ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تبلیغ و اهمیت محبت به مومنین

تبلیغ و اهمیت محبت به مومنین

محمد حسن نبوی

 

مهر و عطوفت مؤمنان نسبت به یکدیگر تکلیف دینی است؛ اما مبلّغ که خود احیاگر فضیلتهای دینی است از سویی لازم است به این تکلیف الهی عمل کند و از سوی دیگر برای موفّق شدن در تبلیغ معارف اسلامی نیز باید مهر و عطوفت داشته باشد.

 

یکی از ویژگیهای بسیار برجسته و مهمی که می تواند رمز موفقیّت مبلّغ باشد، محبّت و علاقه به مردم است.
اگر مبلّغ به همه انسانها از عمق جان علاقه مند باشد، رفتار او بر این اساس شکل گرفته، می تواند زمینه جذب و اصلاح انسانها را فراهم سازد.
تلاش برای اصلاح انسانها بدون جذب و ایجاد انس و علاقه، کاری کم اثر و گاهی بی ثمر خواهد بود.
پیامبرصلی الله علیه وآله در نخستین گام، افراد را جذب و پس از آن به القاء پیام مبادرت می ورزید.
قرآن مجید درباره علّت توانمندی پیامبرصلی الله علیه وآله در جذب انسانها می فرماید: «فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»؛(۱)
«به سبب رحمت الهی است که تو نسبت به آنان خوشخو و مهربان هستی و اگر تندخو و سخت دل بودی، از گرد تو پراکنده می شدند.»
قرآن مجید با صراحت علّت گرد آمدن مردم را در کنار پیامبرصلی الله علیه وآله لیّن بودن و نرمخوئی حضرت قلمداد کرده است.

 

در جای دیگر قرآن مجید پیامبرصلی الله علیه وآله را این چنین توصیف می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَ- رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ »؛(۲) «ما تو را نفرستادیم جز رحمت برای جهانیان.»

 

پیامبرصلی الله علیه وآله حتی برای کافران رحمت است، تا آنان را از تاریکیهای ضلالت نجات بخشیده و هدایت نماید. این رحمت هنگامی که به مؤمنین می رسد، جایگاه ویژه می یابد.
قرآن مجید نیز در این باره می فرماید: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُ
مْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ»؛(۳) «همانا فرستاده ای از خود شما برایتان آمد که رنج و ناراحتی شما برایش گران، بر (هدایت) شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.»
پیامبرصلی الله علیه وآله آنچنان نسبت به مردم محبّت دارد که قرآن در ترسیم ویژگی اخلاقی آن بزرگوار می فرماید، رنج و مشقّت مردم او را آزار می دهد، نسبت به گمراهی و انحراف مردم بی تفاوت نیست و برای هدایت آنان با حرص می کوشد و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.
مبلّغ اگر از سویی با تمام توان بکوشد و از سوی دیگر برای همه مردم رحمت باشد، می تواند در جهت هدایت انسانها توفیق یابد.

اهمیّت محبّت به مؤمنین

 

مهر و عطوفت مؤمنان نسبت به یکدیگر تکلیف دینی است؛ اما مبلّغ که خود احیاگر فضیلتهای دینی است از سویی لازم است به این تکلیف الهی عمل کند و از سوی دیگر برای موفّق شدن در تبلیغ معارف اسلامی نیز باید مهر و عطوفت داشته باشد.
«عَنْ أَبِی الْمَأْمُونِ الْحَارِثِی قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ قَالَ إِنَّ مِنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ الْمَوَدَّهَ لَهُ فِی صَدْرِهِ وَ الْمُوَاسَاهَ لَهُ فِی مَالِهِ وَ الْخَلَفَ لَهُ فِی أَهْلِهِ وَ النُّصْرَهَ لَهُ عَلَی مَنْ ظَلَمَهُ وَ إِنْ کَانَ نَافِلَهٌ فِی الْمُسْلِمِینَ وَ کَانَ غَائِباً أَخَذَ لَهُ بِنَصِیبِهِ وَ
إِذَا مَاتَ الزِّیَارَهَ لَهُ إِلَی قَبْرِهِ وَ أَنْ لَا یَظْلِمَهُ وَ أَنْ لَا یَغُشَّهُ وَ أَنْ لَا یَخُونَهُ وَ أَنْ لَا یَخْذُلَهُ وَ أَنْ لَا یَکْذِبَهُ وَ أَنْ لَا یَقُولَ لَهُ أُفٍّ وَ إِذَا قَالَ لَهُ أُفٍّ فَلَیْسَ بَیْنَهُمَا وَلَایَهٌ وَ إِذَا قَالَ لَهُ أَنْتَ عَدُوِّی فَقَدْ کَفَرَ أَحَدُهُمَا وَ إِذَا اتَّهَمَهُ انْمَاثَ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ کَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ؛(۴) أبی مأمون حارثی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم حق مؤمن بر مؤمن چیست؟ حضرت فرمودند: بعضی از حقوق مؤمن بر مؤمن آن است که:
۱. او را از درون دوست داشته باشد؛ ۲. او را در مال خود شریک کند؛ ۳. [هنگام غایب بودنش] جانشین او در خانواده اش باشد؛ ۴. در مقابل کسی که به او ظلم می کند به او کمک کند؛ ۵. و اگر بهره غنیمتی در مسلمانان دارد و غائب است برای او دریافت کند؛ ۶. هنگامی که فوت کرد قبر او را زیارت کند؛ ۷. به او ستم نکند؛ ۸. او را فریب ندهد؛ ۹. به او خیانت ننماید؛ ۱۰. او را خوار نکند؛ ۱۱. دروغگویش نشمارد؛ ۱۲. به او اُفّ نگوید که اگر اُفّ بگوید بین آنها دوستی نیست؛ ۱۳. اگر به او بگوید که دشمن من هستی یکی از این دو کافر شده است (زیرا دو مؤمن دشمن هم نمی شوند یا اوّلی واقعاً دشمن شده که کافر است و یا دشمن نیست و او بی دلیل به او می گوید او کافر شده است)؛ ۱۴. و اگر به او تهمت زند ایمان در دلش از بین می رود؛ همانگونه که نمک در آب ذوب می شود.»

 

در این روایت عجیب که حقوق مؤمنین بر یکدیگر مطرح شده، قبل از همه حقوق، حق دوستی قلبی بیان گردی
ده است.
محبّت مؤمنین نسبت به یکدیگر تا آنجا اهمّیت دارد که امام سجادعلیه السلام می فرماید:
«نَظَرُ الْمُؤْمِنِ فِی وَجْهِ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّهِ وَ الْمَحَبَّهِ لَهُ عِبَادَهٌ؛(۵) نگاه مؤمن در چهره برادر مؤمن اش از روی دوستی و مهربانی به او عبادت است.»
مبلغ همانطور که با نگاه مهرآمیز خویش بر مردم، پاداش می برد، آنان را نیز با رفتار دوستانه خویش به دین و مسجد جذب می کند که خود اجر و پاداش فراوان دارد.

 

پی نوشت:

 

1) آل عمران/ ۱۵۹.
۲) انبیاء/ ۱۰۷.
۳) توبه/ ۱۲۸.
۴) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ هجری قمری، ج ۱۲، ص ۲۰۷.
۵) بحارالأنوار، علامه مجلسی، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجری قمری، ج ۷۵، ص ۱۴۰.

 

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره۹۸.

 

http://zitova.ir

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید