ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز

امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز

ضرار بن حمزه امام را دید که بی تاب بر زمین افتاد. با نگرانی و به سرعت، خود را به امام رساند. در همین حال، امام برخاست و دوباره به نماز ایستاد. رفته رفته، چشمان ضرار بن حمزه خسته شده بود و دیگر یاریش نمی کرد. او از شدت خستگی، راه خانه را در پیش گرفت. ولی هنوز امام علی (ع) به عبادت مشغول بود و کسی که شیفته ذات الهی است، در قاموس او خستگی راه ندارد. 
در نهج‌ البلاغه علی (ع) آمده‌ است‌: «خداوند بندگان‌ مؤمن‌ را با نمازها و زکاتها و روزه‌ های‌ دشوار، از کبر و خودبینی‌ محافظت‌ و حراست‌ می ‌کند. به‌ پیکر آنان‌، آرامش‌ می ‌بخشد، به‌ دید
گان‌ آنان‌ فروتنی‌ می ‌دهد، نفس‌ آنان‌ را رام‌ می ‌سازد، دل‌ های‌ آنان‌ را افتادگی‌ می ‌آموزد و خودپسندی‌ را از وجود آنان‌ دور می ‌کند.»
حضرت‌ علی‌ (ع‌) ضمن‌ تأکید بر امر نماز، ازجمله عوامل‌ سقوط‌ دوزخیان‌ را بی توجهی به این فریضه بزرگ بر می ‌شمرد و می‌ فرماید:
«مردم‌، نماز را برعهده‌ گیرید و آن‌ را حفظ‌ کنید، زیاد نماز بخوانید و با نماز، خود را به‌ خدا نزدیک‌ کنید. نماز، فریضه‌ ای است‌ که‌ در وقتهای‌ خاص‌ بر مؤمنان‌ واجب‌ شده‌ است‌. آیا به‌ پاسخ‌ دوزخیان‌ گوش‌ فرا نمی ‌دهید آن‌ هنگام‌ که‌ از آن ‌ها پرسیدند: چه‌ چیز شما را به‌ دوزخ‌ کشانده‌ است‌؟ گفتند: ما از نمازگزاران‌ نبودیم. همانا نماز، گناهان‌ را چون‌ برگهای‌ پائیزی‌ فرو می‌ ریزد و غل‌ و زنجیر گناهان‌ را از گردن‌ انسانها می‌ گشاید. پیامبر اسلام ‌(ص‌) نماز را به‌ چشمه‌ آب‌ گرمی‌ که‌ بر در ِ خانه مردی‌ جریان‌ داشته‌ باشد، تشبیه‌ کرد که اگر روزی‌ پنج‌ بار خود را در آن‌ شستشو دهد، هرگز چرک‌ و آلودگی‌ در بدن‌ او نمی ماند.»
علی (ع)، بهترین‌ و نزدیکترین‌ راههایی‌ را که‌ انسان‌ را به‌ خالق‌ خویش‌ می رساند، در خطبه‌ یکصد و ده‌ نهج البلاغه بیان‌ کرده، می فرماید: «بی ‌گمان‌، برترین‌ وسیله‌ پیوستگی‌ انسانها به‌ خدای‌ سبحان‌، برپا نمودن‌ نماز به‌ عنوان‌ آئین‌ امت است.‌»
علی (ع) نماز را هنگامی تاثیرگذار و متحول کننده می داند که نمازگزار به اوقات نماز توجه داشته باشد و می فرماید: «نماز را در وقت‌ خودش‌ به‌ جای‌ آر، نه‌ این‌ که‌ در زمان بیکاری‌ زودتر از وقتش‌ بخوانی‌ و به‌ هنگام‌ درگیری‌ و کار، آن‌ را تأخیر بیندازی‌ و بدان‌ که‌ تمام‌ کردار خوب تو‌ در گرو نماز است‌.»
نماز معیار ارزش گذاری‌ سایر اعمال‌ انسان‌ است‌. شخص‌ نمازگزار علاوه‌ بر خویشتن‌، باید سایر افراد خانواده‌ را نیز به‌ خواندن‌ نماز تشویق کند. علی (ع) می فرماید: 
«همانا کسانی‌ از مؤمنان‌ حق‌ نماز را شناختند که‌ زیور دنیا آنها را از نماز باز‌ ندارد و روشنایی‌ چشمشان‌ یعنی‌ اموال‌ و فرزندان‌، مانع‌ نماز آنها‌ نشود. خدای‌ سبحان‌ در قرآن می ‌فرماید: مردانی‌ هستند که‌ تجارت‌ و خرید و فروش‌، آنان‌ را از یاد خدا و برپا داشتن‌ نماز و پرداخت‌ زکات‌ باز نمی ‌دارد.»&n
bsp;
از نگاه علی (ع)، همچنانکه جسم به غذا نیازمند است، روح انسان نیز به غذا نیاز دارد و نماز غذای روح است، چرا که دل و جان را با خالق یکتا پیوند می دهد و نور حق را در دل شعله ور می سازد. در توصیه های امام علی آمده است: “به‌ کودکان‌ نماز بیاموزید و آنان‌ را در‌ هنگام‌ بلوغ‌ به خاطر ترک‌ نماز مؤاخذه‌ کنید.”
نماز به دلیل آنکه بازدارنده از بدی و زشتی است، آثار و برکات فراوانی را به همراه دارد. امام علی ‌(ع‌) آن را نشانه ایمان می خواند، همچنانکه رسول‌ خدا (ص)، نماز را پرچم‌ و علامت ایمان‌ دانسته است. از نگاه علی (ع)،‌ نماز فرد را از کبر و غرور پیراسته می سازد و می فرماید: «خداوند برای‌ وارستن‌ از کبر، نماز / و برای‌ افزایش روزی‌، زکات‌ را مقرر کرده‌ است‌.»
حضرت علی یادآور می شود که اگر نمازگزار بداند هنگام نماز، چه‌ هاله ‌ای‌ از جلال‌ خداوند او را فرو می ‌پوشاند، هرگز دوست‌ ندارد که‌ سر از سجده‌‌ بردارد. از نگاه امام‌ علی‌(ع‌) هرکس‌ نماز را با معرفت‌ به‌ حق‌ آن‌ به‌ جای‌ آورد، آمرزیده‌ می‌ شود.

 

http://barekatenamaz.blogfa.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید