ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

بازتاب کم فعالیت‌های قرآنی بانوان در تاریخ/ کتب بانوان مفسر معرفی شود

بازتاب کم فعالیت‌های قرآنی بانوان در تاریخ/ کتب بانوان مفسر معرفی شود

فهرست مطالب

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و از مسئولان همکار در برپایی همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به چهاردهمین دوره همایش که با محوریت «قرآن و امام رضا(ع)» برگزار می‌شود، گفت: همایش بانوان قرآن‌پژوه که امسال چهاردهمین دوره آن برگزار می‌شود، دستاوردهای زیادی در جهت معرفی بانوان قرآنی و توجه بیشتر مسئولان به فعالیت‌های قرآنی بانوان داشته و موجب شده است تا فعالیت‌های بانوان در حوزه قرآن نیز بیش از گذشته دیده شود.

این فعال قرآنی افزود: به طور کلی فعالیت‌های قرآنی بانوان در تاریخ ما بازتاب کمی داشته است که البته نمی‌توان گفت این بازتاب کم تنها مربوط به فعالیت‌های قرآنی است بلکه مربوط به تمامی حوزه‌هایی که بانوان در آن فعال هستند، می‌شود.
مسجدجامعی ادامه داد: شخصیت‌های زیادی بین بانوان داریم که در حوزه تفسیر قرآن و دیگر حوزه‌های قرآنی کار کرده‌اند، اما از این بانوان کمتر نامی به میان می‌آید؛ البته در سال‌های گذشته توجه بیشتری به بانوان فعال در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و… شده است و بانوان قرآنی نیز از طریق برنامه‌هایی مانند همایش بانوان قرآن‌پژوه مورد توجه قرار گرفته و معرفی شده‌‌اند.
وی در ادامه عنوان کرد: از سال‌هایی که نمایشگاه بین‌المللی قرآن پایه‌گذاری شد بخشی با عنوان بانوان در این نمایشگاه طراحی شد که در این بخش هنرمندان قرآنی فارغ از جنسیت حضور داشته و مشارکت داشتند، اما بخش ویژه‌ای نیز به صورت اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شد که این بخش، اختصاصی از تلاش‌های بانوان در این زمینه پشتیبانی می‌کرد.
وی یادآور شد: کم‌کم ساختار مستقلی برای حمایت از بانوان قرآنی شکل گرفت و همایش بانوان قرآن‌پژوه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و همین همایش موجب رشد و شکوفایی در فعالیت‌های قرآنی بانوان شد.
مسجدجامعی در ادامه گفت: در حال حاضر سه کتابخانه تخصصی قرآنی در قم داریم که یکی از این کتابخانه‌ها مربوط به فعالیت‌های بانوان قرآن‌پژوه است و در این کتابخانه، پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی بانوان قرآنی ارائه شده است و همچنین زمینه چاپ این پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها نیز طی سال‌های گذشته فراهم شده است که همین مسئله موجب می‌شد تا فعالیت‌های قرآنی بانوان بیش از پیش به جامعه معرفی شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: زمانی که برای ارائه گزارش درباره فعالیت‌های قرآنی بانوان خدمت شخصیت‌های تأثیرگذار می‌رسیم گزارش‌هایی که ارائه می‌شد موجب خوشحالی آنها بود و تعجب می‌کردند که چطور از این همه استعداد و ظرفیت در فضای رسانه‌ای و عمومی کمتر صحبت می‌شود؛ چرا که توجه به این موضوعات را زمینه‌ای برای تداوم بهتر و بیشتر فعالیت‌های قرآنی بانوان می‌دانستند.
وی در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در سال‌های نخست شاید شکل عمومی داشت، عنوان کرد: این همایش طی سال‌های گذشته به صورت موضوعی برگزار شده و همین موضوع موجب شده است که این موضوع‌بندی کردن همایش در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی داشته است و مخاطبان هم با یک موضوع واحد روبرو می‌شوند و دیگر گرفتار پراکندگی موضوع در مسائل و مفاهیم نمی‌شوند.
وی با اشاره به «قرآن و امام رضا(ع)» که محوریت چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه است، اظهار کرد: هر سمینار و نشست علمی که برگزار می‌شود اولین کاری که باید انجام دهد، انتخاب موضوع و رویکرد خاصی است تا بتواند مخاطبان خود را نیز به سمت و سوی مورد نظر هدایت کند و این اتفاق چند سالی است که در همایش بانوان قرآن‌پژوه رخ می‌دهد.
مسجدجامعی اضافه کرد: یکی از کارکردهای ویژه‌ای که در مباحث قرآنی وجود دارد، فهم قرآن با کمک گرفتن از دیدگاه‌های اهل بیت(ع) است و از این رو نیز سال گذشته موضوع همایش «قرآن و امام زمان(عج)» بود و امسال نیز «قرآن و امام رضا(ع)» انتخاب شده است و چون 14 کلمه معناداری است محوریت همایش امسال موضوعیت دارد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی خوب مسئولان مربوطه، نشست‌ استانی همایش بانوان قرآن‌پژوه نیز سال آینده در مشهد مقدس برگزار شود تا از برکت این نام برای گسترش رفت و آمد به آستان مقدس امام رضا(ع) در حوزه بانوان قرآن‌پژوه بیشتر بهره بگیریم.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید