ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

قتل نفس زکیه، از علائم حتمی ظهور

فهرست مطالب

نفس زكيه


نویسنده :  محمد محسن مرداني


نفس زکیه شخصی است به نام محمد ابن الحسن و بدلیل اینکه خیلی عابد و زاهد و پاک می­باشد در روایات به او لقب نفس زکیه داده شده است. وی از اولاد امام حسین علیه السلام بوده و به عبارتی سید حسینی می­باشد.[1] اما برخی به گمان اینکه نام حسن -که جزء اسم می­باشد- نام جّد او است وی را سید حسنی می­نامند در حالیکه او با سید حسنی متفاوت است. زیرا سید حسنی کسی است که که وقتی به اذن خدا فرمان ظهور به حضرت بقیه الله می­رسد او بوسیله بعضی از خواص حضرت متوجه می­شود که حضرت می­خواهند ظهور کنند. لذا به نزد حضرت آمده و از ایشان استفسار می­کند و آنحضرت ایشان را آگاه می­کند. سپس او قبل از امام خروج می­کند و بدست مردم کشته می­شود و سرش به شام فرستاده می­شود[2] و همچنین با نفس زکیه­ای که طبق روایات در پشت کوفه به همراه هفتاد نفر از یارانش شهید می­شود[3] متفاوت است. برخی از نویسندگان معاصر آن را به شهید حکیم و یارانش که در نجف (که در پشت کوفه قرار دارد) شهید شده­اند تطبیق داده اند.[4]


 


قتل نفس زکیه از علایم حتمی


برای ظهور و قیام حضرت صاحب الامر پنج علامت حتمی وجود دارد: یعنی به طور حتم این پنج علامت در رابطه با حضرت اتفاق خواهد افتاد. یکی از علائم حتمی ظهور قتل نفس زکیه است.[5]


 


وظیفه نفس زکیه


بنابر آنچه از روایات و اخبار به دست می­آید وظیفه نفس زکیه پیام رسانی برای امام بوده است. همانطور که در روایت بیان شده است حضرت ولی عصر(عج) وقتی ظهور می­کند و توسط صیحه دعوتشان علنی و جهانی می­شود به یارانشان می­فرمایند که  مردم مکه مرا نمی­خواهند در حالیکه برای هدایت فرستاده شده­ام و شایسته است که شخصی همچون من این مطالب را برای ایشان بگوید تا برای آنها حجت تمام شود. سپس یکی از یارانش را می­طلبد و به ایشان می­فرماید: برو نزد اهل مکه و به ایشان بگو ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم و او به شما می­گوید:


ما اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستیم و از ذریه محمد(ص) و سلاله پیامبرانیم. ما مظلوم واقع شده­ایم و مردم به ما ستم کرده­اند و ما را آواره ساخته­اند و از هنگام رحلت رسول خدا(ص) تا امروز حق ما غصب شده است. اکنون ما از شما چشم یاری داریم و از شما یاری می­طلبیم. پس ما را یاری کنید.


 


وقتی او شروع به صحبت می­کند مردم مکه بر او هجوم می­آورند و او را بین رکن و مقام به شکل خاصی سر می­برند.[6]


از زمان هبوط آدم تا آن زمان هیچ کس یک چنین بی­احترامی به خانه کعبه نکرده است و در آن زمان است که برای اشرار نه عذرخواهی در آسمان می­ماند و نه یاوری بر روی زمین[7] و پانزده شب پس از این حادثه واقعه قیام رخ می­دهد همانگونه که امیر المومنین علیه السلام می­فرماید:


انسان محترمی از قریش را در روزی محترم و در شهری محترم به قتل می­رسانند. قسم به پروردگاری که دانه را شکافت و بشر را آفرید بعد از این جریان از سلطنت ظالمان بیش از پانزده روز باقی نمی­ماند.[8]


 حضرت پس از سه ماه و هفده روز که از ظهور گذشته و به اندازه کافی اطلاع رسانی ک
رده و حجت را نیز بر مردم تمام کرده­اند فعالیتشان را آغاز می­کنند.


همچنین نفس زکیه برادری داشته است که ایشان هم در مکه به شهادت می­رسد. همانگونه که از عمار یاسر منقول است که زمانی­که نفس زکیه و برادرش به قتل می­رسند به واسطه این ضایعه فرشته­ای مقرب ندا می­دهد که امیر و سرپرست شما مهدی است و وی کسی است که زمین را پر از حق و عدل می­کند.[9]


ولی برخی دیگر از روایات شخص دیگری را که محمد نام دارد و جاسوس سفیانی است پسر عموی او معرفی کرده­اند که سر انجام او که محمد نام دارد به همراه خواهرش فاطمه در مسجد النبی به دار آویخته می­شود.


به هر حال شخص دیگری که برادر و یا پسر عموی وی است جزء علائم حتمیه نمی­باشد و فقط خود نفس زکیه جزء علامات حتمی است.


 پی نوشت:


[1] همان ، ج 52 ، ص 224


[2] محمد بن ابراهيم نعمانى، الغيبه، تهران، مكتبه الصدوق،  1397 هجرى قمرى؛ ص181


[3] رضوانی ، علی اصغر ، موعود شناسی ، قم ، انتشارات مسجد جمکران ، 1384 ، چاپ اول ، ص 523& lt;/o:p>


[4] کورانی ، علی ، عصر ظهور ،  ترجمه : مهدی حقی ، تهران ، چاپ و نشر بین الملل ، 1385 ، چاپ چهارم ، ص 139


[5] علامه مجلسى، ملا محمد باقر ؛ بحار الأنوار، بیروت ، مؤسسه الوفاء ، 1404 هجرى قمرى ؛ ج 52 ؛ ص 220

&# x0D;

[6]  بحار الأنوار، همان ،  ج 52 ؛ ص307


[7] طوسی ، محمد ابن الحسن ، غیبت شیخ طوسی ، ترجمه : مصطفی عزیزی ، قم ، انتشارات مسجد جمکران، 1386 ، چاپ اول ، ص 779


[8] بحار الأنوار، همان ، ج 52 ؛ ص 234


الغيبه، همان ؛ ص 258


[9] الكوراني العاملي ، الشيخ علي ؛ معجم أحاديث الإمام المهدي (ع) ، قم ، مؤسسه المعارف الإسلاميه ، 1411، ج 1 ص 478


السيد ابن طاووس ،  الملاحم والفتن، اصفهان ،  مؤسسه صاحب الأمر عجل الله فرجه ، 1416 ه ق ، چاپ اول ، ص 132


صافی گلپایگانی ، لطف الله ، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، قم ، مکتبه المرجع الدینی آیه الله العظمی الصافی الگلپایگانی ، 1428 ه ق ، چاپ دوم ، ج 3 ، ص 67


www.pajoohe.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید