ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

گواهى رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام بر عصمت فاطمه سلام الله علیها

رسول گرامى اسلام در احادیث زیادى که از طریق سنى و شیعه نقل گردیده، فاطمه را پاره‏ى تن خود معرفى نموده و فرموده است: هرکس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و دشمن او دشمن من و خدا است.
و در حدیث دیگرى فرموده است: فاطمه پاره‏ى تن من است، هرکس او را اذیت کند، مرا اذیت نموده و کسى که او را به خشم آورد من و خدا را به خشم آورده است.
و بالاخره در گروهى از احادیث، آن هم در منابع معتبر اهل سنت مى‏خوانیم که خشم خدا فاطمه و رضایت الهى به رضاى او ب
ستگى دارد.
باز هم دهها حدیث- به همین مضمون- در کتب حدیث طریقین یافت مى‏شود.


آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مى‏کنیم اینکه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مى‏کند؟! مگر مى‏توان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با رضا و خشم خدا مرتبط دانست؟!
ابن ابى‏الحدید پس از اعتراف بر اینکه فاطمه علیهاالسلام از جمله افرادى است که آیه‏ى تطهیر بر عصمت او دلالت دارد در این باره مى‏نویسد:
قوله علیه‏السلام: فاطمه بضعه منى، من آذاها فقد آذانى، و من آذانى فقد آذى اللَّه عز و جل یدل على عصمتها، لانها، لوکانت ممن تقارف الذنوب لم یکن من یوذیها موذیا له على کل حال… (۱)
سخن پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در مورد فاطمه علیهاالسلام که مى‏فرمایند: هرکس او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسى که مرا آزار دهد خدا را آزار داده است؛ دلیل بر معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام است، زیرا؛ اگر فاطمه علیهاالسلام غیر معصوم بود، اذیت او در تمام حالات، اذیت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله محسوب نمى‏شد…
پس نتیجه مى‏گیریم سخنان پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله، بالاتر از عصمت فاطمه علیهاالسلام را مى‏رساند، که دانشمندان سنى و شیعه به آن اعتراف دارند و شعراى اسلامى نیز با اشعار خویش قول خدا و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله را در این باره به نظم آورده‏اند:
و ان مریم احصنت فرجها – و جات بعیسى کبدر الدجى
فقد احصنت فاطم بعدها – و جات بسبطى نبى الهدى (۲)
مریم با پاکدامنى و عصمت خویش عیسى را به دنیا آورد که مثل ماه درخشنده و نورانى بود. و زهرا نیز بعد از او پاک زیست و با مصونیت تمام دو نور دیده‏ى پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله را تحویل داد و چون از امام صادق علیه‏السلام پرس
یدند: چه کسى فاطمه علیهاالسلام را غسل داد؟ آن حضرت با استناد به معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام فرمودند:
غسلها امیرالمؤمنین لانها کانت صدیقه، و لم یکن لیغسلها الا صدیق(۳)
امیرالمؤمنین على علیه‏السلام او را غسل داد، زیرا فاطمه علیهاالسلام معصوم بود و معصوم را جز معصوم نمى‏تواند غسل دهد.
چون سائل از این جواب تعجب کرد، حضرت فرمودند: در مورد مریم نیز قضیه همین طور بود، او را کسى غسل نداد مگر حضرت عیسى.
ما در پایان این فصل از مجموع سخنان و احادیث اهل‏بیت و آیه شریفه تطهیر و احتجاج امیرالمؤمنین و اعتراف دانشمند بزرگ اهل سنت و… نتیجه مى‏گیریم که فاطمه علیهاالسلام مثل سایر حضرات معصومین، معصوم بود. و فضیلت او بر تمام پیامبران و ائمه‏ى اطهار- جز پدرش رسول خدا و شوهرش امیرالمؤمنین- ثابت است.


استدلال امیرالمؤمنین در عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها


چون خلیفه‏ى اول پس از رحلت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فدک را غصب کرد و حضرت فاطمه‏ى زهرا با او به محاجه و مناظره پرداخت، امیرالمؤمنین على علیه‏السلام نیز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه علیهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله‏ى سخنانش خطاب به ابوبکر فرمود:
یا ابابکر! بگو ببینم قرآن خوانده‏اى؟
ابوبکر: بلى خوانده‏ام.
على علیه‏السلام: بگو ببینم آیه‏ى تطهیر: «انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرک
م تطهیرا، (۴)در حق ما نازل شده، یا در حق دیگران؟
ابوبکر: در حق شما نازل شده.
على علیه‏السلام: اگر کسى شهادت دهد که فاطمه علیهاالسلام کار بدى انجام داده چه مى‏کنى؟ آیا شهادت او را مى‏پذیرى یا نه؟
ابوبکر: بلى، مى‏پذیرم و براى فاطمه علیهاالسلام مانند دیگران حد جارى مى‏کنم.
على علیه‏السلام: در این صورت در پیشگاه خدا کافر مى‏شوى.
ابوبکر: چرا؟
v على علیه‏السلام: زیرا در این فرض، تو شهادت خدا را که به پاکى فاطمه علیهاالسلام گواهى داده قبول نکرده و گواهى مردم را گرفته‏اى، همان طورى که شهادت خدا و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله را در این مورد نادیده گرفته و فدک را از فاطمه علیهاالسلام به یغما برده‏اى؟
ابوبکر! مگر فدک در دست فاطمه علیهاالسلام نبود؟ چرا و چگونه چیزى که در دست او است، از او بینه و شاهد مى‏خواهى؟
مردم چون این مناظره و سخنان على و ابوبکر را مى‏شنیدند، بر روى یکدیگر نگاه کرده و گفتند: «صدق واللَّه على بن ابى‏طالب؛ سوگند به خدا که حق با على علیه‏السلام است. (۵)
قابل توجه است، که امیرالمؤمنین از آیه‏ى تطهیر بر عصمت فاطمه علیهاالسلام استدلال نموده و مهاجرین و انصار نیز آن را پذیرفته و مورد تأیید قرار داده‏اند.


پی نوشت:


1ـ شرح نهج‏البلاغه، ج ۱۶، ص ۲۷۳.
۲ـ بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۵۰.
۳ـ بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۸۴- عوالم، ج ۱۱، ص ۲۶۰- جلاءالعیون، ج ۱، ص ۲۲۲.


4ـ احزاب/ ۳۳.
۵ـ احتجاجات طبرسى، چاپ نجف، ج ۱، ص ۱۲۲- ۱۲۳.


http://yazahra.net با تغییر و تصرف

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید