ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مدارک قرآنی اعطایی از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم و مزایای آن

فهرست مطالب

«داوود تک فلاح» معاون آموزش و پ‍‍‍‍‍ژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در رابطه با اعطای مدارک قرآنی از سوی این سازمان گفت: اعطای مدرک در دو  حوزه مدارک آموزش عمومی و آموزش تخصصی صورت می‌گیرد که در آموزش عمومی در حوزه‌های «قرائت قرآن»، «روخوانی»، «روانخوانی»، «ترجمه و مفاهیم سطح یک و دو»، «تفسیر» شامل طرح‌های نسیم حیات، بینات و طرح تبیان و بیان و مدارک رشته حفظ قرآن، شامل «حفظ اجزاء چندگانه»، « طرح حفظ نیروهای مسلح»، «معافی» و «ارتقاء کارکنان دولت» است.


وی در ادامه افزود: در حوزه تخصصی نیز اولین و گسترده‌ترین اقدام در حوزه «ترییت معلم قرآن» صورت گرفته است که این حوزه خود شامل رشته‌های مختلف از جمله روخوانی، روانخوانی، ترجمه و مفاهیم، تجوید، صوت و لحن، تفسیر ، حفظ و تربیت معلم پیش دبستانی به صورت مدرک معلمی و مدرسی بوده است و منظور از مدرسی، آموزش کسانی است که روش تدریس این دروس را به معلمان آموزش می‌دهند.


تک‌فلاح، دوره بعدی را مدارک «تربیت ممتحن» دانست و گفت: در دوره‌های تربیت معلم به افرادی جهت برگزاری  آزمون‌های شفاهی نیاز است که دوره تربیت کادر متخصصی برای این منظور در استان‌ها طراحی شده است که نیازی به اعزام افراد از تهران جهت اخذ آزمون‌های روش تدریس و قرائت نباشد و این افراد با نام ممتحن شناخته می‌شوند.


معاون آموزش وپژوهش سازمان دارآلقران، دوره بعدی را دوره «تربیت داور» عنوان کرد و افزود: مدرک داوری قرآن نیز از سوی این سازمان اعطا می‌شود.


مدرک دیگری که توسط سازمان دارالقرآن اعطا می‌شود «مدرک تخصصی حافظان قرآن کریم» است که تک‌فلاح با اشاره به آن افزود: این مدرک حاوی امضای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر  ارشاد است که به پنج رده تقسیم‌ و معادل مدارک، فوق دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا  و  در ادارات دولتی قابل استفاده است.


تک‌فلاح عمده مدارک اعطا شده را مدارک ذکر شده دانست و گفت: دوره‌هایی نیز برای برخی دستگاه‌ها برگزار و مدارک آن صادر شده است؛ به عنوان نمونه  دوره‌های خاصی  ویژه کارشناسان و مدیران قرآنی سازمان تبلیغات، در این سازمان برگزار و مدارک خاص آنان صادر شد.


معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقران‌الکریم در رابطه با مزایای این مدارک عنوان کرد: مدرک حفظ قابل استفاده در دستگاه‌های دولتی است و نفرات ممتاز این مدرک جزء انجمن نخبگان کشوری محسوب می‌شوند؛ در بخش تربیت معلم، وزارت‌ آموزش و پرورش اقدام به استخدام 5 هزار معلم قرآنی پرداخت و شرکت در این آزمون نیازمند ارائه مدرک معتبر بود که حدود 50 درصد از این نفرات دارای مدرک تربیت معلم سازمان تبلیغات بودند و توانستند در بخش گزینش از این مدرک استفاده کنند.


وی در ادامه افزود: همچنین افراد دارای مدرک تربیت معلم می‌توانند در سازمان تبلیغات که سالانه کلاس‌های بی‌شماری را برگزار و حدود 500 تا یک میلیون نفر را تحت پوشش آموزش قرار می‌دهد به تدریس بپردازند.


تک‌فلاح در رابطه با کارآیی این مدارک در استان‌ها گفت: مدرک تربیت معلم سازمان تبلیغات و سازمان دارالقرآن در برخی از استان‌ها به عنوان تنها مدرک معتبر معلمی قرآنی محسوب می‌شود که به واسطه آن می‌توانند به تدریس بپردازند و در برخی موارد جهت پرداخت حق‌الزحمه معلمان به این مدارک اتکا می‌شود.


وی در رابطه با مدارک آموزش عمومی افزود: این مدارک برای کارمندان نشان‌دهنده کفایت جهت آموزش عمومی قرآن است، همچنین هر کارمندی دوره آموزش عمومی و تخصصی حدود 180 ساعت را بگذراند، یک ماه حقوق، مزایا و پاداش دریافت می‌کند.


: farsnews

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید