ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

عقل فقهی (۲)

نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین عباس یزدانی
موضوعات: بررسی برخی آموزه های رایج در حوزه های علمیه

ممکن است خوانندۀ محترم بگوید بسیاری از موضوعاتی را که شما مباح شمردید حرمتش اجماعی است با اجماع فقهاء چه می کنید؟


در پاسخ می گوییم حجیت اجماع به دلیل کشف از قولم عصوم است و اغلب این اجماعات چنین اثری ندارد. یعنی از این اجماعات امضای معصوم احراز نمی شود. بلی اگر حکمی در بین قدما اتفاقی باشد و بتوان احراز کرد که فقهای زمان ائمه نیز همین نظر را داشته اند و در مرأی و منظر امام چنین فتوایی رایج بوده و امام چیزی برخلاف ان نفرموده است می توان به آن اطمینان پیدا کرد ولی اجماعات متاخر ارزش علمی ندارد و اجماع در مسائل فرعی استنباطی مثل اجماع در مسائل عقلی حجت نیست ملاحظه خواهید کرد که بسیاری از فتاوای مشهور و به اصطلاح اجماعی بر خلاف نص قرآن است

دانلود

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید