ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

سالروز بازگشت امام خمینی و آغاز دهه فجر گرامی باد

امام خمینی

فهرست مطالب

 امام خمینی برای اولین بار به ترکیه و پس از زمانی اندک به عراق و سپس به فرانسه تبعید شد. در فرانسه در روستایی به نام نوفل لوشاتو به سر برد. نوفل لوشاتو در اوج جنبش به قلب تپش انقلاب ایران تبدیل شد. هنگامی که امام در ترکیه به تبعید رفت، شاه و آمریکا هرگز پیش بینی نکردند که روزی به ایران بازگردد و رژیم امپراتوری را سرنگون کند.

پس از عزیمت شاه در ۲۶ آذر ۱۳۵۷، امام در پیامی کوتاه به خبرگزاری های جهان اعلام کرد: این پیروزی را به ملت تبریک میگویم. او همچنین اعلام کرد که در اولین فرصت به ایران باز خواهند گشت.

تعویق بازگشت امام خمینی به ایران

همان طور که همنوعان مبارز مذهبی امام علی رغم همه نگرانی هایشان برای مراسم استقبال با شکوه امام آماده شده بودند، اعلام تصمیم امام برای آمدن باعث شد مسئولان و رهبران رژیم پهلوی سخت تلاش کنند. کسانی که از تظاهرات خیابانی مردم علیه رژیم پهلوی وحشت زده بودند، ورود امام به کشور را برای پایان دادن به تمام امیدهایشان می دیدم و مطمئن بودند که در این صورت طومار دودمان پهلوی لغو خواهد شد.

بنابراین سعی کردند با ورود امام به کشور مقابله کنند یا مانعی در برابر تصمیم امام ایجاد کنند. بختیاری به عنوان نخست وزیر برنامه های متعددی دارد که از آن جمله می توان به انفجار هواپیمای امام یا انحراف هواپیمای حامل امام و دستگیری بعدی او اشاره کرد که هیچ کدام از آن ها انجام نشد. آخرین شلیک او بستن فرودگاه ها برای هواپیمای امام بود. در حالی که پرواز انقلاب قرار بود امام خمینی را در ۶ بهمن از فرانسه به ایران بیاورد، مقام هوانوردی این کشور اعلام کرد که تمام پروازها به دلیل بد آب و هوا و عدم دید لغو شده است.

بازگشت امام خمینی به میهن

در شب ۱۱ بهمن، هواپیمای امام خمینی(ره) پرواز کرد.وقتی هواپیما وارد آسمان ایران شد، خبرنگاری از امام پرسید:احساس شما در این لحظه چیست ؟ امام پاسخ داد «هیچ احساسی ندارم!» ؛ چون فقط بر اساس مشق عمل می کرد. پیروزی و شکست برای او زیبا بود. شکست او را ناامید نکرد و موفقیت احساسات شخصی او را بیدار نکرد.

با شکوه ترین استقبال تاریخ

باشکوه ترین استقبال تاریخ از یک فرد وقتی امام به ایران بازگشت رخ داد.مردم از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند و خیلی ها برای شرکت در مراسم استقبال امام به تهران آمده بودند.میلیون ها نفر در دو طرف جاده ها در مسیر امام خمینی بودند.

مردم خیابان ها را با گل تزئین می کردند و دریایی از شادی در قلبشان موج می زد.لحظاتی پس از باز شدن در خروجی هواپیما، امام با دست مهماندار فرانسوی در برابر چشمان ملت ظاهر شد. همه اشک شادی می ریختند. فریاد «الله اکبر» از همه جا بلند شد

سخنرانی امام خمینی (ره) در فرودگاه مهر آباد

امام در این سخنرانی راز پیروزی را اینگونه فاش کرد و گفت: باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی به دلیل وحدت کلمه تا کنون بوده است. وحدت کلمه مسلمانان، همه، کلمه وحدت اقلیت های مذهبی با مسلمانان، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت روحانیت و جناح سیاسی. «همه ما باید این راز را بفهمیم که وحدت کلمه راز پیروزی است و نباید این راز پیروزی را از دست بدهیم.»

پیامدهای بازگشت امام خمینی به ایران

پس از بازگشت امام خمینی به میهن میلیون ها نفر از وی حمایت کردند و طولی نکشید که ارتش که آخرین نقطه اتکای رژیم طاغوت بود نیز به صف مردم برای حمایت از امام پیوست.در 15 بهمن نخست وزیری آقای بازرگان شکل گرفت و نهایتا در 22 بهمن با عقب نشینی کامل رژیم طاغوت به پیروزی رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید