وجود مبارک او در همه این ادوار از انواع و اقسام آفات و عاهات و ضربه‏ها و خدشه‏ها و نقشه‏کشیهاى دشمنان دین، مصون و محفوظ و در امان و کنف لطف الهى محفوظ بوده و خواهند بود و هیچ پیامبر و یا امامى با آن بزرگوار در این خصوصیت شریک نیست.

 

 

 

54 – بى‏ سابقه ‏ترین کلام على بن عیسى اربلى رضوان‏ اللّه‏ علیه

 

نقل مى‏کند که پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه‏ و ‏آله فرمود : «لا خیر فى عیش ‏الحیاه بعدالمهدى »(۷۷)، (خیر و خوشى و لذتى در زندگى پس از مهدى نیست) حقاً که کلامى تکان‏دهنده است و پیامبر آن را در باره احدى بکار نبرده‏اند. و این کلام از مکانت بسیار بالا و موقعیت رفیع و شخصیت بلندپایه حضرت حجه‏بن‏الحسن علیه‏السلام حکایت مى‏کند و اینکه با وجود امام زندگى این جهان توجیه د
ارد ولى با نبود آن حضرت نشاط و رونقى در زندگى نیست و زندگى، لفظى بلامفهوم است.

 

 

 

55 – زیباترین موجود بهشت

 

پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود : «المهدى طاوس اهل‏الجنه»(۷۸)، (مهدى طاوس اهل بهشت است) این تعبیر جالب در باره هیچ پیغمبر و یا امامى وارد نشده و اختصاص به حضرت ولى‏عصر دارد و آن رمز نهایت زیبایى و جمال آسمانى و فوق‏العاده آن امام عزیز و معصوم است به طورى که در میان بهشتیان ممتاز و شاخص است و خلاصه زیباترین موجود بهشتى و دیدنى‏ترین تمام اهل بهشت مى‏باشد.

 

«اللهم صل على و لیّک و حجتک على خلقک‏الامام المظفر والولىّ‏المشتهر والوصى‏الثانى عش
ر الحجه‏بن‏الحسن‏المهدى اللهم اجعلنا من انصاره و اشیاعه و مقویه سلطانه و الفائزین بالشهاده فى سبیله و بین یدیه بحقه و بحق اجداده‏الطاهرین صلواتک علیهم اجمعین»

 

علی کریمی جهرمی – ۲۹/ربیع۲ /۱۴۲۴ – ۹/۴/۱۳۸۲

 

پی نوشت:

 

31 – کمال الدین ، ص ۳۴۳

 

32 – همان ، ص ۳۳۰

 

33 – کمال‏الدین ، ص ۳۵۱ – منتخب الاثر، ص۳۱۹

 

34 – نجم ثاقب، ص ۷۴

 

35 – کمال‏الدین، ص ۳۴۶

 

36 – منتخب‏الاثر، ص ۵۵۶

 

37 – کمال‏الدین ، ص ۶۵۰ ، ح ۶ و عین همین روایت با سلسله سند آن در ص ۶۵۲، ح شماره ۱۶ نیز ذکر فرموده و لابد اشتباهى تکرار شده است.

 

38 – کمال‏الدین، ص ۲۶۸

 

39 – همان

 

40 – الارشاد فى معرفه حجج‏اللّه‏ على‏العباد، طبع اخیر، ص ۳۷۹

 

41 – کمال‏الدین، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۱۲

 

42 – منتخب‏الاثر، ص ۳۵۲

 

43 – اثبات الهداه، ج۳،ص ۵۱۲، از غیبت شیخ طوسى

 

44 – کمال‏الدین، ص ۳۲۸ و آیه کریمه سوره شعراء، آیه ۲۱

 

45 – کمال‏الدین، ج۲،ص ۶۵۴ و سوره نور، آیه ۵۳

 

46 – همان

 

47 – کمال‏الدین صدوق، ص ۳۷۲ و آیه کریمه سوره شعراء/ ۴

 

 

49 – اثبات‏الهداه، ج ۳ ص ۶۱۲

 

50 – اثبات‏الهداه، ج۳ ، ص ۵۱۴، از غیبت شیخ طوسى

 

51 – اثبات‏الهداه، ج۳، ص ۴۸۰، از کمال‏الدین صدوق

 

52 – اربعین خاتون آبادى ، ص ۸۷

 

53 – اثبات‏
الهداه ، ج ۳،ص ۵۴۰

 

54 – اثبات‏الهداه، ج ۳ ،ص ۵۰۵و۵۰۶ از غیبت طوسى

 

55 –  سوره نساء، آیه ۱۵۹

 

56 – تفسیر قمى ،ج ۱،ص ۱۵۸ و نیز تفسیر صافى ذیل آیه کریمه

 

57 – اثبات‏الهده، ج۳، ص ۴۹۵،از صدوق

 

58 – اثبات‏الهداه، ج ۳، ص
۴۸۰

 

59 – اثبات‏الهداه، ج۳، ص ۳۶۵

 

60 – منتخب‏الاثر، طبع جدید، ج۳، ص ۱۳۳و۱۳۴

 

61 – اربعین خاتون آبادى ، ص ۱۶۴

 

62 – کمال‏الدین، ص ۵۲۶و۵۲۷

 

63 – کافى ،ج۱، ص ۲۵ و کمال‏الدین، ص۶۷۵

 

64 – منتخب‏الاثر طبع جدید، ج ۲، ص ۲۲۲

 

65 – الفصول‏المهمه، ص ۳۰۹

 

66 –  بحارالانوار، ج۲، ص ۲۸۶

 

67 –  کمال‏الدین ، ص ۶۵۳

 

68 – سوره هود، آیه ۸۶

 

69 – تفسیر صافى ذیل آیه

 

70 – اثبات‏الهداه، ج۴، ص ۵۱۷ از غیبت شیخ طوسى

 

71 – کشف‏الغمه ، ج۲ ، ص۴۷۸ ازکتاب‏الفتوح ابن اعثم کوفى

 

72 – اثبات‏الهداه، ج ۳ ، ص ۴۹۴

 

73 – اثلات‏الهداه، ج۳، ص ۵۳۱

 

74 – کشف‏الغمه، ج۲ ، ص ۴۷۳

 

75 – اثبات‏الهداه، ج۳ ، ص ۴۹۶ ازخصال صدوق

 

76 – منتخب‏الاثر، طبع جدید، ج۲،ص ۲۸۳

 

77 – کشف‏الغمه، ج۲، ص ۴۷۴

 

78 – کشف‏الغمه، ج۲ ، ص ۴۸۱

 

منبع: شمس ولایت

 

www.shamsevelayat.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.   ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.   ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.   ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.   ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.   ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى. ویژگی هاى مهدى.
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید