ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چگونه به ترویج مد کمک می کنیم؟!

فهرست مطالب

گاهی عده ای از افراد هستند که به دلیل افزایش این نوع نیازهای ثانویه در خود، باعث جریان گرفتن مدهای خاصی می شوند که دیگر همه مردم از آن لذت نمی برند، بلکه حتی برای شان عجیب و نامتعارف نمود می کند.


 


سکانس اول
الان دیگه همه جا صحبت از خرید سیسمونیه. حتی تو کلوب هم بچه ها همش از سیسمونی حرف می زنن. ساناز میگه دلش می خواد همه وسایل سیسمونیش برند باشه، آخه اون جوری خیلی شیک تر میشه. الهام هم میگه دوس داره وسایل سیسمونی بچش تو فامیل تک باشه حسابی. راستش منم بدم نمیاد همه چی برند و شیک باشه، لااقل حالا که همه دنبال این هستن چرا من نباشم؟!
اون روز یه کالسکه که برند بود قیمت کردم سه میلیون، بد جوری چشمم توش مونده…

سکانس دوم
دخترم دیگه بزرگ شده و آماده مدرسه رفتنه. باید برم براش کلی وسایل مدرسه بخرم. مامان دوست دخترم یه جا می شناسه که همه وسایل مدرسه ی برند و شیک و جدید داره. حالا که همه دوستاش وسایلاشون شیکه زشته بچم وسایلاش برند نباشه، خجالت می کشه. با این همه خرج و هزینه تازه همش همه میگن دیگه بچه نمیاری؟! بابا، با همین یکی کمرمون خم شده زیر هزینه هاش چه برسه به دو تا؟!!


سکانس سوم
چقدر زود گذشت. انگار همین دیروز بود که باید می رفتم سیسمونی می خریدم. اما حالا باید برم دنبال جهاز! خیلی برامون سخته خرید وسایلای جهاز. مخصوصا که دخترم اصرار داره که همه وسایلاش مارک دار و لوکس باشن. هرچی می گم دختر بابات گناه داره حقوقش نمی رسه به این جور جهاز خریدن، زیر بار نمیره که نمیره…
**** 

آیا تا به حال با خودمون فکر کردیم که “ما” چقدر به ترویج مد و لوکس گرایی کمک کرده ایم؟!
اگر فکر نکرده ایم که سکانس های بالا به خوبی نقش ما را در ترویج مد گرایی نشان می دهد. دیالوگ های بالا را به خصوص امروزه از مادر های جوان اطراف خودمان کم نشنیده ایم. مادرانی که دانسته یا ندانسته با دستان خود فرزند خود را با پدیده ای به نام مد به گونه ای مشغول می سازند که حتی دیگر خود نیز یارای مقابله با این فزون خواهی های فرزندشان را ندارند.
پس اگر بخواهیم راه های ترویج مد در جامعه را بیان کنیم؛ به این نتیجه می رسیم که میل به زیبایی و در کنار آن میل به دیده شدن و نیز هم رنگی با اجتماع از جمله موارد کمک کننده به این موضوع می باشد.
به همین دلیل معمولا شرکت های تجاری پوشاک و سایر اقلام با در نظر گرفتن این موارد همواره سعی دارند با عرضه نمونه های جدید کارهای خود پاسخ گو به این امیال مردم باشند و بدیهی است که هر کدام که بهتر بتواند پاسخ گو باشد نبض بازار را در دست خواهد داشت.

آبی که می رود و ما را با خود می برد
 
اما گاهی عده ای از افراد هستند که به دلیل افزایش این نوع نیازهای ثانویه در خود، باعث جریان گرفتن مدهای خاصی می شوند که دیگر همه مردم از آن لذت نمی برند، بلکه حتی برای شان عجیب و نامتعارف نمود می کند. 

وقتی وارد مرکز تجاری و پاساژها می شویم با اکثر مغازه هایی که روبه رو هستیم بوتیک هایی هستند که محل عرضه لباس های خارجی است و کمتر به چشم می آید که بتوانیم در آن کالای ایرانی پیدا کنیم. اکثرا این مغازه ها نمایندگی یک مارک مخصوص با قیمت های سرسام آور و افسانه ای است. وقتی از خریداران سوال می کنی که چطور حاضر به خرید یک کلاه
۴۳ هزار تومانی یا یک دستکش ۸۵ هزار تومانی می شوید، می گویند: چون مارک دارد و هیچ نارضایتی از این موضوع ندارند.

اما موارد دیگری که به ترویج مد کمک می کند نیز وجود دارند. برای مثال؛ مریم، دختر بیست ساله درباره این که مد از کجا شروع می شود و چطور رواج پیدا می کند، معتقد است: “مدها در ایران، همیشه از طریق ماهواره و برنامه های تلویزیونی آن ها، رواج داده می شوند. بعد مغازه دارها و تولیدی ها د
نبال این طرح ها می روند و تا جایی که بتوانند آن ها را پیاده می کنند، یعنی تا جایی که صدای اکثریت جامعه بلند نشود.”او در ادامه تاکید می کند: “بعد از رواج اولیه مد، آن قدر این نوع لباس ها در جامعه زیاد می شود که اکثر مردم مجبور می شوند از آن ها استفاده کنند. مثلا من خودم، همیشه وقتی می خواهم لباس بخرم، دچار مشکل می شوم.

یاسمن هم فکر می کند مد از طریق کمپانی های بزرگ مطرح می شود و می گوید: “این مدها، همان لباس هایی است که کانال های
fashion نشان می دهند. کم کم طراح های دیگر هم از آن ها کپی برداری می کنند و مدها به وجود می آیند.” اما برخی نیز مخالف این نظریه اند که مد از طریق ماهواره ها یا به طور کلی از خارج مرزها، وارد ایران می شود.


عده ای هم معتقدند که پاساژها و فروشگاه های لباس نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند. یکی از همین فروشنده ها معتقد است: بیشتر مدها را
خود ما مغازه دارها به وجود می آوریم. بعد از این که مدل لباسی در غرب تولید شد، این خلاقیت تولید کننده های ایرانی است که روی آن طرح مانور بدهند و به شکلی درش بیاورند که نزدیک به خط قرمز فرهنگی جامعه خودمان نباشد. اگر جنس مغازه مان روی مد سال نباشد، کاملا بازار را از دست می دهیم. 

بدین ترتیب با راه های ترویج مد در جامعه خودمان آشنا تر شدیم وحال اگر نیازی به تعدیل کردن این پدیده جس می کنیم بهتر است از خودمان و خواسته هایمان شروع کنیم… 

کاری از گروه سبک زندگی باحجاب


http://hijabnews.net

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید