ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چرا شیعه کافر است؟! (مناظره ای بین علمای اهل سنت و عالم شیعی،هجدهم)

&l t;P style=”TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl” dir=rtl class=MsoNormal align=justify>واعظ: می خواهم به عنوان اولین مطلب سۆالی را از شما آقایان بپرسم. همه می دانیم که عقیده ی اهل سنت این است که گوینده ی لااله الا الله و محمد رسول الله مسلمان و مۆمن است. سۆال این است که با وجود این که ما شیعیان قائل به شهادتین هستیم، چرا شما سنی ها ما را کافر و مشرک و رافضی می خوانید؟ آیا شما نمی گویید که پیامبر فرموده است: (اگر به هر یک از صحابه ی من اقتدا کنید هدایت می شوید)؛ آیا علی را جزء صحابه نمی دانید یا ادعا می کنید که پیامبر در بیان این حدیث، علی (علیه السلام) را استثنا کرده است؟ ما برای تبعیت از اهل بیت دلایل بسیاری داریم؛ اما آیا شما برای تبعیت از ائمه اربعه تان هیچ دلیلی دارید؟

از ابن عباس منقول است که رسول خدا فرمود: «یا علی، مثل تو و فرزندان تو مثل کشتی نوح است؛ هر که به آن متمسک گردد نجات یابد و هر که از آن تخلف نماید هلاک می شود. مثل شما مثل ستارگان است که تا روز قیامت هر گاه ستاره ای پنهان شود، ستاره ای دیگر طالع می گردد».۱ همچنین از رسول خدا (صلیّ الله علیه وآله وسلم) منقول است که: «هیچ گاه به عترت من چیزی نیاموزید چون آنها از شما عالم ترند». ۲ عجیب و جالب این است که ابن حجر مکی متعصب می گوید: «افراد عالم و عامل اگر از اهل بیت باشند بر علمایی که از اهل بیت نباشند مقدم اند». با این حال خودش دیگران را مقدم بر سرور اهل بیت یعنی علی (علیه السلام) دانسته است.


بر اساس چه ملاک عقلی، با وجود این همه مستندات مسلم روایی و عقلی، پیروی از علی (علیه السلام) را کنار بگذاریم و پیرو معاویه و ابوحنیفه شویم؟


حال بفرمایید آیا به ما این اجازه داده شده است که بنا به صلاحدید یکدیگر بجای قرآن کریم، کتاب دیگری را برگزینیم؟


سید: هرگز.


واعظ: احسنت. به همان دلیل که برای قرآن نمی توان بدل آورد برای عدیل قرآن نیز نمی توان بدل انتخاب کرد. چه معنی دارد که ما جای علی را به ابوبکر بدهیم. آیا غیر از این است که هیچ دستوری از جانب خدای بزرگ و رسول گرامی او در زمینه تبعیت از ائمه اربعه ی شما صادر نشده است. آیا کتاب های شما مملو از دلایل روایی بر خلافت علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیست؟ آیا دلیلی هر چند ضعیف از قرآن و یا از روایات رسول خدا (صلیّ الله علیه وآله وسلم) برای لزوم تبعیت از ابوحنیفه و آن سه امام دیگرتان دارید؟!


سید: خوب، ایشان در زمان رسول خدا نبوده اند و پس از حدود سه قرن به دنیا آمده اند لذا از رسول خدا در این زمینه مطلبی صادر نشده است.


واعظ: پس خود حضرتعالی قضاوت کنید؛ چرا و به چه دلیل، ما امامان باعظمت خودمان را کنار بگذاریم و از امامان بی نام و نشان شما تبعیت کنیم
؟! بر اساس چه ملاک عقلی، با وجود این همه مستندات مسلم روایی و عقلی، پیروی از علی (علیه السلام) را کنار بگذاریم و پیرو معاویه و ابوحنیفه شویم؟ مگر ملاک شما برای انحصار امامت و مقام افتاء در ائمه اربعه تان چیست؟


سید: ملاک ما مانند ملاک شما برای انحصار امامت در دوازده امام است.


واعظ: پ
س در ابتدا من ملاکات انحصار عدّه ی ائمه را به دوازده نفر می گویم و سپس منتظر شنیدن دلایل شما خواهم ماند
.


در صحیح بخاری از سه طریق، در صحیح مسلم از نه طریق، در سنن ابی داوود از سه طریق، در سنن ترمذی از یک طریق و در جمع بین الصحیحین از سه طریق به این مطلب اشاره شده است. حالا استدعا می کنم یک دلیل ولو ضعیف برای انحصار امامان به چهار نفر را اقامه کنید. علاوه بر این دلایل روایی، هیچ یک از ائمه شما از جهت توان علمی و فقهی در حد و اندازه ی امامان ما نبودند و حتی بزرگترین آنها شاگرد یکی از امامان ما بوده است. شما پیروی از شاگرد غیرمنصوص را واجب و پیروی از استاد منصوص را حرام می دانید. ما لکم کیف تحکمون؟!


سید: چه کسی گفته است که ائمه ما جزء شاگردان امامان شما بوده اند؟


واعظ: تاریخ گفته است. نور الدین صباغ مالکی در کتاب خودش ۳ ثبت کرده است که جماعت بسیاری از اعیان امت مثل یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک بن انس، سفیان ثوری و ابو حنیفه از امام مطلق و پیشوای کل فی الکل حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) نقل روایت نموده اند.


ادامه این مناظره در سلسله مقالاتی، طی روزهای آینده به شما دوست عزیز تقدیم می شود. امیدواریم این همراهی زمینه شناخت مذهب حق و گروه
رستگاران را فراهم کند
.


 پی نوشت ها:


1- بیابیع الموده، شیخ سلیمان بلخی حنفی، ۱/ ۹۵ ح ۶ باب ۴


2- صواعق، ابن حجر مکی، باب ۱۱، فصل ۱، ص ۹۲


3- فصول المهمه، ابن صباغ مالکی ۲/۹۰۸ فصل ۶


بخش اعتقادت شیعه تبیان


منبع :شهابی در شب، دکتر ضیاء توحیدی، ص ۹۹ – ۱۰۱

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید