لزوم آشنایی مفسران و قاریان حرفه‌ای کشور با اختلاف قرائات

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

مهدی دغاغله، قاری و داور بین‌المللی قرآن، عنوان کرد: جلسه تخصصی قرائت قرآن با حضور اعضای گروه تواشیح ثقلین و برخی اساتید علاقه‌مند به قرائت قرآن با حضور افراد معدودی به‌صورت دوره‌ای در خانه اعضا برگزار می‌شود.


لزوم آشنایی قاریان ایرانی با روایات قرائت دیگری غیر از حفص از عاصم


وی در توضیح برگزاری این جلسه به‌صورت خصوصی اظهار کرد: در این جلسات به بحث اختلاف قرائت که بحثی تخصصی است پرداخته می‌شود، این بحث مورد استفاده مفسران و قاریان حرفه‌ای قرآن کریم که به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند، است؛ چرا که لازم است قاری حرفه‌ای زمان حضور در کشوری که قرآن به روایت‌های دیگر غیر از «حفص از عاصم» نظیر «ورش یا قالون از نافع» یا به روایت ابی‌امر قرائت می‌شود، بتواند به روایات مختلف قرآن را قرائت کند.


دغاغله افزود: دلیل دیگر برگزاری این جلسه این بوده که با تتبع در تفاسیر و در برخورد با روایات‌ حس می‌شود که قرائت اهل‌ بیت(ع) به قرائت نافع مدنی نزدیک‌تر است تا قرائت عاصم کوفی. خصوصاً در موردی نظیر «آل یاسین» ائمه(ع) اشاره کرده‌اند که این را «الیاسین» بخوانند و زمانی که به اختلاف قرائت رجوع شود کسی که آن را «الیاسین» می‌خواند نافع مدنی با دو راوی ورش و قالون است.


قرائت اهل‌ بیت(ع) به نافع مدنی نزدیک‌تر است


این داور قرآن گفت: با توجه به این امر حس می‌شود که قرائت نافع که مدنی است به قرائت ائمه(ع) نزدیک‌تر است. بسیاری از بزرگان و گذشتگان قرآن را به روایت شعبه می‌خوانند یعنی غیر از حفص از عاصم که کوفی است؛ لذا احساس می‌شود احیای این اختلاف قرائت بسیار مثبت و مفید خواهد بود.


دغاغله بیان کرد: سؤالی که ممکن است در این میان ایجاد شود اینکه مگر چند قرآن داریم و آیا این اختلافات منجر به تغییر معنا نمی‌شود؟ دیگر اینکه آیا این موضوع جدیدی است؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت قرائات را ۱۰ قرائت گویند لکن اعتبار با هفت قرائت است، این هفت قرائت متفاوت هستند اما همه از نظر ائمه(ع) تأیید شده‌اند. همچنین فقها و مراجع شیعه نیز در ارتباط با قرائت اینها هیچ مانعی عنوان نکرده‌اند. با تتبع در تفاسیر و در برخورد با روایات‌ اینگونه حس می‌شود که قرائت اهل‌ بیت(ع) به قرائت نافع مدنی نزدیک‌تر است تا قرائت عاصم کوفی.


در نماز می‌توان حمد و سوره را به یکی از قرائت‌های هفت‌گانه خواند


این فعال قرآنی اضافه کرد: حتی در نماز می‌توان حمد و سوره را به یکی از قرائت‌های هفت‌گانه خواند، مثلاً به جای «مالک یوم دین» می‌توان خواند «مَلک یوم دین»، همچنین در قرائت قاریان بزرگ جهان نیز این اختلاف دیده می‌شود؛ لذا همه اینها صحیح است چرا که تابع لهجه‌های مختلف بوده؛ لذا تأیید شده‌اند لکن قرائت قرآن غیر از این هفت روایت تحریف و ممنوع است.


دغاغله با تأکید بر اینکه بحثی در صحت قرائات مختلف به دلیل قدمت آن‌ها و اینکه از نظر بزرگان گذشته و مهر تأیید خورده‌اند، نیست، ادامه داد: قرائات مختلف در برخی موارد تغییر در معنا ایجاد می‌کنند، لکن این تغییر مخل و مفسد معنا نیست، برای مثال در سوره حجرات آیه ۶ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید»، (فَتَبَیَّنُوا) بدین معناست که مسئله را تبیین و واضح کنید. حال در اختلاف قرائت با توجه به اینکه در زمانی قرآن نقطه نداشت است «فَتَبَیَّنُوا» بدون نقطه بوده است؛ لذا ممکن است کلمه‌ای مثل «فَتَبَثتوا» از آن برداشت شود آن زمان «فَتَبَثَتوا» در آیه معنا می‌شود حرفش را به اثبات برسانید بعد اقدام کنید؛ لذا هر دو معنا در یک راستا است.


این داور قرآنی افزود: این اختلافات، ضد و نقیض ایجاد نمی‌کند هیچ حلالی، حرام نمی‌شود، هیچ حکمی از وجوب به استحباب یا به کراهت تبدیل نمی‌شود.


دغاغله گفت: در این جلسات بعد از روایت حفص از عاصم که روایت معمولی است، اکنون روایت ورش از نافع را می‌خوانیم و ان‌شاءالله پس از پایان این روایت و «اتقان» همگی اعضا جلسه روایت قالون را برگزار خواهیم کرد و بعد از «نافع» روایت «حمزه» را آغاز و بعد از آن «ابی‌امر» و به همین ترتیب ان‌شاءالله ۷ روایت را کامل می‌کنیم.


دغاغله گفت: در این جلسات از کتب قرآنی استفاده می‌شود که در ایران کمیاب است. در کشور تنها یک قرآن که در آن اختلاف قرائت نوشته شده باشد موجود است که استاد مولایی زحمت چاپ آن را کشیده‌اند و نسخه‌های آن معدود است. در این میان و تاکنون توانسته‌ایم ۵ قرآن با قرائت متفاوت را تهیه کنیم.


: iqna

بازدیدها: 1

کانالهای ما را درشبکه های اجتماعی