ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تنها خلوص برای ورود به حوزه آموزش قرآن به كودكان كافی نيست







حسين بهبودی


حسين بهبودی،‌ مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم، در نشست تخصصی «بررسی طرح حمايت از مراكز پيش‌دبستانی با گرايش آموزش مفاهيم كاربردی قرآن كريم» با اشاره به مناقشاتی كه در حوزه قرآن و كودك است، اظهار كرد: در حيطه فرهنگی دو حوزه چالش‌برانگيز وجود دارد؛ يكی حوزه قرآن است كه در سال‌های گذشته با وجود اينكه اقداماتی برای برطرف كردن آن صورت گرفته، اما شديدتر شده است؛ در اين حوزه متولی ثابت و واحد وجود ندارد، به همين دليل بسياری از دستگاه‌های دولتی و غيردولتی وارد حوزه قرآنی شدند و گاهی نيز مدعی هستند.


وی افزود: حوزه ديگر، مربوط به كودكان است كه در ده سال گذشته مورد مناقشه بوده است؛ در اين حوزه مشخصاً بين سازمان بهزيستی و آموزش و پرورش به دليل برخی اختلافات و عدم مديريت واحد اختلافاتی به وجود آمده است؛ بهزيستی توان ورود به آموزش قرآن به كودكان را ندارد، چرا كه فلسفه وجودی آن چيز ديگری است؛ به عبارت ديگر، خشت و گل بهزيستی بر اساس مأموريت ديگری بنا نهاده شده است.


حوزه قرآن و كودك در بحث فرهنگی بی‌سامان است


بهبودی تصريح كرد: با پيوند اين دو حوزه بی‌سامان، بحث آموزش قرآن كودكان مطرح می‌شود و مناقشات تازه‌ای را ايجاد می‌كند كه نتيجه بلاتكليفی هر دوی آن‌هاست؛ اميدواريم در آينده با توجه بيشتر مسئولان، اين دو حوزه حساس به سامان برسد.


مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم خاطرنشان كرد: در اين نابسامانی به وجود آمده، اتفاقات خوبی افتاد كه بخش عمده آن توسط گروه‌های مردمی صورت گرفت و پس از گذشت مدتی، برخی نهادهای دولتی به اين حوزه ورود پيدا كردند كه در اين بين اتفاقات وحشتناكی افتاد.


بهبودی با يادآوری اين نكته كه كودكان در مقطع حساسی قرار دارند و لازم است طبق اصول برای آموزش آن‌ها اقدام شود، اظهار كرد: اگر برای يك آدم بزرگسال موردی القا شود، اثرش سطحی و گذراست، اما در صورتی كه به كودك چيزی القا شود، آن هم توسط مربی كه در ذهن كودك محبوب است، به سختی می‌توان ذهنيت شكل گرفته در كودك را تغيير داد.


ضرورت داشتن مهارت و تخصص برای آموزش قرآن به كودكان


مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم با تأكيد بر اينكه كار كردن روی مباحث قرآنی و عقيدتی سنگين‌تر از ساير حوزه‌هاست، افزود: اگر در حوزه دين و قرآن بخواهيم چيزی را به كودك تلقين كنيم كه با روحيات و حوزه‌های رشدی وی تناسب نداشته باشد، اثر منفی خواهد گذاشت.


اين فعال قرآنی تصريح كرد: بسياری از اشخاص و مسئولانی كه وارد حوزه آموزش قرآن به كودكان شده‌اند، به اين مسئله دقت ندارند؛ تمام افرادی كه وارد مقوله آموزش قرآن به كودكان شده‌اند انسان‌های شريف، متعهد، باانگيزه و باهدف هستند، اما داشتن خلوص در اين امر تنها يك بُعد قضيه است و بُعد ديگر كه مهارت افراد است، نيز بايد مورد توجه و تأكيد قرار گيرد. صرف داشتن خلوص برای ورود به اين حوزه كفايت نمی‌كند.


بهبودی با بيان اينكه اين اتفاق وحشتناك متأسفانه در اين حوزه افتاده است و ادامه دارد، خاطرنشان كرد: در هر ماه، يك روش، متد و منبع آموزشی جديد در حوزه آموزش قرآن برای كودكان ارائه می‌شود كه به دليل عدم اطلاع از شاخصه‌ها و استاندارها، افكار متعددی وارد اين حوزه می‌شود.


وی با اشاره به بازديدهايی كه از مهدهای كودك در سال‌های گذشته داشت، اظهار كرد: در برخی مهدها مشاهده شده است كه به عنوان مثال «تای‌بوكس» به كودكان آموزش داده می‌شود كه البته اينگونه موارد تنها جنبه تبليغاتی دارد؛ برخی مشخصاً رياضی را به كودكان آموزش می‌دهند كه باعث می‌شود خانواده‌ها در نگاه اول جذب اينگونه موارد بشوند، فارغ از اينكه در سال‌های بعد، كودك دچار مشكل می‌شود.


اصول و تجربيات در آموزش قرآن به كودكان اعمال نمی‌شود


مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم كودك را به بلور تشبيه كرد و گفت: وقتی می‌خواهند بلور را كه در درجه حرارت بالايی قرار گرفته خنك كنند، آرام آرام و با يك متد خاصی اين كار را انجام می‌دهند؛ هرچه اين مقدمات و فرايند سرد كردن بلور كارشناسی‌شده‌تر و دقيق‌تر صورت گيرد، شفاف‌تر می‌شود. كوچك‌ترين خللی در اين فرايند، در بلور خش و خط ايجاد می‌كند و ممكن است در آن تَرَك ايجاد كند.


وی افزود: كودك نيز در اين مقطع سنی همين حساسيت را دارد و لذا اگر كسی می‌خواهد به اين حوزه ورود پيدا كند، بايد مهارت و تخصص داشته باشد؛ كتاب‌های آموزشی برای كودكان نوشته شده است كه رسماً آموزش زبان عربی است و مناسب اين سن نيست.


اين فعال قرآنی با تأكيد بر اينكه بسياری از اصول و تجربيات در روش‌های آموزشی اعمال نمی‌شود، اظهار كرد: به دليل اين بی‌توجهی، بسياری از فعاليت‌های قرآنی شكل دارد، اما عميق نيست؛ يعنی كودكان مباحث مطرح شده را فرامی‌گيرند، اما اين فراگيری عميق نيست و فراموش می‌شود و كودك پس از گذشت مدت كوتاهی از اين فضا خارج می‌شوند.


بهبودی شرايط محيط آموزش را نيز يكی از مهم‌ترين عوامل در فراگيری عميق مفاهيم قرآنی عنوان كرد و گفت: مهد‌هايی كه آموزش قرآن را در زيرزمين‌های نمور، تاريك، بدون صندلی و سيستم گرمايش و سرمايش تشكيل می‌دهند، نمی‌توانند در اين مورد موفق عمل كنند؛ چه بسا كودكان در چنين محيطی نه تنها ياد نمی‌گيرد، بلكه اثر سويی در ذهنش ايجاد می‌شود و تا آخر عمر اين ذهنيت همراه كودك خواهد بود.


برای محيط، مربی و محتوای آموزش استاندارد تعريف شود


مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم در ادامه سخنان خود در نشست تخصصی «بررسی طرح حمايت از مراكز پيش دبستانی با گرايش آموزش مفاهيم كاربردی قرآن كريم» با اشاره به نظر برخی كارشناسان در خصوص آموزش روخوانی قرآن به كودكان اظهار كرد: بسياری بر اين نكته اعتقاد دارند كه بحث روخوانی چه به شكل تصويری و چه به صورت خواندن مردود است و به همين دليل اين مسئله را توصيه نمی‌كنند.


وی ادامه داد: سازمان پژوهش‌ها و برنامه‌ريزی درسی آموزش و پرورش به مراكز آموزشی غيررسمی، همچون مراكز پيش‌دبستانی توصيه كرده است كه آموزش رسمی به كودكان داده نشود و بر همين اساس آموزش روخوانی در اين مراكز صورت نگيرد.


بهبودی تصريح كرد: بر اساس بررسی‌هايی كه در اين سازمان صورت گرفته، دو شاخصه برای آموزش غيررسمی قرآن عنوان شده است كه بر ناپيوسته بودن و حدگرا نبودن آموزش تأكيد دارد.


مدير مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الكريم در پايان به مسئولان ذی‌ربط در حوزه آموزش قرآن برای كودكان پيشنهاد داد استانداردهايی برای فضا، مربی و محتوای آموزشی برای كودكان تبيين شود تا بتوان كودكان را با توجه به شرايطی كه دارند، به نحو شايسته آموزش داد.

:: iqna

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید