ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

انتشار بیانیه‌ ادغام دو اتحادیه و آغاز مسابقات سراسری قرآن

فهرست مطالب

 

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبری چون صدور بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور و علام جزئیات هزینه‌کرد بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن و رویدادهایی چون دورهمی قاریان در جلسه قرآن «علی‌اکبر ملکشاهی»، آغاز مرحله اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف در قم در این هفته منتشر شد.

 
به گزارش ایکنا؛ صدور بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیانیه‌ای که بالاخره بعد از مدت‌ها چشم انتظاری و درخواست اعلام موضع و تصمیم نهایی درباره ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور صادر شد، مهمترین خبر این هفته بود. همچنین می‌توان به خبرهایی چون؛ اتمام مرحله نیمه‌نهایی مسابقه تلویزیونی «اسرا» و آغاز مرحله فینال آن، آغاز مرحله اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف در قم، انتشار اطلاعيه سازمان سنجش درباره نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد حافظان قرآن، تفاهم‌نامه همکاری بین شورای عالی قرآن و معهد قرآن کریم عتبه عباسیه و … اشاره کرد.
 
سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس وظایف قانونی خود به عنوان حوزه مدیریت، راهبری، کارشناسی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، همه ساله نسبت به ارزشیابی و رتبه‌بندی عملکرد ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها اقدام می‌کند.
با توجه به تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی برنامه جامع نظارت و ارزشیابی عملكرد قرآنی ادارات كل تبلیغات اسلامی استان‌ها در سال ۹۵، این فرایند همانند سال‌های پیش در سال ۱۳۹۷ نیز انجام شد.
بر این اساس و بنا بر گفته سیدجعفر صادقی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم، با توجه به نتایج به دست آمده، «یزد»، «بوشهر»، «اردبیل»، «مازندران» و «کرمان» عنوان «استان‌های برتر» و استان‌های «تهران» و «مرکزی» به عنوان «شایسته تقدیر» در سال ۱۳۹۷ شناخته شدند. 
 
مسابقه تلویزیونی «اسرا» در مرحله نیمه نهایی ششم مردادماه با رقابت شرکت‌کنندگان در بخش قرائت تقلیدی استاد مصطفی اسماعیل به پایان رسید و اسامی فینالیست‌های این دوره  از طریق آنتن شبکه قرآن و معارف سیما اعلام شد.
همچنین فینال این دوره از مسابقات قرائت تقلیدی با حضور ۲۲ نفر راه یافته به این مرحله، از ۱۳ مردادماه آغاز و متسابقین روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه به صورت حضوری در حسینیه تاریخی امینی‌ها شهر قزوین با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
 
بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این معاونت در راستای شفاف‌سازی اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیلان هزینه‌کرد بخش‌های مختلف بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور منتشر شد.
صرفه‌جویی ١٥ درصدی نسبت به سال گذشته در هزینه‌های نمایشگاه قرآن سال جاری و همچنین جذب مشارکت و حامی مالی برای برپایی این نمایشگاه از جمله موارد مطرح شده در این گزارش است.
 
پیرو اطلاعیه مورخ هفتم آذر ۹۷ سازمان سنجش آموزش کشور و بند مربوط به امتیاز حافظان کل قرآن مجید، مندرج در دفترچه شماره یک آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸، اسامی آن‌ دسته از حافظان كل قرآن مجید(دیپلم و غیر دیپلم) و كارشناسان رسمی علوم قرآنی كه در آزمون كارشناسی ارشد سال ۹۸ شركت کرده و حائز شرایط هستند، جهت انجام اقدامات بعدی اعلام می‌شود.
 
محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا، به دعوت معهد قرآن کریم عتبه عباسیه، در اختتامیه دوره‌های تابستانی آموزش قرآن کریم این آستان مقدس در صحن بارگاه مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) برگزار شد، حضور یافت. در این محفل باشکوه، ۵ هزار نفر از نخبگان قرآنی نوجوان شرکت‌کننده در دوره‌های تابستانی حضور داشتند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن همچنین، از فعالیت‌های مرکز برنامه‌های قرآنی زیر نظر معهد قرآن که هم‌اکنون مشغول برگزاری طرح امیر‌القراء ویژه نوجوانان در سراسر کشور عراق است، بازدید کرد.
بیانیه‌ای به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی ششم مردادماه، از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که منجر به موضع‌گیری مثبت بسیاری از مدیران قرآنی کشورمان شد.
 
سه نفر از قاریان برتر در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در یک سال گذشته طی مراسمی ویژه در جلسه قرآن علی صادقی از اساتید قرآن اسلامشهر تجلیل شدند. در این مراسم از مهدی غلام‌نژاد، رتبه دوم مسابقات بین‌المللی ایران در رشته قرائت تحقیق، هادی موحدامین، نماینده ایران در مسابقات مالزی و مجتبی محمد‌بیگی، نماینده ایران در مسابقات ترکیه تجلیل به عمل آمد.
 
علی‌اکبر ملکشاهی، چهار سال است که در مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی، جلسه هفتگی قرآن برگزار می‌کند، استاد پیشکسوتی که سال ۱۳۴۰ در کرمانشاه متولد شد و از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۴ با تلاوت‌هایی ناب که شالوده‌اش را مصطفی اسماعیل و حصان تشکیل می‌داد، در مسابقات مختلف کشورمان حائز رتبه برتر شد، طرح درس برای قرآن‌آموزان جلسه ملکشاهی به گونه‌ای تدوین شده است که در طول یک سال، یک بار کل قرآن را ختم می‌کنند و هرساله اواخر تیر یا اوایل مردادماه، جشنی کوچک و قرآنی به شکرانه این توفیق بزرگ و معنوی برگزار می‌کنند.
 
بخش آوایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور از هفتم مردادماه، همزمان با برپایی آیین افتتاحیه آغاز و رقابت‌ها از هشتم مردادماه به مدت دو روز در ۱۴ سالن مجزا انجام و پنجشنبه، ۱۰ مردادماه نیز آئین اختتامیه آن برگزار شد.
 
از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، هفتمین دوره جشنواره حفظ قرآن کریم با عنوان جشنواره «الحافظون» در دو مرحله ناحیه‌ای و استانی برگزار می‌شود.ثبت نام مرحله ناحیه‌ای جشنواره آغاز شده و علاقه‌مندان در سطح استان تهران می‌توانند برای ثبت نام در جشنواره به نواحی بسیج تهران بزرگ مراجعه کنند.نفرات اول هر رشته در مرحله ناحیه‌ای جشنواره نیز به مرحله استانی که احتمالا در آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، راه پیدا خواهند کرد.
 
برگزیدگان استان‌های مختلف از ۱۰ مرداد‌ماه در شهر قم جمع شدند تا در مرحله اول مسابقات کشوری رقابت داشته باشند. 
امسال با ایجاد تغییراتی، مرحله کشوری در دو مرحله، اول(مقدماتی) به میزبانی شهر قم و مرحله فینال به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود.
مرحله مقدماتی تا پایان مردادماه به صورت دعوت تدریجی از برگزیدگان همراه با پخش از شبکه قرآن و معارف سیما خواهد بود و فینال این مسابقات در بخش آقایان از ۶ تا ۱۱ مهرماه سال جاری در اصفهان برپا می‌شود.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید