ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!

فهرست مطالب

چین بعد از این كه بازار دنیا از كالاهای اساسی و غیر اساسی، سخت افزار و نرم افزار دنیا را قبضه و در اختیار خود درآورد. این بار در عرصه موتورهای جستجوگر فضای مجازی و اینترنت پا به میدان نهاده است. چین در برخورد با آموزه ها و توصیه های غرب در طی کردن مسیر توسعه، به صورت مستقل عمل کرد به عبارتی در مسیر طی شده توسط چین کمتر دست تسلط و سلطه ی خارجی ها و وابستگی وجود دارد.

 

گویا كار برای این چشم بادامی ها نشد ندارد به هر چه كه بخواهند می رسند از هر چه منعشان كنی و نداشته باشند سریعتر به آن دست می یابند.

 

 موتور جستجو گر بیدو كه به رقیب اصلی موتور های جستجوگر از جمله گوگل تبدیل شده، طبق اعلام مدیر این شركت نسبت به هر موتور جستجوی دیگری در جهان بیشترین میزان جستجوهای اینترنتی را به خود اختصاص داده و حتی تعداد کاربران آن از گوگل نیز بیشتر است.

 

 رابین لی” رئیس و مدیر اجرایی شرکت ارائه دهنده خدمات جستجوی اینترنتی “بی دو” اعلام کرده كه این شرکت نسبت به هر موتور جستجوی دیگر در هر جایی از جهان، بیشترین میزان جستجوهای اینترنتی را انجام می دهد. البته بخشی از میزان بالای جستجوها بدلیل فیلتر شدن خدمات گوگل در چین و جمعیت بالای این كشور است.

 

 با وجود اینکه بیدو یک موتور جستجوی چینی است اما در بازار سهام NASDAQ آمریکا حضور داشته. لی می گوید زمانی که این شرکت را پایه گذاری می کرده است هرگز تصور نمی کرده بتواند به چنین سودی دست پیدا کند.

 

 بر اساس گزارش فاکس نیوز، وی همچنین می گوید بیدو” نسبت به هر موتور جستجوی دیگری در جهان بیشترین میزان جستجو را انجام می دهد و بر اساس تخمین هایی که لی انجام داده، 99 درصد از سهام بازار 420 میلیون کاربر اینترنت چینی را تحت پوشش خود قرار داده که بازار تلفن های همراه نیز بخشی از آن است.

 

موتور جستجوی چینی «بیدو» که تاکنون فقط به ساکنان چین خدمات ارائه می‌کرد قصد دارد با گسترش زبان جستجوی خود، راهی کشورهای دیگر خصوصا مناطق غیرانگلیسی زبان شود.

 

از آنجا که سایت گوگل و تمامی خدمات آن در چین فیتلر است، صدها میلیون چینی‌ کاربر اینترنتی چین برای جستجوهای خود از سایت بیدو استفاده می‌کنند.

 

این سایت در سال‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است و خدمات مطلوبی نیز ارائه می‌دهد به طوری که چینی‌ها از عدم دسترسی به گوگل، کمبودی احساس نمی‌کنند.

 

با این حال، بیدو قصد ورود به سایر کشورهای جهان را نیز دارد و مصر، تایلند و برزیل،‌ نخستین مقاصد بین‌المللی موتور جستجوی چینی محسوب می‌شوند. بیدو قصد دارد گسترش بین‌المللی خود را از بازارهای کشورهای موسوم به نوظهور آغاز کند. به گفته سخنگوی بیدو، مناطق آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا مقاصد توسعه بین‌المللی بیدو هستند.

 

البته پیش از این نیز بیدو نسخه ژاپنی خود را نیز راه‌اندازی کرده بود اما توسعه جغرافیایی بیدو به سایر قاره‌های جهان نشان می‌دهد بیدو قصد دارد با گوگل وارد رقابت جدی شود. طبق این برنامه، بیدو قصد دارد نسخه موتور جستجوی خود را با زبان بومی سه کشور تایلند، برزیل و مصر راه‌اندازی کند.

 

به نظر می‌رسد بیدو برای رقابت با گوگل، قصد دارد بر ارائه خدمت به مناطق غیر انگلیسی زبان تمرکز کند. در این سایت‌ها، خدمات اینترنتی جستجوی محتوا، عکس، فیلم و غیره به زبان‌های تایلندی، پرتغالی و عربی برایش کاربران تایلندی، برزیلی و مصری ارائه می‌شود.

 

چینی ها به حق فرزندان زمان خود هستند می دانند كجا و چه زمانی چه كاری را انجام دهند تا بیشترین سود عایدشان شود. آن وقت ما اندر
خم یك شبكه ملی اطلاعات مانده ایم
.

 

 93 درصد از کاربران اینترنتی از موتورهای جستجوگر استفاده می‌کنند، و 85 درصد ترافیک در اینترنت توسط موتورهای جستجو ایجاد می‌شود ضمن آنکه بیش از 90 درصد بازدید مجدد از سایت‌ها مبتنی بر هدایت موتورهای جستجو است. با توجه به این اهمیت بیشتر کشورهای دنیا اقدام به راه اندازی موتور جستجو بومی می‌کنند به گونه‌ای که 76 درصد از کاربران چینی از موتور جستجوگر چینی Baidu و 70 درصد از کاربران کره از موتور بومی Naver و 60 درصد از کاربران روسی از موتور جستجوگر روسی Yandex و 52 درصد از کاربران چک از موتور Seznam استفاده می‌کنند. گروه تله کام دولتی روسیه قصد دارد یک موتور جستجوی اینترنتی راه اندازی کرده و آن را همنام ماهواره اسپوتنیک روسیه نامگذاری کند، این درحالی است که تحلیلگران اظهار دارند هدف دولت از این اقدام ورود به بازار پررقابت این عرصه در روسیه است.

 

دولت روسیه با اقدامی که در نهایت به کنترل بیشتر روی اینترنت منتهی می شود یک موتور جستجوی جدید با نام ” www.sputnik.ru ” راه اندازی می کند.

 

راه اندازی این موتور جستجوی دولتی آن را در مقابل موتور جستجوی محبوب یاندکس</SPAN&gt ; ” Yandex ” قرار می دهد که 62 درصد از بازار جستجوهای اینترنتی را در روسیه در اختیار دارد. پس از آن، سهم این بازار در روسیه متعلق به گوگل و سرویس خدمات نامه الکترونیک ” Mail.Ru” است.

 

لازم به ذكر است اطلاعاتی که در موتورهای جستجوگر درخواست می‌شود همواره مقداری ارز را به خارج از کشور هدایت می‌کند ضمن آنکه تضمینی بر امینت كاربران وجود ندارد. كشوری مانند چین علاوه بر راه اندازی یك موتور جستجوگر داخلی درسال 1999 امروز بعد از گذشت 15 سال و بررسی كامل این جستجوگر و رفع نقایص آن، قصد صادر كردن آن به كشورهای دیگر را دارد.

 

این یعنی این كه اگر در سال 1404 سال و طبق سند چشم انداز ایران باید به كشور اول منطقه تبدیل شود از همین امروز باید تلاش كند در حالی پارسی جو یا همان سیستم جستجوگر فارسی هنوز حتی در كشور به طور كامل راه اندازی نشده است چه برسد بخواهد با گوگل رقابت كند. با حرف پیشرفت پیش نمی رود باید كاری كرد به قول نشاط اصفهانی ط
اعت از دست نیاید گنهی باید كرد، در دل دوست به هر حیله رهی باید كرد
.

 

مینامحمدی، بخش ارتباطات تبیان

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی! رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!.
رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی! رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!. رقابت چینی ، گوگلی ، ایرانی!
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید