ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

بودجه سريال‌های نازل به توليدات قرآنی اختصاص يابد

فهرست مطالب








بهروز ياريگل، پيش‌كسوت و داور بين‌المللی قرآن كريم، در بخش نخست گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با بيان اينكه برنامه‌های قرآنی كودك و نوجوان نبايد به مناسبت‌های مذهبی محدود شود، خواستار توليد برنامه‌های قرآنی كودك و نوجوان به شكل مستمر در تلويزيون شد.


بهروز ياريگل در بخش دوم اين گفت‌وگو با يادآوری اينكه در شبكه‌های مختلف تلويزيونی شاهد توليدات فاخر قرآنی و دينی برای مخاطبان كودك و نوجوان نيستيم، افزود: عدم توليد برنامه‌های تلويزيونی فاخر با محوريت قرآن و آموزه‌های قرآنی برای كودكان و نوجوان شايد به دليل نبود علاقه در مديران شبكه‌های تلويزيونی برای توليد اين‌گونه برنامه‌ها است.


اين پيش‌كسوت قرآنی با اشاره به برخی از سريال‌های بی‌محتوای تلويزيونی كه با هزينه‌های بسيار بالا توليد و پخش می‌شوند، گفت: بخشی از هزينه‌های اين سريال‌های بی‌محتوا كه هيچ نتيجه و اثر مثبتی در مخاطبان ندارد بايد به توليد برنامه‌ها و سريال‌های قرآنی ارزشمند و اثرگذار اختصاص يابد.


وی با بيان اينكه وجود شبكه قرآن سيما دليل ديگری برای عدم ورود ساير شبكه‌های تلويزيونی در توليد برنامه‌های قرآنی است، عنوان كرد: ممكن است در ميان برخی از مديران شبكه‌های تلويزيونی اين تصور وجود داشته باشد كه توليد برنامه قرآنی كودك و نوجوان وظيفه سيمای قرآن بوده و نيازی نيست كه ما در اين حوزه وارد شويم در حالی كه هر يك از شبكه‌های تلويزيونی موظف هستند كه رسالت خود را در انتقال مفاهيم و آموزه‌های قرآنی به درستی انجام دهند.


اين كارشناس قرآنی كه چندين سال سابقه همكاری با شبكه قرآن سيما را داشته است با اشاره به بودجه كمی كه در اختيار سيمای قرآن قرار می‌گيرد، گفت: شبكه قرآن علاوه بر بودجه برای توليد برنامه‌های قرآنی كودك و نوجوان، نيازمند طرح‌های بسيار نو است؛ طرح‌هايی كه تكرار مكررات نباشد و برای مخاطبان كودك و نوجوان جذابيت كافی داشته باشد.






تهيه‌كننده‌ای كه به توليد يك اثر فاخر قرآنی می‌پردازد بايد اهل قرآن باشد و در صورت پرداختن به يك داستان قرآنی بايد بر اين داستان تسلط كافی داشته و نسبت به سوره‌ها و آيات مختلف قرآنی اطلاعات كافی در اختيار داشته باشد


وی با اظهار گله‌مندی اهل قرآن از عدم توليد برنامه‌های فاخر قرآنی در تلويزيون، افزود: در صورتی كه قرار باشد يك برنامه فاخر قرآنی برای كودكان و نوجوانان توليد شود و به عنوان خوراك و سبك زندگی به جامعه ارائه شود بايد به نحوی باشد كه بر رفتار و زندگی مخاطبان اثر گذاشته و عمل قرآنی را در زندگی كودكان و نوجوانان و ساير اقشار جامعه پياده كند.


ياريگل ادامه داد: اگر قرار باشد، تمامی مسئوليت توليد برنامه‌های قرآنی به شبكه قرآن سيما سپرده شود بايد اين شبكه قرآنی دارای پشتوانه مالی خوبی نيز باشد تا بتواند از طرح‌های خوب قرآنی با صرف هزينه‌های بالا حمايت كرده و توليد برنامه‌های فاخر قرآنی و دينی را در اولويت برنامه‌سازی خود قرار دهد.


اين پيش‌كسوت قرآنی در بخش ديگری از سخنان خود با تأكيد بر لزوم بهره‌گيری از تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان قرآنی برای توليد آثار فاخر قرآنی عنوان كرد: تهيه‌كننده‌ای كه به توليد يك اثر فاخر قرآنی می‌پردازد، بايد اهل قرآن باشد و در صورت پرداختن به يك داستان قرآنی بايد بر اين داستان تسلط كافی داشته و نسبت به سوره‌ها و آيات مختلف قرآنی اطلاعات كافی در اختيار داشته باشد.


وی در ادامه با بيان اينكه تهيه‌كننده يك برنامه قرآنی كودك و نوجوان بايد شناخت كافی نسبت به مخاطبان خود داشته باشد، گفت: برای ارائه مفاهيم و آموزه‌های قرآنی به كودكان و نوجوانان بايد از افراد خوش فكر كه نيازهای واقعی كودكان و نوجوانان را می‌دانند استفاده شود و قرآن به گونه‌ای معرفی و ارائه شود كه هر كودك و نوجوان نسبت به آن احساس نياز كرده و با قرآن مأنوس شود.


داور بين‌المللی قرآن كريم در پايان بر لزوم توليد برنامه‌های جذاب قرآنی در شبكه‌های مختلف تلويزيونی با محوريت آداب و مهارت‌های زندگی قرآنی، ارائه قصص قرآنی در قالب سريال‌های تلويزيونی و انيميشن و پرداختن به مفاهيم و عبارات كوتاه قرآنی متناسب به گروه سنی كودك و نوجوان مانند احترام به پدر و مادر، دروغگويی، غيبت، مسائل اعتقادی و… تأكيد كرد.

:: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید