ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده و مـعـنـاى اسرائيل

آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده

فهرست مطالب

نـام يـعـقـوب در قـرآن كـريـم، بـه جـز در داسـتـان ابـراهـيـم خليل، بيشتر در سوره يوسف و ضمن سرگذشت آن حضرت ذكر شده و به طور جداگانه از يـعقوب كمتر يادشده است، به ويژه از داستان ازدواج او با دختران لابان وغيره كه در تـواريـخ به اجمال و تفصيل نقل شده، ذكرى به ميان نيامده است. فقط بعضى از مفسران گـفته اند: آيه 23 سوره نساء كه درباره حرمت ازدواج دوخواهر و جمع كردن ميان آن دو در اسـلام نازل شده و جواز آن را در گذشته بيان فرموده، اشاره به داستان ازدواج يعقوب با دختران لابان است.

 

در روايـات هـم از پـيـغمبر گرامى اسلام و ائمه بزرگوار چيزى در اين باره ذكر نشده و بـه دست ما نرسيده است، از اين داستان مزبور با آن ويژگى هايى كه ذكر شده، چندان اعتبار و سندى براى ما ندارد.
امـا آن چـه در قـرآن كـريـم در خـصـوص يـعـقـوب ذكر شده، يكى داستان تحريم يك نوع خـوردنـى اسـت كـه يـعـقـوب بـرخـود حـرام كـرد و در ضـمـن آن لقـب اسرائيل را نيز خدا به
وى داد و ديگر وصيت او به پسرانش و گفتارى است كه آن حضرت هـنـگام مرگ به فرزندان خويش فرموده است. در جاهاى ديگر قرآن يا نام آن حضرت به دنـبـال نـام ابـراهـيـم و اسـحـاق ذكـر شـده يـا هـمـراه بـا نـام فرزندانش اسباط و در ضمن سرگذشت يوسف و برادارن او آمده است.

 

 

 

آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده و مـعـنـاى اسرائيل

 

در مـورد آنـچـه يـعـقـوب بـرخـود حـرام كـرده بـود در سـوره آل عـمـران چـنـيـن بـيـان شـده اسـت: هـمـه خـوردنـى هـا بـر فـرزنـدان اسـرائيـل حـلال بـود، مـگـر آن چـه اسـرائيـل برخود حرام كرده بود پيش از آن كه تورات نازل گردد.

 

درايـن كـه آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام و تـورات آن را حـلال كـرد اخـتـلاف اسـت و بـيـشـتـر مـفـسـران گـفته اند: يعقوب مبتلا به بيمارى عرق النـسـاء شـد و بـراى بـرطـرف شـدن آن نـذر كـرد كـه اگر خدا او را شفا دهد،ديگر گوشت شتر، كه محبوب ترين غذاى او بود، نخورد.
در حـديـثـى كـه كـليـنـى در كـافـى كـه كـليـنى در كافى و على بن ابراهيم و عياشى در تـفـسـيـرخـود از امـام صـادق (ع ) روايـت كـرده انـد،آن حـضـرت فـرمـود: اسـرائيل هرگاه گوشت شتر مى خورد به درد پهلو و كمر مبتلا مى شد، از اين رو گوشت شت را برخود حرام كرد.
و در مـعـنـاى اسـرائيـل (لقـب يـعـقـوب ) اخـتـلاف اسـت. طـبـرى روايـتـى نـقـل كـرده و آن را مـشـتـق از سـيروسفر دانسته و مى گويد: در داستان اختلاف ميان يـعـقـوب و بـرادرش عـيـص، يـعـقوب از فلسطين گريخت و به فدان آرام رفت. او شب ها حركت مى كرد و روزها مخفى مى شد، به اين دليل اسرائيل ناميده شد.
مـرحـوم صـدوق در قـولى كـه از كـعـب الاخـبـار نـقـل كـرده، گـفته است: اين كه يعقوب را اسرائيل گفتند، به سبب آن بود كه يعقوب خدمت كار بيت المقدس بود و هنگام ورود نخستين كـسـى بـود كه بدان جا وارد مى شد و هنگام بيرون آمدن نيز آخرين نفرى بود كه بيرون مـى رفـت و چراغ هاى آن جا روشن مى كرد. اما صبح كه مى آمد، مى ديد چراغ ها خاموش است تا اين كه شبى را در مسجد بيت المقدس به كمين نشست.
ناگهان متوجه شد كه يكى از جنيان بيامد و چراغ ها را خاموش كرد. يعقوب برخاسته و او را بـگرفت. جنّى كه چنان ديد او را به ستون مسجد بست و اسير كرد و هنگام صبح، مردم او را اسـيـر وبـسـتـه ديـدنـد و چـون نـام آن جـنـى ايـل بـود او را اسرائيل خواندند.
ولى در روايـتـى كـه از امـام صـادق (ع ) آمـده، آن حـضـرت فـرمـودنـد كـه مـعـنـاى اسـرائيـل، عـبـداللّه اسـت، زيـرا اسـرا بـه مـعـنـاى عـبـد اسـت و ايل هم نام خداى عزوجل مى باشد. در روايت ديگر است كه اسراء به معناى قوّت و ايل هم نام خداست، پس معناى اسرائيل: نيروى خداست. در كتاب معانى الاخبار نيز همين دو معنا را براى اسرائيل ذكر كرده است. مرحوم طبرسى نيز در مجمع البيان گويد: اسرائيل اللّه يعنى بنده خالص خدا.

 

http://marjaeyat.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده. آن چـه يـعـقـوب بـر خـود حـرام كـرده.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید