ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حکمت23_کفاره گناهان بزرگ

حکمت23_کفاره گناهان بزرگ

فهرست مطالب

حکمت23_کفاره گناهان بزرگ

 

 

و قال(ع): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ

 

 

واژگان مهم:

كَفَّارَاتِ: پوشاننده‎ ها

الْعِظَامِ: بزرگ‎ها

إِغَاثَةُ: دادرسی

الْمَلْهُوفِ: اندوهناک، محزون

التَّنْفِيسُ: گشودن، گشایش دادن

الْمَكْرُوبِ: بسیار اندوهناک

 

 

ترجمه:

از کفاراتِ گناهان بزرگ، دادرسی ستمدیده و شاد نمودن غمگین است.

 

 

چکیده مفاهیم:

بسیاری از ناملایمات و ناکامی‎ها، در نتیجه گناهان است. در دعای کمیل می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ». امام علی(ع)

در این بخش از مناجات خویش، نزول رنج و سختی، تغییر نعمت، اجابت نشدن دعا و نزول بلا را از آثار گناهان برشمرده است. امام(ع) در این حکمت نورانی به دو عامل پوشاننده گناهان بزرگ اشاره می‎کند:

1. به فریاد بیچارگان رسیدن؛ 2. تسلّی دادن به غمگینان. این بیان نورانی حضرت(ع) از سویی امید به بخشش خدا را در دل زنده می‎کند و از سوی دیگر مخاطبان را به انجام این دو کار خیر تشویق می‎کند.

 

 

نکتــــــه‌ها:

1- «ملهوف» معنای وسیعی دارد که هر فرد بیچاره و مظلومی را که دادخواهی می‎کند دربرمی‎گیرد.

2- «مکروب» به هر شخص غمگین گفته می‎شود؛ خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غم دیگری چون غم فقر، غم شکست در امر تجارت، غم تنهایی و ….

3- «اِغاثة» (دادرسی و یاری دادن گرفتاران) و «تنفیس» (گره گشایی و زدودن غم از دل غمگینان) به خودی خود یک وظیفه بزرگ انسانی و اسلامی به شمار می‎آید. پیامبر اسلام؟ص؟ فرمود:

«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» کسی که صدای مظلوم و درمانده ای را بشنود که از مسلمانان استمداد می‎کند و فریادرس می‎طلبد و با وجود توان و قدرت به چنین عمل خداپسندانه‎ای اقدام نکند، از جرگه مسلمانان بیرون است.

4- گناهان دو دسته‌اند یا از حقوق مردم‎اند که تا ادا نشوند و یا آنها رضایت ندهند، گناه از بین نمی‌رود، یا از حقوق الهی‎اند که برخی از این گناهان، با کفارات جبران می‎شوند و برخی مانند ترک عبادات باید عیناً جبران و ادا شوند و با انجام کارهای نیک دیگر جبران نمی‎شود.

5- کارهایی مانند دادرسی از مظلوم و گشودن گره از کار فرد غمگین، فضیلتی است که مستلزم داشتن صفاتی چون: رحمت، رأفت، سخاوت، مرّوت و جوانمردی است. پس کسی که این ملکات نفسانی، حالات روحی و صفات معنوی را برای رفع گرفتاری از دیگران در خود بپروراند،

رذایل اخلاقی مقابل آنها را که عامل انجام معاصی می‎شوند، از خود دور ساخته است. این گونه ملکات حسنه و سجایای اخلاقی با ملکات سوء و رذایل اخلاقی منافات دارند و آنها را می‎پوشانند.

خلوت دل نیست جای صحبت اضداد             دیو چو بیرون رود فرشته درآید

 

 

پیـــــــام‌ها:

1- از این حکمت می‎آموزیم که کمک‎های مردمی به هر شکل و به هر صورت، موجب برکت در زندگی و سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان بزرگ است. پس باید از خودخواهی‎ها و تنگ‎نظری‎ها رها شویم و تنها به فکر گرفتاری‏ها و مشکلات خود نباشیم.

اگر به فکر حل شدن گره‏های خود هستیم، باید به دنبال گره‎گشایی دیگران باشیم و از هر کاری که در توان داریم، دریغ نورزیم. این سخن را با کلامی از امام علی ابن موسی الرضا(ع) خاتمه می‎دهیم که فرمود:

کسی که توانایی ندارد کفاره‎ای برای گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد؟عهم؟ صلوات بفرستند که گناهان را نابود می‎کند.

2- بعضی کارها شاید در نظر ما کوچک بوده و اثر خاصی را برای آنها در نظر نگیریم اما خداوند متعال برای آن ها ارزش و اثر والایی را قرار داده باشد. لذا نباید به دید کوتاه و ظاهری خود بسنده کنیم.

 

 

لطـــــــــــــــائف:

صفوان در محضر امام صادق(ع) نشسته بود. ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاری خود را به آن حضرت گفت. امام به صفوان دستور داد که زود حرکت کن و برادرت را مدد نما. صفوان رفت و پس از رفع گرفتاری آن مرد، دوباره به محضر امام(ع) رسید.

امام پرسید: «چه شد؟» صفوان پاسخ داد: «خداوند اصلاح کرد.» امام(ع) فرمود: «بدان همین کار به ظاهر کوچک که حاجتی از کسی برآوردی، از هفت طواف دور کعبه محبوب‏تر و برتر است.»

کفاره گناه بزرگ تو می‎شود                 گر درد مستمند و حزین را دوا کنی

 

 

خودآزمایی:

1. طبق این حکمت شریف چه کارهایی کفاره گناهان کبیره شمرده شده اند؟

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ. حکمت23_کفاره گناهان بزرگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید