ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مؤسس حوزه علمیه سامرا

تأسیس حوزه علمیه سامرا با ورود امام هادى و امام حسن عسکرى(ع) به این شهر آغاز مى‏شود که امام به صورت حضورى و مکاتبه‏اى به نشر معارف الهى مى‏پرداخت و تعیین وکلا و نمایندگان از طرف ایشان در شهرهاى مختلف ایران و عراق و حجاز در حکم گسیل دانشمندان به حوزه‏هاى جدید شیعى بود. چنانکه دکتر جاسم حسین بنابر اخبار تاریخى مناطق اعزام نمایندگان امام(ع) را به چهار قسمت عمده تقسیم مى‏کند: ناحیه بغداد، مدائن، سواد و کوفه – ناحیه بصره و اهواز ناحیه قم و همدان ناحیه حجاز، یمن و مصر، به عنوان نمونه باید به برخى از رویات اشاره کرد که سوال «محمد بن على کاشانى‏» در موضوع توحید و پاسخ امام هادى(ع) رانقل کرده‏اند و این غیر از ارتباطاتى است که در مورد اخذ وجوهات شرعى انجام مى‏گرفته است.
در مکتب امام هادى(ع) به نکات زیر برمى‏خوریم: اصالت قرآن نشر کلام شیعى نشر فرهنگ دعا و زیارت برخورد قاطع با دشمن عقیدتى و سیاسى


امام(ع) در جواب نامه‏اى که از «جبر
و تفویض‏» سؤال شده است جایگاه قرآن و اصالت آن را این گونه بیان مى‏دارد: «بدانید خدایتان رحمت کند که ما در روایت و اخبار بسیارى که وارد شده نگریستیم و چنین یافتیم که آنچه همه فرق اسلام که خدا را مى‏شناسند نقل کرده‏اند از دو گونه خارج نیست یا حق است که باید پذیرفت یا باطل است که باید رد کرد.
و امت همه اتفاق دارند که «قرآن‏» نزد همه فرقه‏هاى اسلام حق است. همگى به حقانیت آن اعتراف دارند و در این مساله به حقیقت رسیده و حق را یافته‏اند چون پیغمبر(ص) فرموده: «امت من همه با هم گمراه نشوند» و خبر داده که «آنچه مورد اجماع امت باشد حق است به شرط اینکه هیچ اختلافى درمیان نباشد» و قرآن حق است و درباره نزول آن از جانب خدا و درستى‏اش اختلافى نیست. پس اگر حدیثى مورد تصدیق و تایید قرآن بود و جمعى از امت منکر شدند به ناچار باید دست از انکار بکشند و بدان اقرار کنند به حکم اینکه همه صحت قرآن را پذیرفته‏اند. و اگر به جحد و انکار ادامه دهند محکوم به خروج از دین‏اند.
آن‏گاه نخسین خبرى را که مورد تصدیق قرآن کریم است آورده و قرآن را بر صحت آن گواهى گرفته است و آن حدیث جز حدیث «ثقلین‏» نیست که با آیه‏ «انما ولیکم الله‏» راست مى آید»
امام على النقى(ع) با توجه به ماجراى مرموز صوفیه در عصر خویش که مردم را از حضور سیاسى و عبادت واقعى دور مى‏دارند با نشر فرهنگ دعا و زیارت و با عرفان ناب شیعى به ستم ستیزى و دشمن شناسى مى‏پردازد و لزوم دوستى اهل بیت عصمت را یاد آور مى‏شود.


امام على النقى(ع) پس از بیست ‏سال تبعید در سامرا در سال ۲۵۴ هجرى با زهر به شهادت مى‏رسد و امام حسن عسکرى(ع) امامت امت را برعهده مى‏گیرد دوره امامت امام حسن عسکرى(ع) همه در سامرا سپرى شده است و از این رو به ایشان ‏«عسکرى‏» مى‏گویند حضور امام در این شهر مى‏توانست براى حوزه علمیه سامرا نقش آفرین باشد لیکن امام همواره تحت نظر بود و شیعیان کمتر مى‏توانستند با
ایشان ملاقات کنند.
پس از شهادت امام حسن عسکرى(ع) حضرت مهدى(عج) به امامت رسید که دوران امامت ایشان به دو عصر غیبت صغرى و کبرى منجر گردید و در عصر غیبت صغرى نواب خاص ایشان عموما در بغداد سکنى گزیدند و حوزه سامرا از رونق افتاد.


www.sibtayn.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید
پخش ویدئو

مسابقه ی کتابخوانی تفسیر سوره ی انسان

مشاوره رایگان کلاسهای مجازی