ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

سوالات سومین کنکور آزمایشی دوره آمادگی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث

 







مطابق جدول زمانبندی آزمون های آزمایشی آمادگی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث در موسسه قرآن و نهج البلاغه امروز 18 دی ماه سومین کنکور آزمایشی برگزار می شود.


یادآور می شویم که در بهمن ماه آزمون جامعی مطابق استانداردهای سازمان سنجش برگزار خواهد شد.




عنوان مواد امتحانی، تعداد و شماره سؤالات



عنوان مواد امتحانی، تعداد و شماره سؤالات



































ردیف


مواد امتحانی


تعداد سوال


از شماره


تا شماره


1


علوم قرآنی


30


1


30


2


زبان عربی


30


31


60


3


تفسیر


30


61


85


4


حدیث


30


86


115




 


سوالات علوم قرآنی


1- در کدام آیه علاقه شیء به مایوول الیه وجود دارد؟


الف: اتو الیتامی اموالهم                                            ب: لایجدون نکاحاً


ج: ماکانوا یستطیون اسمع                                     د: و لا یلدوا الا فاجراً کفاراً


2- کدام سیاق موجب می­شود که آیه « وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ  » افاده عموم نکند؟


الف: ذم                              ب: شرط            ج: نفی                  د: نهی


3- نام دیگر سوره حامدات چیست؟


الف: دبابیج                                ب: عرائس                ج: مقاصیر                        د: میادین


4- در آیه « أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا » کدام یک از وجود معنایی فتنه وجود دارد؟


الف: الشرک              ب:الضلاله            ج: العذاب              د: الإثم


5- تناسب آیه « كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ » با آیات قبل از آن چیست؟


الف: استلاد                     ب:تنظیر                     ج: تخلص                   د: حسن مطلب


6- نام استعاره آیه شریفه « وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا » چیست؟


الف: محسوس لمحسوس بوجه محسوس                     ب: معقول لمعقول بوجه عقلی


ج: محسوس لمحسوس بوجه عقلی            د: محسوس لمعقول بوجه عقلی


7- کدام گروه از قراء سبعه هستند؟


الف: نافع مدنی، عبدالله بن کثیر مکی، حفص بن سلیمان


ب: ابوالحسن کسانی کوفی، حفص بن عمرازدی، ابن عامر دمشقی


ج: نافع مدنی، عبدالله بن کثیر مکی، حمزۀ بن حبیب کوفی


د: ابوبکر بن عیاش، عبدالله بن کثیر مکی، حفص بن سلیمان


8- در کدام آیه قصر صفت بر موصوف بطور حقیقی استعمال شده است:


الف: و ما محمد الّا الرسول                          ب: لا اله الّا الله


ج: و ارسلناک للناس رسولاً                        د: قل لا اجد فیما اوحی الیّ محرماً


9- زمخشری الفرق میان 1. کنایه 2. تعریض به ترتیب می­گوید


الف: 1. چیزی ذکر شود بر چیزی که ذکر نشده دلالت کند 2. ذکر چیزی به غیر لفظ موضوع له


ب: 1. ذکر چیزی که چزء موضوع له است. 2. چیزی ذکر شود بر چیزی که ذکر نشده دلالت کند.


ج:1. ذکر چیزی به غیر لفظ موضوع له 2. چیزی ذکر شود که بر چیزی که ذکر نشده دلالت کند.


د: 1. ذکر لازم و ملزوم لفظ 2. ذکر لفظ و اراده معنای موضوع له


10- سبب اجمال آیه شریفه « يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا » چیست؟


الف: اشتراک                      ب: تقدیم و تأخیر             ج: حذف               د: غرابت لفظ


11- نهی در آیه شریفه « لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ » دارای چه معنایی است؟


الف: تیئیس                ب: تمنی                   ج: تحقیر                   د: توبیخ


12- حرف ان در آیه شریفه « يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا…» به چه معناست؟


الف: زایده                     ب: مفسرّه              ج: مخففه               د: مصدریه


13- آیه لعان در شأن چه کسی نازل شده است؟


الف: زیاد بن ابیه             ب: سلمه بن صخر            ج: سلمه بن امیه                 د: هلال بن امیه


14- « فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا » دارای چه نوع مجازی است؟


الف: اطلاق مذکر و اراده مونث                      ب: اطلاق جمع و اراده مثنی


ج: اطلاق مؤنث و اراده مذکر                     د: اطلاق مثنی و اراده جمع


15- در آیه « قَدْ جَاءَكُمْ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ » حرف «باء» به چه معنی است؟


الف: استعانت              ب: استعلاء               ج: غایت               د: مصاحبت


16- ما در آیه شریفه « وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا» به چه معناست؟


الف: مصدریه              ب: استفهامیه               ج: زایده               د: نافیه


17- این عبارت از کیست؟ تفسیر منحصر به پیروی کردن و شنیدن معنای آیات از گذشتگان و تأویل اجتهاد و استنباط است.


الف: بغوی و کواشی              ب: ما تریدی              ج: ابونصر قشیری       د: ابوحیان


18- اسلوب ایجاز حذف در آیه شریفه « يُوسُفُ أَعْرِضْ » چیست؟


الف: تخفیف                 ب: تنبیه                             ج: تفخیم                        د: اقتطاع


19- آیه شریفه « وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ » کدام نوع جدلاست؟


الف: اسجال               ب: انتقال                       ج: تسلیم                                              د: مناقضه


20- در آیه «فَلْيَدْعُ نَادِيَه» چه نوع علاقه مجازیه وجود دارد؟


الف: لازم و ملزوم                        ب: کل و جز             ج: حالّ و محلّ               د: سبب و مسبب


21- آیه شریفه « وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ » درباره که نازل شده است؟                                                                                                      


الف: ابی بن خلف                        ب: ابوجهل               ج: ابوسفیان                  د: عبداله بن ابی


22- اگر در عبارتی جز زائد معینی وجود داشته باشد بدان چه می­گویند؟


الف: اطناب                ب: تطویل                                   ج: حشو                    د: مزید


23- کدام گزینه در آیه شریفه « وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ » ذکر نشده است؟


الف: آیه نسخ شده                                                   ب: اطاق بمعنی ایجاد توانایی است.


ج: در آیه لا در تقدیر است                                          د: فدیه و روزه هر دو واجب است                                                               


24- در خصوص آیه « وَلَهُ الْجَوَارِي الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ» چه صفتی درست است؟


الف: تشبیه موکد و مفصل                                                            ب: تشبیه بلیغ و مجمل


ج: تشبیه مرسل و مجمل                                                           د: تشبیه موکد و مجمل


25- مؤلف کتاب «لباب النقول فی اسباب النزول» کیست؟


الف: علی مدینی                        ب: سیوطی                                  ج: جعبری         د: واحدی نیشابوری


26- امّا در آیه « إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا  » چه معنایی دارد؟


الف: تاکید                   ب: ابهام                            ج: تخییر               د: تفصیل


27- از دقت در آیات شریفه « اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ »، « فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ»  و « وَمِنْ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ » به ترتیب کدام یک از انواع تاکید وجود دارد؟


الف: تاکید با اضافه وصف به مصدر- تاکید معنوی، تاکید لفظی


ب: تاکید با اضافه وصف به مصدر- تاکید لفظی، تاکید معنوی


ج: تاکید فعل، تاکید لفظی، تاکید معنوی


د: تاکید جمله، تاکید معنوی، تاکید لفظی


28- در آیه «انّا کنّا نستنسخ ما کنتنم تعلمون» واژه نسخ در چه معنایی بکار رفته است؟


الف: ازاله                 ب: تبدیل                 ج: تحویل                  د: نقل


29- در کدام گزینه صیغ عموم نادرست ذکر شده است:


الف: ان الانسان فی خسر/ اسم جنس معرفه به ال


ب: حرمت علیکم امهاتکم/ جمع مضاف


ج: فیحذر الذین یخالفون عن امره/ ذکره در سیاق نهی


د: و انزلنا من السماء و ماء/ نکره در سیاق امتنان


30- در آیه «و استوت علی الجودی» چه صنعتی بکار رفته است؟


الف: اراف                    ب: تعریض                                  ج: تشبیه               د: مجاز


سوالات زبان عربی


31- عيّن الصحيح في أصل التمييز «يطمئن المؤمن نفساً عند الشدائد»


الف) نائب الفاعل        ب) المفعول به                          ج) الفاعل                                 د) الخبر


32- عيّن الجملة التي «المفعول به» فيها أکثر من واحد:


الف) رحم الله المؤمنين رحمه واسعه                           ب) جعل الله الأنبياء رحمه للناس


ج) أناديک يا رحمه للعالمين لتشفق علينا                     د) مُلئت قلوب الأمهات رحمه لأطفالهنّ


33- « قسماً بالله ما ظلمتُ أحداً في حياتي أبداً». کلمة «أبداً» …


الف) التمييز                               ب) الحال                  ج) المفعول به                            د) المفعول فيه


34- عيّن المستثني المفرّغ


الف) لم يبق لنا أمرٌ إلا القيام بواجباتنا                          ب) لا ينتفع من العلوم إلا العلماء المجدّون


ج) اِستَشِر في أمورک الناس إلا الغافلين                     د) لا تعمل عملا آخر في الصباح إلا المطالعه


35- «ربّنا إننا سمعنا مناديا ينادي …»، عيّن نوع المنادي


الف) المضاف/ منصوب                                      ب) بالعلم المفرد/ مبني عل الضم


ج) النکرة المقصودة/مبني علي الضم      د) شبه المضاف/ منصوب 


36- «اللهم ربنا زِدنا يقيناً»، کلمة «يقينا» …


الف) التمييز                              ب) المفعول به                           ج) المفعول له                           د) المفعول المطلق


37- أيّ عبارة فيها الترکيب الوصفي؟


الف) دَع محبة الدنيا فعابر السبيل لا يتوطَّن                                 ب) المعاصي سمّ والقليل منه يقتل


ج) عليک بتدبير دينک کما دبّرت دنياک                          د) ولله ليس إخوة يوسف لمّا باعوا يوسف بثمن بخس


38- «الصبر صبران… علي ما تکره و… علي ما تحب»، عيّن الصحيح للفراغ


الف) صبرٌ- صبراً                              ب) صبراً- صبراً       ج) صبرٌ- صبرٌ                                 د) صبراً- صبرٌ


39- ما هو إعراب «کل» في جملة «جُمِع الخير کله في ثلاث خصال»؟


الف) مرفوع/نائب فاعل                ب) منصوب/مفعول به                ج) مجرور/نعت                           د) مرفوع/ تأکيد


40- عيّن الصحيح للفراغ في «عسي المعلومات الموجودة…»


الف) أن تُفيدنا                             ب) فيه فائده لنا         ج) مفيدٌ لنا                               د) مفيداً لنا


41- «ما أحسن أخلاق تلک الفتاة إنها کثيرة الأدب». کلمة «تلک» في هذه العبارة


الف) المفعول به                         ب) المضاف اليه                         ج) الصفة                                  د) الخبر


42- عيّن الصحيح في نوع التشبيه


الف) کأنّ العلماء مأوي للمستضعفين/ مؤکد                                                   ب) من لا صديق له کالمجاهد في الهيجاء بلا سلاح / مجمل 


ج) الأم مدرسة في تربية الأجيال القادمة / مجمل                        د) المعلم ينبوع البيان طراوة وعذوبة/ بليغ


43- في الآية «الحج أشهر معلومات»، عيّن نوع المحذوف


الف) الصفة                                  ب) المضاف                               ج) المضاف اليه         د) الموصوف


44- «فذکّر إنّما أنت مذکّر»، عيّن نوع القصر


الف) الموصوف علي الصفة/إضافي              ب) الصفة علي الموصوف/إضافي


 ج) الموصوف علي الصفة / حقيقي             د) الصفة علي الموصوف / حقيقي


5 عین الصحیح فی الاعراب  والتحلیل الصرفی


45-و لا ترینَّ الناسَ الا تَجملا


الف: تُرینَّ: فعل مضارع- معتل و مهموز- مبنی المعلوم/ فعل و مجزوم محلاً


ب: اسم – جامد – مصدر – منصرف/ مستثنی منقطع و منصوب


ج: الا: حرف من ادوات استثناء – عامل – مبنی علی السکون


د: لا: حرف نفی – غیرعامل – مبنی علی السکون


46- اما بعدُ ایها الناس اسمعوا منی اُبیِّن لکم


الف: بعدُ: اسم – من الاسماء دائم الاضافه – معرفۀ/ منصوب محلاً علی الظرفیۀ


ب: ایُّ: اسم – معرف بالنداء – مبنی علی الضم یبناء عرضی و منصوب محلاً/ منادی نکرۀ مقصوده و منصوب محلاً


ج: اسمعوا: فعل امر – مزید ثلاثی من مصدر الفعال – مبنی علی السکون/ فعل و فاعله ضمیر واو البارز


د: ی: اسم- معرفۀ – مبنی علی الفتح/ مجرور بحرف جار تقدیراً


47- و قراناً فرقناه لتقراه علی الناس علی مکثٍ و نزلناهُ تنزیلا


الف: قراناً: اسم- جامد- غیرمصدر- منصرف/ مشغول عنه و منصوب جوازاً


ب: هُ: اسم- للغائب- معرفۀ- مبنی علی الضم/ مفعول به و منصوب


ج: الناس: اسم جمع سالم للمذکر- جامد- غیرمصدر- غیرمنصرف/ مجرور بحرف جار


د: نزلنا: فعل ماض – مزید ثلاثی- صحیح و مضاعف/ فعل و فاعلۀ نا البارز


48- یُنفقون اموالَهم ابتغاءَ مرضاتِ الله


الف: ینفقون: فعل مضارع – صحیح سالم- مبنی للمعلوم/ فعل و مرفوع بالواو


ب: اموال: اسم جمع تکسیر- جامد- مصدر- منصرف/ مفعول به و منصوب


ج: ابتغا: اسم- مفرد- مصدر- صحیح الاخر- منصرف/ مفعول له و منصوب


د: مرضات: اسم- مفرد مونث- جامد- مصدر میمی- معرب/ مضاف الیه و مجرور باضافۀ لفظیه


5 عین الاصح و الادق فی الترجمه


49- زیِّن للذین کفروا الحیاۀَ الدنیا و یسخَرون من الذین آمنوا


الف: زندگی دنیا برای کافران آراسته شده است [از همین رو] مومنان را مسخره می­کنند.


ب: کافران زندگی دنیا را تزئین می­کنند [از این رو] مومنان را مسخره می­کنند.


ج: از آن جهت که کافران زندگیشان مزین است مومنان را مسخره می­کنند.


د: دنیا زندگی کافران را آراسته می­سازد تا مومنان را مسخره کنند.


50- آن دو کشور در زمینه­های مختلف با همدیگر همکاری داشته­اند


الف: کان قد تعاونا البلدان دَوما فی المجالات المختلفه


ب: تعاون البلدان کان دَوما فی المجالات المختلفۀ


ج: کان تعاون البلدان دوما فی المجالات المختلفۀ


د: قدتعاون البلدان دوما فی المجالات المختلفه


51- ماه آینده وزیر امور خارجه ایران به ژاپن سفر خواهد کرد.


الف: فی الشهر القادم سوف یسافر وزیرالخارجیۀ الایرانیَّ الی یابان.


ب: بعد شهر یسافر وزیرالخارجیۀ الایرانی الی یابان


ج: شهر القادم سیسافر وزیرالخارجیۀ الایرانی الی یابان


د: یسافر حتما بعد ثلاثین یوم وزیرالخارجی الایرانی الی الیابان


52- کشورهای اسلامی به برادری و اتحاد نیاز دارند.


الف: ان البلدان الاسلامیۀ بحاجۀ الی التاخی و الاتحاد     ب: الیوم البلاد الاسلامیه تحتاج الی التاخی و الاتحاد


ج: البلاد الاسلامیه محتاجون بالتاخی و الاتحاد            د: التاخی و الاتحاد حاجۀ الاصلیۀ للبلدان الاسلامیه


53- اخباری که در مورد حوادث روزگار نقل کرده است تقریبا باورکردنی نیست.


الف: ان الاخبار التی نقلها عن حدثان الدهر لاتکاد تصدّق


ب: لاتکاد تصدق الحوادث التی نقلها الینا عن الدهر


ج: لایکاد تصدق الاخبار التی قدنقلها عن الحوادث الدهر


د: الانباء التی حکاها لنا عن حدثان الدهر لاتکاد تصدقها


 


54- کودکان معمولاً از معلمانشان خوششان می­آید


الف: إنّ الاطفال عادۀ یعجبون من المعلمین            ب: المعلمون عادۀ یعجبونهم الاطفال


ج:إن الاطفال عاده یعجیون بمعلمیهم                    د: إِنَّ الاطفال اعجبوا بمعلمیهم     


55- ما دشمن را واداشتیم که از سرزمین ما عقب­نشینی کند


الف: جعلنا العدو یتراجع من ارضِنا                                                ب: العدو مجبور بانّ بتراجع من ارضنا


ج: العدو یجعل یتراجع من ارضنا                                   د: کنا جعلنا العدو یتراجع من ارضنا


56- برادرم هنوز در ارتش سرباز است


الف: إنّ اخی جندیاً فی الجیش                                        ب: قدبقی اخی جندیاً فی الجیش


ج: بقی اخی جندیاً فی الجیش                                       د: لم ­یبق اخی جندیاً فی الجیش


57- لم یکده یتحدث الیه حتی ذکر صباهُ کُلَّه


الف: هنوز داشت با او صحبت می­کرد که یکباره کودکیش را به یاد آورد.


ب: هنوز صحبتش را به پایان نبرده بود که کودکیش را به یاد آورد.


ج: هنوز با او گفتگو نکرده بود که کودکی خود را یکباره به یاد آورد.


د: به محض اینکه با او صحبتش شروع شد کودکیش را به یاد آورد.


58- به محض اینکه به ایستگاه رسیدم قطار حرکت کرد


الف: ما إن وصلتُ الی المحطۀ حتی انطلق القطار سائراً          ب: عند ماوصلت بالمحطۀ تحرک القطار


ج: بمجرد وصولی بالمحطۀ تحرک القطار                          د: بعد ان وصلتُ داخل القطار حرّکَ


59- ماعُدتُ أَسمع صوته الضئیل من وراء الباب


الف: وقتی برگشتم دیگر صدایش را از پشت در نمی­شنیدم.


ب: دیگر صدای ضعیف او را از پشت در نمی­شنوم.


ج: صدای آهسته­اش دیگر از پشت در شنیده نمی­شد.


د: من صدای ضعیف او را از پشت در نمی­شنوم.


60- یَتِم افتتاحُ المعرض الدولی الیوم


الف: امروز نمایشگاه بین­المللی به کار خود پایان داد.       ب: امروز نمایشگاه بین­المللی به پایان می­رسد.


ج: امروز نمایشگاه بین­المللی کار خود را آغاز می­کند.     د: امروز نمایشگاه بین­المللی افتتاح می­شود.


 


 


سوالات حدیث


61- عبارت «الحدیث المسند الذی یتصل اسناده بنقل العدل الضابط عن العدل الضابط و لایکون شاذاً و لا معلّلاً» تعریف کدام نوع از حدیث است؟


الف) حسن                               ب) صحیح                 ج)قوی                      د) موثق


62- در صورتی که راوی در مقام نقل حدیث بگوید: «حدّثنی زید و عمرو» اما از عمرو حدیثی نشنیده باشد، مرتکب کدام قسم از تدلیس شده است؟


الف) اِسناد                                ب) تسویه                 ج) شیوخ  د) عطف


63- در تفاوت اصطلاحات مرفوع، منقطع و مرسل کدام عبارت صحیح است؟


الف) مرفوع اعم از مرسل و منقطع است.                                  ب) مرسل اعم از مرفوع و موصول است.


ج) منقطع اعم از معضل و مرسل است.                                     د) معضل اعم از مرسل و معلق است.


64- کدام مورد از اصول شانزده گانۀ حدیثی است که تا عصر حاضر باقی مانده است؟


الف) نوادر محمد بن علی محبوب اشعری                                   ب) جامع احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی


ج) کتاب علاء بن رزین القلاء                                                        د) کتاب جمیل بن دراج


65- کدام گزینه دربارۀ حدیث متواتر درست نیست؟


الف) حدیث متواتر مفید علم به مضمون آن است.             


ب) در متواتر معنوی الفاظ حدیث احتمالاً متفاوت است.


ج) راویان خبر متواتر در هر طبقه بیش از 5 نفر است.


د) برای حصول علم از آن، مستند خبر دهنده باید حس باشد.


66- کدام مورد، تعریف حدیث شاذ است؟ حدیثی که:


الف) مخالف دلیل قطعی و غیرقابل تأویل باشد.


ب) راوی آن غیر ثقه و در مخالفت با حدیث مشهور باشد.


ج) به واسطۀ عدم اطمینان به صدق آن بدان عمل نشود.


د) معارض حدیث مشهور یا حدیثی که رواتش حافظ تر است، باشد.


67- کدام دسته از احادیث زیر جملگی متضمن افتادگی در سند حدیث هستند؟


الف) موقوف – مرفوع – مفرد                                      ب) مرسل – معضل – معلق


ج) غریب – معضل – منقطع                        د) شاذ – مدلس – مقطوع


68- روایتی که در مورد راویان آن مدحی که تالی وثاقت است ذکر شده باشد یا راوی از اصحاب اجماع باشد، تعریف چه اصطلاحی است؟


الف) حسن کالصحیح                                 ب) حسن لذاته                          ج) حسن الاسناد                      د) قوی


69- در کدام نوع حدیث، نسبت به بعض افراد زنجیرۀ سند با وجود امامی مذهب بودن، مدح و ذمّی نرسیده است؟


الف) قوی                                                  ب) ضعیف                  ج) مردود                   د) مطروح


70- در کدام یک از جوامع حدیثی توضیحات فقه الحدیثی کمتر است؟


الف) وسائل الشیعه                 ب) بحار الانوار                           ج) الاستبصار                             د) الوافی                 


71- کدام اصطلاح حدیثی راجع به عبارت «ما رواه تابع التابعی عن النبی(ص)» صحیح است؟


الف) عزیز                  ب) مقلوب الاسناد     ج) مدرج الاسناد                        د) معضل


72- روایات کدام یک از کتابهای زیر بر حسب ابواب فقهی مدون شده است؟


الف) اطراف                               ب) معاجم                                 ج) مستخرجات                         د) مسانید


73- کدامیک از کتب اربعه رجالی شیعه به شمار نمی­رود؟


الف) اختیار معرفه الرجال                            ب) رجال برقی                           ج) رجال نجاشی                       د) رجال طوسی


74- ملاذ الاخیار شرح کدام کتاب است؟


الف) الاستبصار                                          ب) تهذیب الاحکام     ج) الکافی                 د) من لا یحضره للفقه


75- بنابر گفته شیخ طوسی در رجال، راویان امام صادق(ع) در درجه اول به کدام شهر منتسب می باشند؟


الف) بغداد                                 ب) قم                                      ج) کوفه                                    د) نیشابور


76- ابن ربیع در کتاب« تفسیر الوصول» به اختصار کدام یک از کتاب­های زیر پرداخت؟


الف) تجریر الاصول                     ب) جامع الاصول لاحادیث الرسول


ج) جامع المسانید                                     د) مصابیح السنه      


77- انگیزه احمد بن حنبل از تالیف کتاب المسند چه بود؟


الف) تهیه مجموعه ای از احادیث رافع اختلاف برای مسلمانان


ب) جمع آوری روایات پیامبر(ص) به منظور حفظ آنها


ج) جدا سازی روایات صحیح از غیر صحیح


د) حذف روایات مرسل از مجموعه های حدیثی


 


 


78- کدام دو کتاب به ترتیب به «حصر سنن» و «حصر ترتیب» شهرت دارند؟


الف) سنن ابوداود، سنن ابن ماجه                              ب) سنن سنائی، سنن ابن ماجه


ج) سنن ابوداود، سنن نسانی                   د) سنن ابن ماجه، سنن ابن داوود


79- کدام یک از موارد زیر از محورهای اصلی اسرائیلیات به حساب نمی­آمده است؟


الف) تفصیل داستان                  


ب) مسائل فقهی و شرایع اسلامی


ج) مطالب مربوط به سرگذشت پیشینیان و اسرار خلقت


د) ذکر فضائل اماکن و اقوامی که به نوعی با یهودیت ارتباط داشتند.


80-کدام یک از محدثان اهل سنت قائل به قدم قرآن بود و به این سبب مورد تعرض و آزار قرار گرفت؟


الف) احمد بن حنبل   ب) ترمذی                 ج) طبری                   د) نسائی


81- شرح سیوطی بر کتاب «سنن نسائی» چه نام دارد؟


الف) زهر الربی                          ب) قوت المغتذی       ج) مرقاه الصعود                         د) مصباح الزجاجه


82- «خطایی» درباره کدام کتاب گفته است؟«لم یصنف فی حکم الدین کتاب مثله»


الف) سنن ترمذی                      ب) سنن ابن ماجه     ج) سنن ابوداود                         د) سنن نسائی


83-کتاب­های رقاه الصعود الی سنن ابن داود والمنهاج فی شرح صحیح مسلم و نیل الاوطاء به ترتیب از چه کسانی است؟


الف)ابن حجر، نووی،کرمانی                       ب)سیوطی،قسطانی،ذهبی


ج) سیوطی،نووی،شوکانی                                        د)شوکانی،ابن حجر،سیوطی    


84- اصطلاح «مرتفع القول» در علم رجال کدام یک از اتهامات زیر را مشخص می کند؟


الف) تخلیط                               ب) جعل                                    ج) غلو                      د) کذب


85- آیۀ «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعونی» دلالت بر کدام گزینه دارد؟


الف) حجّیت سنن و روایات پیامبر(ص)                         ب) محبت خداوند و حجّیت روایت نبوی


ج) اهمیت محبت خداوند و رسول                               د) تبعیت از سیرت پیامبر اکرم(ص)


سوالات تفسیر


86-بر اساس دیدگاه مجمع البیان استفهام در آیه «ا و لیس الذی خلق السموات …» چه معنای دارد؟


الف) تقریری                              ب)توبیخی                                ج)انکاری                   د)سوالی


87-درآیه « لقد اضل منکم جبلا کثیرا» واژه «جبل» به چه معناست؟


الف) کوه                                   ب)جماعت                                ج)اکثر                       د)بعضی


88- مراد از «الیوم » در آیه « و امتازو الیوم ایها المجرمون» چه روزی است؟


الف)روزهای عذاب دنیا                               ب)روزه های عذاب در دنیا و آخرت


ج)روز قیامت                                                              د)روز جنگ بدر


89- واژه «هباء» در آیه « فکانت هباء منبثا» به چه معنی است؟


الف) غبار                  ب)تکه تکه                                  ج)هوا                      د)خاک


90- «من » در آیه « لاکلون من شجر» به چه معنایی است؟


الف)من بعضیه است ب)من ابتداییه است                  ج)من بیانیه است      د)من زائده است


91- مراد از« نفخ صور» در آیه «فاذا نفخ فی الصور فلا انساب» از نظر علامه طباطبایی چیست؟


الف)نفخه مرگ                          ب)نفخه مرگ و حیات         ج)نفخه دوم                      د)نفخه اول


92- تکرار کلمه «رب» در آیه قل رب اما ترینی … رب فلا تجعلنی» به چه علت است؟


الف) به خاطر فاصله شدن بین مبتدا و خبر است


ب)به خاطر فاصله شدن جمله شرط است


ج) به علت شدت محبت به خداوند است


د)تاکید در تضرع است


93- کلمه «ام» در آیه «افلم یدبروا القول ام …» به چه معناست؟


الف)متصله و به معنای اضراب                                     ب)متصله و به معنای بل


ج)منقطعه و به معنای اضراب                                     د)منقطعه و به معنای همزه استفهام


94- بر اساس قرائت موجود در قرآنهای فعلی معنی واژه «زبر» در آیه «فتقطعوا امرهم بینهم زبرا» چیست؟


الف)کتاب­ها                               ب)فرقه                     ج)کتاب و فرقه                           د)قطعه قطعه


95- تکرار کلمه هیهات در آیه «هیهات هیهات لما توعدون» به چه علت است؟                                                                               


الف)تذکر دوری قیامت                                ب) بیان شدت عذاب                  ج)مبالغه            د)هیچ کدام


96- ضمیر «ها» در « و علیها و علی الفلک تحملون » به چه چیزی اشاره دارد؟


الف) دریاها                                ب)انعام                      ج)انواع وسایل سواری                             د)شتر و اسب


97- از نظر علامه طباطبایی مراد آز«فردوس» در ایه « الذین یرثون الفردوس » به چه معناست؟


الف) درجات بالای بهشت                                                           ب)یکی از نام­های بهشت                         


ج) نام باغی از باغهای بهشت                                    د)بهشت


 


98- «هذا» در آیه «هو سماکم المسلمین من قبل و فی هذا» به چه معناست؟


الف)تورات                                 ب)همه کتابهای آسمانی                           ج)قرآن         د)انجیل


99- تمنی در آیه «اذا تمنی القی الشیطان» به چه معناست


الف)تلاوت – آرزو                        ب)وسوسه – آرزو


ج)تلاوت – وسوسه                   د)اراده – تلاوت


100- کدام گزینه در تفسیر کلمه «منسک» در آیه « لکل امه جعانا منسکا» غلط است؟


الف)موضع عبادت                       ب)عبادت                  ج)قربانی                  د)رهبر


101- مراد از «بعید» در آیه «هو الضلال البعید» چیست؟


الف) دور           ب)دور از حق  و رشد                          ج)فراوان                   د)زیاد


102- بر اساس دیدگاه امین الاسلام طبرسی خطاب در آیه «انکم و ما تعبدون من دون الله …» متوجه چه کسانی است؟


الف)کفار و الهه های آنان                            ب)کفار مکه                               ج)همه کفار                               د)کفار ذمی


103- کدام گزینه درباره کلمه «حکم» در آیه « ولوطا آتبناه حکما»  غلط است؟


الف) حکمت                              ب) فصل خصومت                      ج) علم                                     د)نبوت


104- کدام تفسیر از «من قبل» در آیه «آتینا ابراهیم رشده من قبل» صحیح نیست؟


الف) قبل از بلوغ                        ب) قبل از موسی                      ج) قبل از محمد                        د)قبل از تولد


105- نقش اعرابی «ان تمید بکم» در آیه «جعلنا فی الارض رواسی ان تمید بکم» چیست؟


الف) مفعول له به حذف مضاف                                    ب)مفعول به به حذف مضاف


ج)مفعول مطلق به حذف مضاف                                  د)مفعول معه به حذف مضاق


106- مقدم شدن کلمه «امر» در آیه « و هم بامره یعملون» به چه علت است؟


الف) تاکید                                                                 ب)افاده حصر                            


ج)اشاره به تبعیت ملائکه                                                            د)اشاره به مقدم بودن دستورات الهی


107- «او» در آیه « قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن» به چه معناست؟


الف) شک                 ب) ابهام                                   ج)اباحه                                     د)تخییر


108- بر اساس نظر ابن عباس کرامت در آیه «لقد کرمنا بنی آدم» به چه معناست؟


الف)گرامی داشتن                    ب)برتری دادن                           ج)کرامت بخشیدن    د)محبت کردن


109- واژه «خرق» در ایه «انک لن تخرق الارض» به چه معناست؟


الف) کندن                 ب)خراب کردن                           ج)شکافتن                                د)سوراخ


110- مراد از« انسان » در آیه « یدع الانسان بالشر» کدام گزینه است؟


الف)جنس انسان                       ب)همه انسان­ها                       ج)کفار                             د)انسانهای ضعیف الایمان


111- بر اساس تفسیر مجمع البیان «قضاء» در آیه «قضینا الی بنی اسراییل» به چه معناست؟


الف)داوری کردن                        ب)واجب شدن                          ج)اعلان کردن                            د)حکم حتمی کردن


112- درآیه « فان الله عدو للکافرین» چرا به جای ضمیر اسم ظاهر آمده است؟


الف)آوردن اسم ظاهر بلاغت بیشتری دارد                                  ب)تا بر علت حکم دلالت کند


ج)تا کفار را تحقیر کند                                                                                د)تا اشاره به سبب نزول ایه داشته باشد


113- نقش اعرابی قلیل در آیه « قلیلا ما تشکرون » از دیدگاه علامه طباطبایی چیست؟


الف)وصف برای مفعول مطلق                                     ب)جانشین فعل است و محلی از اعرای ندارد


ج)عامل در ما است                                                   د) مفعول تشکرون است


114-«فارض» در آیه «لا فارض و لا بکر» به چه معناست؟


الف) گاوی که زیاد کار کرده                                         ب) گاو کوچک


ج)گاو بزرگ و سالخورده                                             د)گاو نر سالخورده


115- «صیب » در آیه «کصیب من السماء» به چه معناست؟


الف) باران پر پشت                    ب)باران                                      ج)تگرگ                         د)برف                 


 


 


 


 

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید