ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

جشنواره صرفه جویی در منزل

فهرست مطالب

تدابيري مهم براي كاهش هزينه ها


در اين مقاله چند راه ديگر براي كاهش هزينه هاي زندگي مطرح مي كنيم تا بتوان با دانستني هاي خود گامي هر چند كوتاه در اين زمينه برداشت و اين مسير پرپيچ و خم گذران زندگي را با اقداماتي كاربردي آسانتر گذراند:
تشريفات اضافي در ميهماني ها ممنوع!
مهمان نوازي يكي از خصيصه هاي ما ايراني هاست؛ اما بايد توجه داشت كه اين مهمان نوازي منجر به ريخت و پاش هاي بيهوده و تجملات و اصراف نشود. معناي مهمان نوازي تنوع فراوان غذاها و سفره هاي پذيرايي نيست، بلكه خوش گذشتن بيشتر به مهمانان و خلق ساعات به يادماندني براي آنهاست؛ پس خورش هاي گوناگون، انواع و اقسام خوراك ها و سفره هاي رنگارنگ را از مهماني هاي خود حذف كنيد.


برنامه غذايي داشته باشيد


با كمك مشاور تغذيه يك برنامه غذايي براي وعده هاي خود در نظر بگيريد كه هم ارزش غذايي بالايي داشته باشد و هم از صرف هزينه هاي اضافي و عادات غذايي غلط جلوگيري كند. بسياري از ما عادت كرده ايم حتما در وعده هاي غذايي خود از برنج استفاده كنيم و حتي براي شام كه بايد غذاي سبكي صرف شود، برنج مي خوريم؛‌ در صورتي كه مي توان غذاهاي ناني و سبك تري را براي اين وعده انتخاب كرد. ديگر عادت غلط غذايي، استفاده زياد از گوشت است كه به اشتباه فكر مي كنيم بايد تا مي توانيم گوشت بخوريم؛ اما بدن به مواد غذايي ديگري هم نياز دارد و مصرف گياهان نيز ركن اصلي سلامت بدن مي باشد. شما مي توانيد با پيروي از يك رژيم و برنامه غذايي صحيح، به مقدار نياز خريد كرده و غذايي خوشمزه و مفيد تهيه كنيد؛ ‌به اين ترتيب از دور ريختن مواد غذايي نيز جلوگيري مي شود. البته فراموش نكنيد كه بايد پنج گروه غذايي را كه كارشناسان تغذيه توصيه مي كنند، حتما در روز دريافت كنيد.


با كمي خلاقيت از لوازم كهنه نو بيافرينيد


گاهي يك كمد، تخت، ميز تلويزيون قديمي در نگاه اول وسيله كهنه و به دردنخور به چشم مي آيد. شما با كمي خلاقيت و هنر مي توانيد آن را به وسيله اي زيبا و آنتيك تبديل كنيد. در اين زمينه ضمن مشاوره با دست اندركاران هنرهايي نظير پتينه،‌ معرق، منبت و… مي توانيد با هزينه اي كم جلوه اي زيبا به خانه خود بدهيد.


از طلاي كثيف غافل نشويد!


سري به انبار خانه خود بزنيد و فكري به حال وسايل و لوازمي كه سال به سال به كارتان نمي آيد
و فقط جايي را اشغال كرده اند،‌ بكنيد. آنهايي را كه زباله محسوب مي شوند (منتها زباله اي تحت عنوان طلاي كثيف؛ يعني وسايل قابل بازيافت)، به شهرداري فروخته و آنهايي را كه تقريبا سالم اند اما مورد استفاده نيستند، به نزديك ترين سمساري و مغازه هاي لوازم دست دوم بفروشيد. به اين ترتيب هم از جاگيري آنها خلاص و هم نقدينگي اي را جهت تأمين بخشي هزينه ها به دست خواهيد آورد.


براي سفر برنامه داشته باشيد


مسافرت و گشت و گذار براي زندگي مفيد و حتي ضروري است. شايد بعضي افراد به خاطر صرفه جويي در هزينه ها چنين برنامه هايي را كم كرده يا به كل عطايش را به لقايش ببخشند؛ ‌اما با كمي فكر و برنامه ريزي مي توان سفري خوب با هزينه اي كم داشت؛‌ چگونه؟ بهتر است قبل ا
ز تصميم گيري براي سفر، برنامه اي براي نقاطي كه در نظر داريد برويد، نوشته و مسير ها را به درستي تعيين كنيد. همراه داشتن نقشه نيز كمك بزرگي به پيدا كردن مسير مي كند. براي وعده هاي غذايي سفر خود برنامه ريزي كرده و به جاي استفاده از رستوران هاي كنار جاده كه ازسلامت شان هم اطمينان نداريد،‌ غذاي راه به همراه داشته باشيد. براي اسكان نيز مي توانيد از مراكز گردشگري و اقامتي استفاده كنيد. حتي مي توانيد از اينترنت براي تهيه بليط،‌ مكان اقامتي و اطلاعاتي در مورد مقصد مورد نظر بهره ببريد. نكته ديگري كه بايد در نظر گرفت، پرهيز از خريد و سوغاتي هاي اضافي در مسير است. رعايت اين نكته در كاهش هزينه هاي سفر تأثيري شگرف دارد.


توجه به چگونگي مصرف انر‍ژي در منزل


سعي كنيد از وسايل برقي اي استفاده كنيد كه برچسب انرژي دارند و مسأله مهم ديگر، عدم استفاده از وسايل برقي در زمان اوج مصرف است . ترجيحا شب از اتو كشيدن يا روشن كردن ماشين لباس شويي اجتناب كنيد. درتابستان براي كولر ها سايبان بگذاريد و در زمستان منافذ باز را ببنديد تا گرما و انرژي از خانه خارج نشود. مي توانيد براي پنجره ها از شيشه هاي دو جداره استفاده كنيد.


به دفترچه هاي خريد لوازم و توصيه سازنده توجه كنيد


بسياري از ما به دليل عدم آگاهي از نحوه نگهداري وسايل،‌ عمر آنها را كم مي كنيم و آن وسيله به سرعت خراب شده و از بين مي رود. بنابراين، ‌هنگام خريد، توصيه ها و اطلاعات لازم را از فروشنده بخواهيد و همچنين دفترچه راهنماي كالا را حتما دريافت و به دقت مطالعه كنيد. به خاطر داشته باشيد كه بايد براي هر وسيله برقي گرانقيمت يك محافظ قرار داد تا نوسانات برق به آن آسيب نزند.


قناعت را به فرزندان خود بياموزيد


فكر نكنيد كه برآورده كردن تمامي خواسته هاي كودكان به معناي محبت به آنهاست. اين كار ممكن است در آينده آنها را با مشكل مواجه كند؛ به طوري كه در سختي ها تحمل شان كم خواهد شد. آموزش پس انداز كردن و تهيه يك قلك و تشويق آنها در اين خصوص و در نظر گرفتن پاداش براي تقويت انگيزه قناعت و صرفه جويي، كمك به خود و فرزندان عزيزتان است.


مشاور حقوقي داشته باشيد


زندگي صنعتي امروز و درگيري خانواده ها با چك و پول، نياز به داشتن يك مشاور حقوقي دارد كه در مواقع لزوم براي برخي امور با او مشورت كنيد. متاسفانه مردم كشور ما از مزاياي داشتن مشاور حقوقي آگاهي نيستند؛ در حالي كه يك مشاور حقوقي خوب هنگام رويارويي با مشكلات كمك بزرگي براي شما محسوب مي شود.


كيفي خريد كنيد


يك ضرب المثل انگليسي مي گويد: من آنقدر پولدار نشده ام كه جنس ارزان بخرم! توجه به كيفيت جنسي كه مي خريد، بسيار مهم است. گاهي ما قيمت را مد نظر قرار مي دهيم و به دليل ارزان بودن، دست به انتخابي غلط مي زنيم؛ در نتيجه پس از مدت كوتاهي جنس خريداري شده از بين رفته و ما دوباره مجبور به خريد جنسي ديگر مي شويم. هنگامي كه به سراغ جنس ارزان مي رويد، در نگاه اول به نظر صرفه جويي مي آيد، اما در حقيقت جنس نامرغوبي خريده ايدكه نياز به خري
د مجدد دارد؛‌ پس خريد لوازم گرانقيمت هزينه ها را در دراز مدت كاهش مي دهد.


يك هنر بياموزيد


داشتن يك هنر بخش بزرگي از نيازهاي شما را برطرف مي كند؛ مثل آرايشگري، خياطي،‌دكوراسيون و هنرهايي و هنرهايي كه مي تواند درآمد زا نيز باشند. وقتي شما هنري را بياموزيد، مي توانيد نياز خود و ديگر اعضاي خانواده تان را در آن خصوص برطرف كنيد و يا از طريق آموزش آن به ديگران يا كار كردن درآمد زايي كنيد.


منبع: نشريه دنياي زنان شماره 68


http://noorportal.net

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید