ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

۲ مشکل فنی مسابقات سراسری قرآن/ تلاوت‌ ۲۰ دقیقه‌ای و فرسایش قاری

فهرست مطالب

ستوده‌نیا بیان کرد:
 
گروه مسابقات ــ داور چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه در نظر گرفتن تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای و پنج‌ دقیقه‌ای در مرحله فینال قرائت تحقیق هر دو نامناسب است به بیان یکی دیگر از نکات قابل بررسی این رقابت‌ها پرداخت.

 

محمدرضا ستوده‌نیا، از داوران چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برگزاری این دوره از مسابقات گفت: مسابقات رویکرد جدیدی پیدا کرده است و هر کار جدیدی پس از پایان آن باید مورد ارزیابی کیفی قرار گیرد تا اشکالات و ضعف‌ها و قوت‌ها مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه ظاهر امر نشان می‌دهد همه چیز به خوبی پیش رفت، افزود: تنها مشکلی که همیشه وجود داشته این است که مخاطبان در سالن مسابقات حضور نداشتند. در حال حاضر نیز به‌ گونه‌‌ای نیست که همه مردم حضور داشته باشند. با توجه به اینکه محل برگزاری مسابقات در حاشیه شهر بود و زمان برگزاری نیز در طول روز بود، انتظار زیادی نبود که شاهد حضور پرشور مردمی باشیم.
ستوده‌نیا با بیان اینکه دغدغه حضور داشتن یا نداشتن مردم عملاً اثری بر روند این مسابقات ندارد، تصریح کرد: به‌ اعتقاد من مسابقات باید به‌ گونه‌ای برگزار شود که کیفیت رقابت و نحوه داوری‌ها ملاک اصلی باشد. یعنی زمانی که شرکت‌کننده تلاوت می‌کند به حقی که دارد برسد. این مهم‌ترین بخش مسابقات است و اینکه جمعیتی وجود داشته باشد یا خیر، اولویت‌های کم‌اهمیت‌تری است.
این داور مسابقات سراسری قرآن یکی از محسنات مسابقات را پخش زنده آن از رسانه‌های دیداری و شنیداری دانست و بیان کرد: پخش مسابقات از رسانه‌ها باعث می‌شود تا جمعیت بسیار بیشتری از رقابت‌ها بهره‌مند شوند. من به‌ عنوان یکی از داوران مرحله مقدماتی این مسابقات بازخوردهای بسیار خوبی از پخش رسانه‌ای آن رقابت‌ها دریافت کردم. زمانی که هیئت داوران اشکالات را بیان می‌کردند، پیام‌های تشکرآمیز بسیار زیادی دریافت می‌کردیم و عمدتاً اعلام می‌کردند که خواستار بیان نکات فنی از زبان داوران بوده‌اند و نه از زبان دیگر افراد. این برنامه همین مسئله را باب کرده است و علاوه بر این، یک آموزش تمام‌عیار برای علاقه‌مندان بوده است.
ستوده‌نیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سطح فنی شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، گفت: در رشته حفظ کل قرآن کریم حفاظ بسیار قوی حضور داشتند که بسیاری از آن‌ها در حسن حفظ بسیار عالی ظاهر شدند. در بخش صوت و لحن نیز از سطح نسبتاً خوبی برخوردار بودند، اما در حد عالی نبودند.
وی در ادامه در مورد رقابت‌های رشته قرائت تحقیق نیز اظهار کرد: سطح قاریان نیز در حد متوسط بوده و شاهد ظهور تلاوتی فوق‌العاده نبوده‌ایم. 
این داور مسابقات سراسری قرآن قرار دادن تلاوت ۲۰ دقیقه در برنامه تلاوت قاریان را عاملی خسته‌کننده برای قاریان بیان کرد و افزود: قاریانی که این تلاوت را انجام دادند از دقیقه ۱۰ به بعد دچار خستگی شده و نمی‌توانستند توانایی خود را به‌ خوبی نشان دهند. از دقیقه ۱۰ به بعد تمام ردیف‌ها خوانده شده بود و قاری کار جدیدی نمی‌توانست انجام دهد. همچنین تلاوت از این زمان به بعد تحلیل رفته و صداها خش‌دار می‌شد و موارد تجویدی به‌ فراموشی سپرده می‌شد.
ستوده‌نیا اظهار کرد: به‌ اعتقاد من تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای برای قاریان فرسایشی بوده و همین باعث افت کیفیت تلاوت‌ها شد. در دنیا هیچ مسابقه‌ای را سراغ نداریم که از قاری بخواهند ۲۰ دقیقه تلاوت داشته باشد. در حفظ این مسئله وجود دارد، اما در تلاوت چنین چیزی نیست. به‌ اعتقاد من در تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای تجدیدنظر و زمان آن کمتر شود.
وی اذعان کرد: این شرایط برای تلاوت پنج‌ دقیقه‌ای نیز حاکم است. در هیچ رقابت دیگری شاهد تلاوت پنج‌ دقیقه‌ای نیستیم. با توجه به اینکه این متسابقان در مرحله نهایی هستند، دو تلاوت هشت دقیقه و ۱۲ دقیقه‌ای هم ممکن بود. اگر این‌گونه باشد توانمندی قاریان بهتر و بیشتر برای هیئت داوران مشخص خواهد شد.
ستوده‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای باعث نمی‌شود تا انتخاب نفرات برتر برای داوران راحت‌تر شود، گفت: شاید این گونه باشد اما در بین قاریان قوی نیز ضعف‌ها در تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای مشخص می‌شد. هدف تلاوت مجلسی با هدف تلاوت مسابقه‌ای متفاوت است. در مسابقات ۱۶ داور تمام تلاوت یک قاری را بررسی می‌کنند. قاری ناچار باید طبق آیین‌نامه تلاوت کند و اضطراب زیادی را تحمل کند و همین باعث افت تلاوت می‌شود. در تلاوت مجلسی این گونه نیست و یک قاری به‌ دلیل نبود فشار رقابت و اضطراب حتی می‌تواند نیم‌ساعت تلاوت داشته باشد. در بین همین قاریان فینالیست افرادی حضور دارند که در مجالس زمان بسیار زیادی تلاوت می‌کنند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: باید از برگزارکنندگان مسابقات که به‌ خوبی آن را به‌ سرانجام رساندند و همین‌طور از اصحاب رسانه و افرادی که در اطلاع‌رسانی مسابقات تلاش کردند قدردانی کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید