ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده و مـعـنـاى اسرائیل

آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده

نـام یـعـقـوب در قـرآن کـریـم، بـه جـز در داسـتـان ابـراهـیـم خلیل، بیشتر در سوره یوسف و ضمن سرگذشت آن حضرت ذکر شده و به طور جداگانه از یـعقوب کمتر یادشده است، به ویژه از داستان ازدواج او با دختران لابان وغیره که در تـواریـخ به اجمال و تفصیل نقل شده، ذکرى به میان نیامده است. فقط بعضى از مفسران گـفته اند: آیه ۲۳ سوره نساء که درباره حرمت ازدواج دوخواهر و جمع کردن میان آن دو در اسـلام نازل شده و جواز آن را در گذشته بیان فرموده، اشاره به داستان ازدواج یعقوب با دختران لابان است.

 

در روایـات هـم از پـیـغمبر گرامى اسلام و ائمه بزرگوار چیزى در این باره ذکر نشده و بـه دست ما نرسیده است، از این داستان مزبور با آن ویژگى هایى که ذکر شده، چندان اعتبار و سندى براى ما ندارد.
امـا آن چـه در قـرآن کـریـم در خـصـوص یـعـقـوب ذکر شده، یکى داستان تحریم یک نوع خـوردنـى اسـت کـه یـعـقـوب بـرخـود حـرام کـرد و در ضـمـن آن لقـب اسرائیل را نیز خدا به
وى داد و دیگر وصیت او به پسرانش و گفتارى است که آن حضرت هـنـگام مرگ به فرزندان خویش فرموده است. در جاهاى دیگر قرآن یا نام آن حضرت به دنـبـال نـام ابـراهـیـم و اسـحـاق ذکـر شـده یـا هـمـراه بـا نـام فرزندانش اسباط و در ضمن سرگذشت یوسف و برادارن او آمده است.

 

 

 

آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده و مـعـنـاى اسرائیل

 

در مـورد آنـچـه یـعـقـوب بـرخـود حـرام کـرده بـود در سـوره آل عـمـران چـنـیـن بـیـان شـده اسـت: هـمـه خـوردنـى هـا بـر فـرزنـدان اسـرائیـل حـلال بـود، مـگـر آن چـه اسـرائیـل برخود حرام کرده بود پیش از آن که تورات نازل گردد.

 

درایـن کـه آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام و تـورات آن را حـلال کـرد اخـتـلاف اسـت و بـیـشـتـر مـفـسـران گـفته اند: یعقوب مبتلا به بیمارى عرق النـسـاء شـد و بـراى بـرطـرف شـدن آن نـذر کـرد کـه اگر خدا او را شفا دهد،دیگر گوشت شتر، که محبوب ترین غذاى او بود، نخورد.
در حـدیـثـى کـه کـلیـنـى در کـافـى کـه کـلیـنى در کافى و على بن ابراهیم و عیاشى در تـفـسـیـرخـود از امـام صـادق (ع ) روایـت کـرده انـد،آن حـضـرت فـرمـود: اسـرائیل هرگاه گوشت شتر مى خورد به درد پهلو و کمر مبتلا مى شد، از این رو گوشت شت را برخود حرام کرد.
و در مـعـنـاى اسـرائیـل (لقـب یـعـقـوب ) اخـتـلاف اسـت. طـبـرى روایـتـى نـقـل کـرده و آن را مـشـتـق از سـیروسفر دانسته و مى گوید: در داستان اختلاف میان یـعـقـوب و بـرادرش عـیـص، یـعـقوب از فلسطین گریخت و به فدان آرام رفت. او شب ها حرکت مى کرد و روزها مخفى مى شد، به این دلیل اسرائیل نامیده شد.
مـرحـوم صـدوق در قـولى کـه از کـعـب الاخـبـار نـقـل کـرده، گـفته است: این که یعقوب را اسرائیل گفتند، به سبب آن بود که یعقوب خدمت کار بیت المقدس بود و هنگام ورود نخستین کـسـى بـود که بدان جا وارد مى شد و هنگام بیرون آمدن نیز آخرین نفرى بود که بیرون مـى رفـت و چراغ هاى آن جا روشن مى کرد. اما صبح که مى آمد، مى دید چراغ ها خاموش است تا این که شبى را در مسجد بیت المقدس به کمین نشست.
ناگهان متوجه شد که یکى از جنیان بیامد و چراغ ها را خاموش کرد. یعقوب برخاسته و او را بـگرفت. جنّى که چنان دید او را به ستون مسجد بست و اسیر کرد و هنگام صبح، مردم او را اسـیـر وبـسـتـه دیـدنـد و چـون نـام آن جـنـى ایـل بـود او را اسرائیل خواندند.
ولى در روایـتـى کـه از امـام صـادق (ع ) آمـده، آن حـضـرت فـرمـودنـد کـه مـعـنـاى اسـرائیـل، عـبـداللّه اسـت، زیـرا اسـرا بـه مـعـنـاى عـبـد اسـت و ایل هم نام خداى عزوجل مى باشد. در روایت دیگر است که اسراء به معناى قوّت و ایل هم نام خداست، پس معناى اسرائیل: نیروى خداست. در کتاب معانى الاخبار نیز همین دو معنا را براى اسرائیل ذکر کرده است. مرحوم طبرسى نیز در مجمع البیان گوید: اسرائیل اللّه یعنى بنده خالص خدا.

 

http://marjaeyat.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده. آن چـه یـعـقـوب بـر خـود حـرام کـرده.
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید