سوالات دومین کنکور آزمایشی دوره آمادگی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در skype
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print





  دریافت سوالات اولین کنکور آزمایشی دوره آمادگی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث ۱۳۹۲



  دریافت پاسخنامه دومین کنکور آزمایشی


سوالات دومین کنکور آزمایشی
عنوان مواد امتحانی، تعداد و شماره سؤالات



































ردیف


مواد امتحانی


تعداد سوال


از شماره


تا شماره


۱


علوم قرآنی


۳۰


۱


۳۰


۲


زبان عربی


۳۰


۳۱


۶۰


۳


حدیث


۳۰


۶۱


۹۰


۴


تفسیر


۲۵


۹۱


۱۱۵




سوالات علوم قرآنی


۱. واژه «سوء» در آیه «یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ»  به چه معناست؟


الف) عذاب                     ب) شدت                        ج) زنا                             د) شرک


۲. «ریب» در آیه «رَیْبَ الْمَنُونِ»‌ به چه معناست؟


الف) شک                      ب) شرک ورزیدن    ج) حوادث روزگار                د) رنج و سختی


۳. آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ» از چه  جهت متشابه است؟


الف)مکان نزول                 ب) زمان              ج) کیفیت                        د) کمیت


۴. حکمت تقدیم و تاخیر در آیه «صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ مُوسَى»‌ چیست؟


الف)سبق به اعتبار انزل                  ب) سبق ذاتی                  ج)سببیت                        د) کثرت


۵.در آیه شریفه «فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ» کدام لفظ افاده عموم می­کند چرا؟


الف) الذین، خطاب عام                               ب)الذین، جمع معرفه به ال              


ج) امر، اسم جنس مضاف                           د)امر، اسم جنس معرفه به ال


۶. آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ» و «حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَهَ» چه رابطه ای دارند؟


الف) مطلق و مقید            ب) عام و خاص                 ج) ناسخ و منسوخ             د) محکم و متشابه


۷. علت اجمال در آیات زیر چیست؟


وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْکِحُوهُنَّ، ثَانِیَ عِطْفِهِ، وَ اللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ‌، سَلاَمٌ عَلَى إِلْ‌یَاسِینَ‌


الف) حذف، عدم کثرت استعمال، اشتراک در لفظ، قلب منقول


ب) اشتراک در لفظ، حذف، قلب منقول، عدم کثرت استعمال


ج) قلب منقول، اشتراک در لفظ، عدم کثرت استعمال، حذف


د) عدم کثرت استعمال، قلب منقول، حذف، اشتراک در لفظ


۸. در کدام آیه لفظ های وجود دارد که مراد از آن خاص است


الف) ان الدین عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلاَمُ                     ب) قَاتِلُوا الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لاَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ


ج)إِنَّمَا ذلِکُمُ الشَّیْطَانُ                     د) فَنَادَتْهُ الْمَلاَئِکَهُ وَ هُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ


۹.کدام آیه دارای مبین متصل است؟


الف) صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ                                  ب)مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ‌


ج) الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ                              د) هیچکدام


۱۰. رابطه آیات «شَهَادَهُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ» و«أَشْهِدُوا إِذَا تَبَایَعْتُمْ» چیست؟


الف) عموم و خصوص                     ب) مطلق و مقید                ج) حقیقت و مجاز  د) ناسخ و منسوخ


۱۱. کدام آیه مفهوم مخالف ندارد؟


الف) لاَ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ                      ب) الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ


ج) لاَ إِلهَ إِلاَّ الله                                        د) لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ‌


۱۲.مفهوم موافقی که از طریق قیاس اولویت بدست می­آید (حکم مفهوم اولی بر حکم منطوق است) چه نام دارد؟


الف) دلالت مطابقی                       ب) دلالت التزای    ج) مفهوم مخالف               د) فخوای خطاب


۱۳. در آیات «إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِینَ»‌«وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا»«قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً» علاقه به ترتیب کدام است؟


الف) مسبب بر سبب، اسم خاص بر عام، اسم عام بر خاص                    


ب) اسم عام بر خاص، اسم خاص بر عام، مسبب برسبب


ج) اسم خاص بر عام، اسم عام بر خاص، مسبب برسبب


د) هیچکدام


۱۴. در کدام آیه مجاز عقلی بکار رفته است؟


الف) فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا                               ب) تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ


ج) هَدْیاً بَالِغَ الْکَعْبَهِ                                    د) إِنَّا مِنْکُمْ وَجِلُونَ‌


۱۵. تشبیه در آیه «أَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ» چیست؟


الف) مؤکد                      ب) بلیغ                           ج) مرسل                        د) مقلوب


۱۶. در کدام یک از آیات زیر استعاره با دو لفظ صورت گرفته است.


الف) صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ                                   ب) فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ‌


ج)خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ                              د)هر سه گزینه


۱۷. در آیات زیر کدام استعاره بکار رفته استوَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً»«فَجَعَلْنَاهَا حَصِیداً»«مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ»


الف) استعاره اصلیه، استعاره حسی برای حسی با جامع عقلی، تصریحیه


ب) عنادیه، تمثیله، وفاقیه


ج) تصریحیه، استعاره اصلیه، استعاره حسی برای حسی


د) وفاقیه، تمثیله، عنادیه


۱۸. در آیه «بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ»  کدام یک از دلایل کنایه وجود دارد؟


الف) قصد اختصار              ب)  آگاهی دادن به بزرگی خدا


ج) توجه به عاقبت کار                    د) بلاغت و مبالغه


۱۹. حصر در آیه «اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ» چه حصری است؟


الف) تقدیم مسند            ب) ضمیر فصل                  ج) تقدیم مسندالیه             د) تقدیم معمول


۲۰. فایده دانستن سبب نزول آیه «قُلْ لاَ أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ اِلیَّ» چیست؟


الف) دستیابی به حکمت تشریع احکام                                    ب)دفع توهم حصر 


ج) شناخت افراد                                                  د) تخصیص حکم


۲۱. نسخ در آیه «وَ إِذَا بَدَّلْنَا آیَهً مَکَانَ آیَهٍ» به چه معناست؟


الف) تبدیل و جایگزین کردن                          ب) ازاله و از بین بردن


ج) تحویل                                                            د)انتقال دادن و جابه جا کردن


۲۲. کتاب­های البرهان فی مناسبه ترتیب سور، تناسق الدرر فی تناسب السور، نظم الدرر فی تناسب سور از کیست؟


الف) برهان الدین بقاعی، ابو جعفربن زیبر،سیوطی


ب) سیوطی، جعبری، ابو جعفر بن زیبر


ج)جعبری، سیوطی، ابو جعفربن زیبر


د) ابو جعفر بن زیبر، سیوطی، برهان الدین بقاعی


۲۳. ال در آیه« إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ» از چه نوعی است؟


الف) زایده                      ب) استغراق                     ج) عهد ذهنی                  د) عهد حضوری


۲۴. در کدام آیه «ف» استینافیه است؟


الف)بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ             ب)کُنْ فَیَکُونُ‌                     ج) فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى                   د) هیچکدام


۲۵. در کدام آیه معنای مجازی ندا اعزا و تحذیر است؟


الف) یَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ‌           ب) نَاقَهَ اللَّهِ وَ سُقْیَاهَا        ج)أَلاَّ یَسْجُدُوا لِلَّهِ                د) لاتعتذروا


۲۶.کدام یک از انواع حذف در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ» صورت گرفته است؟


الف) اقتطاع                    ب) اکتفا                          ج) اختزال                        د) احتباک


۲۷. در آیه «فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ» کدام یک از اقسام حذف اسم اختزال صورت گرفته است؟


الف) حذف مضاف  ب) حذف موصوف   ج) حذف خبر                     د) حذف مبتدا


۲۸. در آیه کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ‌  کدام یک از اقسام استدلال قرآن بر معاد وجود دارد


الف) قیاس الاعاده علی احیاء الارض              ب) قیاس الاعاده علی اخراج النار


ج) اختلاف انسان در خصوص حق                              د) قیاس العاده علی الاتبداء


۲۹. از میان دانشمندان زیر کدام به صرفه معتقد است؟


الف) فاضی  باقلانی                      ب) نظام                          ج) قاضی عیاض                د) رمانی


۳۰. در کدام آیات زیر اعجاز قرآن بجهت  اشتمال زیر ضمایر و نهان افراد خبر می دهد؟


الف) أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ                    ب)فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کَانُوا صَادِقِینَ‌


ج) وَ یَقُولُونَ فِی أَنْفُسِهِمْ لَوْ لاَ یُعَذِّبُنَا اللَّهُ                      د) هر ۳ گزینه درست است.


 


سوالات زبان عربی:


۵عین الصحیح فی الاعراب و التحلیل الصرفی


۳۱. اُتَرکِ الغصنَ و حرِّک جناحیک کما اُحرکُهما انا الان


الف) حرِّک: فعل ماض- للغائب- مزید ثلاثی- من باب تفعیل/ فعل و فاعله المستتر فیه


ب) جناحی: اسم- مثنی- معرف بالاضافه- ممنوع من الصرف/ مفعول به و منصوب تقدیراً


ج) ما: حرف نفی- غیر عامل- مبنی علی السکون


د) الان: اسم-مفرد- معرف بال- منصرف/ مفعول فیه و منصوب


۳۲. ما بَرِحنا منتظرین حضورَک


الف) ما: حرف نفی- عامل- مبنی علی السکون


ب) برحنا: فعل ماض- صحیح- مبنی علی السکون/ من الافعال الناقصه و اسمه ضمیرنا و منصوب محلاً


ج) منتظرین: اسم- ملحق بجمع سالم المذکر- مشتق/ خیر ما یرح و منصوب


د) حضور: اسم- مفرد- جامد- مصدر- معرب- منصرف مفعول شبه فعل منتظرین و منصوب


۳۳. و لا ترحلنَّ بلاعده فانَّ الطریق مخوف مخوف


الف) لا: حرف نفی- غیرعامل- مبنی علی السکون


ب) ترحلنَّ: فعل مضارع- للمخاطب- صحیح- مبنی علی الفتح/ فعل و مجزوم ب «لا» و فاعله ضمیر انت المستتر فیه وجوباً


ج) لا: حرف نافیه للجنس- عامل- مبنی علی السکون


د) الطریق: اسم- جامد- غیر مصدر من مصدر طُرُقَ- منصرف/ اسم إِنَّ و منصوب


۳۴. یا واعظَ الناسِ عِظ نفسَک


الف) واعظ: اسم- مفرد- مشتق اسم فاعل- معرف بالاضافه / مبتدا و مرفوع


ب) الناس: اسم جمع- جامد- غیر مصدر- منصرف/ مضاف الیه و مجرور باضافه لفظیه و فی المعنی فاعل لشبه فعل واعظ و مرفوع محلاً


ج) عظ: فعل امر- مجرد- ثلاثی- معتل مثال واوی اعلاله بالحذف/ فعل و فاعله انت و جوبا المستتر فیه


د)نفس: اسم- مفرد- مذکر- مجازی- معنوی- منصرف/ مفعول به و منصوب


۵عین الاصح و الادق فی ترجمه العبارات التالیه


۳۵. چه بسا استاد آن اشتباه را ندیده باشد.


الف) ربما لا یکون الاستاذ رأی ذلک الخطأ


ب) ربما یکون الاستاذ ما رأی تلک الخطأ


ج) ربما لا یکون الاستاذ قد رأی ذلک الخطأ


د) ربما الاستاذ ما قد رأی ذلک الخطأ


۳۶. و من طلب العلی سهر اللیالی


الف) و هر کس بزرگی بخواهد شب­ها را بیدار خواهد ماند.


ب) و هر کس شب­ها را بیدار بماند بزرگ خواهد شد.


ج) بزرگ شدن و بزرگواری نتیجه بیدار ماندن در شب است.


د) و هر کس ساعات شب را بیدار بماند پس بزرگ خواهد شد.


۳۷. انّ اصدقاءنا لیست عندهم دار واسعه یجتمعون فیها


الف) دوستان ما خانه بزرگ ندارند تا در آن جمع شوند.


ب) چون دوستان ما خانه بزرگ ندارند در کنار هم جمع نمی­شوند.


ج) دوستان ما خانه بزرگی ندارند که در آن در کنار هم جمع شوند.


د) دوستان ما در کنار هم جمع نمی­شوند مگر اینکه خانه بزرگی داشته باشند.


۳۸. ایران عزیز ما به جوانانی مومن و پر تلاش نیاز دارد.


الف) ایراننا العزیزه فی حاجه الی شباب مومنین مجتهدین


ب) ایراننا العزیز یحتاج بشباب مومن و مجتهد


ج) ایراننا العزیزه بحاجه الی شعب مومنین و مجتهدین


د) ایراننا العزیز محتاج بشباب مومنین مجتهدین


۳۹. انّ اخاک قد اعجب بابی نواس وابی العلاء


الف) برادرت از ابو نواس و ابوالعلاء خوشش می­آید.                    


ب) همانا برادر تو علاقمند ابو نواس وابو العلاء می­باشد.


ج) برادرت شیفته ابونواس و ابوالعلاء شده است.


د) برادر تو ابونواس وابو العلاء را حقیقاً دوست دارد.


۴۰. آیات قران کریم ، ما را وا می­دارند که به ایمان خود بیندیشیم


الف) تجعلنا آیات القرآن الکریم نفکر فی ایماننا                ب) قد اجبرنا آیات القرآن حتی نفکر فی ایماننا


ج) یجب أَن نفکر فی ایات القرآن الکریم                                    د) آیات القرآن الکریم تجبرنا ان نفکر فی ایماننا


۴۱. انت لم تزل صدیقی امام الله و ارجوک ان نفکر بی فی المستقبل مثلما کنت تفکر بی فی الماضی


الف) تو همچنان در پیشگاه خداوند دوست من هستی و امیدوارم که در آینده نیز همچون گذشته به فکر من باشی.


ب) من امیدوارم تو همچون گذشته که در پیشگاه خداوند دوست من بودی در آینده  نیز به فکر من باشی


ج) تو اگر در پیشگاه خداوند مرا دعا کنی همچون گذشته در آینده نیز دوست من خواهی بود و من به فکر تو هستم


د) امیدوارم خداوند تو را در آینده همچون گذشته از دوستان من قرار دهد و عنایتی کند که تو به فکر من باشی.


۴۲. ما إِن علموا أَنّ صدیقی قد نجح فی الامتحان حتی انزعجوا


الف) به محض اینکه دوستم فهمید در امتحان قبول نشده است ناراحت شد.


ب) هنوز نمی­دانستند که دوستم در امتحان قبول شده است ناراحت بودند


ج) به محض اینکه دانستند دوستم در امتحان قبول شده ناراحت شدند


د) هنوز ناراحت بودند که فهمیدند دوستم در امتحان قبول شده است


۴۳. در پرونده هسته­ای ایران چیزی وجود ندارد که جهان را بدگمان کند


الف)لا یوجد فی الملف الایرانی ما یریب العالم


ب) لیس هناک فی الملف النووی الایرانی ما یریب العالم


ج) لیس موجود فی الملف النووی الایرانی ما یریب العالم


د) لیس شیءً فی الایران حتی العالم یریب بها


۴۴.


الف) علی أَن نعود: به امید بازگشت.                          ب) اخذنا ندعو: شروع به دعوت کردیم


ج) مهماتکن: هر جا که باشی                                              د) عنفا الی عنف: سخت گیر تر شد.


۴۵.


الف) یصطاء فی الماء العکر: دائماً ماهی می­گیرد                      


ب) اصاب عصفورین بججر: دو گنجشک را با سنگ زد


ج) رشّ الملحَ علی الجرح: او روی زخم نمک می­پاشد


د) صب الزیت علی النار: چوب زیر خاکستر کردن


۴۶.


الف) یستسلم للدموع: چون باران اشک ریختن             


ب) لم بال جهداً: با تمام توان تلاش کرد


ج) اقبلت علیه الدنیا: دنیا به او پشت کرد


د) السیف اصدق إِنیاء من الکتب: زبان صلح برنده تر از شمشیر است.


۴۷.أتی و آب احمد مع مریم الی المدرسۀ قبل دقائق


الف) آبَ- احمدُ- المدرسۀِ- قبلَ                                ب) آبَ- احمدٌ- المدرسۀِ- دقائقَ        


ج) أتَیَ- مریمَ- قبلَ- دقائقٍ                                                  د) أتَّی- مریم- قبلَ


۴۸. کیف تصبح الجملۀ التالیۀ مع الفعل المجهول؟ «المرضی عالجهم الطبیب»


الف) المرضی عولجوا          ب) المرضی عولجن ج) عولجوا المرضی  د) عولج المرضی


۴۹. ما هو الصحیح فی التشکیل (حرکت گذاری) فی هذه العبارۀ لایرجون احد منکم الّا ربّه


الف) یَرجُونَ- احدٌ- ربَّه                                 ب)یرجُوُنَّ- احدٌ- ربَّه            


ج) یَرجُوُنَّ- احدٌ- ربَّه                                   د) یرجون- احدٍ- ربَّه


۵۰. وجه اعراب (قِعدَۀ ) در (قعدتُ قعدۀً) چیست؟


الف) مفعول به                 ب) مفعول له                    ج) مفعول مطلق عددی                   د) مفعول مطلق نوعی


۵۱. عیّن الصحیح


الف) أیها الصدیقان سیفوزان                                    ب) یا مجتهدُ فی دروسه     


ج) ایّتها الطالبۀ استعدّ للامتحان                                د) یا أخوای أعینانی


۵۲.تقدیم مفعول در کدام مثال بر فاعل جایز است؟


الف) ابتلی ابراهیمَ ربُّه       ب) نصر زیدٌ ظالماً         ج) افادنی کلامُک                     د) ما رأیتُ الّا زیداً


۵۳. فی ایّ واحد من الأمثلۀ لیس المبتداءُ نکرۀً مفیدۀ


الف) انسانٌ خیرٌ من بهیمۀ                                     ب) ویلٌ للمصلّین


ج) کتیّبٌ هذّب اخلاقی                                           د) کتابٌ هذّب اخلاقی


۵۴. کلّ وعاءٍ یضیق بما جُعِل فیه سوی و عاء العلم، ما هو اعراب سوی


الف) لا محل له من الاعراب ب) مرفوع تقدیراً                 ج) منصوب تقدیراً    د) منصوب محلاً


۵۵. لا تُصَلّ و انت سکران، ما هو اعراب سکران


الف) منصوب بدون تنوین                  ب) مرفوع با تنوین   ج) مرفوع بدون تنوین           د) منصوب با تنوین


۵۶. ما هو نوع «ما» فی المثالین  ما زال علیٌ مظلوماً، اوصافی بالصلاۀ و الزکات ما دمتُ حیاً


الف) نافیه- نافیه                           ب) موصوله- شرطیه           


ج) اسم استفهام- مصدریه              د) نافیه- مصدریه


۵۷. ما هو الصحیح


الف) یکاد المطرُ نازلاً          ب) یکاد المطرُ ینزلُ ج) یکاد المطرُ هو نازلٌ          د) یکادُ المطرُ ینزلُون


۵۸. عیّن العبارۀ التی لا تُؤدیّ معنی التعجب


الف) أسمع بهم و أبصِر       ب)ما أخسَرَ المشقّۀ           ج) دونک هذا الکتابَ            د) فیا عجباً للدهر


۵۹. عیّن اعراب فعل «أخشی» ما أنا ضعیف فاَخشی الشدائد


الف) منصوب به فتحه ظاهرۀ (و معرب)                        ب) مرفوع بشمۀ مقدّرۀ       


ج) منصوب بفتحۀ مقدّرۀ ( و مبنی)                             د) مرفوع بثبوت حرف العلّۀ


۶۰. یَسرّنی یوم الجمعۀ، وجه اعراب (یوم) چیست؟


الف) منصوب بنابر ظرفیّت                                        ب) مرفوع بنابر فاعل بودن


ج) منصوب بنابر مفعول به بودن                                         د) مجرور بنابر مضاف بودن


 


سوالات حدیث


۶۱. کتاب های «جامع اسرار العلماء»، «اخیار الاحادیث» و «نور البراهین» به ترتیب شرح چه کتاب­هایی است؟


الف) استبصار، من لایحضره الفقیه، عیون اخبار الرضا      ب) الکافی، تهذیب الاحکام ، توحید صدوق


ج) الکافی، معانی الاخبار ، تهذیب الاحکام                 د) من لایحضره الفقیه، استبصار، خصال صدوق


۶۲. عهد نامه مالک اشتر در کتاب کدام یک از اصحاب ائمه آمده است؟


الف) اصبغ بن نباته            ب) ربیعه بن سمیع              ج) عبد الله بن علی      د) عبید الله بن الحر الجعفی


۶۳. کدام گزینه با ویژگی­های صحیح بخاری انطباق دارد؟


الف) جامعی از اخبار صحیح مخالف با هم و کوشش در جمع آنها


ب) جامعی از روایات اخلاقی، احکام و سنن دینی


ج) جامعی از روایات اعتقادی فقهی، اخلاقی و تاریخی


د) مجموعه­ای از روایات اصحاب پیامبر به تفکیک هر کدام


۶۴. عده­ی کلینی از احمد بن محمد بن عیسی چه کسانی هستند؟


الف) محمدبن یحیی، علی بن موسی الکمیذانی، داودبن کوره قمی


ب) علی بن ابراهیم، علی بن حسن، احمدبن عبد الله بن امیه


ج) علی بن محمد علان، محمد بن ابی عبدالله، محمدبن عقیل کلینی


د) احمد بن ادریس، داود بن کوره، محمدبن حسن


۶۵. کدام یک از مسلمانان در برابر تنویع احدیث، موضع منفی اتخاذ کردند؟


الف) اخباریان                     ب) اشاعره                     ج) اصولیان                        د) معتزله


۶۶. درباره­ی اصطلاحات ناظر به وجود شباهت­های مکرر در سند، کدام گزینه صحیح است؟


الف) متفق و مفترق – مؤتلف و مختلف – تابع و شاهد       ب) محکم و متشابه – مدّبج-روایه القرآن


ج) مشترک – متشابه – متفق                                                د) معنعن – مؤنّن – مسلسل


۶۷. مراد از «دار السنَّه» کدام یک از مراکز حدیثی است؟


الف) بغداد                      ب) مدینه               ج) کوفه               د) مکه 


68. غایه المراد و هدی العقول به ترتیب شرح کدام یک از کتب اربعه حدیثی­اند؟


الف) تهذیب – کافی           ب)  تهذیب – تهذیب            ج) کافی – تهذیب   د)  کافی – کافی


۶۹. اگر حدیث «حُبُّ الدُنیا رأسٌ کُلٌ خطیئهٍ » به شکل «حب الدینار راس کل خطیئه» تغییر یابد چه پدیده­ای رخ داده است؟


الف) تصحیف                    ب) تحریف                        ج) ادراج                          د) زیاده


۷۰. نازل­ترین مرتبه صحت حدیث، جایی است که عدالت راویان و رجال سند به طریق……….ثابت شود.


الف) ظن اجتهادی                                                 ب) توثیق دو نفر عادل       


ج) توثیق یک نفر عادل                                د) مطلق شهرت


۷۱. کدام گزینه با کیفیت متن حدیث در ارتباط نیست؟


الف) مبیَّن                      ب) مؤوَّل                 ج) مقبول                     د) مدّبج


۷۲. تعابیر «حدثنا» ، « أخبَرنا » و« أنبأنا » بر کدام یک از «طرق تحمّل حدیث » دلالت دارند؟


الف) سماع                     ب) عرض                          ج) قرائت                          د) مناوله


۷۳. کدام یک از علوم حدیث، بعد از اختلاط عرب با سایر اقوام به وجود آمد؟


الف) اصول الحدیث            ب) علل الحدیث     ج) غریب الحدیث                 د) مختلف الحدیث


۷۴. هدف شیخ طوسی و شیخ صدوق از افزودن «مشیخه» به التهذیب، الاستبصار، و من لایحضره الفقه چیست؟


الف) بیان روشن خویش در تألیف کتاب                      ب) رفع تعلیق اسانید روایات


ج) معرفی مصادر روایات                                        د)  معرفی مشایخ خود


۷۵. کدام گزینه از راه تشخیص تقیه­ای بودن روایات نیست؟


الف) تصریح اصحاب ائمه۳    ب) شذوذ روایت                 ج) موافقت با عامّه            د) معلّل بودن روایت


۷۶. کدام اثر فاقد مباحث فقه الحدیثی است؟


الف) الامالی سید مرتضی    ب) بحار الانوار مجلسی     ج) بدایه الدرایه شهید ثانی   د) مرآه العقول مجلسی


۷۷. قدیم­ترین نسخه روایی از مدارک حدیثی اهل سنت که تاکنون به دست آمده، کدام است؟


الف) صحیفه همام بن منبه                          ب) صحیفه عبد الله بن عمرو بن عاص


ج) رساله جابر بن انصاری                             د)  رساله سمره بن جندب


۷۸.قواعد تشخیص «سقیم از صحیح»موسوم به ……. است و مفهوم «کلّما خالف قول ربنا لم نقله» …….. است که ………….میباشد.


الف) درایه الحدیث – عدم مخالفت در لسان محاورات عرفیه، شرط صحت احادیث


ب) درایه الحدیث -شرط صحت احادیث، عدم مخالفت با قرآن 


ج) معرفه الرجال – عدم مخالفت در لسان محاورات عرفیه، شرط صحت احادیث


د) مصطلح الحدیث – شرط صحت احادیث، عدم مخالفت با قرآن


۷۹. بنابر گفته شیخ طوسی در رجال راویان امام صادق uدر درجه اول به کدام شهر منتسب می­باشند؟


الف) بغداد                        ب) قم                 ج) کوفه                  د) نیشابور


۸۰. کدام حدیث به عقیده­ی صبحی صالح از روایات مشهور باطل است؟


الف) ان الله لا یقبض العلم النتراعاً ینتزعه من الناس     ب) جبلت القلوب علی حبّ من احسن الیها


ج) طلب العلم فریضه علی کل مسلم                      د) من عرف نفسه فقد عرفه ربّه


۸۱. با توجه به معانی مختلف «مولی» در درایه الحدیث، مقصود سیوطی از واژه «الجعفی»در بیت زیر کدام است؟« ولاء عتاقه ولاء حلف      ولاء اسلام کمثل الجعفی»


الف) محمد بن اسماعیل بخاری                                 ب) مالک ابن انس مدنی   


ج) جابر بن عبدالله انصاری                                        د) جابر بن یزید جعفی


۸۲. در کدام اثر می­توان نمونه­ای از روایات امام علیuتا امام سجاد uرا ملاحظه کرد ؟


الف) اصل سلیم بن قیس                 ب) تحف العقول                


 ج) کتاب حارث اعور                                    د) معالم العلماء


۸۳. «الحدیث الذی اتصل سنده بنقل عدل خفیف الضبط و سلم من الشذوذ و العله»و«الحدیث الذی انقلب فیه علی احد الرواه لفظ فی المتن فقدّم ما حقّه التأخیر أو أخّر ما حقّه التقدیم »و« الحدیث الذی یرویه الضعیف مخالفاً روایه الثقه» ما یسمّی مرتّباً؟


الف) الحسن- المقلوب- المنکر                       ب) الحسن- المقلوب- المتروک  


ج) المقلوب- المتروک المنکر              د) المقلوب- الحسن- المنکر


۸۴. شرح صاحب حدائق بر کتاب من لایحضره الفقیه چه نام دارد؟


الف) معراج التنبیه             ب) معاهد التنبیه               ج) من لایحضره النبیه               د) مفتاح النبیه


۸۵. کدام شاگرد کلینی به تصریح خود، کتاب «الکافی» را قرائت و اجازه از مؤلف آن دریافت کرد؟


الف) ابوالغالب رازی                                               ب) ابوالعباس ابن عقده   


ج) ابوجعفر محمدبن حسن صفار                   د) جعفر بن محمد بن قولویه


۸۶. اصول پنج گانه­ی رجال شیعه در دوره متقدمان عبارتند از :


الف) رجال برقی، اختیارالرجال، رجال نجاشی، رجال طوسی ، فهرست طوسی


ب) اختیارالرجال، رجال نجاشی، رجال طوسی ، فهرست طوسی، رجال ابن الغضائری


ج) رجال برقی ، فهرست طوسی ، رجال نجاشی ، رجال ابن الغضائری ، رجال ابن عقده


د) رجال طوسی، اختیارالرجال، رجال ابن الغضائری، رجال علامه


۸۷. حدیث که افرادی معین از شهری معین نقل کرده باشند، در اصطلاح چه نام دارد؟


الف) شاذّ                        ب) مشهور                     ج) منکر                       د) مفرد


۸۸. علت اصلی ضعف حدیث «منکر» چیست؟


الف) انتقطاع سند حدیث با یک یا دو  واسطه            ب) وجود یک راوی غیر موثق در سند آن


ج) مجهول بودن یکی از راویان حدیث                  د) مخالف متن حدیث با احادیث دیگر


۸۹.کدام علم، اسناد حدیث را از حیث اتصال و انقطاع بررسی می­کند؟


الف) رجال الحدیث             ب) درایه الحدیث   ج) غریب الحدیث   د) تراجم الرجال


۹۰.اهل سنت چه حدیثی را به «متّفق علیه» وصف می­کنند؟


الف) حدیثی که واجد شرایط شیخین باشد، ولی در صحیحین مندرج نباشد.


ب) حدیثی که با وجود شروط صحت، در صحیح بخاری و مسلم مندرج باشد.


ج) حدیثی که همه ی صاحبان صحاح سته آن را ثبت کرده باشند.

د) حدیثی که با کتاب و سنت قطعی در تضاد نباشد.


 


سوالات تفسیر


۹۱.آیه «و من الناس من یقول آمنا بالله » در باره چه کسانی نازل شده است ؟


الف) همه مردم                ب) مومنان            ج) منافقان          د) کفار


۹۲.« ازل» در ایه « فازلهما الشیطان عنها» به چه معناست؟


الف)اخراج کردن               ب) کشاندن                     ج)لغزاندن                د)پایین آوردن


۹۳.«لام » در آیه «ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اساتم فلها» به چه معناست؟


الف) تعلیل – اختصاص                                            ب)اختصاص – اختصاص                   


ج)غایت – اختصاص                                                د)غایت – غایت


۹۴.«مرح» در آیه « ولا تمش فی الارض مرحا» کنایه از چیست؟


الف) خودپسندی و تکبر                  ب)منافقانه                       ج )خوشحالی                   د)ناراحتی


۹۵.استثناء در آیه «اذا مسکم الضر فی البحر ضل من تدعون الا ایاه» چه نوع استثنایی است؟


الف) منقطع                    ب) متصل                        ج)مفرغ               د)استثنا نیست و به معنای لکن است.


۹۶.مراد از «ذکر» در آیه «فسئلوا اهل الذکر» از نظر علامه طباطبایی کدام گزینه است؟


الف) قرآن                       ب)سرگذشت پیشینیان                   ج) تورات              د)کتاب­های آسمانی


۹۷.«نفس» در آیه « کل نفس ذائقه الموت» به چه معنی است؟


الف) روح                        ب)انسان                         ج)منیت                           د)همه موارد


۹۸.مراد از «صنعه لبوس» در آیه « و علمناه صنعه لبوس » چیست؟


الف) زره                         ب) همه لباس­ها               ج) لباس­های جنگی           د)همه سلاح ها


۹۹.«باء» در آیه «ذلک بما قدمت یداک» به چه معناست؟


الف)مقابله                      ب) سببیه                        ج)تعدیه                           د)زائده


۱۰۰. «تمنی» در آیه « اذا تمنی القی الشیطان فی امنیته» به چه معناست؟


الف) تلاوت – آرزو ب) آرزو – وسوسه  ج)وسوسه -تلاوت  د)دعا – تلاوت


۱۰۱. « غمره » در آیه « فذرهم فی غمرتهم حتی حین » به چه معناست؟


الف) جهالت                    ب)آب                 ج)آب فراوان                      د)نفاق


۱۰۲. جمله « یوتون ما آتوا» از نظر علامه طباطبایی به چه معنایت؟


الف) یعطون ما آتوا             ب)یعطون ما اعطوا  ج)یوتون ما اعطوا    د)یوتون کثیر


۱۰۳.«اما» در آیه «اما ترینی ما یوعدون» به چه معناست؟


الف) ان شرطیه و ما زائده                           ب)ان وصلیه و ما زائده                    


ج )ان شرطیه و ما موصوله                          د)ان شرطیه و ما مصدریه


۱۰۴.« جبل» در آیه «لقد اضل منکم جبلا کثیرا» به چه معناست؟


الف)تعداد اندک                ب)کوه                ج)جماعت                        د)همه مردم


۱۰۵. نقش اعرابی « ان تحبط اعمالکم » کدام یک از گزینه های ذیل نست؟


الف) مفعول له                 ب)مجرور به تقدیر لام          ج)مجرور به تقدیر کراهه یا حذرا                      د)مفعول به


۱۰۶. «زوج» در آیه « کنتم ازواجا ثلاثه» به چه معناست؟


الف) همسر                    ب)جفت                          ج)صنف               د)دوتا دوتا


۱۰۷. «مسکوب» درآیه «ماء مسکوب» به چه معناست؟


الف) جاری                     ب)ریزش              ج)گوارا                            د)جوشان


۱۰۸.مرجع ضمیر «ه» در آیه « انه لقرآن الکریم» از نظر علامه به چه معناست؟


الف) قرآنی که از سیاق استفاده می شود                  ب)قسمهای آیات قبل


ج)آیات قبل                                                         د)همه موارد


۱۰۹. نقش اعرابی «یحمل اسفارا» در آیه «کمثل الحمار یحمل اسفارا» چیست؟


الف)صفت                       ب) حال              ج)جمله استینافیه              د)تمییز


۱۱۰.نقش اعرابی «عینا» در آیه «عینا فیها تسمی سلسبیلا» کدام گزینه نیست؟


الف) منصوب به نزع خافض               ب) منصوب به دلیل اختصاص


ج)منصوب به تقدیر فعل «اعنی»                    د)مفعول به


۱۱۱. مراد از «الترائب » در آیه « یخرج من بین الصلب و الترائب» چیست؟


الف) جمع تربیه و به معنای استخوان سینه                  ب) جمع تریبه و به معنای استخوان سینه


ج)جمع تریبه و به معنای استخوان سفید                     د)جمع تربیه و به معنای استخوان سفید


۱۱۲.مجاهد بن جبر به کدام مکتب تفسیری تعلق دارد؟


الف) بصره                      ب)کوفه                           ج)مکه                            د)مدینه


۱۱۳.کدام دسته از مفسران ، مربوط به مکتب مکه است؟


الف) سعید بن جبیر- طاوس یمانی- عکرمه – مجاهد      


ب) مجاهد – ابوالعالیه – سعید بن جبیر- عکرمه


ج) قتاده – حسن بصری – طاووس یمانی – ابوالعالیه


د)علقمه بن قیس – عطائ بن ابی رباح – ابن عباس – عامر شعبی


۱۱۴.کدام گزینه از تفاسیر ماثور امامیه نیست؟


الف) تفسیر قمی                         ب) نورالثقلین                    ج)البحر المحیط                  د)البرهان


۱۱۵.کدام گزینه از تفاسیر معتزله نیست؟


الف) کشف الاسرار النورانیه                         ب) تنزیه القرآن                 


ج)تفسیر القرآن دمشقی                            د)تفسیر القرآن جشمی





 

بازدیدها: 140

کانالهای ما را درشبکه های اجتماعی