ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

برتری امام علی علیه السلام بر همه صحابه به اعتراف اهل سنت

از جمله شرایط متکلمان برای امامت امام ،این است که باید افضل اهل زمانش باشد خداوند متعال می فرماید: «افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون» آیا آنکه خلق را به حق رهبری میکند سزاوارتر به پیروی است یا آنکه نمی کند مگر آنکه خود هدایت شود ….


پیامبر)ص)فرمود «هر کس شخصی را بر ده نفر بگمارد و بداند که در میان آنها فاضل تر از آن کس وجود دارد ،به طور قطع خیانت به خدا و رسول و جماعتی از مومنان کرده است .(کنز العمال ج۶ ص ۱۹ ح ۱۴۶۵۳ –مسند احمد ج۱ ص
۱۶۵ و..)


به خلیل بن احمد گفتند چرا علی (ع) را مدح نمی کنی ؟گفت چه بگویم در حق کسی که دوستانش فضایل او را به جهت خوف کتمان کرده و دشمنانش نیز به دلیل حسد از انتشار آن جلوگیری کردند ،در حالی که فضایل آن حضرت همه جا را پر کرده است(احقاق الحق ج۴ ص ۲)

&#x 0D;

 


برخی آیات که دلالت بر برتری امام علی (ع) دارد:



1. امام علی و ولایت


 


امام علی کسی است که در شان او آیه ولایت (مائده ۵۵) نازل شده است (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه و هم راکعون)


به اتفاق مفسران شیعه و سنی شان نزول آیه امیر المومنین علی (ع) است و بیش از پنجاه نفر از علمای اهل سنت
به آن اشاره کرده اند
(در النثور ج ۲ ص ۲۳۹ و..)



2. امام علی و مودت


 


امام علی کسی است که مودتش بر همه مسلمانان واجب شده است (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی)
سیوطی از ابن عباس نقل کرده است که وقتی که این آیه بر پیامبر(ص)نازل شد ،عرض کردند ای رسول خدا قرابت تو که مودتشان بر ما واجب است کیانند ؟فرمود :علی و فاطمه و دو فرزند آنها (است به خاطر اینست که بقیه در آن زمان موجود نبودند)-(در المنثور ج۲ ص۲۳۹و)



3. امام علی و آیه تطهیر


 


امام علی (ع) کسی است که مشمول آیه تطهیر(۳۳ احزاب) است (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)


مسلم بن حجاج به سند خود از عایشه نقل کرده که رسول خدا (ص)صبح هنگامی از اتاق خارج شد در حالی که بر دوش او عبایی بود در آن هنگام حسن بن علی وارد شد او را داخل عبا نمود سپس حسین بن علی …آنگاه فاطمه ..و سپس علی وارد شد اورا داخل عبا نمود و این آیه را قرائت کرد (انما یرید الله ….) (صحیح مسلم ج ۲ ص ۳۳۱)& lt;/SPAN>



4. امام علی (ع) و لیله المبیت


 


امام علی (ع) کسی است که در شب هجرت پیامبر (ص)به جای حضرت خوابید و در شان او این آیه (۲۰۷ بقره)نازل شد (و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد)


ابن ابی الحدید می گوید: تمام مفسران روایت کرده اند که این آیه هنگامی نازل شد که علی (ع) در بستر پیامبر (ص)
خوابید
(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۳ ص ۲۶۲) و ابن عباس می گوید :آیه زمانی نازل شد که پیامبر با ابوبکر از دست مشرکان مکه پناه به غا
ر برد و علی (ع)در رختخواب پیامبر(ص) خوابید
(المستدرک علی الصحیحین ج ۳ ص ۴)



5. امام علی(ع) و آیه مباهله


 


خداوند متعال درآیه (۶۱آل عمران) می فرماید (فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک …..و انفسنا و انفسکم…)


مفسران اجماع دارند که مراد از ) انفسنا) در آیه علی بن ابیطالب (ع)است پس علی در مقامات و فضایل با پیامبر مساوی است احمد بن حنبل در «المسند» نقل کرده است «هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر (ص)حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را دعوت کرد و فرمود بار خدایا اینان اهل بیت منند (مسند احمد ج ۱ ص ۱۸۵) مسلم (صحیح مسلم ج ۷ ص ۱۲۰)،ترمذی (سنن ترمذی ج ۵ ص ۵۹۶) ،حاکم (المستدرک علی الصحیحین ج ۳ ص ۱۵۰) و دیگران نیز به همین مضمون نقل کرده اند


 


برخی دلایل دیگر  که دلالت بر افضلیت امام علی دارد



1. امام علی (ع)برادر پیامبر (ص)


 


حاکم نیشابوری از عبدالله بن عمر نقل می کند :پیامبر (ص)بین اصحاب خود عقد اخوت بست .ابوبکر را برادر عمر ،طلحه را برادر زبیر و عثمان را برادر عبد الله بن عوف قرار داد . علی (ع)عرض کرد …پس برادر من کیست ؟پیامبر (ص) فرمود: تو در دنیا<SPAN dir=ltr& gt; و آخرت برادر منی (المستدرک علی الصحیحین ج ۳ ص ۱۴ و)


استاد توفیق ابو علم -وکیل اول وزارت دادگستری مصر -می نویسد :این عمل پیامبر (ص)دلالت بر برتری امام علی (ع)بر جمیع صحابه دارد و نیز دلالت دارد بر اینکه غیر از علی (ع)کسی دیگر کفو و همتای رسول خدا (ص)نیست (الامام علی بن ابی طالب ص ۴۳)


استاد عبد الکریم خطیب مصری می نویسد :« این اخوت و برادری را که پیامبر (ص) تنها به علی (ع) مرحمت نمود بی جهت نبود ، بلکه به امر خدا و به جهت فضل او بود » (علی بن ابی طالب (ع) بقیه النبوه و خاتم الخلافه ص ۱۱۰)



2. امام علی (ع) مولود کعبه


 


حاکم نیشابوری می نویسد :«اخبار متواتره دلالت دارد بر این که فاطمه بنت اسد ،امیر المومنین علی بن ابی طالب -کرم الله وجهه -را داخل کعبه به دنیا آورد (المستدرک ج ۳ ص ۵۵۰ ح ۶۰۴۴)



3. امام علی (ع)و تربیت الهی


 


حاکم نیشابوری می نویسد «از نعمت های خداوند بر علی بن ابیطالب (ع) تقدیری بود که برای آن حضرت مقدر داشت ….چون ابو طالب عیالمند بود و زندگی سختی داشت …عباس، جعفر را انتخاب کرد و پیامبر (ص) علی را .. و علی (ع)تا هنگام بعثت با پیامبر(ص) بود و از او پیروی کرده و او را تصدیق می نمود …پیامبر برای نماز به مسجد الحرام می آمد ،و به دنبالش علی (ع) و خدیجه (س) می آمدند و با &l t;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” lang=AR-SA>آن حضرت در ملا عام نماز می گزاردند در حالی که غیر از این سه نفر کسی دیگر نمازگزار نبود » (المستدرک ج ۳ ص ۱۸۳ – مسند احمد ج ۱ ص ۲۰۹ -تاریخ طبری ج ۲ ص ۳۱۱)


دکتر محمد عبده یمانی در مورد امام علی (ع) می نویسد «او جوانمردی بود که از زمان کودکیش که در دامان رسول خدا (ص)پرورش یافت تا آخر عمر آن حضرت را رها نساخت » (علموا اولادکم محبه آل بیت النبی (ص) ص ۱۰۱)



4. امام علی (ع) بر هیچ بتی سجده نکرد


 


استاد احمد حسن باقری وزیر اوقاف مصر می نویسد : اختصاص امام علی (ع) از بین صحابه به کلمه« کرم الله وجهه »به جهت آن است که او هرگز بر هیچ بتی سجده نکرده است(علی امام الائمه ص ۹)


استاد عباس محمود عقاد می نویسد :به طور مسلم علی (ع) مسلمان متولد شد زیرا او تنها کسی بود که دو چشمش را بر اسلام باز نمود و هرگز شناختی از عبادت بت ها نداشت (عبقریه الامام علی ص ۴۳)و….



5. امام علی (ع) اولین مومن


& lt;P style=”TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; BACKGROUND: #f2f2f2; mso-background-themecolor: background1; mso-background-themeshade: 242″ dir=rtl class=MsoNormal align=justify> 


پیامبر در مورد علی (ع)به حضرت زهراء (س) فرمود :همانا او اولین شخصی است از اصحابم که به من ایمان آورد (مسند احمد ج ۵ ص ۶۶۲ ح ۱۹۷۹۶-کنز العمال ج ۱۱ ص ۶۰۵ ح ۲۳۹۲۴ و)


ابن ابی الحدید می گوید :چه بگویم در حق کسی که از دیگران به هدایت پیشی گرفت ،به خدا ایمان آورد و او را عبادت کرد در حالی که تمام مردم سنگ را می پرستیدند(شرح ابن ابی الحدید ج ۳ ص ۲۶۰)



6. امام علی (ع) محبوبتریت خلق به سوی خداوند


 


ترمذی به سندش از انس بن مالک نقل کرده که گفت :نزد پیامبر (ص)پرنده ای بریان قرار داشت ،پیامبر عرض کرد :بار خدایا محبوب ترین خلقت را به سوی من بفرست تا با من از این پرنده میل نماید در این هنگام علی آمد و با پیامبر تناول نمود (صحیح ترمذی ج ۵ ص ۵۹۵)



7. امام علی (ع) زاهدترین مردم


 


استاد عباس عقاد می نویسد :در میان خلفا در لذت بردن از دنیا ،زاهدتر از علی (ع) نبوده است(عبقریه الامام علی ص ۲۹)



8. امام علی و پیامبر از یک نورند


 


رسول خدا(ص) فرمود :من و علی بن ابی طالب چهارهزار سال قبل از آن که حضرت آدم خلق شود نزد خداوند نور واحدی بودیم هنگامی که خداوند آدم را خلق کرد ،آن نور دو قسمت شد :جزئی از آن من هستم و جز دیگرش علی است (تذکره الخواص ص ۴۶)



9. امام علی (ع)شجاع ترین صحابه


 


عباس عقاد می نویسد: مشهور است که علی با کسی تن به تن نشد مگر آن گه او را به زمین زد و با کسی مبارزه نکرد مگر آن که او را به قتل رسانید (عبقریه الامام علی ص ۱۵)


 


10. امام علی (ع) داناترین صحابه


 


الف تصریح پیامبر(ص)


پیامبر (ص) فرمود :اعلم امتی من بعدی علی بن ابی طالب (مناقب خوارزمی ص ۴۰)


«انا دار الحکمه و علی بابها (صحیح ترمذی ج ۵ ص ۶۳۷)


انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیات الباب (المستدرک ج ۳ ص ۱۲۷)



باعتراف صحابه به اعلمیت امام علی (ع)


عایشه می گوید :علی اعلم مردم به سنت است (اسد الغابه ج ۴ ص ۲۲ – تاریخ اتبن عساکر ج ۵ ص ۶۲)


ابن عباس می گوید :عمر در خطبه ای که ایراد کرد گفت :علی در قضاوت بی مانند است (تاریخ ابن عساکر ج ۳ ص ۳۶ -مسند احمد ج ۵ ص ۱۱۳ -طبقات ابن سعد ج ۲ ص ۱۰۲)


امام حسن (ع)بعد از شهادت پدرش فرمود :همانا روز گذ
شته از میان شما شخصی رفت که سابقین و لاحقین به
علم او نرسیده اند (مسند احمد ج ۱ ص ۳۲۸ و)



11. رجوع جمیع علوم به امام علی (ع)


 


ابن ابی الحدید می نویسد «مبادی جمیع علوم به او باز می گردد .او کسی است که قواعد دین را مرتب و احکام شریعت را تبیین کرده است .او کسی است که مباحث علوم نقلی و عقلی را تقریر کرده است » (شرح ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۷)



12. امام علی (ع) بت شکن</SPAN&g t; زمان


 


امام علی می فرماید :با رسول خدا (ص) حرکت کردیم تا به کعبه رسیدیم …..بر روی دوش پیامبر (ص) نشستم و به سطح کعبه رسیدم در آن هنگام گمان کردم که اگر بخواهم می توانم به افق آسمانها برسم… بالای کعبه رفتم بر روی بام تمثالی طلا یا (یامس)دیدم به فکر افتادم چگونه آن را نابود سازم …پیامبر فرمود آنرا بر زمین بینداز من آن را از بالای بام کعبه پایین انداختم و به مانند </SPAN&gt ;کوزه که بر زمین می خورد و خرد میشود آن را شکستم(مستدرک حاکم ج ۲ ص ۳۶۶ -مسند احمد ج ۱ ص ۸۴ -کنز العمال ج ۶ ص ۴۰۷ -تاریخ بغداد ج ۱۳ ص ۳۰۲ و)


 


منبع :غدیر شناسی و پاسخ به شبهات /علی اصغر رضوانی ص ۵۷ تا ۶۷


 


غدیر، عید ولایت است.اگر امّت، غدیرها را پاس بدارند، عاشورا هاى مظلومیت و کربلاهاى خون و شهادت پیش نمى آید و خورشید امامت، در محاق خلافت قرار نمى گیرد.


امّت بى امام، و راه بى علامت و شب بى چراغ ، کشتى بى ناخدا، دشت بى چشمه، و . . . قنات خشکیده و بى آب! . . .
رهشناس تر از «مولود کعبه» کیست؟ و قاطع تر از «ابوتراب» و پسندیده تر از «مرتضى» و والاتر از«على» کدام&lt ;/SPAN> است؟
غدیر، نشان دادن خورشید به گرفتاران ظلمت است.


غدیر، روز تکمیل دین و اتمام نعمت است.


www.mersad.org

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید