س1. بعضى از سايتهاى خارجى بازیهاى اينترنتى دارند که بايد ابتدا مقدارى پول داد تا وارد بازى شد اگر ببريم اصل پول
مان و جايزه به ما تعلق مىگيرد و اگر ببازيم پول خود را از دست مىدهيم. بازى کردن و پول دادن به اين سايتها چگونه است؟
ج) جايز نيست.
س2. تماشاى پاسور بازی ديگران چه حکمی دارد؟
ج) اگر مستلزم مفسده و يا تأييد عملى آن محسوب شود، جايز نيست.
س3. اخيراً ورزش بيليارد در سطع وسيعى رايج شده است نظر حضرتعالى درباره آن چيست؟
ج) اگر با برد و باخت و يا موجب ترتب مفاسد اخلاقى يا اجتماعى و يا مستلزم همراه بودن با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جايز نيست.
س4. اگر برای برگزاری يك دوره مسابقه، از شركت كنندگان پول (حق شركت يا ثبت نام) دريافت شود و قرار باشد كه از محل همان دريافتها جوايزی به شركت كنندگان برتر داده شود، با توجه به اينكه هدف شركت كنندگان به دست آوردن آن جايزه است، آيا اين رويه شرعاً ايراد دارد يا خير؟ يعنی مصداق شرط بندی پيدا خواهد كرد؟
ج) اگر به صورتی نباشد که از بازنده چيزی بگيرند که به برنده بدهند، مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی است.
س5. س: در محلهها اعلام مىشود كه مىخواهند مسابقه برگزار كنند. از مسابقه دهندهها پول مىگيرند كه اين پول را صرف پول دادن به داور و خريدن جايزه براى برنده و… نمايند. آيا گرفتن اين پول اشكال دارد؟
ج) اگر پول را از بازيكنان [براى شركت در مسابقه] مىگيرند و بعد از مال خودشان به برنده جايزه مىدهند بهطورى كه طرف ديگر چيزى نباخته باشد، اشكال ندارد ولى اگر پول را از شركتكنندگان دريافت مىكنند كه به برنده بپردازند، قمار و حرام است.
س6: اسبسوارى و شنا كه در روايات وارد شده، تنها به مردان اختصاص دارد يا شامل زنان نيز مىشود؟
ج) رهان و شرطبندى در مسابقات تيراندازى، اسبسوارى و شنا اشكال ندارد و اين حكم با مراعات جميع شرايط شرعى اختصاص به مردان ندارد.
س7. س: با توجه به اين كه امروزه در جنگ و جهاد در راه خدا به جاى اسب و تير و كمان و شمشير، تفنگ، مسلسل و ديگر ادوات جنگى، همچنين موتورسيكلت و هواپيما استفاده مىشود، آيا مىتوان تيراندازى با تفنگ و مسلسل و ديگر ادوات جنگى را با رهان انجام داد؟
ج) در تيراندازى و همچنين مسابقه با تانك و هواپيما و ساير ادوات جنگى كه كاربرد نظامى و دفاعى دارند، اشكال ندارد.
س8. س: اگر با تبانى با داور يا با دادن رشوه به وى، يك تيم ورزشى را برنده اعلام نموده يا موجب برنده شدن تيمى شوند، آيا جايزهاى كه فدراسيون يا غيره به بازيكنان چنين تيمى مىدهد شرعاً براى آنان حلال است يا نه؟
ج) اگر استحقاق آن را نداشته و برخلاف مقررات است، جايز نيست.
س9. س: اگر در شرطبندى گفته شود هر كسى در فلان بازى برنده نشد يك ختم قرآن يا زيارت عاشورا و نظير اينها را بهجا آورد، آيا در اينگونه موارد نيز شرطبندى حرام است؟
ج) شرطبندى مطلقاً جايز نيست.
س10. س: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيشبينى بازىهاى ايرانى و خارجى شركت مىكنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مىپردازم و اگر تمام پيشبينىهاى اين بازىها را درست انجام داده باشم، در ليست برندهها قرار مىگيرم. مىخواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مىآورم مىتوانم خرج كنم يا نه؟
ج) عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
س11: «توتو» به برگههايى گفته مىشود كه در آن تيمهاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگهها را تهيه كرده، برد و باخت تيمها را پيش بينى مىكنند و بابت آن پول مىدهند، هرچه مقدار پولى كه مىپردازند بيشتر باشد، مىتوانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيشبينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟
ج) اين عمل شرطبندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است.
س1. بعضى از سايتهاى خارجى بازیهاى اينترنتى دارند که بايد ابتدا مقدارى پول داد تا وارد بازى شد اگر ببريم اصل پولمان و جايزه به ما تعلق مىگيرد و اگر ببازيم پول خود را از دست مىدهيم. بازى کردن و پول دادن به اين سايتها چگونه است؟
ج) جايز نيست.
س2. تماشاى پاسور بازی ديگران چه حکمی دارد؟
ج)
اگر مستلزم مفسده و يا تأييد عملى آن محسوب شود، جايز نيست.
س3. اخيراً ورزش بيليارد در سطع وسيعى رايج شده است نظر حضرتعالى درباره آن چيست؟
ج) اگر با برد و باخت و يا موجب ترتب مفاسد اخلاقى يا اجتماعى و يا مستلزم همراه بودن با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جايز نيست.
س4. اگر برای برگزاری يك دوره مسابقه، از شركت كنندگان پول (حق شركت يا ثبت نام) دريافت شود و قرار باشد كه از محل همان دريافتها جوايزی به شركت كنندگان برتر داده شود، با توجه به اينكه هدف شركت كنندگان به دست آوردن آن جايزه است، آيا اين رويه شرعاً ايراد دارد يا خير؟ يعنی مصداق شرط بندی پيدا خواهد كرد؟< o:p>
ج) اگر به صورتی نباشد که از بازنده چيزی بگيرند که به برنده بدهند، مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی است.
س5. س: در محلهها اعلام مىشود كه مىخواهند مسابقه برگزار كنند. از مسابقه دهندهها پول مىگيرند كه اين پول را صرف پول دادن به داور و خريدن جايزه براى برنده و… نمايند. آيا گرفتن اين پول اشكال دارد؟
ج) اگر پول را از بازيكنان [براى شركت در مسابقه] مىگيرند و بعد از مال خودشان به برنده جايزه مىدهند بهطورى كه طرف ديگر چيزى نباخته باشد، اشكال ندارد ولى اگر پول را از شركتكنندگان دريافت مىكنند كه به برنده بپردازند، قمار و حرام است.
س6. س: جواز شرطبندى در مسابقات تيراندازى، اسبسوارى و شنا كه در روايات وارد شده، تنها به مردان اختصاص دارد يا شامل زنان نيز مىشود؟
ج) رهان و شرطبندى در مسابقات تيراندازى، اسبسوارى و شنا اشكال ندارد و اين حكم با مراعات جميع شرايط شرعى اختصاص به مردان ندارد.
س7. س: با توجه به اين كه امروزه در جنگ و جهاد در راه خدا به جاى اسب و تير و كمان و شمشير، تفنگ، مسلسل و ديگر ادوات جنگى، همچنين موتورسيكلت و هواپيما استفاده مىشود، آيا مىتوان تيراندازى با تفنگ و مسلسل و ديگر ادوات جنگى را با رهان انجام داد؟
ج) در تيراندازى و همچنين مسابقه با تانك و هواپيما و ساير ادوات جنگى كه كاربرد نظامى و دفاعى دارند، اشكال ندارد.
س8. س: اگر با تبانى با داور يا با دادن رشوه به وى، يك تيم ورزشى را برنده اعلام نموده يا موجب برنده شدن تيمى شوند، آيا جايزهاى كه فدراسيون يا غيره به بازيكنان چنين تيمى مىدهد شرعاً براى آنان حلال است يا نه؟
ج) اگر استحقاق آن را نداشته و برخلاف مقررات است، جايز نيست.
س9. س: اگ
ر در شرطبندى گفته شود هر كسى در فلان بازى برنده نشد يك ختم قرآن يا زيارت عاشورا و نظير اينها را بهجا آورد، آيا در اينگونه موارد نيز شرطبندى حرام است؟
ج) شرطبندى مطلقاً جايز نيست.
س10. س: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيشبينى بازىهاى ايرانى و خارجى شركت مىكنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مىپردازم و اگر تمام پيشبينىهاى اين بازىها را درست انجام داده باشم، در ليست برندهها قرار مىگيرم. مىخواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مىآورم مىتوانم خرج كنم يا نه؟
ج) عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
س11: «توتو» به برگههايى گفته مىشود كه در آن تيمهاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگهها را تهيه كرده، برد و باخت تيمها را پيش بينى مىكنند و بابت آن پول مىدهند، هرچه مقدار پولى كه مىپردازند بيشتر باشد، مىتوانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيشبينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟
ج) اين عمل شرطبندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است.
http://shatori.blogfa.com