اصولاً انواع آخرالزمان را ما در فيلمهاى هاليوودى شاهد هستيم. فرض بفرمائيد: آخرالزمان تكنولوژيك،12 آخرالزمان طبيعى،13 آخرالزمان متافيزيك14 يا فرا ماده آخرالزمان دينى،15 آخرالزمان از جنس ساينس فيكشن16 كه با نوع تكنولوژيك يك مقدار تفاوت دارد، آخرالزمان اسطورهاى17 و… اينها برخى از انواع آخرالزمان است كه شما در فيلمهاى هاليوودى مىتوانيد ملاحظه كنيد. فرض بفرماييد در آخرالزمان دينى همان پيشگوييهاى دينى – كه عمدتاً توراتى است – به صورت مستقيم يا غير مستقيم به عنوان وقايع آخرالزمانى به بيننده عرضه مىشود. در آخرالزمان ساينس فيكشن يا حالا بگوئيم علمى – تخيلى، معمولاً جدالى بين انسان و همزادهاى فرازمينى او درمىگيرد.
طبعاً تنشها و چالشهايى در اين جدال نهايى يا فاينال كانفليكت18 وجود دارد كه بحث نهايى در اين خصوص را اگر مجالى بود مجدداً عرض خواهم كرد. پس اين تقابل انسان با همزادهاى فرازمينى او است كه چنين فرجامى را موجب مىشود و آخرالزمان ساينس فيكشن يا علمى تخيلى بروز مىكند. آخرالزمان تكنولوژيك حديث چالش ميان انسان و فرزند ناخلف او تكنولوژى است. تكنولوژى از جنس بشر نيست، از سنخ او هم نيست. بشر يك وقت فرزند خود را كه از جنس و از سنخ خود اوست مىبيند كه بر وى پيشى گرفته؛ لذت هم مىبرد؛ چون فرزند تداوم منطقى و طبيعى و فطرى وجود ماست. اما تكنولوژى فاقد اين صفت است. بنابراين اگر روزى محصول بشر بر او سبقت بگيرد؛ فقط موجب وحشت، احساس پوچى و از خود بيگانگى او مىشود. انسان اگر از ماشين كم بياورد در واقع اينگونه تعبير نمىكند كه فرزندش بر او سبقت گرفته، بلكه حس مىكند مصنوعش بر او برت
رى يافته و محصول اين نوع نگاه فقط وحشت است. در آخرالزمان تكنولوژيك، ما مىبينيم كه مصنوعى صانع خود را نابود مىكند؛ يعنى آنچه كه بشر خود آفريده بر بشر غلبه مىكند و بشر را به فرجام خودش در اين دنيا مىبرد. حالا گاهى وقتها اين مصنوع يك سوپر كامپيوتر فوق هوشمند است، گاهى وقتها يك سلاح اتمى غير قابل كنترل و در واقع هوشمند و گاهى اوقات نيز انواع ديگرى از تكنولوژى است. ولى هر چه هست وحشت و تنهايى انسان را در مقابله با اين مخلوق خود نشان مىدهد. همان كاراكتر معروف دكتر فرانكنشتاين،19 مصنوعى كه صانع خود را نابود مىكند، دقيقاً همين است. فرانكنشتاين هيولايى بود كه در آزمايشگاه توسط يك دكتر بيولوژيست توليد شد. (براساس رمان معروف خانم شلى20) در واقع ما همين قصه را مىبينيم و بعد فيلمهاى سينمايى متعددى براساس آن ساخته شد نهايتاً اين هيولاى آزمايشگاهى صانع خود را تعقيب كرده و مىكشد. اين نسبت بين صانع و مصنوع را ما با نام پديده فرانكنشتاين مىشناسيم و اين يك نوع آخرالزمان است. آخرالزمان اسطورهاى، آخرالزمانى است كه در آن موجوداتى، مفاهيمى از اعماق افسانه و از آن سوى تاريخ، از دنياى افسانهها و اساطير ملل سر بر مىآورند و در شرايط كنونى خطرساز مىشوند و تقابل آنهاست كه وقايع آخرالزمانى را ايجاد مىكند. مثلاً تيتانها21 و ژئانهايى22 كه از قعر دوزخ، تارتاروس23 و از دل زمين برمىخيزند و دنيا را بر مىآشوبند در اسطورههاى يونان باستان يا در اساطير ساير ملل داريم كه اينها از آن سوى مرز اسطوره مىآيند و به شدت واقعى و امروزى و حقيقى مىشوند و شرايط آخرالزمانى را براى بشر ايجاد مىكنند. گاهى وقتها آخرالزمان از جنس آخرالزمان طبيعى است. در اينگونه، طبيعت به عنوان قربانى بشر، ديگر تجاوز و تعدى او را برنمىتابد و بر عليه انسان اعلام جنگ مىكند. زلزلههاى عجيب و غريب، آتشفشانها، برخورد شهاب سنگهاى عظيم به كره زمين و وقايع اينگونه پايان عمر دنيا را رقم مىزنند و يك آخرالزمان طبيعى يا فاجعه طبيعى پديد مىآورند. آخرالزمانها انواع ديگرى هم دارند. مثلاً گاهى وقتها خود انسان به دست خويش اين آخرالزمان را ايجاد مىكند. اينها رويكردهاى متعدد و الگوهاى آخرالزمانى متفاوتى هستند كه در واقع سينماى هاليوود اتخاذ كرده است. در نگره دينى – عمدتاً كه با رويكرد توراتى دنبال مىشود – ما مىبينيم كه شيطان در آغاز و هزاره يا در برخى تواريخ خا
ص از زندان دوزخى خود رها مىشود و كمر به قتل آدمى مىبندد و در راه سر برداشتن آنتىكرايست24 يا ضد مسيح (و در واقع دجال آخرالزمان به قرائت آنها) قدم مىگذارد. مىدانيد كه يهوديان هم به نوعى به مسيحا قائلند؛ گرچه آنها مسيحى را كه در سرزمين فلسطين ظهور كرد مسيح كذاب مىدانند و مسيح حقيقى را پيامبر ديگرى مىدانند كه در آخرالزمان مىآيد. به هر حال اين نوع نگاه در فيلمهاى هاليوود (با اين فرض كه دينى باشند) بيشترين فراوانى را دارند. يورش شيطان و عكسالعمل سپاه حق و پيروان حق و نبرد نهايى كه در بين آنها در مىگيرد همان مفهوم فاينال كانفليكت است كه پيش از اين به آن اشاره كردم و چون در منطقه »هادّمجدّون« است حالا به »آرماگدون« معروف مىشود و در آن نبرد است كه تكليف حق و باطل مشخص مىشود و در خونبارترين جنگ تاريخ حق بر باطل پيروز مىشود و اينها انواع رويكرد به مقوله آخرالزمان است كه هاليوود تاكنون به تصوير كشيده است.
http://imamalmahdi.com