ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

فضل بن شاذان، یادگار برجسته

فهرست مطالب

فضل بن شاذان، یادگار برجسته

یکی از دانشمندان بزرگ شیعه است که سهل بن بحر فارسی درباره او می‌گوید: در اواخر زمان مصاحبت خود با فضل بن شاذان. از وی شنیدم که می‌گفت: من جانشین گروهی از بزرگانم که در گذشته اند.

مانند محمد بن ابی عمیر، صفاون بن یحیی و غیرهما. پنجاه سال در خدمت آنها بودم و استفاده می نمودم. چون هشام بن حکم وفات یافت، یونس بن عبدالرحمن جانشین نابود درد مخالفان و چون یونس درگذشت جانشین

او درد مخالفان سکاک بود. و بعد از درگذشت وی هم اکنون جانشینان او بود در ردّ مخالفان و چون یونس درگذشت. جانشین او در ردّ مخالفان، سکّاک بود و بعد از درگذشت وی، هم اکنون من جانشین آنهایم!

کشی در رجال خود روایت می‌کند

که فضل، حامد بن محمد ازدی بوشنجی ملقب به خوراء از اهل بوزجان نیشابور را به عراق فرستاد تا خدمت امام عسکری (علیه السلام) برسد و چون نامرده به  حضور حضرت رسید، خواست بیرون رود.

کتابی که آن را در پارچه ای پیچیده بود از دستش افتاد. امام (علیه السلام) آن را برداشت و مشاهده کرد. کتاب از تصانیف فضل بود؛ آنگاه حضرت فرمودند:

«خدا فضل را رحمت کند، من نسبت به اهل خراسان غبطه می‌خورم که شخصی مانند فضل بن شاذان در میان ایشان است و به او دسترسی دارند».

فضل پس از عمری با برکت در سال ۲۶۰ هجری چند ماه پیش از رحلت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) و آغاز غیبت حضرت ولی عصر (علیه السلام) دعوت حق را لبیک گفت.

و ابوعلی بیهقی بر جنازه او نمازخواند. آرامگاه وی تقریباً یک فرسخ با نیشابور فاصله دارد.

خاندان فضل بن شاذان خاندان

خاندان وی همگی اهل فضل، دانش، فقه، حدیث، تفسیر و کلام بوده اند. نخست پدر دانشمند اوست که علمای رجال وی را از شاگردان یونس بن عبدالرحمن از اصحاب حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) دانسته اند.

برادران فضل عبارتند از: محمد بن شاذان و علی بن شاذان که شاگردان برادرش بوده اند و از وی روایت کرده اند.

قنبر بن علی بن شاذان برادرزاده فضل و از برادرزاده های اوست، جعفر بن نعم بن شاذان، نوه برادرش ابی عبدالله شاذانی و فرزندش عباس بن فضل بن شاذان. اینان همگی با واسطه یا بدون واسطه،

شاگردان بزرگ خاندان خودِ فضل بوده اند و از وی روایت کرده اند. اصل اینان از قبیله «اَزد» و اهل یمن بوده اند که در دوستی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) شهرت داشته اند و در صدر اسلام مردان نامداری از آنان برخاسته اند و در تشیع استوار بوده اند.


عمّار یاسر مجذوب ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

جابربن عبدالله انصاری، عاشق ولایت

قیس بن سعد بن عباده انصاری، استوار و جاودانه

ابان بن تغلب بن ریاح سعید البکری

ابوحمزه ثمالی و درک چهار امام 

 

 

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

فضل بن شاذان. فضل بن شاذان. فضل بن شاذان. فضل بن شاذان. فضل بن شاذان. فضل بن شاذان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید