ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اختفای مزار حضرت زهرا سلام الله علیها نماد اعتراض اهل بیت علیه السلام

مطالبه حقی که چهره تاریخ را تا ابد منفور کردا


حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرمومنان علیه السلام در کنار دعوت مردم به ایستادگی در برابر خلافت غیرمشروع ابوبکر، حتی آنها را به قیام مسلحانه برای براندازی خلافت فراخواندند.


شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان نخستین مظلومه تاریخ، اختفای قبر مطهر ایشان بعد از ۱۴۰۰ سال و وجود روایت های مختلف درباره تاریخ تولد و شهادت ایشان دستاویزی است برای دشمنان و ساده اندیشان، که در مقایسه با سایر ائمه معصوم علیه السلام در مورد شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها و آنچه دلیل اصلی روا داشتن این ظلم که چهره تاریخ از آن شرمسار است به دخت پیامبر صلی الله علیه و آله شده شبهه افکنی کنند. و با طرح مسائلی دروغین و خلاف واقع بخواهند تاریخ را به پرتگاه تحریف بکشانند. اما بنا به خواست الهی و از آن روی که خورشید حقیقت هرگز پنهان باقی نمی ماند حتی اگر مدتی کوتاه ابر شایعات و فریبکاری ها
بر آن سایه افکند، این شبهه افکنی ها نه تنها خللی در رواج علاقه مندی جهانیان به ائمه معصوم صلی الله علیه و آله نداشته، بلکه بیش از پیش محبت اهل بیت علیه السلام را در دل ها می نشاند که رشد روز افزون شیعان خود شاهدی بر این مدعا است.
فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و پاسخگویی به برخی سوالاتی که پیرامون زندگانی این یگانه بانوی عالم هستی وجود دارد، ما را بر آن داشت تا به گفت و گو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و کارشناس برجسته تاریخ اسلام بنشینیم. آنچه می خوانید مشروح این گفت و گوی تحلیلی تفصیلی است:


غصب فدک از سوی خلافت آیا تنها با اهداف مادی انجام شد یا اهداف دیگری نیز درپی آن دنبال می شد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت زمانی که غاصبان خلافت بر اوضاع مسلط شده و قدرت را در دست گرفتند، با مخالفت خاندان نبوت مواجه شدند. به گونه ای که بنابر نقل شیعه و سنی حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرمومنان علیه السلام در کنار دعوت مردم به ایستادگی در برابر خلافت غیرمشروع ابوبکر، حتی آنها را به قیام مسلحانه برای براندازی خلافت فراخواندند.
این مخالفت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله با خلافت وقت، منجر به احساس خطر از سوی دستگاه حکومت شد. از این رو تلاش کرد تا آنها را از هر گونه مالکیت محروم کند. در این میان اموال قابل توجه و دارای عواید مناسب همچون فدک بیشتر مورد تاکید خلافت بود. چراکه معتقد بودند اگر اه
ل بیت علیه السلام به لحاظ مالی توانایی نداشته باشند نمی توانند به قیام علیه خلیفه غاصب برخیزند.
مهمترین اموال در اختیار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله فدک بود. از این رو ابوبکر با این توجیه که فدک در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان رهبر جامعه اسلامی در اختیار شما قرار گرفته و الان من رهبر هستم و به بهانه تامین مصالح عمومی این باغ حاصلخیز را مصادره و حضرت زهرا سلام الله علیها را از آنجا اخراج کرد.
در حقیقت هدف محروم کردن خاندان پیامبر از داشتن پشتوانه بزرگ مالی بود است تا به خیال خام نه تنها از قیام و مبارزه اهل بیت علیه السلام جلوگیری کنند، بلکه حتی آنها را برای گذران زندگی خود مجبور به دست درازی در برابر خود کنند. خلیفه اول و همدستان او بر این باور بودند که با غصب فدک و نداشتن پشتوانه مالی خاندان رسالت از مخالفت با آنها دست برداشته و به ناچار با خلافت کنار می آیند. بنابراین در ظاهر قضیه فدک را به عنوان درآمدزایی به نفع عموم غصب کرده و از اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها خارج کردند.


چرا حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه اشاره مستقیمی به بحث ولایت حضرت امیر علیه السلام و غصب آن نکرده اند؟
حضرت زهرا سلام الله علیها شخصیت مولای متقیان را در این خطبه به خوبی تبیین کرده و برتری بی چون و چرای ایشان بر تمامی اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله را به رخ می کشانند. ایشان در جهل خلیفه و ادعای دروغین می فرمایند: آیا شما از پدر و پسرعموی من بر عموم و خصوص قرآن واقف تر هستید؟. همچنین سخن از امیرالمومنین علیه السلام و دلاوری های بی نظیر ایشان در پیشرفت اسلام به میان آورده
و به دلاوری های ایشان در حمایت از عظمت اسلام با به خطر انداختن جان اشاره می کنند. همچنین با اشاره به جهالت عرب در دوران پیش از اسلام و نیز رفتن حضرت علی علیه السلام به کام مشکلات با درخواست پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: امیرمومنان علیه السلام از میدان جنگ بازنمی گشت مگر زمانی که سرهای دشمنان را زیر پا لگدکوب کرده و شعله سوزان فتنه آنها را با شمشیر بران خود خاموش کنند.


تحمل رنج ها توسط امیرمومنان علیه السلام در راه خدا و اینکه ایشان به پیامبر صلی الله علیه و آله از همه نزدیک تر بود و در محبت و دوستی خدا پیشرو، کوشا، خیرخواه و جدی در خدمت به اسلام در حالی که شما در آن زمان در آسایش و رفاه بودید و خندان در کمال امنیت شما درپی نابودی اسلام بودید و گوش به زنگ اخبار ناگوار درباره ما بودید نیز در همین خطبه بیان شده است.
این ها سخنانی است که خطاب به خلیفه و مردم بدون بصیرت بیان می شود و برتری حضرت علی علیه السلام را به رخ آنها می کشاند وبعد هم به صراحت از انصار درخواست می کنند که در برابر خلافت نامشروع ایستادگی کنند هنگامی که می فرمایند: ای گروه بزرگان و ای سنگرهای مستحکم اسلام! این چه سستی است که از خود در برابر گرفتن حق من از خود نشان می دهید و این تساهلی است که نسبت به ستم روا شده به من در پیش گرفته اید؟!
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه اشاره می کنند به بیعت عقبه و پیمان انصار به دفاع از عزیزان پیامبر صلی الله علیه و آله همچون عزیزان خود، دلیل سکوت آنها در عین توانایی احقاق حقوق غصب شده اهل بیت علیه السلام را جویا می شوند.
اگرچه حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه به صراحت به غصب خلافت امیرمومنان علیه السلام اشاره نمی کنند اما وقتی از حق سخن به میان می آورند قطعا مقصودشان اموال و میراث مادی پیامبر صلی الله علیه و آله نیست بلکه منظورشان از حق مط
البه اصل خلافت است چراکه حضرت برای بازپس گیری فدک همکاری انصار را مطالبه نمی کنند…
بنابراین، فهم صحیح و همراه با بصیرت نشان می دهد منظور حضرت زهرا سلام الله علیها از حقوق غصب شده خاندان رسالت، مصادره خلافت برحق آنها است. اگر فدک هم به ایشان بازگردانیده می شد حضرت زهرا سلام الله علیها سکوت نمی کردند.


دلیل اختفای مزار حضرت زهرا سلام الله علیها چه بود؟ چرا در دوران زندگانی دیگر ائمه مقبره ایشان برای زیارت شیعیان فاش نشد؟
از یک سو حضرت زهرا سلام الله علیها بر این مهم وصیت کردند تا مدفن آن حضرت به دلیل ظلم تاریخی غاصبان به اسلام تا زمان ظهور منجی آخرالزمان (عج) از نظرها مخفی بماند و از سوی دیگر امیرمومنان علیه السلام و ائمه بعد از ایشان تاکید داشتند که مزار مطهر حضرت صدیقه سلام الله علیها به عنوان نماد اعتراض اهل بیت علیه السلام و در مقابله با جریان انحرافی که اسلام را به تباهی کشاند، مکتوم بماند.


چرا حضرت علی علیه السلام در دوران خلافت خود فدک را که می توانست عواید بسیاری برای بنی هاشم داشته باشد، بازنگردانند؟


همین که حضرت علی علیه السلام در دوران خلافت متعرض فدک نشد، ثابت می کند که ورود حضرت زهرا به میدان مبارزه برای میراث مادی نبوده است، اگرچه مقابله با غاصبان ظالم اصلی اساسی است، اما مطالبه ایشان اصل خلافت است. اگر فدک و بازده مادی آن برای اهل بیت علیه السلام اصل بود در دوران خلافت امیرمومنان علیه السلام آن را بازپس می گرفتند، اما حتی در آن دوران نیز و با در اختیار داشتن فدک، خود در شرایط سخت و در عین تهیدستی زندگی می کردند.


رویکرد امیرمومنان علیه السلام در مواجهه با قاتلان حضرت زهرا سلام الله علیها چگونه بود؟ چرا ایشان درپی انتقام جویی از قاتلان ایشان برنیامدند؟
باید توجه داشت که قاتلان حضرت زهرا سلام الله علیها قدرت را در دست دارند و یا در راس خلافت یا نزدیک ترین افراد به دستگاه حکومت.
ایستادن در برابر آنها و انتقام گیری از آنها در حکم مقابله با حکومتی است که خود را جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله می داند، از این رو قصاص آنها یعنی کشتن خلیفه الهی
. بنابراین اقدام حضرت علی علیه السلام به اتنقام گیری از قاتلان حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی خروج از حکومت علی رغم اینکه آنها غاصب و قال دختر پیامبر صلی الله علیه و آله هستند.
حضرت علی علیه السلام بنابر منابع اهل سنت یک بار و طبق منابع شیعی حداقل سه بار از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به ویژه آنها که بدر و خیبر را تجربه کرده بوند، درخواست همراهی در قیام کردند و آنها اگرچه قول دادند اما به آن عمل نکردند.
همین امر باعث شد که تکلیف از امیرمومنان علیه السلام برای براندازی غاصبان خلافت ساقط شود، چراکه مردم به میدان نیامدند و حضرت را در این امر یاری نکردند. پس از آنکه تکلیف از حضرت ساقط شد، ایشان اگر می خواستند درپی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اقدام کنند به دلیل آنکه حکومت در دست غاصبان بود و مردم با آنها بیعت کرده بودند، اگر حقی بخواهد اقامه شود باید از طریق حکومت باشد و چنین چیزی چگونه ممکن است در حالی که خود حکومت متهم اصلی است.
عمل خارج از مسیر خلافت برای قصاص عاملان جنایت یعنی در افتادن با حکومتی که از دید مردم بیعت با آنها مشروع و کشتن آنها خروج بر ضد حکومت مشروع تلقی می شود! از این رو امیرمومنان علیه السلام محکوم می شد، بنابراین حضرت قادر به این مهم نبودند و بنابر مصالح مسلمین نه تنها از قصاص عاملان جنایت چشم پوشیدند بلکه در نماز خلفای غاصب نیز حاضر شده و به آنها اقتدا می کردند.
بارها هم که آنها برداشت های غلط و تصمیم نابجا داشتند که بر پیکره اسلام آسیب های جدی وارد می کرد، امیرمومنان علیه السلام به خواست آنها وارد عمل شده و از اعمال خلاف آنها ممناعت می کردند.


 http:/
/shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید