ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

داستانواره هایی در فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام

{&
nbsp;   
جواز عبور از صراط


یا رسول الله!


این پل صراطی که شما از آن بارها سخن گفته اید چگونه است؟


چگونه باید از آن عبور کرد؟


آیا لوازمی می خواهد؟


 پيامبرصلي الله عليه وآله از جبرئيل پرسيد:


« امّت من چگونه بر صراط، گذر خواهند کرد؟»


جبرئيل گذشت و [ سپس] صدا زد و گفت:خداوند
متعال، سلام تو را می ‏رساند و می ‏گويد:


«تو با نور من از صراط خواهي گذشت. علي بن ابي طالب با نور تو از صراط خواهد گذشت، و امّت تو با نور علي از صراط خواهند گذشت. پس نور امّت تو از نور علي و نور علي از نور تو و نور تو از نور خداست»[1]


پيامبر خداصلي الله عليه وآله:


« بر صراط، گردنه‏ اي است که هيچ کس از آن نمي‏ گذرد، جز آن که علي بن ابي طالب به او جواز عبور داده است.»[2]


 یا امیرالمومنین!


به ما هم جواز عبور را عنایت کنید.


{     فقط علی بماند


جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل مى‏كند كه: روزى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نزد ما آمد در حالى كه در دستش چوبه‏اى تازه از درخت خرما بود و ما در مسجد آن حضرت جمع بوديم. حضرت ما را مى‏زد و مى‏فرمود: در مسجد نخوابيد.


جابر مى‏گويد: ما بيرون رفتيم و على عليه السّلام هم خواست با ما بيرون آيد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود:


« برادرم، كجا خارج مى‏شوى؟ براى تو در مسجد حلال است آنچه براى من حلال است.


تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى هستى، خداوند به موسى دستور داد تا مسجد پاك و پاكيزه‏اى بنا كند كه در آن جز خود و دو پسرش شبر و شبير همراه او كسى ساكن نشود.


 على عليه السّلام دوركننده نااهلان از حوض كوثر


 برادرم، قسم به آنكه جانم به دست اوست تو دوركننده (نااهلان) از حوضم به دست خود هستى همان طور كه كسى شترهاى بيمار (جرب) را از شتران خود دور مى‏كند.


گويى مقام تو را كنار حوضم مى‏بينم كه همراهت عصايى از چوب عوسج[3]  است.»[4]


 


{     علی علیه السلام در بهشت


یا رسول الله! علی ابن ابیطالب در بهشت چگونه است؟


 پيامبر خدا صلي الله عليه وآله با رویی گشاده فرمودند:


« علي در بهشت، چون ستاره صبحگاهي بر اهل دنيا می درخشد.» [5]


« علي بن ابي طالب براي بهشتيان، پرتو افکني مي‏کند، همان‏گونه که ستاره صبحگاهی بر زمينيان می درخشد.» [6]


 


{     چرا علی ابن ابیطالب!؟


مفضل فرزند عمر در جایی این روایت را دیده بود که علی ابن ابیطالب علیه السلام تقسیم کننده ی بهشت و جهنم است،


اما برایش جای سوال بود که این یعنی چه؟


مگر می شود کسی جز خداوند این کار را انجام دهد؟


&n
bsp;
این سوال ها در ذهنش مانده بود تا اینکه روزی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از ایشان پرسید:


ای پسر رسول خدا! چرا امير مؤمنان علي بن ابي طالب ‏عليه السلام، تقسيم‏ کننده بهشت و جهنّم شده است؟


امام صادق علیه السلام رو به مفضل کردند و فرمودند:


«چون دوست داشتن او ايمان، و دشمن داشتن او کفر است و بهشت، براي اهل ايمانْ آفريده شده و جهنّم، براي کافران آفريده شده است. پس او تقسيم ‏کننده بهشت و دوزخ است و به همين خاطر به بهشت، جز دوستداران او وارد نمي‏ شود و به دوزخ، جز کينه‏ ورزان به او درنمي‏ آيند.»[7]


 


{ &amp ;nbsp;   مقام ابوتراب در آسمانها و زمین


سليم بن قيس مى‏گويد: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرموده است :


على در آسمان هفتم مانند آفتاب در زمين هنگام روز است، و در آسمان دنيا مانند ماه در زمين هنگام شب است.


خداوند تعالى به على عليه السّلام نصيبى از فضيلت عطا كرده كه اگر بر اهل زمين قسمت شود همه را در بر مى‏گيرد، و به او نصيبى از فهم عطا كرده كه اگر بر اهل زمين قسمت شود همه را شامل مى‏شود. [8]


 


{     یک کلیک؛ یک عبادت


کلاس تمام شد و با محمد از کلاس بیرون آمدیم.


به محمد گفتم:


میای بریم سلف نهار بخوریم؟


گفت:


نه، من باید برم انقلاب کتاب بخرم و از اونجا هم میرم خونه.


گفتم:


خوب خداحافظ.


محمد هم گفت:


یا علی.


یا علی را که محمد گفت کمی مکث کردم و بعد رو به محمد کردم و گفتم:


میدونی الان یه عبادت انجام دادی!؟


گفت:


یعنی چی؟ مگه چی کار کردم!


تو هم بعضی وقت ها شنگول میزنی ها!


گفتم:


باور کن جدی میگم. همین یا علی ساده ای که گفتی عبادته.


از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت داریم که:


« ياد علي، عبادت است.» [9]


« نگاه کردن به علي بن ابي‏طالب، عبادت است و ياد او [ نيز] عبادت است.» [10]


« ياد خداي عزوجل عبادت است. ياد من، عبادت است. ياد علي، عبادت است و ياد پيشوايان از فرزندان وي، عبادت است.» [11]


« نشست‏ هاي خود را با ياد علي بياراييد.» [12]


محمد گفت:


پس به کوری دشمنای علی؛


یا علی!&lt ;/P>

یا علی!


یا علی!


عبادتتان قبول باشد.


پی نوشت: 


 [1] مناقب آل أبي طالب:156:2، تفسير فرات:387:287.


[2] تاريخ بغداد:5511:357:10.


[3]. « عوسج» درختچه‏اى خاردار است. منظور اين است كه با آن چوب نااهلان را دور مى‏كنى.


[4]. اسرار آل محمد عليهم السلام  صفحه 578 


[5] الفردوس:4178:63:3، مناقب علي بن أبي طالب:184:140.


[6] مناقب علي بن أبي طالب:185:140؛ بحار الأنوار:6:230:39.


[7] علل الشرائع:1:162، مختصر بصائر الدرجات:216.


& lt;P style=”TEXT-ALIGN: right; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl” dir=rtl align=justify>[8]. اسرار آل محمد عليهم السلام  صفحه 680


[9] تاريخ دمشق:8949:356:42، الفردوس:3151:244:2، مناقب علي بن أبي طالب:243:206.


[10] الأمالي، صدوق:216:201، مائة منقبة:100:155، جامع الأخبار:70:55.


[11] الاختصاص:224، بحار الأنوار:234:370:36.


[12] بشارة المصطفي:61، العمدة:724:399، بحار الأنوار:8:199:38.


 http://www.aboutorab.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید