ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تغییر زمان و مکان مسابقات شکوفه‌ها/ اتفاقی که باید به فال نیک گرفت

تغییر زمان و مکان مسابقات شکوفه‌ها/ اتفاقی که باید به فال نیک گرفت

فهرست مطالب

سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مقطع شکوفه‌ها امسال برای اولین بار با تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری روبرو است که می‌توان این تغییرات را در راستای همسان‌سازی مسابقات با روحیه بچه‌ها قرار داد.

امسال مسابقات شکوفه‌ها در فضایی متفاوت در اردوگاه «دشت بهشت» استان البرز برگزار می‌شود که این اردوگاه فضایی زیبا و مفرح و امکاناتی مانند زمین چمن، سالن‌های چند منظوره ورزشی و استخر دارد که بچه‌ها با حضور در آن لحظات زیبایی را تجربه خواهند کرد.

مسابقات قرآن شکوفه‌ها همانگونه که از نامش پیداست در رده سنی کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود که این سن دوران رشد و یاد‌گیری این گروه سنی است و با توجه به ضرورت جذب حد‌اکثری نوجوانان به قرآن کریم ایجاب می‌کند چنین مسابقاتی بیش از آنکه جنبه رقابت داشته باشد سبب علاقه نوجوانان به یاد‌گیری قرآن شده و این افراد در سنین جوانی و بزرگسالی با این کتاب آسمانی مأنوس شوند.

سال گذشته خبرگزاری فارس در سلسله گفت‌وگو‌هایی درباره نحوه برگزاری مسابقات شکوفه‌ها به جمع‌آوری نظرات کارشناسان و اساتید قرآن کریم پرداخت که تقریباً همه این افراد عقیده داشتند که نحوه برگزاری مسابقات شکوفه‌ها با مسابقات بزرگسالان باید کاملاً متفاوت باشد. همچنین همه این افراد عقیده داشتند مسابقات شکوفه‌ها باید در فصل تابستان که هنگام فراغت دانش‌آموزان است برگزار شود، این نظرات تا حدی بود که بعضاً نقد‌های تندی به مسابقات شکوفه‌ها می‌شد.

همانطور که گفتیم تغییر در برگزاری مسابقات از دیگر نکاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد، البته مسئولان برگزار‌کننده از اعمال تغییراتی در برگزاری مسابقات هم خبر داده‌اند اما آنچه مطرح است این است که اساتید قرآن کریم برگزاری مسابقات شکوفه‌ها با قوانین و روش مسابقات بزرگسالان را سبب بروز اضطراب در بچه‌ها می‌دانند که این اضطراب مانع از رشد آنها در یاد‌گیری می‌شود.

ضرورت برگزاری مسابقات شکوفه‌ها در فضایی متفاوت باعث شد تا امسال مسئولان سازمان اوقاف با تغییر زمان و مکان برگزاری مسابقات به برخی از این انتقادات پاسخ مثبت دهند و مسابقات را در فصل تابستان و در یک مجموعه اردوگاهی برگزار کنند. در حالی که سال گذشته این مسابقات در فصل زمستان در تالار فرهنگ تهران برگزار شد که تقارن مسابقات با امتحانات، سبب اعتراض خانواده‌ها و کارشناسان شده بود.

البته خانواده‌ها و اساتید قرآن منتظر تغییرات بیشتری در مسابقات شکوفه‌ها هستند و ضروری است این مسابقات پس از تغییر در زمان، مکان و نحوه برگزاری در رده‌بندی سنی شرکت‌کنندگان هم تغییراتی داشته باشد زیرا برگزاری چنین مسابقاتی تنها در یک رده سنی آن هم 9 تا 16 سال سبب مشاهده اختلاف زیاد در سن و جثه بچه‌ها شده و رقابت ناعادلانه به نظر برسد.

به هر حال مسابقات شکوفه‌ها امسال با تغییراتی روبرو است که باید این تحولات را در راستای بهبود برگزاری مسابقات و قرار گرفتن آن را در مسیر رشد قاریان و حافظان نوجوان به فال نیک گرفت و این اقدام مسئولان سازمان اوقاف را در راستای ایجاد تغییرات اساسی در برگزاری این رقابت‌ها ستود.

: farsnews

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید