ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

روان شناسی زندگی در آپارتمان های نقلی

فهرست مطالب

تجربه دیگر کشورها نشان می دهد زندگی در فضاهای کوچک ناممکن نیست، شاید با وجود پذیرفتن این موارد از این که مجبورید در فضایی کوچک زندگی کنید به هیچ عنوان احساس رضایت نداشته باشید، باید گفت احساس شما طبیعی است.

به هر صورت فراموش نکنید جامعه ما هنوز به آپارتمان های کوچک عادت نکرده است و غالب مشتریان آپارتمان، از سر ناچاری سراغ آن می روند. به هر حال اگر در آپارتمان  کوچکی زندگی می کنید، برای احساس رضایت بیشتر از زندگی، بهتر است به چند نکته توجه کنید.

چیزهایی که دست ماست

احساس هجوم عوامل بیرونی و خارج از کنترل بر مدیریت زندگی می تواند آرامش ما را به شدت مختل کند. این که احساس کنیم موضوعاتی بیرون از کنترل، تکلیف ما را در زندگی روشن می کند می تواند به غایت کلافه کننده و البته، اضطراب آور باشد.

وضعی
ت مالی به هم ریخته و تورم بالا، ما را به سمت شرایطی می برد که نمی توانیم مطابق نظرمان انتخاب کنیم، در این شرایط شاید بد نباشد احساس کنترل خود را در موقعیت هایی که هنوز قابل کنترل است تقویت کنیم، به عنوان مثال انتخاب محله یا حتی چیدمان خانه. این کار می تواند تا حدی آرامش را به ما برگرداند.

انتخاب یا اجبار

یکی دیگر از احساساتی که در این شرایط می تواند به شدت آسیب ببیند، حس انتخاب است؛ این که احساس کنیم همه چیز به ما دیکته می شود و مجبور به قبول این شرایط دشوار هستیم.

گاهی اگر به شرایط خودمان نگاهی دوباره بیندازیم می توانیم احساس انتخاب آسیب دیده درون مان را ترمیم کنیم؛ به عنوان مثال اگر کمی به شرایطی که شما را به سمت اجاره واحد آپارتمانی کوچک سوق داده است فکر کنید، می بینید در واقع به احتمال زیاد خود شما دست به انتخاب زده اید.

چرا که در عوض انتخاب واحدی کوچک می توانستید مخارج تان را در طول ماه محدودتر کنید، یا این که به دنبال شغل دوم یا سوم بروید یا وامی مهیا کنید تا مبلغ رهن منزل را افزایش دهید و یا این که اصلا شهر محل زندگی تان را تغییر دهید اما شما در عوض با توجه به شرایطی که داشته اید تصمیم گرفته اید منزل مسکونی خود را تغییر دهید.

هرچند شاید با خود بگویید راه های دیگر مشکلات بیشتری داشت و مجبور به این کار شدید، اما می توان گفت شما بین چند گزینه، که البته هیچ کدام ایده آل و خوب نبوده است، دست به انتخاب زده و به قول معروف بین بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کرده اید.

هرچند این جمع بندی چندان شیرین نیست، اما یادتان باشد می تواند به شما این امید را بدهد که در سال بعد می توانید یکی از گزینه های پیش روی خود را بهتر کنید.

هماهنگ باشید

یکی دیگر از مواردی که می تواند در این شرایط باعث بروز کشمکش بین همسران شود، تداخل سبک زندگی های گوناگون در آپارتمان های کوچک است. می توانید تصور کنید زمانی که یکی از همسران روی نظم خانه دقت فراوان دارد و همسر دیگر چندان در قید و بند نظم و ترتیب نیست، چه اتفاقات تلخی ممکن است در یک آپارتمان چهل، پنجاه متری بیفتد.

در این شرایط شاید انعطاف پذیری بهترین راه باشد، البته حتما
خودتان هم می دانید این کار چندان ساده نیست، چرا که توانایی بخشش و چشم پوشی از برخی مسائل، مهارت می خواهد اما مطمئن باشید با تمرین می توانید در این زمین پیشرفت کنید. البته فراموش نکنید زندگی در فضایی محدود نیاز به هماهنگی بیشتر همسران دارد، چرا که گاهی خرید وسیله ای کوچک، مثل یک میز هم در آپارتمانی با مساحت کمتر از
۵۰متر می تواند بهانه خوبی برای گله گذاری شود.

در این شرایط بهترین راه حل فقط گفت وگو است. وقتی به نظر می رسد نمی توانید با همدیگر به توافق برسید استفاده از مهارت حل مسئله می تواند راهگشا باشد.

گاهی فقط کمی از من فاصله بگیر!

نداشتن فضای خصوصی و کمرنگ شدن مرزهای بین همسران یکی دیگر از مشکلاتی است که زندگی در آپارتمان های کوچک به دنبال دارد. گاهی حتی فضایی برای تنها شدن و فاصله گرفتن از همسر وجود ندارد. این شرایط می تواند در برخی موقعیت های حساس به ویژه برای مردان تنش زا باشد، چرا که زنان در رویارویی با استرس های محیطی همصحبتی را ترجیح می دهند و کمتر از حضور دیگران ناراحت می شوند، اما مردان تنهایی را ترجیح می دهند.

شاید پذیرفتن این تفاوت مهم ترین کاری باشد که همسران بتوانند انجام دهند، چرا که با پذیرش آن بهتر می توانند شرایط را مطابق نیازهای همسرشان فراهم سازند و البته کمتر دچار سوءتفاهم شوند.

نگویید خوش به حال دیگران!

در آخر باید گفت اگر دائم زندگی خودتان را با دیگران مقایسه کنید و بعد آه بکشید مطمئن باشید هیچ وقت از زندگی احساس رضایت نخواهید داشت.

سعی کنید همیشه نقاط مثبت وضعیتی را که در آن قرار دارید در ذهن داشته باشید و اجازه ندهید نیمه خالی لیوان بیش از حد باعث آزارتان شود. با این روش امید را در خود تقویت می کنید و البته یادتان باشد داشتن امید به ما کمک می کند
از موقعیت هایی که در آینده با آ ن ها رو به رو می شویم بهتر استفاده کنیم.


http://salamateroohema.blogfa.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید