ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

کتاب با قرآن خوشبخت شوید(موضوع22: راه مقابله با شیطان )

با قرآن خوشبخت شوید1

فهرست مطالب

مقابله با شیطان : موضوع 22: راه مقابله با شیطان.

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (200)

و هرگاه وسوسه‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر؛ که او شنونده و داناست! (اعراف،200)

 

 

در درس های گذشته با آشکارترین دشمن خود و برخی نقاط قوت او آشنا شدیم. باید اعتراف کنیم که جنگ ما با شیطان، جنگی نابرابر و محکوم به شکست است. زیرا نقاط قوت او، همان نقاط ضعف ماست: او راه مستقیم را به خوبی می شناسد و

شیوه های مختلف و متنوعی را برای انحراف انسان از آن در پیش می گیرد؛ او به تدریج و آهسته آهسته انسان را منحرف می کند و از جایی نفوذ می کند. که گمانش را هم نمی کنیم؛ او دشمنان دیگر ما را علیه ما تحریک می کند.

و جز به سقوط و تباهی مطلق ما بسنده نمی کند. با این حال، چه باید کرد؟ دشمنی مکار و قدرتمند با لشکریان مجهز از هر سو ما را محاصره کرده و با انگیزه بالا درصدد هلاکت ما هستند. قرآن حکیم برای مقابله با این تهدیدهای مداوم شیطان، راهکار مؤثّر و روشنی دارد.

 

 

برای اینکه این راهکار را بشناسیم، به این مثال توجه کنید:

تصور کنید شما در خانه ای قرار گرفته و توسط دشمن محاصره شده اید و امکان فرار برای شما فعلاً وجود ندارد.

این در حالی است که اصلاً نمی توانید دشمن را ببینید. ولی او از بالا و از هر ورزنه ای شما را می بیند و مجهز به انواع سلاح های جنگی نیز هست. طبیعی است که اگر دست روی دست بگذارید. دشمن شما را هدف گرفته و زخمی می کند. پس دوراه برای شما وجود ندارد.

راه اول، اینکه اطراف خود را با سپر بپوشانید تا تیرهای دشمن به شما اصابت نکند و راه دوم اینکه از افراد دیگر، تقاضای کمک و تقویت نیرو کنید تا با کمک آنان بتوانید محاصره دشمن را شکسته و از آن جا فرار کنید.

این دقیقاً همان دوراهی است که قرآن کریم در برابر انسان ها برای مقابله با شیطان قرار داده است:

 

الف- تقوا:

هیچ سپری به اندازه تقوا، جان شما را در برابر دشمنی شیطان غدّار محافظت نمی کند: «وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ» (اعراف،26).

درباره تقوا در فصل ششم مفصل تر سخن گفته ایم. در اینجا فقط اشاره می کنیم که برای پیشگیری و مقاومت در برابر هجمه های شیطان باید، دژاستواری بنا نهاد تا از نفوذ تیرهای زهرآگین وسوسه اش در امان بود. این قلعه حصین و دژ محکم چیزی جز تقوا نیست.

تقوا همان نیرویی است که سبب می شود تا در مقابل هوس ها ایستادگی کرده و با کمک نیروی عقل تصمیم گیری شود.

چون که تقوا بست دو دست هوا *** حق گشاید هر دو دست عقل را

 

 

ب- استعاذه (پناه بردن به خدا):

گفتیم که وضعیت ما در برابر شیطان به فردی می ماند که در خانه ای محاصره شده و در تیررس دشمنی قوی و سنگدل است. در چنین شرایطی، بهترین راه چاره، آن است که به سمت پناه گاهی امن و مطمئن فرار کرده و با کسی اتّصال برقرار کنیم. که قدرت و تسلّطش بسیار فراتر از دشمن ماست. آن پناهگاه، یاد خدا و آن فرد، خداوند متعال است. «استعاذه» به همین معناست.

استعاذه؛ یعنی پناه بردن به خدا و بازگشت سریع و مستمر به فضل و رحمت او. در آیه بالا به همین نکته اشاره شده است. در سوره مبارکه نحل آیه 98 خداوند به مؤمنان سفارش می کند تا حتّی هنگام انجام عبادات، خود را از شرّ شیطان در امان ندیده و به خداوند پناه برند: (فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ. هنگامی که قرآن می خوانی، از شرّ شیطان مطرود، به خدا پناه بر!)

 

 

راه نجات حضرت یوسف ع

خداوند راه نجات حضرت یوسف (علیه السلام) از شرّ شیطان را همین استعاذه حقیقی دانسته است. اگر استعاذه به توبه و پشیمانی همیشگی از گناه بینجامد. حتّی سبب می شود که خداوند اعمال ناپسند را به حسنات و نیکی ها تبدیل کند؛ یعنی اثر گناه را به کلی پاک کرده

وآن را با خوبی جبران سازد. این همان کاری بود که آدم ابوالبشر (علیه السلام) نیز انجام داد و موفق شد تا از چنگال شیطان رهایی یافته و خویشتن را نجات دهد. (آیه23اعراف) از این رو، شیطان به شدت درصدد آن است

که پس از گناه، انسان اوناامید ساخته و به وی القاء کند که دیگر کارازکار گذشته است یا اینکه هنوز فرصت زیادی برای توبه و ندامت وجود دارد.

 

 

البته روشن است که مقصود از استعاذه، پناه بردن لفظی و تنها گفتن ذکر «اَعوذُ بالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم» نیست. بلکه باید با تمام وجود به خدا پناه برد. این امر با سه عامل میسر می شود: «یاد خدا، اخلاص و توکل»؛

یعنی اولاً تلاش و تمرین کنیم تا در طول روز بیشتر به یاد خدا بیفتیم؛ ثانیاً روحیه توکل و اظهار نیاز به خداوند را در خودمان تقویت کنیم و ثالثاً اخلاص و خدامحوری در کارهایمان دیده شود.

از شر ابلیس دون باید پناه *** خود بری در سایه لطف الاه

.


برچسب ها:  مقابله با شیطان ، وسوسه شیطان.  ،موضوع 22 کتاب با قرآن خوشبخت شوید.  موضوع بیست و دو کتاب با قرآن خوشبخت شوید ، راه مقابله با شیطان. راه مقابله با شیطان راه مقابله با شیطان راه مقابله با شیطان. راه مقابله با شیطان. راه مقابله با شیطان

کتاب با قرآن خوشبخت شوید(موضوع3: قرآن پاسخ نیازها) .

کتاب با قرآن خوشبخت شوید(موضوع4: قرآن درمان بیماریها).

کتاب با قرآن خوشبخت شوید(موضوع6: فلسفه زندگی انسان).

ادامه مطالب: جهت دیدن مطالب کامل به کتاب با قرآن خوشبخت شوید مراجعه نمائید.

خرید کتاب با قرآن خوشبخت شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید