ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

ویژگی هایی برای استجابت دعا

ویژگی هایی برای استجابت دعا

فهرست مطالب

ویژگی هایی برای استجابت دعا

بعد از مرور آیات 83 تا 90 سوره انبیاء  که در مورد مناجات برخی از انبیاء با خدا است. که دعای آنان به استجابت می رسد. نکاتی از تفسیر نور استاد قرائتی وهمچنین گام های استجابت دعا که در آیه آخر به آن اشاره شده مرور می شوند.

البته شما دوستان همیشگی می توانید با رجوع به تفاسیر نور و راهنما، نکات بساری را که مرتبط با این آیات است دریابید.

 

مرور آیات 83 تا 90 سوره انبیاء:

 

دعای ایوب:

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿٨٣﴾

و ایوب را [یاد کن] هنگامی که پروردگارش را ندا داد که مرا آسیب و سختی رسیده و تو مهربان ترین مهربانانی.

 

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ ۖ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَذِكْرَىٰ لِلْعَابِدِينَ ﴿٨٤﴾

پس ندایش را اجابت کردیم و آنچه از آسیب و سختی به او بود برطرف نمودیم، و خانواده اش را [که در حادثه ها از دستش رفته بودند] و مانندشان را همراه با آنان به او عطا کردیم که رحمتی از سوی ما و مایه پند و تذکری برای عبادت کنندگان بود.

 

وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿٨٥﴾

و اسماعیل و ادریس و ذوالکفل را [یاد کن] که همه از شکیبایان بودند.

 

وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا ۖ إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿٨٦﴾

و آنان را در رحمت خود درآوردیم، چون از شایستگان بودند.

 

درخواست یونس:

وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٨٧﴾

و صاحب ماهی [حضرت یونس] را [یاد کن] زمانی که خشمناک [از میان قومش] رفت و گمان کرد که ما [زندگی را] بر او تنگ نخواهیم گرفت، پس در تاریکی ها [ی شب، زیر آب، و دل ماهی] ندا داد که معبودی جز تو نیست تو از هر عیب و نقصی منزّهی، همانا من از ستمکارانم.

 

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ ۚ وَكَذَٰلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ ﴿٨٨﴾

پس ندایش را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم؛ و این گونه مؤمنان را نجات می دهیم.

 

دعای زکریا:

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ﴿٨٩﴾

و زکریا را [یاد کن] زمانی که پروردگارش را ندا داد: پروردگارا! مرا تنها [و بی فرزند] مگذار؛ و تو بهترین وارثانی.

 

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ ﴿٩٠﴾

پس [ندای] او را اجابت کردیم و یحیی را به او بخشیدیم و نازایی همسرش را برای وی اصلاح نمودیم، آنان همواره در کارهای خیر می‌شتافتند، و ما را از روی امید و بیم می خواندند، و پیوسته در برابر ما فروتن بودند.

 

 

 

 

مقدمه:

باتوجه به آیاتی که در بالا آورده شده است، شاید بتوان به شرایط استجابت دعا نیز کمی نزدیک تر شد.

زیرا در آیات 83 تا 90 سورۀ انبیاء خداوند از پیمبرانی سخن به میان آورده است. که بعد از امتحان الهی و افتادن در ورطۀ سختی دست به دعا برداشته اند. و از خداوند طلب گشایش کرده اند. و خداوند نیز می گوید: ما دعا های آنها را اجابت کردیم.

 

برخی از برداشت های استاد قرائتی در مورد آیات 83 تا 90 سوره انبیاء:

  1. در مقام دعا خدا را با صفتی بخوانیم که با نیاز ما تناسب دارد.
  2. در تحلیل گرفتاری ها، خدا را منزه بدانیم و سرچشمۀ آنرا در عملکرد خود جستجو کنیم.
  3. اقرار به گناه در پیشگاه خداوند، خود یک کمال و از آداب دعاست.
  4. دعایی که در آن اقرار به توحید، تنزیه پروردگار و اعتراف به خطا و اشتباه و گناه باشد، مستجاب است.
  5. ذکر کلمۀ “رب” و تکرار آن در دعا درخواست ها را به اجابت مقرون می سازد (همراه می کند).
  6. در هنگام دعا باید خدا را با حالت خوف و رجا خواند.
  7. سرعت در کار خیر و دعا همراه با بیم و امید در استجابت دعا، مؤثر است.

 

 

گام های استجابت دعا:

گام اول:

آماده سازی خود، به معنای سرعت گرفتن در انجام کار های نیکو و انجام اوامر و نواهی الهی وقتی بر ما سخت گرفته است.

گام دوم:

پالایش اعتقادات، اولا بدانیم که جز شکر چیزی نمی توان در پیشگاه خدا گفت. چون آنچه نداده (و به حکمت نداده) اندک و کمتر از انگشتان دست است. و آنچه داده قابل شمارش و احصاء نیست. پس همه این مصیبت ها بخاطر بدی های خودمان است. (امام علی علیه السلام در دعای کمیل از گناهانی استغفار می کنند که باعث نزول بلا و نقمت و همچنین تغییر نعمت ها می شوند).

ثانیا با حالتی از امید به بخشش نعمات و عفو گناهان و خوف از عظمت کسی که معصیت او را کرده ایم. به وادی دعا وارد شویم. (برخی فکر می کنند چون دعا کردند و زجه زده اند خدا دیگر وظیفه دارد که درخواستشان را به آنها بدهد. در این افراد نه صفت خوف، که صفت رجا هم نیست. بلکه آنها انگار طلبکارند).

ثالثا تمام این انبیاء جز به رحمت خدا امیدی نداشتند زیرا می دانستند هیچ کس دیگر نمی تواند بلا را از آنها رفع کند. (اگر او نخواهد، وهمه بخواهند نمی شود و اگر او بخواهد، دیگر مهم نیست که چه کسی نمی خواهد و می شود).

گام سوم:

محتوا و آداب دعا؛ در اول دعا، خدا را با اسماء حسنی و کلمۀ رب و همچنین با تقدیس و تسبیح بخوانید. (با نیم نگاهی به آغاز دعا های وارد شده از معصومین می توانید از آن کلمات نیز استفاده کنید). خدا را با صفتی بخوانید که با وجود آن صفت شایسته نیست که بندۀ او در چنین مصیبتی گرفتار باشد. مانند حضرت ایوب که گفت تو مهربانترین هستی پس بر من نیز رحم کن. و یا حضرت زکریا که می فرماید، خداوندا تو بهترین وارثی پس مرا بدون فرزند و وارث نگذار.

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای موسسه قرآن و نهج البلاغه

شما می توانید برای دریافت مطالب جدید در کانال معارف قرآن و نهج البلاغه موسسه در پیام رسان های ایتا و تلگرام به نشانی زیر عضو شوید

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

کلمات کلیدی، برچسب ها:

ویژگی های دعا

دعای مستجاب

انبیاء آیه 83 تا 90

درخواست های انبیاء

دعای فرزنددار شدن

ذکر یونسیه

 

 

 

 

ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا. ویژگی هایی برای استجابت دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید