ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اگر به اندازه عمر نوح خدا را عبادت کنی ولی ولایت امیرالمؤمنین را نداشته باشی…

جناب خوارزمی که بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت بر وثاقت و اعتبارش صحه گذاشته‌اند، روایتی را نقل می‌کند از نبی مکرم (صلی الله علیه و‌‌ آله) که فرمودند:
یا علی! لو أن عبدا عبد الله عز وجل مثل ما قام نوح فی قومه و کان له مثل أحد ذهبا فأنفقه فی سبیل الله و مد فی عمره حتی حج ألف عام علی قدمیه، ثم قتل بین الصفا و المروه مظلوما، ثم لم یوالک یا علی، لم یشم رائحه الجنه و لم یدخلها.
یا علی! اگر بنده‌ای عبادت کند خدای عزوجل را به اندازه عمر نوح و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و به قدری عمرش طولانی شود که هزار بار پیاده به مکه رود و عمل حج انجام دهد، بعد هم در بین صفا و مروه در راه خدا مظلومانه شهید شود، ولی ولایت تو را نداشته باشد یا علی، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید و وارد بهشت هم نخواهد شد.


(المناقب للموفق الخوارزمی، ص ۶۸ ـ ینابیع الموده لذوی القربی للقندوزی، ج ۲، ص ۲۹۳)



روایت دیگری هم آقای ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق، جلد ۴۱، صفحه ۳۳۵ نقل می‌کند که مشابه همین روایت قبلی است که نبی مکرم (صلی الله علیه و‌‌ آله) می‌فرماید: و لو أن
عبدا عبد الله عز وجل بین الصفا و المروه ألف عام، ثم ألف عام، ثم ألف عام و لم یدرک محبتنا، لأکبه الله علی منخریه فی النار.
اگر بنده‌ای خدا را ۳ هزار سال در میان صفا و مروه عبادت کند، ولی محبت ما اهل بیت را در دلش نداشته باشد، خداوند او را با سرش وارد آتش جهنم می‌کند.


(شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج ۲، ص ۲۰۳)
در روایت دیگری که در فرائد السمطین جوینی ـ که استاد ذهبی است و ذهبی درباره او می‌گوید «الإمام الأوحد» ـ آمده، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: اذا جمع الأولین و الآخرین یوم القیامه و نصب الصراط علی جسر جهنم، لم یجز علیه إلا من معه جواز فیه ولایه علی بن أبی طالب و ذلک قوله تعالی: «وقفوهم إنهم مسؤولون» یعنی عن ولایه علی بن أبی طالب. وقتی در روز قیامت، اولین و آخرین انسان در آن جا جمع می‌شوند و پل صراط بر روی دوزخ نصب می‌گردد، کسی از آن عبور نمی‌کند مگر این‌که نامه ولایت علی إبن أبی طالب را داشته باشد….


(فرائد السمطین للجوینی، ج ۱، ص ۲۸۹ ـ ینابیع الموده لذوی القربی للقندوزی، ج ۱، ص ۳۳۸ ـ الریاض النضره، ج ۳، ص ۱۱۶)
روایت دیگری که در این مورد هست، این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ألزموا مودتنا أهل البیت، فإنه من لقی الله عز وجل و هو یودنا دخل الجنه بشفاعتنا و الذی نفسی بیده! لا ینفع عبدا عمله إلا بمعرفه حقنا. مودت ما أهل بیت را شعار خودتان قرار دهید. هر کس خدا را ملاقات کند و مودت ما اهل بیت در دلش باشد، با شفاعت ما وارد بهشت می‌شود. قسم به خدایی که جان من در دست اوست! بدون معرفت حق ما اهل بیت، عملی از احدی مقبول نیست. (المعجم الأوسط للطبرانی، ج ۲، ص ۳۶۰ ـ مجمع الزوائد و منبع الفوائد للهیثمی، ج ۹، ص ۱۷۲ ـ ینابیع الموده لذوی القربی للقندوزی، ج ۲، ص ۲۷۲ ـ إحیاء المیت سیوطی شافعی به نقل از الإتحاف بحب الأشراف، ص ۱۱۱ ـ الصواعق المحرقه لإبن حجر الهیثمی، ص ۱۳۸)
کسی هم در ردّ این روایت چیزی نگفته است. مگر بعضی از افراد مغرض که وقتی این‌ طور روایات به مذاق‌شان خوش نمی‌آید، مانند ذهبی می‌گویند: القلب یشهد أنه کاذب.!!!!


www.sibtayn.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید