ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چكار كنيم تا امام زمان (عج) از ما راضي باشد ؟

اما شيعيان در عصر غيبت وظايف ديگري دارند كه به طور مختصر به برخي از آن‌ها با استفاده از روايات اشاره مي‌كنيم:


1. معرفة وشناخت مقام امام وامامت ولايت


 155 عنه البحار، ج23، ص77، ح‏6.


فضيل گفت از حضرت ابو جعفر عليه السّلام شنيدم مي‌فرمود: هر كس بدون امام بميرد مرگ او چون مردن مردم جاهليت است هرگز عذر مردم را در شناختن امام نمى‏پذيرند، كسى كه با شناختن امام بميرد، او را زيانى نخواهد رسيد چه جلوتر از ظهور امام بميرد يا بعد از آن و كسى كه بميرد؛ در حالي كه امامش را شناخته، از دنيا برود، مانند كسى است كه با قائم عجل اللَّه فرجه در خيمه او بوده‏ است.


ص 9 عنه البحار، ج 5، ص312، ح‏1.


سلمة بن عطا از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد كه فرمود:


حضرت امام حسين عليه السّلام در ميان اصحاب خود فرمود:


اصحاب من! خداوند مردم را آفريد تا او را بشناسند وقتى شناختند او را مى‏پرستند وقتى او را پرستيدند از پرستش ديگران دست ميكشند.


مردى عرضكرد يا ابن رسول اللَّه پدر و مادرم فدايت معنى معرفت خدا چيست؟


فرمود همان معرفت و شناخت اهل هر زمانى است امام زمان خود را.مرحوم شيخ صدوق رحمت الله عليه بعد از نقل اين روايت مي‌گويد:


يعني بذلك أن يعلم أهل كل زمان زمان أن الله هو الذي لا يخليهم في كل زمان من إمام معصوم فمن عبد ربا لم يقم لهم الحجة فإنما عبد غير الله عز و جل‏.


علل الشرايع، ص 9.


اهل هر زمان بايد بشناسند و بدانند كه خد
ا ايشان را وانگذاشته و زمين را خالى از امام معصوم ننموده كسى كه بپرستد خدائى را كه حجت براى مردم قرار نداده او خداى واقعى را نپرستيده ديگرى را پرستش نموده.


و مرحوم علامه مجلسي نيز مي‌گويد:


شايد امام عليه السّلام كه معرفت خدا را معرفت امام دانسته منظورش اين است كه معرفت خدا حاصل نمى‏شود مگر از طرف امام يا به جهت اين كه شرط انتفاع از معرفت خدا معرفت امام است كه اگر خدا را بشناسد ولى امام‏شناسى نداشته باشد، خداشناسى او برايش سودى ندارد و توضيحى كه صدوق نيز داده است بى‏مناسبت نيست.


البحار، ج 23، ص83.


 ب: إمام، مظهر اسماء حسناى خداوند:


مرحوم شيخ كليني رحمت الله عليه در كتاب شريف كافي اين روايت را نقل مي كند:


الكافى، ج 1، ص 143.


و آن حضرت راجع به قول خداى عزوجل «خدا را نامهاى نيكوست او را بآنها بخوانيد» فرمود: سوگند بخدا مائيم آن نامهاى نيكو كه خدا عملى را از بندگان نپذيرد مگر آنكه با معرفت ما باشد.


 فقال علي‏عليه‏السلام: «… فَلَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاه‏ ».


به بهشت نمي‌رود مگر كسى كه ما را بشناسد و ما او را بشناسيم‏.


 ج: احاطه علمى إمام بر همه امور عالم‏:


فَإِنَّا يُحِيطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُم‏.


 بحار، ج53، ص 175.


ما از اخبار و اوضاع شما كاملا آگاهيم و چيزى از آن بر ما پوشيده نمي‌ماند.


مرحوم كليني رحمت الله عليه در روايت ديگري از امام صادق عليه السلام نقل مي‌كند كه آن حضرت فرمود:


الكافي، ج1،‌ ص 261.


به راستى من مى‏دانم آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است و مى‏دانم آنچه در بهشت
است و آنچه در دوزخ است و ميدانم آنچه بود و آنچه مى‏باشد، گويد: سپس اندكى صبر كرد و ديد كه اين سخن بر هر كه شنيد گران آمد پس فرمود: من اينها را از كتاب خدا عز و جل مى‏دانم، زيرا خدا عز و جل مى‏فرمايد: در آن بيان واضح هر چيزى است‏.


2 – انتظار فرج‏


دومين وظيفه‌اي كه شيعيان در عصر غيبت دارند، انتظار فرج است: اما سجاد عليه السلام خطاب به ابو خالد كابلي مي‌فرمايد:


بحار الأنوار، ج52، ص122.


اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى هستند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند؛ زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آن ها حكم مشاهده را دارد! خداوند آن ها را در آن زمان مثل كسانى مي‌داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر (عليه دشمنان دين) پيكار كرده‏اند، آن ها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا مي‌خوانند. و هم فرمود: انتظار فرج بزرگترين فرج است.


 3 – دعا براى حضرت


خود امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، در توقيع معروفي مي‌فرمايد:


وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَج‏.


بحار الأنوار، ج52، ص92، ح‏7.


براي تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد.


مرحوم شيخ صدوق در كمال الدين از احمد بن اسحاق از امام عسكري عليه السلام نقل مي‌كند كه آن حضرت فرمود:


و بحار الأن
وار، ج52، ص25، ح‏16.


به خدا قسم (حضرت قائم عج) چنان غيبتى مييكند كه كسى از مهلكه (بى‏دينى و گمراهى) نجات نمى‏يابد؛ جز آنان كه خداوند آن ها را در عقيده به امامتش ثابت قدم داشته، و موفق نموده است كه دعا كنند خداوند زودتر او را ظاهر گرداند.


 4 – حزن اندوه در فراق حضرت‏


بحار الأنوار، ج51، ص219، ح‏9.


سدير صيرفى گفت: من و مفضّل بن عمر و ابو بصير و ابان بن تغلب به حضور امام جعفر صادق عليه السّلام شرفياب شديم. ديديم حضرت روى زمين نشسته و عبائى بى‏يقه پوشيده، كه آستين هايش كوتاه بود، و در آن حال مانند پدر فرزند مرده جگر سوخته گريه مي‌كرد و آثار حزن از رخسار مباركش پيدا بود به طورى كه رنگش تغيير كرده بود و در حالى كه كاسه چشمش پر از اشك بود، مي فرمود:


اى آقاى من! غيبت تو خواب را از من ربوده و لباس صبر بر تنم تنگ نموده و آرامش جانم را سلب كرده!.


اى آقاى من! غيبت تو مصائب مرا به اندوه ابدى كه يكى بعد از ديگرى از ما را مي‌ربايد، و جمع ما را بهم مي‌زند، كشانده است. من با شك چشم و ناله‏هاى سينه‏ام كه از مصائب و بلاهاى
گذشته دارم نمى‏نگرم؛ جز اين كه در نظرم بزرگتر و بدتر از آنها مجسم مي‌گردد. ‏


وقتي امام صادق عليه السلام اين چنين در فراق حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، اين چنين ناله مي‌زند و اشك مي‌ريزد، تكليف من و شما روشن است!


 5 – عهد وپيمان‏:


در دعاي عهد كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است، اين گونه مي‌خوانيم:


بحار الأنوار، ج53، ص 96.


خداوندا! من بامداد امروز كه در آن بسر مي برم و هر بامدادى تا زنده‏ام عهد و پيمان خود را با امام خويش تجديد مي كنم، و بيعت او را بگردن مي گيرم و هيچ گاه آن را از نظر دور نمي دارم و از ياد نمى‏برم.


 6 – رعايت تقوى و مانع وصول به حضرت‏:


مهمترين وظيفه شيعيان در عصر غيبت اين است كه تقواي الهي داشته باشند و اتفاقا همين كم تقوايي ما شيعيان است كه اين همه سال از فراق آن حضرت رنج مي‌ بريم.

&#x0D ;

بحار الأنوار، ج53، ص177 و الإحتجاج، ج2،‌ ص 499.


و چنانچه شيعيان ما – خدا به طاعت خود موفّقشان بدارد- قلباً در وفاى به عهدشان اجتماع مى‏شدند، نه تنها سعادت لقاى ما از ايشان به تأخير نمى‏افتاد، كه سعادت مشاهده ما با شتاب بديشان مى‏رسيد و اين ها همه در پرتو شناخت كامل ما و صداقت محض نسبت بما مى‏باشد، بنا بر اين هيچ چيز ما را از ايشان محبوس نمى‏دارد جز اخبارى كه از ايشان بما مى‏رسد و ما را مكروه و ناراحت مى‏سازد و از ايشان انتظار نداريم، و تنها از خدا بايد يارى خواست و او براى ما كافى و نيكو كارگزار و پشتيبانى است.


انشاء الله كه خداوند به همه ما توفيق ديدن آن حضرت را مرحمت فرمايد. انشاء الله.


موفق و سر فراز باشيد


http://be-sooye-zohoor.blogfa.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید