ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

نیاز جامعه به تعدد مؤسسات قرآنی/ رفاقت را جایگزین رقابت‌ ناسالم کنیم

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی با بیان این مطلب گفت: مؤسسات قرآنی تشکل‌های رسمی در جامعه محسوب می‌شوند، در نتیجه ضروری است تا برای صدور مجوز درخواست‌کنندگان، یکسری شرایط اختصاصی تعریف و افراد براساس این شرایط گزینش شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت فعالیت‌های قرآنی در هر سطح باید به‌روز باشد بیان کرد: یک مدیر قرآنی باید از آخرین اطلاعات، تغییرات، روش‌ها و … در حوزه فعالیت خود آگاه باشد. با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران می‌توان اطلاعات روز را به این گروه انتقال داد.


تجویز یک نسخه آموزشی برای تمام مؤسسات قرآنی اشتباه است


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود، تجویز یک نسخه برای همه است؛ این در حالی است که همه افراد و مناطق دارای شرایط واحد و یکسان نیستند و ضروری است تا در این حوزه بومی‌ساز شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز با توجه به سلائق متفاوتی که در بین مخاطبان به‌ویژه جوانان و نوجوانان وجود دارد نیاز است تا روش‌های متعددی شناسایی و پس از استانداردسازی به مؤسسات در مناطق مختلف معرفی شود تا مدیران و مربیان با توجه به شرایط بومی هر منطقه از روش مناسب در امر آموزش خود بهره ببرند.


عدم وجود مربی قرآن در حد اشباع‌ در جامعه


کوششی در رابطه با نقش مربیان قرآن در ماندگاری فراگیران در کلاس گفت: در حال حاضر با توجه به عدم وجود مربی و معلم قرآن در حد اشباع با کمبود معلم قرآن در کشور مواجه هستیم. علی‌رغم تلاش‌های انجام شده آموزش‌ها به‌صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود: کارآمد نبودن برخی از مربیان، عدم توانایی در ایجاد جاذبه آموزشی از دلایلی است که می‌تواند فرد را از ادامه آموزش بیشتر و حضور در کلاس منصرف کند، زیرا اگر مربی قرآن بتواند ارتباط خویش را به لحاظ اخلاقی، عاطفی و علمی با مخاطب برقرار کند، می‌تواند وی را جهت حضور در سطوح بالاتر ترقیب کند.


نیاز جامعه به تعدد مؤسسات قرآنی


مدیرعامل مؤسسه ندای‌ ملکوت در رابطه با تعدد مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: تعدد محافل و تشکل‌های قرآنی در سطح کشور نه تنها بد نیست، بلکه نیاز است، اما باید توجه داشت که مشکلاتی که بیان می‌شود، از تعدد نیست، بلکه مشکل اصلی در رقابت این مراکز با یکدیگر است. با توجه به اینکه خاصیت رقابت، حسادت است در وجود رقابت در فضای قرآن یک سم مهلک به‌شمار می‌رود و نیاز است تا به جای رقابت، رفاقت و همکاری را جایگزین کرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است تا معلمان و مربیان قرآن در رشته‌های مختلف در حد اشباع جامعه تربیت کرد. اگر این امر اتفاق نیفتد، مشکل آموزش جامعه برطرف نخواهد شد.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید