ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است؟

چرا ما «شیعیان» وقتى مى‏گوییم یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و یا على علیه السلام و مانند اینها عده­ای  به ما اعتراض‏ مى‏کنند و مى‏گویند صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است و فقط باید خدا را خواند و فقط گفتن یا اللَّه بى اشکال است؟


 


پاسخ:


منشأ و اصل این اعتراض و این تهمت حرف ابن تیمیه و بن باز است که‏ گفته‏اند: صدا زدن وخواندن اموات شرک و کفر است: «و دعاء الاموات … من الشرک باللَّه‏ و الکفر به»[۱]


ولى اوّلًا ملاک اسلام و مسلمان بودن انسان گفتن شهادتین است، یعنى کسى که شهادتین را به زبان جارى کرد مسلمان است و جان و مالش محترم مى‏باشد و به این چیزها از اسلام خارج نمى‏شود.


در صحیح بخارى از عمر بن الخطاب نقل کرده که:


«قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم امِرتُ أن اقاتل الناس حتّى یقولوا: «لا اله الا اللَّه» فمن قال «لا اله الا اللَّه» عَصَمَ منّى ماله و نفسه الا بحقّه و حسابه على اللَّه»[۲]


رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: من مأمور شدم با مردم جنگ کنم تا بگویند: «لا اله الا اللَّه» پس کسى که‏ «لا اله الا اللَّه» گفت مال و جانش مصون است مگر کارى بکند که مستحق مجازات شود. [مانند ظلم به غیر یا قتل نفس محترمه‏]. و حساب او با خدا است.


همین روایت با سندهاى مختلف در صحیح مسلم از رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم آمده است.[۳]


ثانیاً در صحیح بخارى است که: رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم در جنگ بدر امر فرمود اجساد بیست و چهار نفر از کشته شده‏هاى قریش را در چاهى از چاه‏هاى بدر ریختند و آن حضرت پس از سه روز در حالى که اصحاب همراه بودند تشریف آورد کنار آن چاه ایستاد و یکایک آنها را به اسم و اسم پدر صدازد و فرمود: یا فلان پسر فلان، یا فلان پسر فلان آیا مسرور نمى‏شدید اگر اطاعت خدا و رسول خدا را مى‏نمودید؟ بدرستى که ما حقانیت آنچه را خدا بما وعده داده بود یافتیم. آیا شما حقانیت آنچه را خدا به شما وعده داده بود یافتید؟ عمر گفت: یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم با اجساد بى روح صحبت مى‏کنى؟ حضرت فرمود:


قسم به آن کسى که جان محمد در دست او است شما در شنیدن آنچه من مى‏گویم شنواتر از آنها نیستید. [یعنى همانگونه که شما زنده‏ها صداى مرا مى‏شنوید آنها نیز مى‏شنوند]


«انّ نَبىّ اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم امَرَ یومَ بَدرٍ بأربعَهٍ و عشرین رجُلًا مِن قُریش فَقُذفُوا فى طَوِىٍّ مِنْ أطْواءٍ بَدْرٍ خَبیث مُخْبِثٍ، وکان اذا ظهر على قومٍ اقام بالعرصه ثَلاث لیالٍ … ثم مشى‏ و تبَعهُ اصحابُه … حتى قامَ على شفه الرَّکّى فَجَعَلَ یُنادیهم بأسمائهم وَ أسماء آبا
ئهم، یا فُلان بن فُلان، و یا فُلان بنَ فلانٍ، أیَسرُّکُم أنکّمُ اطَعْتُمُ اللَّه‏و رَسُولَهُ؟ فانّا قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حقّاً فَهَل وَجَدْتُم ما وَعَدَ رَبُّکُمْ حقّاً؟


قال: فَقالَ عُمر: یا رسولَ اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم ما تُکَلّم من اجساد لاارواحَ لَها، فقال رَسُول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم «وَ الّذى نفس مُحّمدٍ بِیَدِهِ ما انتُمْ بِاسْمَعَ لِما اقُولُ مِنْهُم»[۴]


همین مطلب را در چند روایت دیگر با این عبارت نقل کرده که:


«ثم قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم: انهّم الآن یَسمَعُون ما اقُول‏». رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم کنار چاه بدر ایستاد و فرمود: آنها الآن آنچه من مى‏گویم مى‏شنوند.


همچنین رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم در زیارت اهل قبور اموات را صدا زد و خطاب به آنها فرمود:


«السلام علیکم یا اهل القبور، یغفر اللَّه لنا و لکم، انتم سلفنا و نحن بالاثر»؛[۵]


«سلام بر شما اى اهل‏ قبور خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیش از ما بدرود حیات گفتید و ما به دنبال شما مى‏آییم.»


نیز نقل کرده‏اند که عبداللَّه پسر عمر در زیارت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و ابوبکر و عمر گفته است:


«السلام علیک یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم السلام علیک یا ابابکر، السلام علیک یا ابتاه»[۶]


ثالثاً همه مسلمانان در سراسر جهان در تشهد تمام نمازهایشان مى‏گویند:


«السلام علیک ایّها النبى و رحمه اللَّه …» یعنى: سلام بر تو یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم.


اگر بنا باشد گفتن یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یا على علیه السلام، یا حسن علیه السلام و یا حسین علیه السلام و مانند اینها شرک باشد، اگر بنا باشد صدا زدن اموات حرام و موجب شرک و کفر بشود باید العیاذ باللَّه‏ گفته شود صدا زدن رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم کشته شده‏هاى قریش را و صدا زدن اهل قبور را نباید انجام مى‏داد. عبداللَّه‏ عمر که گفت یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یا ابابکر یا ابتاه و آنها را صدا زد- طبق گفته ابن‏ تیمیه و بن باز- مشرک است.


همچنین همه مسلمانان که در تشهد نمازها از دور و نزدیک رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم را مخاطب قرار مى‏دهند و به او سلام مى‏کنند و مى‏گویند: «السلام علیک ایها النبى» سلام بر تو یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم همه العیاذ باللَّه
‏مشرک و کافر هستند.


پی نوشت:


[1]– رساله، زیاره القبور و الاستنجاد بالمقبور، تألیف


ابن تیمیه


ص ۱۲. (استنجاد: استمداد و کمک خواستن). و تحفه الاخوان، تألیف عبداللَّه بن باز، ص ۱۸. 


[& lt;/SPAN>2]– صحیح بخارى، کتاب استتابه المرتدین، باب قتل من ابى قبول الفرائض صفحه ۱۱۹۳، ح ۶۹۲۴. 


[3]– صحیح مسلم، کتاب الایمان، باب الامر بقتال الناس حتّى یقولوا لا اله الا اللَّه، صفحه ۷۳، ح ۲۰- ۲۳. 


[4]– صحیح بخارى، کتاب المغازى، باب قتل ابى جهل، ص ۶۷۱، ح ۳۹۷۶. 


[5]– صلاه المؤمن القحطانى، ص ۱۳۹ به نقل از ترمذى، ح ۱۵۳ و التحقیق والایضاح، تألیف عبداللَّه‏بن باز، ص ۱۰۶. <SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: 'Tahoma','sans-serif'; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'" lang=AR-SA& gt;


[6]— صلاه المؤمن القحطانى، صفحه ۱۳۹۵ و مجموع فتاوى بن باز کتاب الحج و العمره، ج ۹، ص ۲۸۹.


 


http://hajj.ir

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید