ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت4_میراث گرانبها

حکمت4_میراث گرانبها

فهرست مطالب

حکمت4_میراث گرانبها

 

وَ قال علیه السلام: نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى وَ الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ

 

واژگان مهم:

قَرِین: همنشین

حُلَل: زیورها

مُجَدَّدَةٌ: تازه و نو

مِرْآةٌ: آینه

 

 

ترجمه:

خشنودی [از قضا و قدر الهی] نیکو همنشینی است و علم و دانش میراثی شریف و گرامی است، رفتارهای پسندیده زیورهایی نو و تازه‎اند، و اندیشه، آینه‎ای شفاف و گویاست.

 

 

چکیده مفاهیم

امام علیه السلام در این حکمت با توصیفاتی زیبا به ارزش چهار چیز اشاره می‎فرمایند:

1. رضا به قضاء الهی: بهترین همنشین؛

2. علم: ارثی گران‏بها؛

3. آداب: زیورهای نو؛

4. تفکر: آینه‎ای شفاف و گویا.

در بخش نکات به تبیین بیشتر این صفات خواهیم پرداخت.

 

 

نکته ها

1- منافع علمی که به ارث می‎رسد، از مال بیشتر است؛ چرا که علم هم برای وارث مفید است و هم برای دیگران؛

از این رو باقیات صالحات برای میت می‎باشد؛ اما مال ممکن است چنین نباشد.

 

2- ادب، رعایت منظم سنت‎های شرعی در برابر خداوند و مردم یا سنت‎های نیکوی عرفی است که خدا از آن نهی نکرده باشد، مانند آداب تلاوت قرآن، آداب غذا خوردن، آداب میهمان‎ نوازی.

 

3- امام علیه السلام از اصول اخلاقی و آداب به حُلَل و زیورها یاد کرده است و این تعبیر، گویای جایگاه ادب در زیبا‌سازی زندگی و سالم سازی روابط انسانی است.

 

4- آینه‌ای که صاف و شفاف باشد، نه صورت را بزرگتر می‎نمایاند، نه کوچکتر، نه به صورت انسان چیزی می‎افزاید،

و نه از نشان دادن و زشتی چهره فروگذار می‌کند. فکر نیز چون از درون انسان سرچشمه می‌گیرد، نه دشمن او است که فقط عیب‌جویی کند و نه دوست چاپلوسی است که عیب‎ها را بازگو نکند؛

بلکه همچون آینه‎ای صاف، صادقانه و بی‎غل و غش، حقیقت سیرت انسان را بیان می‌کند.

 

 

پیـــــــام‌ها

1- شادمانی و انبساط خاطر به قضای خداوند، گویای مقام رضا،برای بنده است . از این رو صاحب چنین مقامی، هرگز لب به شکوه باز نمی‌کند.

 

2- زینت درختان، شکوفه ها و برگ‌های تازه است؛ زینت زندگی دنیا، مال و فرزندان است؛ مردان با خضاب خود را زینت می‎دهند و زنان با طلا و جواهر؛اما زینت واقعی انسان ادب اوست.

انسان با رعایت منظم و مرتب آداب بندگی و با انجام دادن اعمال واجب و مستحب، ترک محرمات و مکروهات و حسن معاشرت با مردم،خود را با صفات عالی زینت می‎بخشد

و هر لحظه در وجود خود طراوت و تازگی را تجدید می‌کند. پس آنچه درواقع فرد را آراسته می‎کند، ادب اوست و انسان باید با نگریستن در آینه اندیشه، زشتی‌های خود را اصلاح کند.

 

3- برای بقاء و دوام دوستی، مخفی نمودن عیب های دوست ضروری است.

 

 

لطـــــــــــــــائف

هنگامی که حضرت ابراهیم علیه السلام را به جرم توحید و بت‌شکنی به آتش می‎افکندند، جبرئیل نزد او آمد و گفت اگر حاجتی داری بگو! ابراهیم علیه السلام از روی ادب، عرض حاجت به غیر خدا نکرد و در جواب گفت: «با تو، نه!»

جبرئیل گفت: «پس نجات خود را از خداوند طلب کن.» فرمود: «حَسِبی مِن سُؤالی عِلمُه بِحالی؛ همین که خدا می‎داند در چه حالی هستم کافی است، دیگر نیازی به درخواست من نیست.»

***
از خدا خواهیم توفیق ادب بی‎ادب محروم مانداز لطف رب
بی‎ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد
***
رضا خوش قرین است از کف مده چو دانش بری ارث، ارجش بنه
ادب، جامه فاخری است نو به نو ز اندیشه پاک آینه کن درو

 

 

 

خودآزمایی

1. دلیل تشبیه نمودن تفکر به آیینه ای صاف چیست؟
2. زینت و زیور حقیقی انسان چه می باشد؟

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها. حکمت4_میراث گرانبها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید