ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

کلی گویی بلای جان ابلاغیه‌های قرآنی

فهرست مطالب

شورای توسعه فرهنگ قرآنی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود، وظیفه بسیار مهم و حساس سیاست‌گذاری کلان در فعالیت‌های قرآنی را برعهده دارد.


وقفه در تصویب سیاست‌ها


طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور، این شورا باید با تشکیل جلسات خود در بالاترین سطح با حضور وزیران یا معاونان وزارتخانه‌های مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان تمامی دستگاه‌های فرهنگی مسئول، زمینه تصویب و عملیاتی شدن این سیاست‌ها را فراهم کند.


شورای توسعه فرهنگ قرآنی در چندین ماه گذشته مشغول تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن کشور پیشنهادی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور بوده، البته به خاطر روی کارآمدن دولت یازدهم و انتظار برای رأی اعتماد به وزیران و شروع به کار آنها، وقفه‌ای در روند برگزاری این جلسات به وجود آمد.


جلسه نوزدهم و بیستم شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ترتیب در دوم مهرماه و چهارم آبان‌ماه تشکیل شد که طبق اعلام مسئولان، در هر جلسه خبری با عنوان «تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن کشور» بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. با رجوع به متن خبر این جلسات، که بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، اهداف کلی تنها در چند سطر بیان شده است.


حال نگاهی به این اهداف می‌اندازیم که وقت بسیار زیادی را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفته است.


اهداف کلی با تحلیل مفهمومی


اهداف آموزش عمومی قرآن کشور در 9 مورد به همراه تحلیل مفهومی آن تدوین شده است که تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن کریم، درک معنای آیات قرآن کریم، توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن کریم، حفظ قرآن کریم، انس با قرآن کریم، آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم، توانایی استفاده از قرآن کریم و در نهایت تبعیت از قرآن و عترت عنوان شده است.


بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی مکلفند تمام برنامه‌های درسی آموزش عمومی قرآن و همچنین دوره‌های تربیت مربی، معلم و مدرس مربوطه را بر اساس اهداف فوق تنظیم و اجرا کنند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موظف است، به منظور تأمین نیروی انسانی لازم برای تحقق اهداف فوق، با همکاری دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز آموزش عالی واجد صلاحیت نسبت به طراحی و اجرای دوره‌های آموزش عالی تربیت مربی، معلم، مدرس، کارشناس، مدیر و پژوهشگر آموزش عمومی قرآن در مقاطع کاردانی تا دکتری اقدام کند.


درست است که مرکز فرماندهی یک ارگان و دستگاه که وظیفه سیاست‌گذاری را برعهده دارد، در اهداف سیاست‌های خود، موارد کلان را درنظر دارد، اما در عملیاتی کردن آن نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌کند، نه اینکه تمامی سیاست‌گذاری‌ها بر بیان موارد بسیار کلی همانند انس با قرآن، تبعیت از قرآن و … خلاصه شود.


سیاست‌های راهبردی و عملیاتی


در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که چشم‌انداز این ابلاغیه است، به صورت ضمنی سهم هر یک از دستگاه‌ها در تربیت حافظان قرآن کریم بر اساس تعداد افراد تحت پوشش خود مشخص شده است، اما در ابلاغ‌های این چنینی، سخن از آمار، تعداد افراد مد نظر برای حفظ قرآن، بازه زمانی و سایر قیودی که به کلی‌گویی اهداف پایان دهد، وجود ندارد.


بدیهی است با چنین مصوباتی که بیشتر مانند رفع تکیلف می‌ماند تا سیاست‌های راهبردی و عملیاتی، دستگاه‌ها نیز می‌توانند ادعا کنند با برنامه‌هایی توانستند سطح کیفی انس مخاطبان خود را با قرآن بالا برده‌اند و در انجام وظایف محوله کاملا موفق عمل کردند.


امید است شورای توسعه فرهنگ قرآنی در عملکرد خود اقدامات دلگرم‌کننده بیشتری برای جامعه قرآنی و تحقق منویات مقام معظم رهبری انجام دهد.


سیدمیلاد اوصیاء


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید